Digitaal of analoog?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di feb 06 2007 9:43 am

MvBoetzelaer schreef:
a90 schreef:
gdepater schreef:Als het nauwelijks lukt om meer dan 1 000 000 pixels tegelijk op het beeldscherm te krijgen, waarom wil dan iedereen naar een camera die er wel 10 000 000 heeft?
Doe eens een printje op A3 :wink:
En hoeveel van al die 10Mp kopers maken ooit daadwerkelijk een afdruk op dat formaat?? :?

Groeten,
Marnix
Hoeveel van de autorijders rijden daadwerkelijk 180 ?? zo kan ik nog wel even doorgaan.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di feb 06 2007 9:49 am

a90 schreef:Hoeveel van de autorijders rijden daadwerkelijk 180 ?? zo kan ik nog wel even doorgaan.
Daarom is maximumsnelheid voor mij ook geen criterium om een auto op uit te zoeken.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

GdP

Bericht door GdP » di feb 06 2007 10:23 am

De laatste foto is op het negatief gigantisch scherp! Van de diverse kabels is duidelijk te zien hoe die in elkaar zijn verweven om tot een lus te komen, e.d.
De scan ( 800 Mbyte met CanoScan 9950F) is echter onbruikbaar om dat ik nog het één en ander moet doen aan kalibratie.
De foto waarvan deze is gescand is een 20x30cm. Helaas met apparatuur bij de fotograaf met een resolutie van 2000x3000. En je mist net die scherpte om bovengenoemde details waar te kunnen nemen. Kleurdiepte en kontrast komen wel overeen met wat ik had verwacht.
Ik denk dan ook dat je minimaal toch naar 10 Mega pixels moet om dat soort details er in te kunnen krijgen.

yoyo

Bericht door yoyo » di feb 06 2007 4:38 pm

gdepater schreef:Ik denk dan ook dat je minimaal toch naar 10 Mega pixels moet om dat soort details er in te kunnen krijgen.
Je prent is 1024 x 707 pixels. Dat is 0,72MP.
800 x 500 is 0,4MP. Veel groter mag je hier niet posten..!

Less is more - more or less...

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di feb 06 2007 7:05 pm

Voor Gerrit maken we toch allemaal een uitzondering? :wink:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » di feb 06 2007 7:11 pm

a90 schreef:Gerrit ik heb je foto ietsje opgefrist (en je UFO links boven weggehaald :wink: )

ps. als je het niet ok vindt dan haal ik hem weer weg. Ik vind het nl. wel een aardige sfeerplaatje maar hij was zo paars en vol met spetters :)

Afbeelding
Beste vriend idd was de vorige foto qua kleur niet helemaal oké, maar er zat nog detail in. Dat heb je nu om zeep geholpen, maar dat is mijn mening.
ff beste vrienden hoor :lol:

GdP

Bericht door GdP » di feb 06 2007 7:59 pm

reneo57 schreef:
a90 schreef:Gerrit ik heb je foto ietsje opgefrist (en je UFO links boven weggehaald :wink: )

ps. als je het niet ok vindt dan haal ik hem weer weg. Ik vind het nl. wel een aardige sfeerplaatje maar hij was zo paars en vol met spetters :)

Beste vriend idd was de vorige foto qua kleur niet helemaal oké, maar er zat nog detail in. Dat heb je nu om zeep geholpen, maar dat is mijn mening.
Het is een scan van een foto, welke is verkregen m.b.v. een kleur negatief film. De opname is gemaakt uren (rond 22 uur) na zonsondergang. Om het ster effect te verkrijgen is het diafragma ingesteld op f/16. De belichtingstijd is ca. 15 minuten. Welke kleuren er dan gaan ontstaan is altijd een verrassing.
Op een analoge camera kan geen wit-balans ingesteld worden.
Het is een foto die ik al veel eerder had willen maken, maar het effect leek mij te gering.
Toen ik ‘s avonds de maan achter lichte bewolking zag, dacht ik nu moet het gaan gebeuren!

yoyo

Bericht door yoyo » di feb 06 2007 8:05 pm

Gerrit,

Je had toch scans van je dia's?
Je kunt beter een scan van je dia posten, dan een scan van een foto van een gescande dia...
In het eerste geval verlies je veel detail, maar in het laatste geval verlies je wel heel erg veel...

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di feb 06 2007 8:16 pm

reneo57 schreef: Beste vriend idd was de vorige foto qua kleur niet helemaal oké, maar er zat nog detail in. Dat heb je nu om zeep geholpen, maar dat is mijn mening.
Het blijft een strijd, Wil je minder ruis dan zal er minder detail overblijven en vice versa. Het uitgangspunt was 87kb en dat is best weinig :)

Maar niet getreurd want Gerrit is inmiddels aan het oefenen met de HP, het zal allemaal best goedkomen. :wink:

wat zie ik nu ? 15 minuten belicht ?? Dan is het maar goed dat er film bestaat een sensor was allang gesmolten :wink:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » di feb 06 2007 8:32 pm

yoyo schreef:Gerrit,

Je had toch scans van je dia's?
Je kunt beter een scan van je dia posten, dan een scan van een foto van een gescande dia...
In het eerste geval verlies je veel detail, maar in het laatste geval verlies je wel heel erg veel...
Yoyo,

Als ik niet van plan ben later nog iets met de foto’s te doen, kies ik voor kleur negatief. Maar ik wil uiteindelijk alleen naar kleur negatief.

Door problemen met de opstelling kan ik op dit moment nog slechts incidenteel gebruik maken van mijn CanoScan 9950F. De komende weken hoop ik daar weer mee rond te komen. Een zgn. bouwkundig probleem en intern het verplaatsen van meubels e.d.
Ik moet daarna nog wel wat gaan doen aan colormanagement. Ik denk hiervoor de Colorvision Spider 2 Pro aan te schaffen. Maar ook mijn printer moet vervangen worden.
En dan nog een Nikon FF.
Het vervelende van fotografie is dat er altijd weer wat te wensen over is.
Met vr. gr.
Gerrit

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Vervelend? Nee!

Bericht door George Fennes » di feb 06 2007 8:38 pm

Gerrit schreef:

Code: Selecteer alles

Het vervelende van fotografie is dat er altijd weer wat te wensen over is
Maar dat is juist het leuke Gerrit, dan blijft er tenminste nog wat te wensen over en vervelen we ons niet.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

yoyo

Bericht door yoyo » di feb 06 2007 8:54 pm

Gerrit,

Pas op met het je laten meeslepen en het aanschaffen van heel veel spullen.

Ik heb zelf trouwens de CanoScan 9900F, de voorloper van de CanoScan 9950F.

[ hier had ik nog een heel verhaal staan, maar dat heb ik maar weggehaald... :) ]

GdP

Bericht door GdP » di feb 06 2007 9:10 pm

yoyo schreef:Gerrit,

Pas op met het je laten meeslepen en het aanschaffen van heel veel spullen.

Ik heb zelf trouwens de CanoScan 9900F, de voorloper van de CanoScan 9950F.

[ hier had ik nog een heel verhaal staan, maar dat heb ik maar weggehaald... :) ]
Ik gebruik de scanner met een programma van Hamrick: Vuescan.
Met dit programma kan je scannen in RAW formaat. Ook de histogrammen kunnen hiermee bekeken worden.
Ik heb er nog te weinig ervaring mee.
Gerrit

yoyo

Bericht door yoyo » di feb 06 2007 10:03 pm

gdepater schreef:Ik gebruik de scanner met een programma van Hamrick: Vuescan.
Met dit programma kan je scannen in RAW formaat. Ook de histogrammen kunnen hiermee bekeken worden.
Thx 4 D info...!
Jammer dat het geen freeware is.

Ik heb inmiddels de !&@*!%# van dat scannen. Een RAW uit een DSLR werkt veel makkelijker.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » di feb 06 2007 10:23 pm

Scannen is RUK!
Niks voor mij. Ik heb gescanned alsof mijn leven er vanaf hing.
Rollen, rollen en nog eens rollen. Buhhhh.
De resultaten verschilden nogal.

NEF, Lekker, heerlijk!

Helaas heb ik nog een doos met dias die ik nog moet scannen.
Ondanks de enorme hoeveelheid beschikbare tijd die ik op het moment heb heb ik de zin nog niet kunnen vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”