Waarom wordt er zo weinig gereageerd

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Waarom wordt er zo weinig gereageerd

Bericht door wil » di jun 08 2010 2:30 pm

ik vind het ook moeilijk om onder woorden te brengen waarom ik een foto goed vind. Een foto spreekt mij aan of niet. Maar om nu precies te omschrijven waarom.
Ik heb een keer een avond bij een fotoclub bijgewoond. Ik vond het vreselijk hoe lang de clubleden over een foto konden debatteren wat er goed of mis mee was.
Gelijk maar besloten dat ik geen fotoclubmens ben. Dan ben je verplicht om foto's in te leveren. Op een forum kan je zelf beslissen of je foto's laat zien of niet.
Hoewel ik zelf dus moeite heb om te reageren, terwijl ik notabene beroepsfotograaf ben, vind ik goede opbouwende kritiek heel goed als dit geplaatst wordt.
Een ding is zeker, de topic titel " waarom wordt er zo weinig gereageerd" gaat voor dit topic niet op. :wink:
Misschien wordt er wel veel meer gelezen dan geschreven op het forum. Voor mij geldt dit zeker, ik lees meer dan dat ik reageer.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di jun 08 2010 2:39 pm

Deze vraag heb ik in het verleden ook regelmatig op andere fora voorbij zien komen en de frustraties zijn begrijpelijk.
Persoonlijk trek ik mijn conclusies als er niet op mijn foto gereageerd wordt (= niet interessant, dus niet slecht of goed genoeg).
Als je echt een reactie wilt, plaats een foto dan onder Beoordelingen, desnoods met specifieke vragen en dan wordt er meestal wel gereageerd.

Wat mij soms wel irriteert zijn die forumgebruikers die er alleen op uit zijn om hun eigen werk te promoten.
Ze plaatsen af en toe hun eigen foto's, reageren niet of nauwelijks op andere foto's, maar wel een paar keer op hun eigen foto om die bovenaan de lijst te houden.

Overigens ervaar ik geen onderscheid in behandeling of je clublid bent of niet. Er zijn genoeg activiteiten voor niet-clubleden en persoonlijk let ik daar helemaal niet op bij het lezen en reageren.
Natuurlijk zijn er binnen het forum "clubjes" (soms clubleden, soms niet) die consequent elkaar een veer in de kont stoppen, maar dat zie je buiten dit forum ook overal gebeuren.

Maar misschien moeten we dit wat positiever benaderen en een "forum contribution award" instellen.
Wat mij betreft gaat de eerste naar Léon Obers, die zo'n beetje op alles reageert op (meestal) een zeer constructieve en informatieve manier.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » di jun 08 2010 2:44 pm

Oke, nu ga ik toch ook maar even reageren. Ik ben het volledig met Melliw eens. Ik zie hier op het forum foto's die me totaal niet aanspreken, maar waar toch altijd op wordt gereageerd, door steeds dezelfde mensen. Die reacties beschouw ik niet eens meer als serieus, omdat je weet als een bepaalt iemand een topic start, weet je al van te voren wie er gaat reageren, maakt niet uit wat voor foto. Ik ga geen namen noemen...

Barry

Bericht door Barry » di jun 08 2010 3:04 pm

Zelf reageer ik ook niet zo vaak op een foto omdat ik mee meestal moeilijk kan verwoorden!
Ik kan wel p elke foto zeggen dat ik het mooi vnd of niet maar daar moet ook een argument bij vind ik :D
Het is niet erg als mensen zeggen dat het niet goed is, maar vertel dan wel wat niet goed is en wat wel. Dat zijn dingen waar de meeste leden wel iets aan hebben en waar iemand van kan leren :D
Ben het wel met Daniel eens dat er altijd kliekjes zijn die standaard op elkaars foto's reageren en die ook altijd mooi vinden.............

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » di jun 08 2010 3:05 pm

Barry schreef: Ben het wel met Daniel eens dat er altijd kliekjes zijn die standaard op elkaars foto's reageren en die ook altijd mooi vinden.............
David of Daniël? :mrgreen:

Barry

Bericht door Barry » di jun 08 2010 3:09 pm

Daviddvd schreef:
Barry schreef: Ben het wel met Daniel eens dat er altijd kliekjes zijn die standaard op elkaars foto's reageren en die ook altijd mooi vinden.............
David of Daniël? :mrgreen:
Alle 2 :mryellow:

Daniël

Bericht door Daniël » di jun 08 2010 3:21 pm

Barry schreef:Zelf reageer ik ook niet zo vaak op een foto omdat ik mee meestal moeilijk kan verwoorden!
Ik kan wel p elke foto zeggen dat ik het mooi vnd of niet maar daar moet ook een argument bij vind ik :D
Het is niet erg als mensen zeggen dat het niet goed is, maar vertel dan wel wat niet goed is en wat wel. Dat zijn dingen waar de meeste leden wel iets aan hebben en waar iemand van kan leren :D
Ben het wel met Daniel eens dat er altijd kliekjes zijn die standaard op elkaars foto's reageren en die ook altijd mooi vinden.............
Dat is precies wat ik nou bedoel

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di jun 08 2010 3:29 pm

Ik vind de veelzijdigheid juist interessant hierzo. Er zijn zeikers en zeurders, aardige mensen, lomperds, verstandige mensen, dommers en drammers.
Maar over het algemeen wordt er heel behoorlijk en inhoudelijk op elkaar gereageerd. Af en toe wat bits, maar als dat gebeurt door iemand met verstand van zaken, dan kan ik daar wel doorheen kijken. Ik kom vaak op fora, ook voor andere hobby's en de tent hier steekt beslist positief af.
Ik vind ook dat er wijs wordt gemodereerd. Dat scheelt een hoop. Kortom, van mij hoeft er niet veel te veranderen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di jun 08 2010 3:31 pm

Jaap Driest slaat m.i. de spijker op z'n kop.

Verder:
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Een onderbouwde, opbouwende reactie op geplaatste foto's kost tijd. Het feit dat je foto's plaatst wil absoluut niet zeggen dat anderen daar tijd in moeten steken; dat je 'recht' hebt op kritiek.
Maar als jij tijd investeert in bepaalde forumgebruikers, zal het (uitzonderingen daargelaten) vermoedelijk zo zijn dat je aandacht terug krijgt. Energie eregns insteken is er iets voor terugkrijgen. Maar ja, aandacht voor Jan, Piet en Klaas betekent niet automatisch dat je óók aandacht van Fred en Kees terugkrijgt (namen zijn willekeurig gekozen, niemand moet zich aangesproken voelen :D ). Mensen die uitgebreide reacties verwachten van verder wildvreemden, hebben m.i. gewoon te hooggespannen verwachtingen. Er zijn mensen die veel geld en energie steken in fotoclubs en dergelijke. Hier krijg je het 'gratis', maar je moet er wel wat voor doen. Zoals gezegd, ik reageer niet veel op foto's. Ik verwacht dan ook niet dat men in de rij staat als ík eens wat plaats.

Het zou een legitieme vraag zijn als je zegt: ik reageer zelf veel op foto's van anderen, maar die anderen reageren nooit op mijn foto's, waarom is dat?

Verder heb ik hier totaal geen last van kliekjescultuur en/of belerende bestuursleden en/of moderators. Is toch niets raars aan, dat mensen die elkaar in levende lijve hebben ontmoet op een stadswandeling o.i.d. daar met elkaar over 'napraten' op het forum en vervolgens misschien wat naar elkaar toetrekken? Ben zelf nog nooit met zoiets meegeweest, maar voel me nooit buitengesloten.
En voor elk bestuurslid dat soms een grote(re) broek aantrekt, kan ik ook een evenzo bijdehand niet-clublid aanwijzen. Ik vind dat echter totaal onbelangrijk. Concentreer je liever op hetgeen ons bindt in plaats van wat ons (op papier dan) onderscheidt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 08 2010 3:33 pm

Ik lees al een tijdje mee, en kan me niet langer inhouden... :wink:

Waarom is het zo erg als bepaalde mensen steeds op elkaar reageren en minder op anderen? Voel je je dan buitengesloten of tekort gedaan? Tegenhouden doe je het toch niet. Wat dat betreft lijkt een forum wel een beetje op een schoolplein; je hebt wat groepsvorming, sommige mensen kunnen het uitermate goed met elkaar vinden en minder met anderen, enz. Als moderator kan je niet zoveel meer doen dan af en toe een relativerende opmerking maken en iemand aanspreken als het echt uit de hand loopt. Ik denk niet dat het op andere forums veel anders zal zijn.

Ik herken overigens totaal niet dat er onderscheid wordt gemaakt tussen wel en niet-leden van NCN, puur op het feit dat iemand lid is. Veel NCN leden komen al lang(er) op het forum, en zijn daardoor wat bekender. Maar ik heb het nooit als voorwaarde gezien om "erbij te horen".

Ik zag ook een opmerking over NCN uitjes en evenementen. Het forum is voor iedereen toegankelijk, dus je kan meelezen wat de club doet en organiseert. Niet zo vreemd dat we da via het forum en de website doen; dit is naast NCN Magazine het medium om op de hoogte te blijven. Dat nieuws staat allemaal bij elkaar, dus als je dat niet lezen wilt, kan je het simpel negeren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » di jun 08 2010 3:53 pm

Daniël schreef:
Die mentaliteit van:
If I scratch your back I will scratch yours
moet echt verdwijnen.
Tevens dat club gedrag. Ik ben vriendjes met die en alleen daar reageer ik op. Ben je dan echt zo bekrompen?
Ik heb hier met veel plezier op gezeten maar dat begint toch echt langzaam te verdwijnen.
Ik was zelfs van plan om clublid te worden. Maar ik daar ben ik wel vanaf gestapt.
Tja, het is nou eenmaal een club, en daar het forum van.
Daniël schreef:
Dit is nu zo'n voorbeeld.
Waarom zegt het nou genoeg? Ben je nu al verzuurd?
Als er niet gereageerd zou worden hoe wil je je dan verbeteren?
Vriendelijker zou zijn:
Is een leuke serie (o.i.d.).
De serie spreekt mij niet aan omdat, .....
Je kan beter de volgende keer deze dingen doen .....
Waarom zou je overal op moeten reageren? Als je de serie niet echt wat vind, klik je hem gewoon weer weg. Kijk er zijn altijd die mensen die azen op berichten, tja dat moeten ze zelf weten.

Kijk, dat er nou eenmaal mensen zijn die altijd op elkaar reageren, maakt niet uit welke foto, en zeggen , goh wat mooi, of zo prachtig zeg! Die moeten dat zelf weten, maar ik vind dat niet objectief.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di jun 08 2010 4:41 pm

Daniël schreef:
Melliw schreef:Als je foto's positief opvallen wordt er zeker op gereageerd.
Wordt er niet gereageerd, dan zegt dat toch genoeg?

Groeten van Willem
Dit is nu zo'n voorbeeld.
Waarom zegt het nou genoeg? Ben je nu al verzuurd?
Als er niet gereageerd zou worden hoe wil je je dan verbeteren?
Vriendelijker zou zijn:
Is een leuke serie (o.i.d.).
De serie spreekt mij niet aan omdat, .....
Je kan beter de volgende keer deze dingen doen .....

Ik zeg niet dat je bij elke serie moet reageren. Ik persoonlijk zit ook niet te wachten 5 pagina's met reacties van:
wat een leuke serie zeg.
Ik heb liever een reactie zoals Jac, Léon, George, Patrick, RBfoto, LOKA, Jop, Arthur, roes en nog meer.
Nee ik ben niet verzuurd.
Als er niet gereageerd wordt op je foto's dan zegt dat waarschijnlijk iets over je foto's. Ze vallen niet genoeg op. Dat betekend dat je beter werk moet afleveren.
Beter werk afleveren kun je doen door lezen, proberen, bekritiseren, vallen en opstaan enz...
Leren van anderen kan dan heel goed zijn. Kijk eens naar de foto van een ander en bedenk wat hij/zij beter kan doen, betrek dat commentaar dan ook op het werk van jezelf.
Op gegeven moment worden de gevorderden een beetje moe van de gewone huis-tuin-keuken kiekjes. Ieder heeft zijn eigen niveau en dat geeft niet.

Daarnaast moet je niet vergeten dat de doelgroep hier heel breed is. Van de familie-kiekjes fotograaf tot mensen die hun dagelijks brood verdien met een Nikon-camera. Dat geeft veel niveau en interpretatie verschillen. Er is dus altijd een kloof tussen sommigen op het forum.

Ene...nogmaals, ik weet zeker dat wanneer je werk op een positieve manier opvalt er reacties op komen.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 08 2010 4:55 pm

Melliw schreef:Daarnaast moet je niet vergeten dat de doelgroep hier heel breed is. Van de familie-kiekjes fotograaf tot mensen die hun dagelijks brood verdien met een Nikon-camera. Dat geeft veel niveau en interpretatie verschillen. Er is dus altijd een kloof tussen sommigen op het forum.
Een heel belangrijk punt! :!:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di jun 08 2010 5:12 pm

Dag,

Opmerkelijk vind ik het verloop in de discussie.
Van een vrij open vraag tot duidelijk net niet met name genoemde verwijten.
Sommigen kunnen blijkbaar ineens hun ei kwijt. (Goede zaak overigens! Ik heb liever te maken met primaire reacties dan weloverwogen woordenkeuze makende diplomatieke stellingen)

Vrijheid blijheid: ieder reageert wanneer hij/zij wil en op de manier zoals hij/zij wil.
Dat kun je niet regelen, hooguit grenzen markeren (waar ikzelf ook wel eens tegenaan loop).

Blijkbaar is de bewoording in een onderwerp erg belangrijk voor het aantal antwoorden
Willem.

Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Genster » di jun 08 2010 5:14 pm

ArendV schreef:Overigens ervaar ik geen onderscheid in behandeling of je clublid bent of niet.
Daar kan ik ver in meegaan. Mijn laatste foto's (Open Haven Dag Vlissingen) zijn op dit moment 109 keer bekeken. Geen enkele reactie, net als bij niet clubleden :lol:
Ik heb daar trouwens in mijn bericht ook niet om gevraagd.
Zelf heb ik ook onvoldoende tijd om alles op het forum te volgen (en overal op te reageren).
Ik zie overigens veel leuke en interessante dingen voorbij komen.
Nu ga ik eerst de nieuwe NCN MAGAZINE lezen!
Gegroet,

Genster

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”