Zoals ik heb gemeld ga ik stoppen met nikon apparatuur. Niet omdat het niet "goed genoeg" is voor mij, maar het gewoon te zwaar is. Ik beleef met dit zware materiaal in combinatie met mijn luchtweg/rug problemen geen plezier meer in de hobby. Blijkbaar vinden andere de zware spullen geen probleem want ik was via marktplaats (en dit forum) binnen no-time voor prima marktprijzen bijna alles kwijt. Het enige wat ik nog heb is de 24-120 VR F4. Die wil niet echt een nieuwe eigenaar vinden (althans niet voor een gangbare prijs). Wellicht omdat er best wel een aantal alternatieven zijn voor de 24-120 die prijstechnisch gunstiger zijn. Maar goed dat is een ander verhaal. Waar heb jullie dan voor nodig. Ik ben uiteraard al direct aan het kijken naar alternatief speelgoed en ga een lichte systeemcamera kopen. Geen nikon, simpel omdat ik er geen klik mee heb en ook niet ga krijgen. Ik overweeg de Samsung NX30 aan te gaan schaffen. Ik weet het, bij een camera denk je niet snel aan Samsung. Maar het lijkt erop dat Samsung goed aan de weg timmert met hun NX serie. De NX30 is licht, heeft "body" en er zijn al behoorlijk veel objectieven verkrijgbaar. (Helaas nog geen goede lichtsterke tele van 200mm of meer)
Mijn idee is om de NX30 aan te schaffen met de 16-50 F2.0-2.8, daarnaast als portret/straat objectief de 85mm 1.4 en omdat ik toch ook tele wil de 50-200 F4-F5.6. Deze laatste ga dan wel weer vervangen zodra er een goede lichtsterke 70-200 komt.
Omdat deze camera (en ook de 85mm) verbluffend goede reviews heeft en dit setje best betaalbaar is, (zeker als je de objectieven actie meerekent) vraag ik me af of ik misschien iets over het hoofd zie en of er geen addertje onder het gras zit. Zouden jullie eens mee willen kijken en jullie oordeel willen geven. let op, ik ben GEEN pixelpeeper, maar wil gewoon weer met een lichte, maar goede set gaan fotograferen en er weer plezier in ga krijgen.
Alvast dank.