Maar weer eens de knuppel in het hoenderhok [gesloten]
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Maar weer eens de knuppel in het hoenderhok [gesloten]
Het valt steeds meer op dat een aantal forumleden draadjes starten met Engelstalige onderwerpen.
Nu is al vaker op dit forum geroepen dat de Nederlandse taal grondig verkracht wordt. Het komt regelmatig
voor dat ik twee keer een zin of een paar woorden moet lezen voordat ik begrijp wat er bedoelt wordt. Of met
kromme tenen een woord zie staan dat compleet verkeerd gebruikt en/of gespeld is.
Maar nu wordt het dus nog erger, we gaan over in een andere taal, voorbeelden zal ik hier niet noemen
omdat ik niet op de man ga spelen, kijk maar eens in de lijst bij fotopresentaties ( ja, echt, één woord!),
of bij fotobeoordelingen (idem).
Zelfs namen van gebouwen, bruggen e.d.. worden zonder blikken of blozen vertaald. Als het maar "Engels" is.
Zullen we weer eens proberen alles wat dichter bij huis te houden en gewoon onze eigen, mooie, taal te gebruiken?
Nu is al vaker op dit forum geroepen dat de Nederlandse taal grondig verkracht wordt. Het komt regelmatig
voor dat ik twee keer een zin of een paar woorden moet lezen voordat ik begrijp wat er bedoelt wordt. Of met
kromme tenen een woord zie staan dat compleet verkeerd gebruikt en/of gespeld is.
Maar nu wordt het dus nog erger, we gaan over in een andere taal, voorbeelden zal ik hier niet noemen
omdat ik niet op de man ga spelen, kijk maar eens in de lijst bij fotopresentaties ( ja, echt, één woord!),
Zelfs namen van gebouwen, bruggen e.d.. worden zonder blikken of blozen vertaald. Als het maar "Engels" is.
Zullen we weer eens proberen alles wat dichter bij huis te houden en gewoon onze eigen, mooie, taal te gebruiken?
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Maar weer eens de knuppel in het hoenderhok
Verhuisd naar "het forum".
We weten trouwens dat fotobeoordeligen en zo een woord is. Maar dit werkt in de praktijk duidelijker hebben we gemerkt.
We weten trouwens dat fotobeoordeligen en zo een woord is. Maar dit werkt in de praktijk duidelijker hebben we gemerkt.
Volgende knuppel dan:
Breek me de bek niet open over het tenenkrommende Nederlands (of wat daar voor door moet gaan) hier af en toe te lezen valt.
Van die topics, waarvan je denkt "waar gaat het over?????!?"
Spellchecker ff raadplegen is ook een groot probleem voor menigeen.
Laat staan de verschillen tussen fotograven en fotografen, lenzen versus objectieven, peil versus pijl, etc, etc.
Ook wel grappig, de TS heeft het over HDR, waarom wordt dat dan niet vertaald naar HDB (hoog dynamisch bereik)
Oeps, 'TS' mag natuurlijk ook niet, dan moet dan 'BS' (Berichten Starter) worden. Oh nee, dat kan ook niet, want dat is weer teveel StierenPoep. Dan maar 'BB', BerichtBeginner...
Kortom, zo kunnen we nog veel digitaal NaCl over de forumsnails uitstrooien.

Breek me de bek niet open over het tenenkrommende Nederlands (of wat daar voor door moet gaan) hier af en toe te lezen valt.
Van die topics, waarvan je denkt "waar gaat het over?????!?"
Spellchecker ff raadplegen is ook een groot probleem voor menigeen.

Ook wel grappig, de TS heeft het over HDR, waarom wordt dat dan niet vertaald naar HDB (hoog dynamisch bereik)

Oeps, 'TS' mag natuurlijk ook niet, dan moet dan 'BS' (Berichten Starter) worden. Oh nee, dat kan ook niet, want dat is weer teveel StierenPoep. Dan maar 'BB', BerichtBeginner...
Kortom, zo kunnen we nog veel digitaal NaCl over de forumsnails uitstrooien.

Laatst gewijzigd door CaptainHook op zo mei 12 2013 8:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben in ieder geval aan een topic debet wat engels betreft
en eigenlijk kan ik je nog geen eens ongelijk geven ook 

- John'47
- Forumlid
Dit is duidelijk een forum waar weinig aandacht is voor het correct gebruik van taal. Nederlands (en ook het Engels) is kennelijk niet de moeite; we piepen over een heel klein beetje onscherpte in een foto en doen dat zonder scherp te zijn op de taal.
Ik kan daar vaak wel om lachen.
John
Ik kan daar vaak wel om lachen.
John
Nikon D810, Sony RX1R II.
-
- Forumlid
Frankly I don t give a shit :-/chip54 schreef:Het valt steeds meer op dat een aantal forumleden draadjes starten met Engelstalige onderwerpen.
Anders zat ik wel op een taal forum ... Sorry taalforum.
Fotografie daar gaat het mij om!
HELEMAAL MEE EENS.
Heb ik in het verleden ook al meerdere malen aangekaart, waarop de "regel" kwam dat men niet over taalgebruik mag discussiëren. Tot PB van moderators toe.
Het nat eczeem verwekkende, tenenkrommende d, t, en dt-gebruik, het bij voorkeur los schrijven van samengestelde woorden, het volmaakt negeren van interpunctie, en: inderdaad, het mateloos irritante gebruik van meestal krom of slecht Engels. Als het maar interessant staat, zo'n kopje.
Spellingscontroleprogramma's zijn de oplossing niet, je mag geacht worden zelf te weten hoe je spelt. Vraag je af of zo'n programma het volgende corrigeert:
"Hij bedoeld dat het werkstuk voltooit is".
Van die dingen... ellende die je constant tegenkomt. Van de week nog: "Het betekend". Ik heb het maar even geciteerd in mijn reactie, en het gecorrigeerd... Of het gezien is betwijfel ik.
Grrrr... Inderdaad, oeverloos geneuzel over pixels, over scherpte, over compositie, maar niet zelf de scherpte in je betoog hebben, stukjes van slechte compositie plaatsen, en veel, heel veel ruis in het Nederlands.
Ik volg altijd maar de leidraad van D.A.M. BInnendijk, Neerlandicus:
"Onzuiver schrijven is onzuiver denken".
Oh ja, en nog iets: men gooit het dan maar op dyslexie. Dan is dat de afgelopen twintig, dertig jaar zeker vertienduizendvoudigd? Een belediging voor de echte dyslectici.
Nee, dit is geen taalforum, maar een fotomerkforum. Maar met taal heeft eenieder constant te maken, iedereen die iets wenst te plaatsen dient het elementaire respect voor de lezer op te brengen.
Heb ik in het verleden ook al meerdere malen aangekaart, waarop de "regel" kwam dat men niet over taalgebruik mag discussiëren. Tot PB van moderators toe.
Het nat eczeem verwekkende, tenenkrommende d, t, en dt-gebruik, het bij voorkeur los schrijven van samengestelde woorden, het volmaakt negeren van interpunctie, en: inderdaad, het mateloos irritante gebruik van meestal krom of slecht Engels. Als het maar interessant staat, zo'n kopje.
Spellingscontroleprogramma's zijn de oplossing niet, je mag geacht worden zelf te weten hoe je spelt. Vraag je af of zo'n programma het volgende corrigeert:
"Hij bedoeld dat het werkstuk voltooit is".
Van die dingen... ellende die je constant tegenkomt. Van de week nog: "Het betekend". Ik heb het maar even geciteerd in mijn reactie, en het gecorrigeerd... Of het gezien is betwijfel ik.
Grrrr... Inderdaad, oeverloos geneuzel over pixels, over scherpte, over compositie, maar niet zelf de scherpte in je betoog hebben, stukjes van slechte compositie plaatsen, en veel, heel veel ruis in het Nederlands.
Ik volg altijd maar de leidraad van D.A.M. BInnendijk, Neerlandicus:
"Onzuiver schrijven is onzuiver denken".
Oh ja, en nog iets: men gooit het dan maar op dyslexie. Dan is dat de afgelopen twintig, dertig jaar zeker vertienduizendvoudigd? Een belediging voor de echte dyslectici.
Nee, dit is geen taalforum, maar een fotomerkforum. Maar met taal heeft eenieder constant te maken, iedereen die iets wenst te plaatsen dient het elementaire respect voor de lezer op te brengen.
-
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
@Cees, persoonlijk erger ik me er niet zo aan. Zeker door mijn werk (ICT) gebruik ik veel Engelstalige termen. Betekent dus eigenlijk dat ik er hier ook snel over heen lees en het niet eens zo snel door heb. Een enkeling slaat er misschien wel iets in door, maar ach het gaat hier toch over fotografie nietwaar?
@CaptainHook
. Ik heb me met name wel eens mijn wenkbrauwen gefronst bij het woord fotograven, maar ook hier geldt: het gaat hier toch over fotografie nietwaar? Voordat ik in de ICT ging ben ik onderwijzer geweest, maar ook ik zal wel eens een foutje maken in de spelling of gewoon per ongeluk aan a typen i.p.v. een e
.
Maar met zijn allen een beetje opletten op onze taal en het juist gebruiken (spelling, interpunctie) kan natuurlijk nooit kwaad.
@CaptainHook
Jammer dat je nu net deze zin niet even hebt laten controleren op spellingCaptainHook schreef: Spellchecker ff raadplagen is ook een groot probleem voor menigeen.![]()

Maar met zijn allen een beetje opletten op onze taal en het juist gebruiken (spelling, interpunctie) kan natuurlijk nooit kwaad.
Laatst gewijzigd door Henk op zo mei 12 2013 6:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Foto Melenhorst.net
Patrick:
"We weten trouwens dat fotobeoordelingen en zo één woord is. Maar dit werkt in de praktijk duidelijker hebben we gemerkt."
Met andere woorden: we schatten het gemiddeld niveau van de forum-lezer dermate laag ik dat we woorden van meer dan drie lettergrepen maar vermijden?
Trouwens, hoe hebben jullie dat gemerkt? PB'tjes gehad van mensen die het niet konden lezen?
Voorzover van enige voorbeeldfunctie (voor-beeld-functie?) sprake was is dat kennelijk niet meer aan de orde.
http://www.spatiegebruik.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
"We weten trouwens dat fotobeoordelingen en zo één woord is. Maar dit werkt in de praktijk duidelijker hebben we gemerkt."
Met andere woorden: we schatten het gemiddeld niveau van de forum-lezer dermate laag ik dat we woorden van meer dan drie lettergrepen maar vermijden?
Trouwens, hoe hebben jullie dat gemerkt? PB'tjes gehad van mensen die het niet konden lezen?
Voorzover van enige voorbeeldfunctie (voor-beeld-functie?) sprake was is dat kennelijk niet meer aan de orde.
http://www.spatiegebruik.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo mei 12 2013 6:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Humbug! Als of ik geen respect zou hebben voor je als ik een t vergeet of iets in het engels schrijf... Waar gaat dit over???emdeklerk schreef: ..., iedereen die iets wenst te plaatsen dient het elementaire respect voor de lezer op te brengen.
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Wat mij altijd mijn tenen laat krommen zijn de zogenaamde "intellectuelen" die een zeer groot gebrek aan inlevingsvermogen hebben.
Er zijn nu eenmaal mensen die niet zo taalvaardig zijn, nou en?
Lekker belangrijk, als ze maar mooie foto's maken, daar gaat het namelijk om op dit forum.
Er zijn nu eenmaal mensen die niet zo taalvaardig zijn, nou en?
Lekker belangrijk, als ze maar mooie foto's maken, daar gaat het namelijk om op dit forum.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
En waar blijft het elementaire respect voor de plaatser van het bericht?emdeklerk schreef: iedereen die iets wenst te plaatsen dient het elementaire respect voor de lezer op te brengen.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik zie niet zoveel kwaad in het verwijzen via een link naar info die elders op het internet staat. Die informatie kan ik uiteraard in mijn eigen woorden omzetten, maar waarom zou ik? Ik hoef toch niet opnieuw het wiel uit te vinden?wiebeterpstra schreef: Dit zie je overigens ook vaak terug bij het geven of verwijzen naar info als een forum of Clublid ergens om vraagt.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Waarde jvdk, als jij meent dat je "intellectueel" moet zijn om correct Nederlands te gebruiken, zoals dat aan iedereen op ons duurbetaald lager onderwijs onderwezen wordt, denk ik dat je je toch nog even moet oriënteren op de materie. Intellect heeft namelijk in het geheel niets te maken met interesse of het minimaal enige moeite willen doen een vraag of reactie behoorlijk vorm te geven.
En kom mij niet aan met de in je bericht vervatte laatdunkendheid over mijn respect, ik heb nog altijd de moeite genomen vaak uitgebreide reacties te geven, antwoorden te schrijven en mijn mening te geven, ook als ik het mijne denk over andermans taalvaardigheid.
Dat houdt in dat ik in ieder geval de moeite neem zelf iets te schrijven, en dit eventueel te illustreren met links.
Maar inderdaad, als een vraagsteller kennelijk niet de moeite heeft genomen even te zoeken of zijn of haar vraag eerder aan de orde is geweest, is het vaak wel zo simpel te volstaan met wat links. Ook wel eens voor mij.
En kom mij niet aan met de in je bericht vervatte laatdunkendheid over mijn respect, ik heb nog altijd de moeite genomen vaak uitgebreide reacties te geven, antwoorden te schrijven en mijn mening te geven, ook als ik het mijne denk over andermans taalvaardigheid.
Dat houdt in dat ik in ieder geval de moeite neem zelf iets te schrijven, en dit eventueel te illustreren met links.
Maar inderdaad, als een vraagsteller kennelijk niet de moeite heeft genomen even te zoeken of zijn of haar vraag eerder aan de orde is geweest, is het vaak wel zo simpel te volstaan met wat links. Ook wel eens voor mij.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo mei 12 2013 6:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Daarvoor heeft de Nederlandse taal een fantastische oplossing, het koppelteken.Patrick schreef: We weten trouwens dat fotobeoordeligen en zo een woord is. Maar dit werkt in de praktijk duidelijker hebben we gemerkt.
"Foto beoordeling" heeft toch echt een andere betekenis dan foto-beoordeling en fotobeoordeling.