Ik krijg het idee dat je een beetje belazerd wordt door de fotoboer als het 90 euro moet gaan kosten.
NSP in Beverwijk kost het voor de D70s nog geen 30 euro en zetten ze er ook nog nieuwe firmware op.
Ik woon in Ede, maar vindt het wel de moeite waard om 'even' heen en weer te rijden.
Ik kan me niet voorstellen dat een D200 duurder is om te reinigen dan een D70s.
Dan 4 tot 6 weken zonder camera (hoe kom je dat door)?
Omdat ik niet zo'n dure camera heb als jij heb ik om het wisselen van lenzen zoveel mogelijk te voorkomen twee body's aangeschaft.
Als ik van huis gaat om te fotograferen zet ik de meest voor de hand liggende lenzen op mijn body's en trek lekker de natuur in of de stad.
Ik ga regelmatig naar Suriname, het is daar een stoffig land, ik moet er niet aan denken dat er daar stofjes op de sensor komen, vandaar twee body's
Ook het wisselen van objectieven heb ik één keer in de buitenlucht gedaan, inderdaad uit de wind staan en camera voor mij houden en zo lenzen wisselen.
Klein zuchtje wind en je raad het al toen ik de sensor zag het leek wel of hij de mazelen had.
Sinds die tijd wissel ik alleen nog maar m'n objectieven als ik binnen ben of in de auto (moet je de ventilatie wel uitzetten).
Blaas ik eerst de camera en objectief schoon met de beroemde Giotto, ook in de buurt van de vatting hou de camera verticaal (gewoon recht), pak alvast het objectief, schroef de dop los en wissel de objectieven.
Misschien ben ik wel zeikerig met mijn spul, maar ik baal er van als ik ergens in de jungle zit en er zit stof op mijn sensor.
Ik ben nog geen held met Photoshoppen, maar al zou ik dat wel zijn dan hou ik er niet van om achteraf allerlei dingen te moeten doen die ik had kunnen voorkomen.
Groetjes George