Klassiek Concert Fotograferen: Do's & Don'ts?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Klassiek Concert Fotograferen: Do's & Don'ts?

Bericht door ReneG » wo mei 25 2016 9:46 am

Hallo,

ik ga binnenkort een klassiek orkest fotograferen tijdens een optreden in het Frits Philips muziekcentrum in Eindhoven. Helaas ken ik die lokatie niet en is er ook geen gelegenheid om die vooraf te verkennen. Ook heb ik geen ervaring met klassieke concerten... De instructie die ik meekreeg is:
- Niet flitsen
- Ik mag het podium zelf niet betreden
- Ik mag me langs/voor het podium bewegen en vanuit de coulissen werken, mits ik het orkest en publiek niet stoor.

Nu maak ik me om de technische aspecten van de fotografie niet druk (ik heb in veel slechtere lichtomstandigheden gefotografeerd), maar ik weet niet precies of er do's en don'ts zijn bij het fotograferen van klassieke concerten, vooral qua het punt 'orkest en publiek niet storen'. Ik heb al enkele tips meegekregen (schoenen aan die weinig/geen geluid maken, niet teveel verplaatsen etc). Heeft iemand daar ervaring mee en/of tips voor?

Alvast bedankt.
Spul waarmee je foto's maakt...

Flandria

Re: Klassiek Concert Fotograferen: Do's & Don'ts?

Bericht door Flandria » wo mei 25 2016 9:49 am

Dan ineens merk je hoeveel lawaai zo'n dslr maakt.....
Gebruik een camera die heel stil werkt.
Spreek uit ervaring.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door justme » wo mei 25 2016 10:09 am

Als je vooraf weet WAT er gespeeld wordt en WANNEER, dan kan je je er qua standpunt en lenskeuze er goed op voorbereiden waar je gaat staan/zitten. En dan mogelijk de typerende muzikanten vastleggen in hun spel.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 25 2016 10:11 am

Dat laatste is het probleem vooral,.. ik ken de muziek niet en de hele setting niet. Geen idee wat er gebeurt. Ik weet alleen dat er een solist tussen zit.

@Flandria, helpt Quiet mode je in die situatie? Het geluid is zachter maar duurt 'langer' (in mijn beleving te lang). Of kun je het zo timen dat je de foto maakt op het moment dat de muziek aanzwelt? Ik heb een D750 en dat is zeker niet de luidste camera (D300s en D7100 en vooral de D800 maken meer herrie), maar ook niet de stilste... Maar daar moet ik het mee doen.

Vraag me wel af of Liveview misschien nog een optie is, dan ben je in ieder geval van de hardste klap (de spiegel) af. Maar liveview vind ik niet lekker werken met telelenzen...

iJoost

Bericht door iJoost » wo mei 25 2016 10:20 am

Alleen fotograferen op de momenten dat de muziek luid genoeg is om de klik te overstemmen. Want anders ga je echt storen. :-(

Display uit, helpt ook om de overlast te beperken. En focus licht ook uitzetten.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 25 2016 10:27 am

Bedankt voor die tips. Ik ga iig op de muziek letten. Focus licht staat al uit. Display uit betekent geen liveview (maar dat was ik eigenlijk toch al niet van plan).

Kan ik overigens vanuit de coulissen wel redelijk fotograferen zonder ze te storen, of horen de muzikanten dat ook.

Heeft er iemand nog tips over het jezelf verplaatsen in de zaal? Ik heb de intentie om zoveel mogelijk mezelf tegen de zijmuren te positioneren. Er zich niet echt een pauze tussen de stukken heb ik begrepen, dus ik weet nog niet hoe ik mezelf in de zaal het beste kan verplaatsen. HEt schijnt dat ze daar wel veel deuren aan de zijkant hebben en dat je jezelf via de gangen om de zaal heen goed kunt verplaatsen.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo mei 25 2016 10:29 am

een solist hoeft per definitie niet alleen te spelen ;) en kan van alles zijn: vocalist, pianist, cellist ect.

probeer met telelenzen, en afstand vanaf personen in publiek een soort van geluids-/stoor-buffer in te bouwen. let op je omgeving, je merkt snel genoeg of je afleidt/stoort.

http://www.youropi.com/nl/eindhoven/act ... ilips-2144

hier zie je goed hoe de zaal eruit ziet, en hoe 'exposed' je bent als je je in gangpaden bevat.

ook even googlen bij afbeeldingen ( groot ) op "muziekgebouw frits philips "
Laatst gewijzigd door justme op wo mei 25 2016 10:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mei 25 2016 10:35 am

Mijn ervaring is ook dat je vanwege het sluitergeluid van een dslr je heel snel opgelaten gaat voelen. Dus effectief fotograferen, niet meer dan nodig. Trek onopvallende kleding aan en probeer je inderdaad zo weinig mogelijk te verplaatsen, als het kan achterlangs en niet voorlangs. Succes in ieder geval en veel plezier.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mei 25 2016 10:38 am

Er zijn ook (vaak zeer prijzige) zgn. "sound blimps" in de handel. https://aquatech.net/product/scout-d800-sound-blimp/
Jur

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mei 25 2016 10:47 am

Flandria schreef:Dan ineens merk je hoeveel lawaai zo'n dslr maakt.....
Gebruik een camera die heel stil werkt.
Spreek uit ervaring.
Precies, voor dit soort fotografie --> mirrorless.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo mei 25 2016 11:23 am

Skippy schreef: Precies, voor dit soort fotografie --> mirrorless.
Als je mirrorless hebt ja, maar er wordt al decennia foto's gemaakt bij klassieke concerten en dat gebeurde ook al in de tijd dat mirrorless nog helemaal niet bestond. Het is dus een pre, maar zeker geen must.

Mijn enige tips, timen op de muziek (klikken op een trom, hard akkoord), camera op stille modes (dat scheelt echt een hoop), en vooral niet bukkend of kruipend bewegen door de zaal want dan leid je echt veel meer af dan als je gewoon snel en normaal op je doel afloopt...
Fin.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 25 2016 12:06 pm

Die laatste is ook een goede, bedankt. Ik weet überhaupt nog niet wat de 'mores' is bij klassieke concerten... daar kom ik nog wel achter denk ik...

Flandria

Bericht door Flandria » wo mei 25 2016 1:37 pm

ReneG schreef:Dat laatste is het probleem vooral,.. ik ken de muziek niet en de hele setting niet. Geen idee wat er gebeurt. Ik weet alleen dat er een solist tussen zit.

@Flandria, helpt Quiet mode je in die situatie? Het geluid is zachter maar duurt 'langer' (in mijn beleving te lang). Of kun je het zo timen dat je de foto maakt op het moment dat de muziek aanzwelt? Ik heb een D750 en dat is zeker niet de luidste camera (D300s en D7100 en vooral de D800 maken meer herrie), maar ook niet de stilste... Maar daar moet ik het mee doen.
Probeer je goed voor te bereiden op: locatie en muzikanten setting.
Als het kan, probeer een soort van generale repetitie voor jezelf te maken.

Ik heb meerdere keren in het Concertgebouw te A'dam mogen schieten in opdracht.
Bij de generale merkte ik al snel dat de D3 en D4 die ik tot mijn beschikking had te luidruchtig waren.
Veel heb ik op afstand met een 70-200VR2 geschoten. Evengoed met zweetoksels :oops:
Ik zou nu persoonlijk voor spiegelloos gaan (huren/lenen?).
Succes!

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Richard » wo mei 25 2016 1:54 pm

Tijdens de zeldzamere momenten, bij opkomst en als de dirigent met zijn gezicht naar het publiek staat: zo veel mogelijk foto's schieten en naderhand de mooiste uit zoeken. Afgelopen zaterdag in het Conservatorium van Amsterdam succesvol gedaan: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 04#p830204

Tijdens de stillere momenten zijn er minder muzikanten actief, tijdens een stuk probeer ik dan meestal de muzikanten in rust te vermijden.
Met vriendelijke groet,

Richard

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 25 2016 1:56 pm

@Flandria, Dat spiegelloos huren is een goede tip maar zit er even niet in. De generale helaas ook al niet, die valt samen met een NK dat ik moet schieten. Dus ja ik heb nu ook licht klotsende oksels... :) Aan de andere kant, dit is een vriendendienst, geen opdracht. Als er weinig foto's worden gemaakt, so be it.

Ik overweeg nu overigens wel om naast de 70-200 f/2.8 ook de 300 f/4 mee te nemen. Ik zal de sluiterbeweging moeten timen met de muziek/zang... Hopelijk zijn het stukken met flinke intensiteit. Ik ga kijken of ik ze vrijdag even kan beluisteren, dan weet ik in ieder geval wat voor muziek er komt. ;)

Heb jij trouwens ook nog tips over het verplaatsen als fotograaf tijdens of tussen de stukken? Ik heb al heel wat gelezen (niet teveel verplaatsen, normaal bewegen etc).

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”