Stof op sensor: wat is de praktijk van "lenzenwisselaar

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Is 90 euro niet een beetje duur?

Bericht door George Fennes » wo jan 17 2007 10:57 pm

Hallo photoWS,

Ik krijg het idee dat je een beetje belazerd wordt door de fotoboer als het 90 euro moet gaan kosten.

NSP in Beverwijk kost het voor de D70s nog geen 30 euro en zetten ze er ook nog nieuwe firmware op.

Ik woon in Ede, maar vindt het wel de moeite waard om 'even' heen en weer te rijden.

Ik kan me niet voorstellen dat een D200 duurder is om te reinigen dan een D70s.

Dan 4 tot 6 weken zonder camera (hoe kom je dat door)?

Omdat ik niet zo'n dure camera heb als jij heb ik om het wisselen van lenzen zoveel mogelijk te voorkomen twee body's aangeschaft.

Als ik van huis gaat om te fotograferen zet ik de meest voor de hand liggende lenzen op mijn body's en trek lekker de natuur in of de stad.

Ik ga regelmatig naar Suriname, het is daar een stoffig land, ik moet er niet aan denken dat er daar stofjes op de sensor komen, vandaar twee body's

Ook het wisselen van objectieven heb ik één keer in de buitenlucht gedaan, inderdaad uit de wind staan en camera voor mij houden en zo lenzen wisselen.

Klein zuchtje wind en je raad het al toen ik de sensor zag het leek wel of hij de mazelen had.

Sinds die tijd wissel ik alleen nog maar m'n objectieven als ik binnen ben of in de auto (moet je de ventilatie wel uitzetten).

Blaas ik eerst de camera en objectief schoon met de beroemde Giotto, ook in de buurt van de vatting hou de camera verticaal (gewoon recht), pak alvast het objectief, schroef de dop los en wissel de objectieven.

Misschien ben ik wel zeikerig met mijn spul, maar ik baal er van als ik ergens in de jungle zit en er zit stof op mijn sensor.

Ik ben nog geen held met Photoshoppen, maar al zou ik dat wel zijn dan hou ik er niet van om achteraf allerlei dingen te moeten doen die ik had kunnen voorkomen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

harry bul

Bericht door harry bul » wo jan 17 2007 11:13 pm

schoonmaken van de sensor is een fluitje ven een cent met Visibledust Sensorb Brush kost nog geen halve minuut spiegel opklappen speciale kwasjtje 1 keer over de sensor en klaar is het. snap niet dat sommigen er zweetdruppels van op hun hoofd krijgen?

Harry

George Fennes
Clublid
Clublid

Zweetdruppels ? Zelfvertrouwen? Om zeep helpen?

Bericht door George Fennes » wo jan 17 2007 11:17 pm

Misschien moet ik het gewoon eens proberen.

Maar ik zie eerst graag hoe een ander het doet voordat ik zelf de boel om zeep help (zal wel aan mijn zelfvertrouwen liggen :oops: :cry: ).

photoWS

Re: Is 90 euro niet een beetje duur?

Bericht door photoWS » wo jan 17 2007 11:19 pm

George Fennes schreef:Hallo photoWS,

Ik krijg het idee dat je een beetje belazerd wordt door de fotoboer als het 90 euro moet gaan kosten.

NSP in Beverwijk kost het voor de D70s nog geen 30 euro en zetten ze er ook nog nieuwe firmware op.

Ik woon in Ede, maar vindt het wel de moeite waard om 'even' heen en weer te rijden.

Ik kan me niet voorstellen dat een D200 duurder is om te reinigen dan een D70s.

Dan 4 tot 6 weken zonder camera (hoe kom je dat door)?

Omdat ik niet zo'n dure camera heb als jij heb ik om het wisselen van lenzen zoveel mogelijk te voorkomen twee body's aangeschaft.

Als ik van huis gaat om te fotograferen zet ik de meest voor de hand liggende lenzen op mijn body's en trek lekker de natuur in of de stad.

Ik ga regelmatig naar Suriname, het is daar een stoffig land, ik moet er niet aan denken dat er daar stofjes op de sensor komen, vandaar twee body's

Ook het wisselen van objectieven heb ik één keer in de buitenlucht gedaan, inderdaad uit de wind staan en camera voor mij houden en zo lenzen wisselen.

Klein zuchtje wind en je raad het al toen ik de sensor zag het leek wel of hij de mazelen had.

Sinds die tijd wissel ik alleen nog maar m'n objectieven als ik binnen ben of in de auto (moet je de ventilatie wel uitzetten).

Blaas ik eerst de camera en objectief schoon met de beroemde Giotto, ook in de buurt van de vatting hou de camera verticaal (gewoon recht), pak alvast het objectief, schroef de dop los en wissel de objectieven.

Misschien ben ik wel zeikerig met mijn spul, maar ik baal er van als ik ergens in de jungle zit en er zit stof op mijn sensor.

Ik ben nog geen held met Photoshoppen, maar al zou ik dat wel zijn dan hou ik er niet van om achteraf allerlei dingen te moeten doen die ik had kunnen voorkomen.

* Lijkt me fantastisch om een keer in Suriname foto's te maken.
* Niet dat ik een crack ben in Photoshop ben, maar kan e.e.a. wel wegklonen. Ik wil gewoon vlekloze foto's uit mijn camera.
* Twee body's is misschien wel handig. Het gekke bij mij was dat ik een serie foto's (heavy duty) maakte (zonder lenswissel) en dat er ineens van de ene op de andere foto een vlek verscheen. Volgens de expert van de fotozaak zou het kunnen dat door het veelvuldig heen en weer klappen van de spiegel er iets 'olie-achtigs' uit het mechaniek van de spiegel op de sensor terecht gekomen is. Tja en wie ben ik dan om dat tegen te spreken?
* Ik gebruik eigenlijk maar twee favoriete lenzen (en ben er zuinig op) 50 mm 1.8 en de 18-200 VR. Ben eigenlijk het meest gelukkig met de 50 mm, een lensje van nog geen 100 euro.
* Ondertussen, in afwachting van de schoonmaakbeurt, (omdat ik het toch niet kan laten) maak ik wat foto's met de coolpix5000.

harry bul

Re: Zweetdruppels ? Zelfvertrouwen? Om zeep helpen?

Bericht door harry bul » wo jan 17 2007 11:30 pm

George Fennes schreef:Misschien moet ik het gewoon eens proberen.

Maar ik zie eerst graag hoe een ander het doet voordat ik zelf de boel om zeep help (zal wel aan mijn zelfvertrouwen liggen :oops: :cry: ).

echt george het stelt niks voor ben eerst naar een demonstratie geweest en bekeken hoe die mevrouw die het demomsteerde het deed kinderlijk eenvoudig.

Harry

George Fennes
Clublid
Clublid

Suriname het land van mijn dromen

Bericht door George Fennes » wo jan 17 2007 11:35 pm

Ja photoWS,

Suriname is een prachtig land, mooie natuur en over het algemeen vriendelijke mensen.

Je kan er fantastische foto's maken.

Ik had mijn objectief 70-200mm 2.8 VR nog geen twee weken voordat ik naar Suriname ging en net die laatste week hartstikke druk omdat van alles nog geregeld moest worden.

Dus de lens niet goed kunnen uitproberen en in Suriname geen computer tot mijn beschikking, dus toen ik thuis kwam en alles op de PC ging bekijken, zag ik heel wat fouten i.v.m. scherptediepte enz.

Maar aldoende leert men en nu blijf ik leren door plaatjes te schieten en op de computer alles goed te bekijken en zien waar ik wat moet verbeteren.

Maar de volgende vakantie neem ik mijn laptop mee om gelijk resultaten te zien en fouten te voorkomen.

Suriname is echt niet duur hoor, als ik hoor dat sommige mensen voor 14 daag naar Marokko met twee personen 3400 euro neertellen, maak ik dat inclusief vliegreis en huur van bungalow met auto voor twee personen niet op.

Dus ik zou zeggen ga er eens naar toe ik kan het van harte aanbevelen.

Groetjes George :D 8) 8) 8) 8) 8)

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » wo jan 17 2007 11:38 pm

Maar Harry,

Jij hebt het eerst ook afgekeken! :shock:

photoWS

Re: Zweetdruppels ? Zelfvertrouwen? Om zeep helpen?

Bericht door photoWS » wo jan 17 2007 11:48 pm

harry bul schreef:
George Fennes schreef:Misschien moet ik het gewoon eens proberen.

echt george het stelt niks voor ben eerst naar een demonstratie geweest en bekeken hoe die mevrouw die het demomsteerde het deed kinderlijk eenvoudig.

Harry

Zou ook weleens zo'n demo willen zien. Iemand een idee waar?

George Fennes
Clublid
Clublid

Gebak slecht voor de lijn

Bericht door George Fennes » wo jan 17 2007 11:51 pm

Misschien kunnen we eens bij Harry op de koffie gaan. :shock:
Dan neem ik wel gebak mee. :lol:

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo jan 17 2007 11:53 pm

harry bul schreef:schoonmaken van de sensor is een fluitje ven een cent met Visibledust Sensorb Brush kost nog geen halve minuut spiegel opklappen speciale kwasjtje 1 keer over de sensor en klaar is het. snap niet dat sommigen er zweetdruppels van op hun hoofd krijgen?

Harry
Kom ik een keer bij jou Harry, woon niet zo ver bij je vandaan en ik zie het ook niet zitten om zelf te doen.
Als ik het een keer zie zeg ik misschien ook: "is dat alles?"
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

George Fennes
Clublid
Clublid

Met z'n allen op de koffie bij Harry

Bericht door George Fennes » do jan 18 2007 12:11 am

Dat zal een gezellig clubje worden! :P

Alleen dan moet ik wel heel veel gebak meenemen :(

Maar oké ik doe het gewoon :lol:

Alleen moet Harry nog willen :twisted:

Maar met z'n allen praten we hem wel om :!:

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do jan 18 2007 12:14 am

2 zielen , 1 gedachte, toen ik mijn post schreef stond die van jou er nog niet :P
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » do jan 18 2007 7:47 am

Het is gewoon een kwestie van doen!

In geval van een of meerdere stofjes; eerst met een blaasbalg (zo'n rocketblower o.i.d.)

Voor de hardnekkige stofdeeltjes de swap erover heen halen.

Ikzelf kan de Copperhill-methode aanbevelen; kost bijna niets en werkt uitstekend!

Binnen no-time is je sensor helemaal schoon; kost je een paar euro-cent per poetsbeurt.

Ralph

Bericht door Ralph » do jan 18 2007 10:25 am

Ik wilde vandaag naar Beverwijk rijden (200 km) maar met die rot storm zie ik het niet zitten. Voor je het weet sta je uren in de file met omgevallen vrachtwagens.

Ga zelf maar aan de slag. Heb na het lezen van de tread genoeg zelfvertrouwen gekregen :D

Heb mijn D70s nu precies een jaar en heb behoorlijk wat stof. Slechts 2 x een lens verwisseld. 1 x bij aankoop met de 18-70 erop zetten en 1x bij aankoop van mijn 18-200VR. In de badkamer gedaan met de body naar beneden :(

Heb sterk het vermoeden dat er stof binnenkomt door het 'gepomp' bij het zoomen. Weet echter niet of dit constructie technisch ook kan?

George Fennes
Clublid
Clublid

Stof Stof en nog eens Stof

Bericht door George Fennes » do jan 18 2007 10:35 am

Ja Ralph, je conclusie is geheel juist.
Al die zoomobjectieven zijn prachtig, hebben veel voordelen, maar ook nadelen en dat is inderdaad de pompwerking van het objectief.

Het zijn gewoon stofzuigers en je ontkomt er niet aan dat je stof naar binnen zuigt.

Daarom zorg ervoor dat je objectief ook altijd schoon is en probeer de buitenkant ook zo stofvrij mogelijk te houden, dan kan je stof op je sensor wat verminderen.

Maar stof is een probleem en zeer irritant.

Laat eens horen hoe het gelukt is om stof van de sensor te verwijderen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”