Nou, vanavond was dus de 'grote dag'. Eerst had ik nog een NK handboogschieten (laten we het daar maar niet over hebben

). Dus met toch een klein beetje zenuwen naar het Frits Philips muziekcentrum....
De zaal was redelijk goed verlicht (op het eerste gezicht, qua camera viel het toch een beetje tegen... veel gewerkt op ISO6400 met f/2.8 tot f/4 en dan nog kritische sluitertijd). Of vanaf f/5.6 vanat statief met de 200-500.
Nou, het is wat mij betreft best een redelijk succes geworden. Niemand heeft last van me gehad (er heeft geen hond naar me omgekeken, op één dame na die me vooraf bezig zag en bang was dat ik teveel zou fotograferen, maar toen ik eenmaal bezig was, was het geen probleem). En ik heb in mijn ogen redelijk goede tot prachtige foto's gemaakt. Ik heb ook niemand gestoord (heb het na afloop bij enkele mensen en het orkest gecheckt, men vond het prima). Ik heb aan alle tips wat gehad, maar de gouden tips kwamen van a90.
Mede op basis van zijn tips heb ik op het laatste moment toch besloten mijn 200-500 met statief mee te nemen. Dat bleek een gouden greep (ook al is die lens f/5.6, hij deed het prima). De 70-200 met VR deed het prima, de 24-70 lukte ook. De 300 f/4 deed het ronduit slecht. De sluitertijden waren te laag en het gebrek aan VR rond kritische sluitertijden brak op. Even ook nog met de 70-200 met TC14II gewerkt. Dat ging redelijk dankzij de VR, maar iets te veel kwaliteitsverlies naar mijn zin. In de pauze dus alsnog statief en 200-500 tevoorschijn gehaald en vanaf het balkon gewerkt. Ook kritische sluitertijd, maar de VR op dat ding is een wonder. 1/100e en gewoon vlijmscherpe foto's. Natuurlijk wel mede te danken aan de muzikanten die gelukkig redelijk stil zitten.
Ook een golfhanddoekje kwam goed van pas. Door dat dubbelgevouwen over de lens tegen de mount aan te leggen werd meer dan 50% van het geluid gedempt. Daarnaast had ik het hard nodig want ik zweette me kapot. Het was ontzettend hard werken.
Maar al met al geslaagd. Ik ben nu de foto's aan het uploaden en als het geworden is wat ik denk dat het is, gebaseerd op het schermpje achterop mijn camera, heb ik een topavond gehad. Ik kan overigens nu nog geen foto's laten zien, ik moet eerst goedkeuring hebben voor publicatie (dat is zo afgesproken). Het zal nog wel een weekje duren, maar dan zal ik er hier wat publiceren.