Klassiek Concert Fotograferen: Do's & Don'ts?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Klassiek Concert Fotograferen: Do's & Don'ts?

Bericht door ReneG » wo mei 25 2016 1:58 pm

richhanz schreef:Tijdens de zeldzamere momenten, bij opkomst en als de dirigent met zijn gezicht naar het publiek staat: zo veel mogelijk foto's schieten en naderhand de mooiste uit zoeken. Afgelopen zaterdag in het Conservatorium van Amsterdam succesvol gedaan: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 04#p830204

Tijdens de stillere momenten zijn er minder muzikanten actief, tijdens een stuk probeer ik dan meestal de muzikanten in rust te vermijden.
Ook goede tips, dank je. Maar wat bedoel je met de muzikant in rust vermijden? Geen foto's aan verspillen? En komt de dirigent voor/na de pauze normaliter ook weer opnieuw op?

PS: Ik zie je foto's nu, mag ik vragen met welke camera/lens combi en met welke instellingen die gemaakt zijn? Er staat geen EXIF in de viewer.
Spul waarmee je foto's maakt...

Flandria

Bericht door Flandria » wo mei 25 2016 2:07 pm

ReneG schreef:Heb jij trouwens ook nog tips over het verplaatsen als fotograaf tijdens of tussen de stukken? Ik heb al heel wat gelezen (niet teveel verplaatsen, normaal bewegen etc).
Mooie uitdaging, positief benaderen, jij hebt als boogschutter ijzeren zenuwen, komt vast goed.
Als tip kan ik je alleen meegeven, hou goed contact met je omgeving, doe je ding maar zorg dat je niet als storend wordt ervaren.
Wellicht is het stuk zeer bombastisch, maken we ons op voorhand druk voor niets :D

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Richard » wo mei 25 2016 2:17 pm

ReneG schreef:Ook goede tips, dank je. Maar wat bedoel je met de muzikant in rust vermijden? Geen foto's aan verspillen?
Muzikant die niet speelt, tenzij er een mooie foto van is te maken uiteraard. Dit laatste bedenk ik nu net, ontspannen mensen geven vaak mooie foto's.
En komt de dirigent voor/na de pauze normaliter ook weer opnieuw op?
Mijn ervaring is van wel.
PS: Ik zie je foto's nu, mag ik vragen met welke camera/lens combi en met welke instellingen die gemaakt zijn? Er staat geen EXIF in de viewer.
Exif staat op Flickr; D750 met 28 - 70 en 70 - 200, beide 2.8 en Coolpix A.
Met vriendelijke groet,

Richard

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 25 2016 2:20 pm

Hahaha, ja ik kan goed met zenuwen omgaan, maar je hebt ze nog steeds hoor. Ik vind dit eigenlijk enger dan een finale tijdens een wedstrijd. ;)

Anyway, ik maak me ook niet heel druk...maar ik inderdaad niet als storend worden ervaren. Hier overigens de geplande stukken... ik ken ze geen van allen:
Ouverture Mignon- Ambroise Thomas
Introduction et Rondo Capriccioso – Camille Saint-Saëns, met soliste
Don Juan – Richard Strauss
Binary Digits – Steven Henry
Till Eulenspiegels lustige Streiche – Richard Strauss

Ik heb er een paar snel even beluisterd... Bij Don Juan zal het wel loslopen, maar de andere zijn verrassen rustig... ik denk dat ik me daarvoor maar achterin de zaal nestel met een telelens...

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door justme » wo mei 25 2016 2:43 pm

als er echt rustige stukken tussen zitten, kan je deze idd benutten om op afstand te fotograferen, maar ook om andere dingen vast te leggen zoals het publiek of zoals je zelf zei achter de coulissen

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 25 2016 2:58 pm

Ja, ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik me het beste door de zaal kan bewegen zonder te storen. Ik neem aan dat de deuren ook zo gemaakt zijn dat het geen issue is... maar dat kan ik pas een uur van tevoren bekijken.

Vraag me eigenlijk af of mensen die nodig naar het toilet moeten toch gewoon even gaan (net als in de bios :P).

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo mei 25 2016 10:35 pm

Skippy zei het al: onopvallende kleren. Ik zou gaan voor zwart, of donkergrijs. Lichte kleuren weerkaatsen licht en vallen dus op.
Voor zover ik weet gaan mensen tijdens een concert niet naar het toilet. Ik in ieder geval niet. Zo lang duurt het ook weer niet.
Vooraf piesen en daarna gewoon ophouden tot de pauze.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 25 2016 11:15 pm

Het kennen van de muziek vind ik een pré als je dit soort fotografie gaat bedrijven.

Ik ga vaak naar klassieke concerten en ik fotografeer ook graag, maar ik heb er altijd vanaf gezien het te combineren...
Moet er niet aan denken dat ik onlangs tijdens het luisteren naar een uitvoering van de 1e Suite voor cello solo van Bach in de Gotische Zaal in Den Haag foto's had willen maken met een D700 die zowat meer herrie maakt dan een Nikon F...

Er wordt door iemand gemeld dat er al decennia foto's van klassieke muziek-concerten worden gemaakt. De foto's die je dan wel zag en ziet zijn vaak gemaakt tijdens de repetities. Of ze zijn gemaakt met een Leica M. Als er gebruik werd gemaakt van een spiegelreflex dan vaak met een blimp of met opgeklapte spiegel.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mei 26 2016 12:52 am

Bedankt voor alle tips. Ik ga het gewoon proberen, kan altijd nog stoppen. De nummers zal ik vooraf beluisteren (heb nul kennis van klassieke muziek, maar heb wel 15 jaar geluidsapparatuur geregeld in zalen, dus voor het vinden van de juiste momenten ben ik niet zo bang). De telelenzen gaan sowieso mee (het vermoeden is dat de zaal niet vol zal zitten).

NB: Let wel, dit was een verzoek op eigen initiatief van het orkest, niet van mijzelf...

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do mei 26 2016 8:20 am

Ik heb regelmatig in het Concertgebouw aan het IJ en het Amsterdams Conservatorium gefotografeerd tijdens klassieke optredens. De belangrijkste punten zijn hierboven al aangestipt zoals de quiet mode can de camera en fotograferen tijdens de drukkere passages.

Nog een paar tips uit eigen ervaring voor zover niet al genoemd.

Ik nam altijd een statief mee met een afstandsbediening in een draagtas zodat ik mobiel was. Het statief opstellen op een tactische plek en vanaf daar proberen te werken. Door te wisselen met het brandpunt krijg je toch variatie in de foto's. Wisselen van plek alleen tijdens de rust of snel tussen de stukken in.

Onopvallende kleding idd maar ook soepele schoenen en hou er rekening mee dat je het flink warm kunt krijgen (inspanning, lampen ed.)

Met het nemen van de foto's stoor je niet zozeer direct de uitvoerenden maar meer het publiek direct om je heen, quiet mode dus. (ik ga er dan van uit dat je wat verder weg staat van het podium.)

Probeer zelf een wat hoger standpunt in te nemen. Een aantal foto's vanaf een misschien aanwezig balkon is leuk.

Zorg dat als je gaat lopen je je spullen ergens een beetje 'veilig' kunt achterlaten zodat je niet met alles de zaal doorgaat. (het kan handig zijn om met zijn 2-en te zijn)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mei 26 2016 10:33 am

a90, bedankt voor de tips. Verplaatsing zal inderdaad tussen nummers/pause moeten gebeuren. Ik was niet van plan om van statief te werken in de zaal, maar ik kan het wel in de coulissen klaarzetten. Ik heb een zijtas bij met 14-24, 24-70 en 70-200. Ik kan spullen evt. in een kluisje kwijt. Ik zal inderdaad werken vanaf balkons en langere afstand, óf vanuit de coulissen.

Nog een vraag, Quiet mode heeft (ondanks de langere duur) volgens jou dus de voorkeur? Ik lees daar wisselende verhalen over. Een aantal mensen vinden dat het langer duren van quiet mode juist verstorend werkt, omdat het ook niet heel veel stiller is. Maar inderdaad wel minder fel.

De zaal zit waarschijnlijk niet vol, dus hopelijk kan ik achterin ongestoord werken...

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do mei 26 2016 6:57 pm

Q-mode heb ik altijd wel gebruikt, soms nam ik een fleece muts of shaawl mee die ik op de camera legde om dan af te drukken met de ab, om zo het geluid nog iets te dempen. Ook je hand erop leggen scheelt al, al moet je dan uitkijken met beweging.

Vergeet je 300mm niet mee te nemen, het is leuk om wat close up shots te maken en (afhankelijk van de zaal natuurlijk) kom je met 200 waarschijnlijk te kort. Ik heb zelf veel geschoten met de 400mm 2.8 vr en dan kun je vanaf grote afstand toch dichtbij komen en zo erg fraai materiaal te schieten.

Hier is een overzichtpagina van wat oud werk uit 2008 geschoten met een d3, 24-70, 70-200, 28mm 1.4, 200 f2 en 400 2.8. De omstandigheden waren heel divers met verschillende zalen in het Muziekgebouw aan het IJ. De brandpuntafstanden en overige waardes staan erbij, misschien heb je er wat aan.

http://www.midia.nl/site/Evenementen/IJ ... index.html
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mei 27 2016 12:09 am

Dank je, hier kan ik wat mee. Ik zal kijken of ik het iets kan dempen.

De 300mm gaat zeker mee, die tip kreeg ik ook al via een ander kanaal. Helaas is het een f/4 zonder VR, maar hopelijk lukt het wel. Het voordeel is dat het een compleet orkest is, er zal relatief veel constante verlichting zijn. De 70-200 f/2.8 gaat denk ik de meestegebruikte worden, de zaal is aardig groot. De 14-24 blijft dan denk ik thuis, want dat krijg ik niet allemaal in mijn zijtas (en met een rugzak van 20 kilo door het orkestgebouw lijkt me ook geen goed plan). Als het met de 24mm achterin de zaal niet lukt om een overzichtsfoto te maken, maar ik er wel een 2-foto pano van. Oh was mijn 200-500 maar wat lichter en lichtsterker. :P

Anyway, vandaag heb ik ook nog met de vertegenwoordiger van het orkest gesproken en nog wat tips omtrent het verloop en het programma gehad. Ze waren er wel van gecharmeerd dat ik al 'huiswerk' aan het doen was (dat was niet altijd het geval bij andere fotografen). Verder verwachten ze geen volle zaal, dat is voor mij misschien een voordeel... rustig plekje opzoeken. Meest kritiek zal de soliste worden, dat is een relatief stil en rustig nummer. Dan komt die 300mm zeker van pas...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 30 2016 12:05 am

Nou, vanavond was dus de 'grote dag'. Eerst had ik nog een NK handboogschieten (laten we het daar maar niet over hebben :? ). Dus met toch een klein beetje zenuwen naar het Frits Philips muziekcentrum....

De zaal was redelijk goed verlicht (op het eerste gezicht, qua camera viel het toch een beetje tegen... veel gewerkt op ISO6400 met f/2.8 tot f/4 en dan nog kritische sluitertijd). Of vanaf f/5.6 vanat statief met de 200-500.

Nou, het is wat mij betreft best een redelijk succes geworden. Niemand heeft last van me gehad (er heeft geen hond naar me omgekeken, op één dame na die me vooraf bezig zag en bang was dat ik teveel zou fotograferen, maar toen ik eenmaal bezig was, was het geen probleem). En ik heb in mijn ogen redelijk goede tot prachtige foto's gemaakt. Ik heb ook niemand gestoord (heb het na afloop bij enkele mensen en het orkest gecheckt, men vond het prima). Ik heb aan alle tips wat gehad, maar de gouden tips kwamen van a90.

Mede op basis van zijn tips heb ik op het laatste moment toch besloten mijn 200-500 met statief mee te nemen. Dat bleek een gouden greep (ook al is die lens f/5.6, hij deed het prima). De 70-200 met VR deed het prima, de 24-70 lukte ook. De 300 f/4 deed het ronduit slecht. De sluitertijden waren te laag en het gebrek aan VR rond kritische sluitertijden brak op. Even ook nog met de 70-200 met TC14II gewerkt. Dat ging redelijk dankzij de VR, maar iets te veel kwaliteitsverlies naar mijn zin. In de pauze dus alsnog statief en 200-500 tevoorschijn gehaald en vanaf het balkon gewerkt. Ook kritische sluitertijd, maar de VR op dat ding is een wonder. 1/100e en gewoon vlijmscherpe foto's. Natuurlijk wel mede te danken aan de muzikanten die gelukkig redelijk stil zitten. ;)

Ook een golfhanddoekje kwam goed van pas. Door dat dubbelgevouwen over de lens tegen de mount aan te leggen werd meer dan 50% van het geluid gedempt. Daarnaast had ik het hard nodig want ik zweette me kapot. Het was ontzettend hard werken. :crazy:

Maar al met al geslaagd. Ik ben nu de foto's aan het uploaden en als het geworden is wat ik denk dat het is, gebaseerd op het schermpje achterop mijn camera, heb ik een topavond gehad. Ik kan overigens nu nog geen foto's laten zien, ik moet eerst goedkeuring hebben voor publicatie (dat is zo afgesproken). Het zal nog wel een weekje duren, maar dan zal ik er hier wat publiceren.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma mei 30 2016 8:31 pm

Mooi verslag, zie uit naar je beelden.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”