Digitaal of analoog?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
GdP

Digitaal of analoog?

Bericht door GdP » do jan 04 2007 11:21 pm

Analoog of Digitaal is niet het probleem. Het is anders. Het is een probleem dat zo oud is als de wereld. Ik herinner mij een voorval bijna 40 jaar geleden. Met twee collega’s hielden we ons graag bezig met fotografie. En we vonden dat het nu toch wel een spiegelreflex moest worden. De twee waren het snel met elkaar eens. Dat werd een Canon met spotmeting. Iets wat ik niet zo zag zitten, want eerst je onderwerp aftasten met spotmeting en daar dan een goed gemiddelde van bepalen zag ik niet zo zitten. Dus hield ik het maar voorlopig bij mijn Yashica Electro 35. En toe kwam de Nikkormat FTN uit. Met een combinatie van centrumgericht en integraal meting. Niks geen gereken meer, gewoon aan de ‘knoppen’ draaien tot de ‘naald’ in het midden staat en knippen maar. Met als gevolg een zeer hoge score goed belichte dia’s!
Het gevolg hiervan was dat ik niets meer kon zeggen over hun dia’s. Als ik zei dat ze er erg goed uit zagen, kreeg ik te horen waarom ik zelf ook geen Canon had gekocht als ik toch die dia’s zo goed vond.
Merkte ik op dat er toch wel vrij veel dia’s niet goed waren belicht dan kreeg ik te horen dat zij allang wisten dat ik die Canon maar een rot camera vond en mijn Nikon zo veel beter.

(Een zelfde situatie kan je meemaken maar dan bv. over de aanschaf van een nieuwe auto.)

Vervolgens kwam Nikon met de Nikkormat EL. Die het fotograferen nog meer vereenvoudigden. En werd onmiddellijk door mij aangeschaft. En dat deed voor hen de deur dicht. Het is nooit echt meer goed gekomen.

Bekijken we nu de situatie rond de digitale fotografie dat moeten we twee dingen uit elkaar houden. In de eerste plaats bekijk ik dat als elektronicus. En dat is iets heel anders dan spreken over hoeveel plezier mensen daarmee beleven. Laat staan met welke resultaten men te voorschijn komt na veel gepruts.
Uit alles blijkt dat de ontwikkeling van de digitale ‘professionele’ spiegelreflex nog volop in ontwikkeling is. Er komt achteraf nog heel wat voor kijken om een eenmaal vast gelegde foto om te zetten naar een bruikbaar resultaat. En doet men er alles aan om binnen de grenzen te blijven die door de elektronica in de camera wordt bepaald. Technisch gezien zal er nog heel wat moeten gebeuren wil dit eenvoudiger worden.
Kijk ik bv. alleen al naar de kleur diepte van 12 bit dan betekend dit al inleveren. 12 bit betekent dat elke kleur wordt vastgelegd in 4096 stappen. Ons oog is echter instaat meer dan honderdduizend stappen te onderscheiden. Hetzelfde gaat ook op voor de helderheid. Ook hier schiet de ruimte waar binnen gewerkt moet worden te kort. En dreigt de boel vast te lopen. M.b.v. de bekende diagrammen kan men die begrenzing binnen de perken houden.
Het gevolg is wel dat de contrast omvang beduidend minder is dan men zelf ervaart tijdens het maken van de foto. Effecten die je zowel positief als negatief kan beoordelen. Smaken verschillen!
Er valt nog veel te ontwikkelen! Wat we ook kunnen waarnemen bij de gebruikers van digitale camera’s. Wie fotografeert er nu nog met een camera van 3 jaar oud? En dan heb ik het niet alleen over digitale spiegelreflexen. Het gebruikers gemak zal de komende jaren aanmerkelijk toenemen met als gevolg dat velen over 3-5 jaar alweer aan een nieuwe camera willen.

Kijken we naar de gevolgen van de digitale fotografie, dan heeft die een ware revolutie veroorzaakt. En dat heet dan een open deur intrappen. Ik hoef U niets te vertellen.

Kijken we fototechnisch naar de digitale fotografie, dan is daar niks mis mee. En zullen we nooit weten hoe de foto er uit zou hebben gezien als hij analoog tot stand gekomen was.

Wat mij wel opvalt dat voor het verkrijgen van een goed resultaat er nog heel wat komt kijken. Waar menigeen nog niet uit is. De afgelopen dagen een bezoek gebracht bij onze Nikon-digibeten. En daar merk je wel dat voor menigeen de problemen nog groot zijn. Één opmerking is al genoeg om een hele ‘emmer’ frustratie over je heen te krijgen.

Maar ook in mijn eigen omgeving zie ik vele terug vallen op een niveau waar het woord matig nog te goed voor is. Men krijgt een digitale camera van de kinderen, hebben vervolgens geen idee waar al die knopjes voor dienen. En gaan vervolgens foto’s maken met de handen omhoog. Bij menige gebruiker heb ik wel eens naar de foto’s in hun computer gekeken, maar zeker 80% is bewogen. Een aantal jaren geleden konden we nog al eens een leuk gesprek aangaan over de foto’s die ze hadden gemaakt, maar daar durf ik niet meer over te beginnen.

Persoonlijk ben ik van mening dat de digitale fotografie veel heeft mogelijk gemaakt, maar ook veel stuk. En moet ik altijd weer terug denken aan 40 jaar geleden. (Nikon versus Canon)
In al die jaren is er niets veranderd. Dat is eigenlijk best wel zielig.

Om toch enigszins tegemoet te kunnen aan onze digitale fanatici heb ik mij een digitale camera aangeschaft. Het is dan wel geen Nikon, maar hij heeft wel even 1 000 000 pixels. Voorlopig genoeg om die bij het fotograferen allemaal op de juiste plaats te krijgen. Mijn hond Jo (Shiba Inu) heeft zich opgeworpen model te staan. Het enige wat instelbaar is dat is de flitser. Hij kan aan en uit gezet worden. Naar mijn gevoel kan er dus niets mis gaan.
T.z.t zal ik u op de hoogte stellen van mijn ervaringen, maar stel je verwachtingen niet te hoog. Want het is best wel moeilijk. Maar om u gerust te stellen, ik raak niet snel gefrustreerd.

Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op ma jan 08 2007 8:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Gerrit gaat digitaal jongens!!!!

Bericht door George Fennes » vr jan 05 2007 12:21 am

Gerrit, dat je nu al overstag gaat?
Dat verbaasd me.
Maar oké je bent ook maar een mens en van je fouten kan je leren, nietwaar of is het welwaar?

Maar Gerrit, nu ben ik wel benieuwd naar je digitale wonder.

Ik krijg de indruk dat je een belding heb aangeschaft waar je ook plaatjes mee kan schieten.

Of is het een plaatjes schieter waar je ook mee kunt bellen.

We horen het wel van je, ennnnnnnuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhh, ik durf het haast niet te vragen, maar laat eens wat resultaten zien, ook van je fotomodel die Japans kan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » vr jan 05 2007 12:31 am

Nee George het is een echte fotocamera! Op een blokje van 64 Mbyte kan je bijna een heel jaar fotograferen. En moet je voorstellen, ik heb zelfs twee van die blokjes!
Vr. gr. Gerrit

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr jan 05 2007 12:58 am

Nou de kogel is dus door de kerk. Gerrit is om. Die F6 ziet het daglicht nooit meer :)

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ik zal goed voor je troetelkind zorgen!!!

Bericht door George Fennes » vr jan 05 2007 1:13 am

Maar Gerrit, overmand door emoties dat wij dit mooie moment mogen meemaken, dat jij voor digitaal gaat.
Ik kan het nog steeds niet bevatten.
Zeg tussen haakjes, je zal nu wel je F6 bij de vuilnisbak zetten, kan ik hem niet overnemen voor weinig?
Ik zal er zuinig op zijn en goed verzorgen, dan weet je in ieder geval dat je troetelkind in goede handen is.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » vr jan 05 2007 1:23 am

George ik ben bezig met warm lopen voor deze zware operatie en enige kopzorgen over mijn F6 kan ik er even niet bij hebben.

Gerrit

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr jan 05 2007 2:27 am

1000000 pixels??? moet toch echt een telefoon zijn, hoor!!

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr jan 05 2007 6:33 am

Gerrit,

Als ik je nu goed begrijp zeg je dat digitale fotografie veel moeilijker is als analoog? (We laten de verschillen in kwaliteit gemakshalve maar even buiten beschouwing?)

Jan

GdP

Bericht door GdP » vr jan 05 2007 8:09 am

alfredo schreef:1000000 pixels??? moet toch echt een telefoon zijn, hoor!!
Alfredo hij staat bekend onder de deftige naam: Hewlett Packard Photosmart 120. En ik heb hem nog eens goed van alle kanten bekeken, maar laat daar nu ook nog 2x digitale zoom op zitten.
Je begrijpt wel ik ben een gelukkig mens.

GdP

Bericht door GdP » vr jan 05 2007 8:14 am

Leeuwarden schreef:Gerrit,

Als ik je nu goed begrijp zeg je dat digitale fotografie veel moeilijker is als analoog? (We laten de verschillen in kwaliteit gemakshalve maar even buiten beschouwing?)

Jan
Je vraag is niet direct met ja of nee te beantwoorden. Mijn mening is ja, maar dat zal ik een keer toelichten.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr jan 05 2007 8:15 am

Die mening delen we dus ;-)

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr jan 05 2007 9:00 am

En dat komt onder andere omdat je een aantal beslissingen moet nemen die bij analoge fotografie in de fotocentrale werd gemaakt en bij keuze van het filmrolletje.

Het aantal variabelen bij digitalefotografie, op de camera en in de nabewerking is veel groter dan bij analoge fotografie, waar de meesten van ons het rolletje wegbrachten. Dus moeilijker.
Voor de een is dit een nadeel, voor de ander is het een mogelijkheid om nog meer te leren van fotografie

tintin

Bericht door tintin » vr jan 05 2007 9:44 am

Zowel analoog als digitaal hebben voordelen.

Doordat ik beide fotografeer kan ik het goede van beiden gebruiken. Door het digitale doe ik veel meer experimenteren en krijg daardoor verrasende resultaten, ook vind ik het nog altijd een voordeel dat je het resultaat meteen ziet en je niet hoeft te wachten voordat het rolletje vol is.

Bij zwart-wit analoog ligt nog altijd mijn hart. Ik blijf het nog altijd een wonder vinden als ik de foto in de ontwikkelaar zie opkomen en de Tri-x korrel zie.

Het grootste nadeel van digitaal vind ik het beperkte contrastbereik, kan daar ook niet mee leven. Maar ben overtuigd dat dit binnen 3 jaar is opgelost en dan zal ik waarschijnlijk mijn F3 en Tri-x film ook in de kast opbergen.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jan 05 2007 12:04 pm

Gerrit,

Heb diepe bewondering voor je moed!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr jan 05 2007 12:45 pm

Ik neem de nadelen van digitaal op de koop toe.
Minder contrastruimte, Ja, t.o.v. film wel, dia nauwelijks.
Wel veel meer flexibiliteit, leercurve en toch een beter detail t.o.v. film.
Ik schoot gemiddeld 5 rolletjes per week en op vakanties zeker 5 per dag.
De F100 is lang mijn trouwe maatje geweest en in Lapland mijn FE.
Maar digitaal is zo lekker foto's maken dat ik niet terug verlang naar film.

Wel eens gedacht om een Contax G2 te kopen want het glaswerk dat daarbij zit blaast alle lensjes van Nikon en Canon weg.
Maar ja, film he!

Gerrit, je zou eens kunnen kijken naar een eenvoudig compact kameratje met een MP of 5, want van 1Mp ga je niet blij worden.

Enfin, veel plezier met je nieuwe aanwinst, ik denk dat je snel je F6 weer gaat oppakken. Das natuurlijk de Rolls onder de SLR's.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”