Ervaring cq cameratype

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Ervaring cq cameratype

Bericht door JaapV » zo jan 23 2011 2:49 am

Bob42 schreef:(...)
Aan de andere kant lees ik heel af en toe de meest elementaire vragen van mensen die de duurste camera's en objectieven hebben gekocht en meedelen dat ze niets van fotografie weten, absoluut niet van plan zijn een gebruiksaanwijzing in te zien en met een verongelijkte ondertoon willen weten waarom dat dure spul niet vanzelf topfoto's maakt. En als je over diafragma's en sluitertijden begint, worden ze kwaad, want daar hebben ze immers geen verstand van. Nou dan!
Tja, denk je dan.
Misschien had-ie beter een point-en-shoot kunnen kopen. Of een camera met groene knop en pretstanden. Maar dat zeg je niet, natuurlijk, want dat is onbeleefd. Iedereen heeft het recht een D3x te kopen. Of een Leica, of wat dan ook.
Zeggen dat je eerst eens in een gebruiksaanwijzing zou kunnen kijken, is grof.
Laat staan dat je voorzichtig aanbeveelt dat je eens een boek zou kunnen kopen over de beginselen van fotografie! Dat is helemaal schandalig. :oops:
Kortom: je moet heel voorzichtig zijn met toch eigenlijk heel gedegen adviezen. Want als je een D3s/x het gekocht om er ook daadwerkelijk foto's mee te maken, is het toch wel handig als je daar wat energie in stopt. Je hebt tenslotte geen groene knop en moet dus alles zelf instellen. Maar dat mag dus niet gezegd worden.

Dus reageer ik niet meer op dat soort postings.
Ten eerste heb ik geen ervaring met die dure spullen, dus daar kan ik al weinig zinnigs over zeggen.
En in de tweede plaats zou ik niet weten waar ik moest beginnen! Hoe kun je iemand in een enkele posting op een forum uitleggen wat hij moet doen? Commentaar op een foto, ja, maar zou hij daar echt iets aan hebben, als hij niet weet waarom hij wat moet doen? En dat ook eigenlijk helemaal niet WIL weten?
Ik kan me sommige reacties dus wel een beetje voorstellen. Al is het dan wat mij betreft beter om dan maar niet te reageren.
Wat betreft de categorie waar je het nu over hebt: volkomen mee eens!
(Je ziet dat ik ook al een zéér voorzichtige kwalificatie aan mijn bijval meegeef! :wink2: :mrgreen: )
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » zo jan 23 2011 6:45 am

remoss schreef:Breek nu pas in, maar kan me helemaal vinden in je stelling. Vooral omdat ik me realiseer dat is mijn D3s voor een groot deel heb om "de heb". Maar dat vind ik dan wel weer lekker, hou van mooie spullen. Natuurlijk draagt het deels bij aan een bepaald resultaat, maar noodzakelijk, mwah.
't Is in ieder geval zeker niet zo dat mensen met bijv. een D3s erop afgerekend mogen worden dat je alles maar moet weten en kunnen.
+1
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jan 23 2011 9:20 am

Loka: "Heel veel schijnen dan toch te vergeten dat ook zij ooit voor het eerst een camera in handen kregen."

Sterker nog: ik heb mijn eerste camera nog steeds. Een Pentacon FBm, in 1960 nieuw door mijn vader gekocht. Maar die had maar drie instellingen: de filmgevoeligheid op de selenium-lichtmeter, het diafragma en de sluitertijd. Oh ja, en de scherpstelling met een instelwig. Maar dat was de tijd dat je met één of twee boekjes van Peter Charpentier of Dick Boer alles zelf, aan de hand van het zelf doen, onder de knie kreeg. Daar leerde je toch wel snel van, ondanks - of dankzij? - de tijdsduur tussen opname maken en opname zien...

Ik sluit me geheel aan bij Bob42, hij verwoordt precies wat ik al eerder in dit topic poogde weer te geven.
(Alleen geloof ik dat zijn ironie aan Léon niet geheel besteed is...).

En nog iets: als het lezen van een boekje wegens concentratieproblemen problemen geeft (wat erg genoeg is, laat ik daar duidelijk over zijn!), hoe reëel is het dan iedere voorkomende moeilijkheid die voortvloeit uit het willen gebruiken van een complexe camera als een D3s op een forum voor te leggen? Ik wens me niet aan te matigen het beter te weten dan de vraagsteller, maar dan zou het mijns inziens juist door het zelf doen (in plaats van lezen) beter moeten lukken de D3s onder de knie te krijgen.

Wat is wijsheid?

emdeklerk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jan 23 2011 9:28 am

George Fennes: "Sommigen denken dat men de kwaliteit van een fotograaf kan afleiden aan de zooi die hij/zij heeft.
Niets is minder waar, Frederix maakt foto's met de meest simpele camera's maar is hij daarom een mindere fotograaf?
Absoluut niet, voor mij zit Frederix in de top op dit forum, hij weet tenminste wat hij doet en van tevoren weet hij de resultaten al van de plaatjes die hij schiet."

Beste George,
eigenlijk bewijs je hier, met een omweg, het tegendeel van je stelling.
Juist omdat Frederix kan fotograferen kent hij de beperkingen van bijvoorbeeld een Agfa Clack.
Het leerproces van fotograferen is een noodzakelijk iets, vóór je tot behoorlijke resultaten komt.
Chargerend zou je kunnen zeggen (het slaat dus niet noodzakelijkerwijs op de vraagsteller!):
"Een competente fotograaf maakt met een simpele camera betere foto's dan een simpele fotograaf met een competente camera"...

Ik heb het al meer geroepen: voor de resultaten zou het wellicht goed zijn als veel mensen eens een half jaartje met een "simpele" camera als een Nikkormatje of een F2 moesten rondlopen met maar drie of vier instelbare parametertjes...

emdeklerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma jan 24 2011 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Johan1025 » zo jan 23 2011 9:32 am

En gaan "Flitsen" met een kaars ?????????????????????????? :mryellow:
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jan 23 2011 9:38 am

Weer een onzinreactie waar geen hond iets aan heeft.
Al in de jaren vijftig waren er electronenflitsers, en het flitsen met flitslampjes kon je nog tot in de jaren zeventig tegenkomen. Het flitsen met kaarsen ken ik niet, maar wel met magnesiumpoeder, van pakwag 1880 tot 1930.
Weer iemand die aantoont dat je op het internet niet snel iets leert.
emdeklerk

hvds
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hvds » zo jan 23 2011 9:46 am

remoss schreef:Breek nu pas in, maar kan me helemaal vinden in je stelling. Vooral omdat ik me realiseer dat is mijn D3s voor een groot deel heb om "de heb". Maar dat vind ik dan wel weer lekker, hou van mooie spullen. Natuurlijk draagt het deels bij aan een bepaald resultaat, maar noodzakelijk, mwah.
't Is in ieder geval zeker niet zo dat mensen met bijv. een D3s erop afgerekend mogen worden dat je alles maar moet weten en kunnen.

+1
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » zo jan 23 2011 10:28 am

Op dit forum leer ik heel veel, ik lees bijna alles maar vragen stellen doe ik niet zo snel .. waarom? Juist omdat ik niet zit te wachten op opmerkingen als 'ga eerst eens googlen', ' op blz. 93 van je instructieboekje staat het antwoord op je vraag'.. Als iemand de moeite neemt om de juiste pagina op te zoeken had 'ie in éen moeite net zo goed het antwoord kunnen geven denk ik dan.
Mensen stellen vragen om allerlei redenen, als je je daaraan stoort kun je toch gewoon ook NIET reageren ?
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaargetijden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Jaargetijden » zo jan 23 2011 11:44 am

Van de week ben ik benaderd of ik twee fotografen tegen betaling op locatie (in Den Haag) uitleg wil geven in de materie van kleurmanagement. Met wederzijds respect heb ik hen het advies gegeven eerst maar eens een bepaald boek te kopen en te bestuderen. Met die eerste kennismaking en basiskennis die men daaruit opdoet ben ik gaarne bereid daarna dieper op de zaken in te gaan als ze dan nog vragen hebben. Dat leek ons voor ieder de meest praktische weg om te volgen.
laat ik eerst zeggen dat ik altijd met belangstelling jouw postings volg en bij sommige vragen zelfs hoop dat je reageert. (overigens niet per definitie mijn vragen)
Hoewel ik van kleuren iets weet, ik was ten tijde van de eerste kleurenteleviesie monteur van deze dingen, wil dat niet zeggen dat je bij fotografie de hele keten van kleurverwerking dan ook meteen snapt.
Onno heeft de laatste keer in Eemnes op een simpele manier uitgelegd hoe het werkt en daarna ben ik mij er opnieuw in gaan verdiepen. Voor die tijd heb ik er ook vaak over gelezen, maar op de een of andere manier wilde het kwartje niet vallen. Mischien zijn er daarom wel zoveel workshops en heb je op opleidingen nog steeds docenten.
Ook de antwoorden die jij post wil ik altijd snappen, maar soms moet ik diverse keren lezen om er iets van te maken. (ligt aan mijn fotokennis) En hoewel ik al vaak een poging gedaan heb om iets te snappen van bv scherpte van een objectief, (buiten het zien of een foto scherp is) kom ik iedere keer weer tot andere ontdekkingen als ik erover lees. (ook een keer een workshop waard???)

Daarnaast wil ik in het algemeen kwijt dat toen ik op dit forum begon met lezen, het meer een vriendenclub was die elkaar op een vriendelijke manier wilde vooruit helpen en ervaringen delen.
Nu is het vaak ongemotiveerde kritiek, waarbij er zelfs op taal en schrijffouten wordt gewezen. Mijn dochter is dyslectisch en ik weet met welke problemen deze mensen soms worstelen. Ja, en soms helaas, ook onze taal verandert en lees je vaak "me" ipv "mij" of zelfs "ik"
Er zijn in iedere tak van sport toppers, goede, middelmatige en zwakkere beoefenaars, maar ze doen meestal op hun niveau allemaal hun best, en laten we dat met z'n allen respecteren.
Groeten Wil

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo jan 23 2011 12:15 pm

Wil, ik kan me helemaal vinden in je 2e alinea, zo zou het moeten zijn.

mvg Peter.
Bijna leeg hier....

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » zo jan 23 2011 1:05 pm

Misschien is dit wel offtopic

Ik volg dit en het Kampina draadje al een tijdje en steeds denk ik weer aan een frase uit een nieuwsbrief van een ander forum waarin in vermeld stond;

Onlangs schreef Henk Hofland dat “het internet de totale democratisering van de wereld betekende en dat iedere vorm van censuur zou verdwijnen. Ieder mens zou feiten kunnen opzoeken en op basis daarvan tot een volwassen oordeel komen.
Dat was het idee – maar het pakte anders uit …
Het eindigde in een ontzaglijk dorpskrakeel waarbij de internetfora de overwegende toon kregen en krijgen van ruzie, verongelijktheid en afzeiken.”
XXXXXforum bestendigt soms deze uitspraak, maar nog vaker bewijzen jullie, onze leden, het tegendeel …
Laat ons samen verder blijven bestendigen dat een internetgemeenschap het goede en constructieve kan verenigen, een houvast is voor mensen met dezelfde passie.......,

En dan denk ik ja dat is het wel en als dat zou kunnen dan........ dat zou mooi zijn.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 23 2011 1:50 pm

Mas schreef:Op dit forum leer ik heel veel, ik lees bijna alles maar vragen stellen doe ik niet zo snel .. waarom? Juist omdat ik niet zit te wachten op opmerkingen als 'ga eerst eens googlen', ' op blz. 93 van je instructieboekje staat het antwoord op je vraag'.. Als iemand de moeite neemt om de juiste pagina op te zoeken had 'ie in éen moeite net zo goed het antwoord kunnen geven denk ik dan.
Mensen stellen vragen om allerlei redenen, als je je daaraan stoort kun je toch gewoon ook NIET reageren ?
Ik begrijp je punt volkomen alleen de belangrijkste reden waarom adviezen worden gegeven op welke bladzijde informatie te vinden is die wordt vaak gemist.

Het antwoord is voornamelijk bedoelt om de vraagsteller ervan te informeren waar de informatie te vinden is waarnaar hij of zij naar op zoek is, misschien zelfs wel hoe efficiënt kan worden gezocht. Niet door lukraak en kort antwoord op de vraag te geven. Elke volgende vraag zal dan weer net zo kort door de bocht worden gepost op het forum. Ik ben veel eerder geneigd om een antwoord te geven op een vraag waar iemand echt niet uitkomt maar daarvoor wel zijn 'best' heeft gedaan om het te begrijpen als de volgende vraag die wordt gepost en het antwoord weer net zo snel is vergeten als de vraag is gesteld. Ook hangt het er vanaf hoe algemeen de vraag is, als het een erg voor de hand liggende vraag is dan geef ik doorgaans minder antwoord dan wanneer het een specifieke vraag betreft.

Verder ben Ik van mening dat een bepaalde mate van zelfredzaamheid mag worden verwacht van volwassenen die een hobby bedrijven of zelfs in het algemeen in het leven. Wat heeft de vraagsteller zelf ondernomen om het antwoord te achterhalen of de gedachtegangen die aan de vraag vooraf zijn gegaan.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » zo jan 23 2011 2:05 pm

a90 schreef:
Mas schreef:Op dit forum leer ik heel veel, ik lees bijna alles maar vragen stellen doe ik niet zo snel .. waarom? Juist omdat ik niet zit te wachten op opmerkingen als 'ga eerst eens googlen', ' op blz. 93 van je instructieboekje staat het antwoord op je vraag'.. Als iemand de moeite neemt om de juiste pagina op te zoeken had 'ie in éen moeite net zo goed het antwoord kunnen geven denk ik dan.
Ik begrijp je punt volkomen alleen de belangrijkste reden waarom adviezen worden gegeven op welke bladzijde informatie te vinden is die wordt vaak gemist.

Het antwoord is voornamelijk bedoelt om de vraagsteller ervan te informeren waar de informatie te vinden is waarnaar hij of zij naar op zoek is, misschien zelfs wel hoe efficiënt kan worden gezocht. Niet door lukraak en kort antwoord op de vraag te geven. Elke volgende vraag zal dan weer net zo kort door de bocht worden gepost op het forum. Ik ben veel eerder geneigd om een antwoord te geven op een vraag waar iemand echt niet uitkomt maar daarvoor wel zijn 'best' heeft gedaan om het te begrijpen als de volgende vraag die wordt gepost en het antwoord weer net zo snel is vergeten als de vraag is gesteld. Ook hangt het er vanaf hoe algemeen de vraag is, als het een erg voor de hand liggende vraag is dan geef ik doorgaans minder antwoord dan wanneer het een specifieke vraag betreft.

Verder ben Ik van mening dat een bepaalde mate van zelfredzaamheid mag worden verwacht van volwassenen die een hobby bedrijven of zelfs in het algemeen in het leven. Wat heeft de vraagsteller zelf ondernomen om het antwoord te achterhalen of de gedachtegangen die aan de vraag vooraf zijn gegaan.
Kan ik ook in meegaan, maar nogmaals : iemand HOEFT niet te antwoorden als 'ie de vraagstelling belachelijk/overbodig vind. Over het algemeen komt dat hier meestal wel goed, ook op simpele vragen volgt een antwoord. Dat zijn dan waarschijnlijk mensen die ook nog niet zo lang bezig zijn met fotografie en nét even iets verder zijn dan de vraagsteller. Alle niveaus vertegenwoordigd op het forum, prachtig toch?
Wat mij dan stoort in zo een draad is geïrriteerde reacties van blijkbaar veel verder gevorderde deelnemers en ik vraag me dan af : willen die het forum laagdrempelig of elitair ?
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » zo jan 23 2011 3:22 pm

Wat mij opvalt is dat degenen die irritant reageren en zich beter voelen dan de rest de meest denigrerende commentaren geven.
Wat mij ook opvalt dat het juist deze minkukels zijn die het minst sociaal zijn in hun hele gedrag en in hun benadering naar mensen toe.
En ik moet toegeven dat deze figuren soms hele mooie foto's kunnen maken en soms ook niet.
Maar van mij mogen die minkukels wegblijven.
Ik heb liever een forum met iets minder deskundigheid maar waar de sfeer aangenaam is dan in een hokje te zitten met die zelfingenomen eikels.
Dan bedoel ik niet Léon of deKlerk, die geven vaak heel uitgebreid en onderbouwde adviezen, maar degenen waar ik het over heb die weten het zelf wel.
Voor de rest staan er in dit draadje hele goede postings mijn complimenten.
Blijf het objectief bekijken

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » zo jan 23 2011 8:38 pm

Gino schreef:
+1
..en +1...
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”