De oorzaak van het probleem zit in de manier waarop de ingebouwde reflectieve meting werkt.
De meter zal ook met andere ISO waarden en diafragma waarden tot het zelfde resultaat leiden en dus het probleem van de TS niet oplossen..
Een ietwat overbelichting in de wolkenpartij en mogelijk de witte boeiboorden/windveren.
Ik ben het wel eens met een lagere ISO waar mogelijk en een diafragma onder de diffractie grens.
De diffractie is afhankelijk van het gebruikte objectief en is ook, zij het beperkt, variabel.
Beter nog waarom hebben we het daar over waar het gaat om de werking van de lichtmeter en de fotograaf die dit kan corrigeren tijdens het schieten door goed naar de meter in de zoeker te kijken en te begrijpen waardoor het komt.
Dan kan de fotograaf de keuze maken de schaduwen iets dicht te laten lopen zonder de highlights te clippen. of de highlights te clippen zonder de schaduwen dicht te laten lopen. Je kunt ook kiezen voor geen van beide en een HDR maken waarbij je geen dichtgelopen schaduwen hebt en ook geen clipping.
Dit kun je kiezen naar gelang de methode van nabewerking.
Zoals al aangegeven kun je de highlights in Lightroon met de betreffende schuif (hooglichten) terug halen.
Dit geeft geen ruis in je beeld. Contrasten worden wel iets minder.
Het ophalen van de schaduwpartijen in de nabewerking geeft ruis in die schaduwpartijen.
Dat moet je niet willen. Daarom ook dat men veelal liever belicht op rechts in de histogram.
De lichtmeter in de camera meet het gereflecteerde licht. De hoeveelheid reflectie is afhankelijk van kleur, helderheid en de mate van reflectie. Dat zijn aardig wat factoren die er invloed op hebben.
Nu is je onderwerp veranderlijk en zal elk onderwerp een andere meetwaarde geven.
Dat is wat de meter in je camera doet. Daarmee ben je er echter nog niet.
Kodak heeft ooit een meting gedaan om te kijken wanneer je een mooie balans tussen schaduwen en hooglichten hebt in je foto en het midden daarvan genomen als meetpunt. Dat noemen we middengrijs. Jouw camera meter werkt ook zo. Dus elke waarde wordt terug gebracht naar middengrijs.
Zoals gezegd is dat een midden grijswaarde tussen uitgebeten wit en dichtgelopen zwart. Er zit dus nog wat ruimte tussen de middengrijs waarde en uitgebeten wit.
Bij digitale camera's ligt uitgebeten wit ongeveer 2 tot 2,5 stops boven de gemiddelde grijswaarde. Het dichtgelopen zwart ligt ongeveer 2 tot 2.5 stops onder de middengrijs waarde. Je kunt in een foto dus ongeveer 5 stops aan licht persen.
-2.5 -2 -1.5 -1 -0.5 -0+ 0.5 +1 +1.5 +2 +2.5
Om nu op rechts te belichten zet je eerst de camera op M.
Zet dan je meet systeem op spotmeting. Meet nu de witste wolk die je ziet.
Stel de waarde is ISO 200, 1/250 F5.6. Als je dan een foto maakt wordt de wolk middengrijs. Probeer maar.
Dat is wat de camera meting nu eenmaal doet. Terug relateren aan middengrijs.
Je weet echter ook dat je nog 2 tot 2.5 stops omhoog kunt voordat het gaat clippen. Als je dan je sluitertijd 2 stops trager maakt win je 2 stops licht. Dus maak er dan i.p.v. 1/250 een waarde van 1/60 van. Dan zul je zien dat je in de histogram helemaal naar rechts zit zonder te clippen. Probeer maar.
Je witte wolk is dan ook echt wit i.p.v. grijs. Je haalt dan het maximale uit je sensor want, als je de helderheden omhoog haalt dan haal je de schaduwen ook omhoog. Dus ook 2 stops meer detail in de schaduwen en dat zonder ruis of clipping.
Achteraf kun je dan b.v. hooglichten iets terug halen zonder dat er ruis in je beeld ontstaat.
Als je dat ff snel wilt doen kan dat als je het vaker hebt gedaan best wel vlot.
Vindt je dit allemaal te lastig kun je ook een bracketing maken en achteraf kiezen.
Dan maak je 3 foto's waarbij je 1 normaal maakt, 1 van 2 stops minder en een plaat met 2 stops meer.
Daar kun je dan uit kiezen of er later m.b.v. extra software een HDR van maken.
Allemaal mogelijkheden waaruit je als fotograaf kunt kiezen.
Het voornaamste is te weten hoe die meter werkt en waar die meter tegen grenzen aan loopt.
Voor een gemiddelde foto kan het middelen prima uitpakken. Als de contrasten groter worden loop je tegen de grenzen aan en zullen schaduwen kunnen dicht lopen en highlights gaan clippen. Dat is iets dat je dan voor lief moet gaan nemen. Ook kun je de meter op de gok corrigeren door de belichtingscompensatie te gebruiken bij dergelijke omstandigheden en de histogram controleren op het resultaat
Misschien heb je hier iets aan..
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... eting.html