Re: Hooglichten-malaise
Geplaatst: vr nov 05 2021 5:34 pm
Wat zaken in het algemeen.
Wil je in Jpeg werken en geen nabewerking doen, dan zul je op het moment van de foto maken af en toe moeten kiezen.
Active D-lighting kan daarbij helpen. In de hoogste stand worden de hoge lichten wat 'afgeremd' en de donkere partijen wat opgehaald. Op de D7000 was het zelfs zo dat er 1 stop werd onderbelicht in de ADL High stand en de camera corrigeerde dit dan vooral voor de donkere partijen. In de auto stand wordt door de camera beoordeeld in hoeverre dit 'nodig' is.
Met Jpeg kun je dit achteraf minder goed of niet doen. (Een beetje lukt dit nog wel, maar de foto gaat er nogal snel heel raar uitzien en de kwaliteit is dan niet geweldig).
Met RAW kun je dit achteraf heel erg goed doen. Zelf b.v. een stop onder belichten en dan dachteraf dit in de donkere partijen corrigeren. (Op de D7000 had ik de camera meestal op ADL-High en dan zowel JPG als RAW, de RAW was dan al automatisch een stop onderbelicht, dit moest je zelf wel corrigeren en dat deed je dan vooral in de schaduwen.) Met de D7200 lukt dit mij in mindere mate.
Zoals ik al aangeef is er al een verschil tussen de D7000 en de D7200. De werking is niet hetzelfde, voor andere camera's zal dan ook de belichting nog een keer anders zijn afgesteld. En de wijze van werken, met JPG of RAW maakt dan ook nogal een verschil. Vanwege de snelheid van werken, heeft JPG zeker voordelen, topfotografen werken vaak in JPG vanwege de snelheid (upload naar de redactie tijdens de wedstrijd). Zelf ben ik een echte RAW gebruiker en herbeleef mijn vakantie nogmaals tijdens het bewerken. Professionals zullen dit vaak zo snel mogelijk willen doen en hebben weer andere eisen en werkmethoden.
Bij mij werkt de methode (vrijwel) altijd een stop onderbelichten (door ADL High)**) aan te zetten en dan achteraf met lightroom de foto in orde te maken heel goed. Ik maak (maakte) wel eens een trapje met deze instelling van -1,0,+1 en behoordeelde dan achteraf wat de beste foto was, zeer vaak was de middelste dan voor mij de beste keuze.
Maar met de D7200 werkt deze methode niet meer, ik moet dus nu opnieuw opzoek naar een werkmethode.
Vriendelijke groet,
Ben
**)
Deze methode werkte zo goed omdat zowel de D7000 als de D7200 beiden vrijwel ISO-invariant zijn, wat zoveel wil zeggen dat achteraf de belichting aanpassen dezelfde kwaliteit oplevert als de ISO waarde in het toestel aanpassen.
Wil je in Jpeg werken en geen nabewerking doen, dan zul je op het moment van de foto maken af en toe moeten kiezen.
Active D-lighting kan daarbij helpen. In de hoogste stand worden de hoge lichten wat 'afgeremd' en de donkere partijen wat opgehaald. Op de D7000 was het zelfs zo dat er 1 stop werd onderbelicht in de ADL High stand en de camera corrigeerde dit dan vooral voor de donkere partijen. In de auto stand wordt door de camera beoordeeld in hoeverre dit 'nodig' is.
Met Jpeg kun je dit achteraf minder goed of niet doen. (Een beetje lukt dit nog wel, maar de foto gaat er nogal snel heel raar uitzien en de kwaliteit is dan niet geweldig).
Met RAW kun je dit achteraf heel erg goed doen. Zelf b.v. een stop onder belichten en dan dachteraf dit in de donkere partijen corrigeren. (Op de D7000 had ik de camera meestal op ADL-High en dan zowel JPG als RAW, de RAW was dan al automatisch een stop onderbelicht, dit moest je zelf wel corrigeren en dat deed je dan vooral in de schaduwen.) Met de D7200 lukt dit mij in mindere mate.
Zoals ik al aangeef is er al een verschil tussen de D7000 en de D7200. De werking is niet hetzelfde, voor andere camera's zal dan ook de belichting nog een keer anders zijn afgesteld. En de wijze van werken, met JPG of RAW maakt dan ook nogal een verschil. Vanwege de snelheid van werken, heeft JPG zeker voordelen, topfotografen werken vaak in JPG vanwege de snelheid (upload naar de redactie tijdens de wedstrijd). Zelf ben ik een echte RAW gebruiker en herbeleef mijn vakantie nogmaals tijdens het bewerken. Professionals zullen dit vaak zo snel mogelijk willen doen en hebben weer andere eisen en werkmethoden.
Bij mij werkt de methode (vrijwel) altijd een stop onderbelichten (door ADL High)**) aan te zetten en dan achteraf met lightroom de foto in orde te maken heel goed. Ik maak (maakte) wel eens een trapje met deze instelling van -1,0,+1 en behoordeelde dan achteraf wat de beste foto was, zeer vaak was de middelste dan voor mij de beste keuze.
Maar met de D7200 werkt deze methode niet meer, ik moet dus nu opnieuw opzoek naar een werkmethode.
Vriendelijke groet,
Ben
**)
Deze methode werkte zo goed omdat zowel de D7000 als de D7200 beiden vrijwel ISO-invariant zijn, wat zoveel wil zeggen dat achteraf de belichting aanpassen dezelfde kwaliteit oplevert als de ISO waarde in het toestel aanpassen.