André schreef:
Mijn idee is om de NX30 aan te schaffen met de 16-50 F2.0-2.8, daarnaast als portret/straat objectief de 85mm 1.4 en omdat ik toch ook tele wil de 50-200 F4-F5.6. Deze laatste ga dan wel weer vervangen zodra er een goede lichtsterke 70-200 komt.
Dat snap ik dan niet. Je wilt lichte spullen, kies je er vervolgens voor Samsung begrippen er dan wel weer grote en zware lenzen bij.
Ik heb zelf de Samsung NX30 een blauwe maandag gehad, maar weer terug gestuurd omdat een aantal dingen mij niet bevielen, waar ik de camera nu net typisch voor had aangeschaft en die puntjes voor mij doorslaggevend waren. Andere zaken aan die camera bevielen me juist erg goed.
De prijsstelling van lenzen is erg gunstig.
Ik kocht de NX30 speciaal om ermee te filmen (en daarnaast dan ook nog om wat foto's mee te maken).
Pluspunten:
- Compact, licht in gewicht, maar ligt met de prettige grip verbazend goed in de hand
- Prachtig mooi opklapbaar en uitklapbaar touch screen scherm, waarvan het zelfs in de zon mij verraste dat het nog redelijk goed te zien was.
Mocht je dat minder prettig vinden heb je daar nog een naar boven opklapbare EVF bij.
- Vrij eenvoudige en simpele knoppen, en werkt intuïtief goed samen met de menu's op het LCD.
- Via een adapter kun je daar bijna elke andere vreemdmerk lens op zetten. AF werkt dan niet, wel manuele scherpstelling waarbij je een zeer handige elektronische "focus peaking" hulp kan gebruiken. Lichtmeter blijft wel gewoon werken. (Met eventueel automatische belichting met voorkeuze diafragma).
- Met wat kleine aanpassingen in het persoonlijk menu was de kleurstelling "zo uit de doos" erg aangenaam.
- Losse lensjes met vaste brandpunt zijn super licht en compact. Ik had er een extra "straatfotografie" 20mm pancake bijgekocht, weegt slechts 100 gram.
- Standaard WiFi waar bij je vanuit een app op een smartphone zo je camera tethered kunt bedienen.
- Standaard Time Laps mogelijkheden vanuit de camera in te stellen.
Minpunten:
- Bij filmen worden de autofocus mogelijkheden
beperkt. Je hebt dan slechts keus uit continue autofocus of manueel. Niet met bijv. even de ontspanknop even een nieuw focuspunt vastzetten (zoals bij Nikon kan).
Manueel het 20mm pancake lensje scherpstellen, blijf je vele malen aan de lens draaien om de afstand slechts langzaam te doen laten veranderen (de beweging wordt bij dit lensje elektronisch overgebracht op het scherpstelmotortje). Van dichtbij tot oneindig misschien wel enkele keer de volledige 360 graden rond.
- Bij manueel scherpstellen (tijdens het filmen) werkt de elektronische "focus peaking" hulp
NIET
- Bij filmen zijn typische elektronische hulpmiddelen om je camera goed recht houden
UITGESCHAKELD zoals een grid op het scherm + horizon waterpas.
Die horizon die je dan vooraf aan het filmen wel kunt gebruiken, kun je wel kalibreren, maar blijkt desondanks niet erg betrouwbaar voor de richting in het naar voor of achteren kantelen.
- De kwaliteitsmarge op lenzen schijnt erg groot te zijn voor wat betreft de zoom-objectieven op het punt van decentrering van de lenzen. Bij mij ook het geval voor de 18-55mm kitlens Die "diagonaal" naar de hoeken toe erg onregelmatig scherp was aan de ene kant tegenover de andere kant.
Was ook een "rammel" lensje , in de zin dat je de voorste zoom lenstubus zo op en neer kunt wiebelen. (Vandaar wellicht de makkelijke decentrering).
- Bij filmen van regelmatige strakke vormen zoals bij architectuur en industriële onderwerpen (hijskranen) heb je typisch op het horizontale vlak lelijke artefacten / "zaagtandjes" waarbij het beeld in beweging "trilt" en brokkelige en moire-achtige verschijnselene geeft. Vreemd genoeg niet voor verticale lijnen. Zou misschien kunnen betekenen dat in de wijze om vanuit de 20 Megapixel sensor tot de kleinere Full HD film resolutie te komen een slecht algoritme wordt gebruikt in de interliniëring???
Jammer, want voor de rest is de kleurstelling en belichting eigenlijk uit de doos best fraai. Voor iemand die natuur filmt, waar nauwelijks regelmatig strakke rechte vormen voorkomen, voldoet het erg goed. Er zijn fraaie demo-filmpjes op Youtube te bekijken.
- De film geluidskwaliteit is standaard vanuit de camera vrij slecht. Mijn "goedkope" Panasonic Lumix DMC-TZ40 compactcamera is op dit punt een stuk beter.
- Bij filmen wordt van de kitlens heel zachtjes het autofocus geluid meegenomen. Wederom mijn Panasonic doet het op dit punt beter.
- Bij de 20mm prime is de overdracht van het autofocus geluid werkelijk bijzonder storend. Je kunt dan beslist de interne microfoontjes niet meer gebruiken, maar bent aangewezen op een los aan te sluiten microfoon.