Waarom en met welk doel fotografeer jij?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Waarom en met welk doel fotografeer jij?

Bericht door DannySan » wo jun 05 2013 3:25 pm

Waarom ik fotografeer.... Há, dat is een apart verhaal...
Toen ik mijn vrouw leerde kennen (nu zo'n 10 jaar geleden) had zij het heel vaak over een 'echte camera', oftewel een spiegelreflex (het woordje digitaal mist hier inderdaad, want die waren toen nog niet zo haalbaar; al helemaal niet in onze toenmalige financiële situatie).
Dat gevoel is een heeeeele tijd blijven hangen, en bij de occasionele foto-momenten steeds wel boven komen drijven; maar er nooit iets mee gedaan.

Tot vorig jaar mei, toen ik zoiets had van: Nú kan het (BTW-actie bij de Saturn) en ik daarheen ging samen met mijn vrouw met de instelling "nu kan ze die 'echte camera' dan echt kopen".
Toen 'ie er echter was, en ik de mogelijkheden 'ontdekte' was het hek van de dam :mrgreen:, en mijn vrouw vond dat helemaal geweldig :oops:
Ik heb me de eerste weken/maanden letterlijk 'gestort' op alles wat los en vast zat aan fora/youtube-tutorials/reviews/cursussen enz. enz. tot het punt waarop ik 'technisch' te ver doorsloeg.
Opeens waren de foto's die voor de komst van mijn D3100 nog 'prima' waren nu allemaal 'slecht'; ik keek niet meer naar het moment, het verhaal maar alleen nog maar of het wel goed belicht was, goed gekaderd was, scherp genoeg was.... dat ging snel bergafwaarts tot het moment waarop fotograferen helemaal niet meer zo leuk was omdat ik een 'beeld' najoeg wat ik MOEST halen maar onbereikbaar is...

Na een heftige discussie met mijn vrouw heb ik besloten om het 'om' te gooien; ik wil foto's maken omdat ik het leuk vind om 'dat' ogenblik vast te leggen.
Gewoon omdat dat kan met de hedendaagse techniek, omdat ik het geweldig vind om iets wat ik zie en "mooi" vind (in the eye of the beholder natuurlijk) te kunnen delen.
Omdat ik dan kan terugkijken en zien/denken/voelen aan 'dat' ogenblik.

En wat dat ogenblik dan is... tja dat maakt mij eigenlijk - nog - niet zoveel uit; ik heb al veel vlakken een beetje 'aangeraakt'.
Macro-fotografie heb ik geprobeerd maar ben ik van afgestapt (letterlijk, want ik heb mijn 90mm Tamron macro weer verkocht) omdat ik het 'teveel gepriegel' vond (leuke woordspeling :lol: ); landschappen vind ik van anderen vaak heel mooi maar zelf heb ik nog nooit 1 mooie landschapsfoto gemaakt (vind ik zelf dan); portret ben ik nu - in combi met mijn flitser en het black foamy thing - aan het proberen.
Maar de serie van gisterochtend (zwaar transport) heb ik dus zonder enige gedachte/voorbereiding gedaan, puur gewerkt 'ter plekke' (dus wel statief mee, en constateren dat het om 04:15 toch echt nog te donker was om uit de hand te schieten; dus maar in de 'nachtmodus') en dan volledig manueel (waar ik wel steeds meer het gevoel in krijg).

Ik wil me graag verder ontwikkelen als fotograaf; en heb ook zeker nog wel velden waar ik nieuwsgierig naar ben (straatfotografie, urbex, HDR, sport) maar wel vast wel eens iets voor langskomt. Tegelijk leer ik ook heel veel van anderen door hier veel te lezen en te kijken; en ook door lid te zijn van The FroNation (van Jared Polin a.k.a. The Fro) en de publicaties van That Nikon Guy (a.k.a. Matt Granger) te volgen.
Veel zien en leren, en dan zelf doen is mijn devies.
Dit gecombineerd met mijn - soms erg drukke - werk en mijn gezin; maakt mij tot de fotograaf die ik nu ben, maar ik blijf daarin 'in beweging'.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jun 05 2013 3:47 pm

Moet er een 'waarom' en een 'doel' zijn, dan? :roll:

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » wo jun 05 2013 4:18 pm

@CaptainHook

Hoeft niet maar bij mij was dat wel het geval ~ de ene hobby gebruiken ten dienste van de andere...

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo jun 05 2013 5:17 pm

CaptainHook schreef:Moet er een 'waarom' en een 'doel' zijn, dan? :roll:
Hoeft niet perse voor iedereen zo te zijn.
Elke benadering is voor de fotograaf in kwestie de beste. Toch?
Wel leuk om te zien, de grote verscheidenheid welke hier te lezen valt.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo jun 05 2013 11:52 pm

Voor mij is een echte fotograaf hij of zij die foto's maakt die een blijvende indruk op de kijker achterlaten.
Zoals de foto die jij in dit draadje plaatste.
Voor mij is dat kunst.
En kunst is voor mij speelgoed voor de ziel.

Zoiets zie ik ook als een echte fotograaf, ik had toen ik dat neerzette in mijn verhaal forumlid Lothian in gedachte.
Simpele onderwerpen zo vastgelegd, dat ze je aan het denken zetten, en je aandacht vasthouden.

Hoe ik zoiets wil leren ?
Anders proberen te gaan kijken, is denk ik een begin.
Misschien zit het er helemaal niet in, maar ergens moet je dat wel gaan uittesten denk ik.

Vrgr
Tiny

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do jun 06 2013 8:11 am

CaptainHook schreef:Moet er een 'waarom' en een 'doel' zijn, dan? :roll:
Nee, het moet voor mij niet, als iemand daar lol in heeft.

Maar persoonlijk combineer ik twee hobby's ( daarin sta ik niet alleen zie ik hier op het forum) en dat is wel heel plezierig.
En een doel, het vastleggen van..... dwingt je min of meer tot het maken van steeds betere opnamen van je onderwerpen.

Fotograferen zonder doel, dan zou ik op den duur stoppen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jun 06 2013 8:34 am

Het 'waarom'/'doel' was ook slechts een vraag hoor. :mryellow:
Soms kun je toch ook iets doen omdat je het gewoon leuk vindt?

Of dat nou altijd een 'hoger' doel moet nastreven? Met de opkomst van de digitale fotografie is de wereld zowat overspoeld door een tsunami van beelden. Kijk voor de grap maar eens op Google Earth, zoom in op een willekeurig gebied (al is het Groenland) en altijd zijn er wel mensen die foto's van die plek gemaakt hebben en ter beschikking gesteld hebben.
Is dat altijd vooruitgang? Is dat met een bepaald doel? Geen idee.
Daarnaast zijn er nog tig miljoenen/miljarden beelden die nog op de digitale boekenplank liggen en nog niet of nooit openbaar gemaakt zullen worden. Wat was het doel van die fotograaf dan? Beelden maken om het beelden maken? Geen idee...
:mrgreen:

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » do jun 06 2013 9:54 am

Ha ha ha. Leuke discussie wordt dit zo. Van de vraag: Waarom fotografeer jij? stappen we langzamerhand over op de vraag: "Waarom vraag jij waarom ik fotografeer?"

Nog even offtopic dan: ik werd door dit draadje aan het denken gezet wat er nu precies leuk aan fotograferen is, wanneer ik blij ben met een foto en wanneer teleurgesteld, kortom ik werd me bewust van mijn emoties rond het fotograferen. En dat helpt mij dan weer om betere foto's te maken.....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » do jun 06 2013 10:25 am

Ik vind het leuk alle reacties te lezen en zal ook even een duit in het zakje doen.
Ik fotografeer omdat ik iets zocht waarin ik creatief kon zijn.
Op middelbare school had ik tekenen als eindexamen en maakte daar nogal aparte dingen, maar ik kreeg spierziekte rond mijn 20e en tekenen ging al snel niet meer.
Na jaren van weinig creativiteit omdat ik niets kon vinden en ook wel wat anders aan mijn hoofd had, werd er ca 4 jaar geleden een echte spiegelreflex gekocht. En dat was het helemaal voor mij.

Net zoals Danny er helemaal ingedoken, veel geleerd en ook weer later veel gerelativeerd, blijft er nu over dat ik het vooral ontzettend leuk vind om te doen. Dat je door een zoeker je eigen beeld kan scheppen, en vast leggen.
Ik ben vrij kritisch op mijn foto's en dus valt er altijd wel iets te verbeteren. Maar ik waak ervoor dat de technieken, het kan altijd beter, de lol die ik erin heb overstijgt. Ik baal natuurlijk wel eens dat ik zeker weet dat ik bepaalde houdingen nooit kan aannemen, maar ik probeer dan ook creatief te denken. Wat kan ik wel en hoe doe ik dat zo goed en prettig mogelijk. Het moet leuk blijven, ik moet blij worden van het fotograferen en dat is eigenlijk altijd zo.
Ik vind het zelf prachtig om te zien hoe mooi de natuur is, hoe kleurrijk en hoeveel details er zitten in bv insecten en bloemen. En ik vind het altijd leuk dit te delen. Al regelmatig de reactie gehad, o ik wist helemaal niet dat een vlinder oid er zo uitzag.

Ik ben wel zakelijk gezien wat bezig met verkoop van foto's. Maar dat staat nog in de kinderschoenen.
Daar horen jullie tzt nog wel eens iets over :wink:
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » do jun 06 2013 11:20 am

jettiny schreef:Voor mij is een echte fotograaf hij of zij die foto's maakt die een blijvende indruk op de kijker achterlaten.
Zoals de foto die jij in dit draadje plaatste.
Voor mij is dat kunst.
En kunst is voor mij speelgoed voor de ziel.

Zoiets zie ik ook als een echte fotograaf, ik had toen ik dat neerzette in mijn verhaal forumlid Lothian in gedachte.
Simpele onderwerpen zo vastgelegd, dat ze je aan het denken zetten, en je aandacht vasthouden.

Hoe ik zoiets wil leren ?
Anders proberen te gaan kijken, is denk ik een begin.
Misschien zit het er helemaal niet in, maar ergens moet je dat wel gaan uittesten denk ik.

Vrgr
Tiny
Klinkt vreemd maar kijk ook naar jezelf. Hoe je dat doet?
Zoek b.v. eens naar die 100 foto's van jezelf waarvan je vindt dat het de beste zijn.
Sorteer ze op genre. Dus landschappen in een map. Portretten in een map enz.
Kijk nu wat jij het beste doet. Wees kritisch en vraag je ook af wat anderen ervan zouden denken.
Probeer nu in die richting verder te gaan om datgeen wat de foto's boven de andere deed uitstijgen verder te ontwikkelen.
Let ook op de onderlinge samenhang. Waarom passen de foto's bij elkaar en waarom die of die juist niet.
Ik weet. Het is niet makkelijk als je niet met iemand persoonlijk contact hebt die jou hierbij kan begeleiden.
Maar voor iemand met enig talent en voldoende motivatie wel een mogelijkheid.
De volgende stap is BEPERKING.
Een fotograaf kan niet in alles even goed zijn. Afgezien van de techniek natuurlijk.
Landschappen is voor mij bijvoorbeeld niet weggelegd. Ik concentreer mij dan ook bijna uitsluitend op portret als het om mijn eigen vrije werk gaat.
Houd er verder rekening mee dat dit proces jaren kan duren en wellicht nooit helemaal afgerond zal zijn.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za jun 08 2013 11:44 pm

Bedankt voor je wijze raad Hasselbox, ik zal je uitgebreide reactie ter harte nemen.
Het past heel goed in het verhaal van een coach van een outplacementbureau waar ik een traject doorloop.
Ik wordt hier wijzer van, en zet me aan het denken.

Vrgr
Tiny

Thor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Thor » zo jun 09 2013 12:02 am

Het hele topic is voor mij verwarrend (Moet ik een doel hebben :roll: :?: ) en aan de andere kant maakt het me ook duidelijk dat ik pretentieloos aan het registreren ben wat ik onder weg naar het onvermijdelijke einde, mee maak. (Effe een statement, ja, maar "gelukkig hebben we de foto's nog")
Ik heb absoluut geen enkel ander doel dan mezelf en mijn naasten, te plezieren met redelijk geslaagde foto's van mijn wereld om me heen. Vakantie, dienstreisjes, verjaardagen, feestjes, NCN /BD / DIGIFOTO-dagje weg. Altijd overal, en zo mooi mogelijk, wel.
Natuurlijk probeer ik zo goed en zo kwaad het gaat, wel wat aan de diverse standaarden te voldoen, maar waarom eigenlijk? Ik hoef geen enkele foto te verkopen, meestal krijgen de aanvragers gewoon akkoord als ze een plaatje willen gebruiken. Dat vind ik natuurlijk leuk! Gestreeld alleen al door een foto in het NCN blad. :wink:

Eerlijk, een voorbeeld nemen aan oude knarren als Bresson of van der Elsken, ooit mijn held, doe ik zeker niet meer. Kijk er niet meer naar, kopieer het niet. Ik ben wie ik ben, en ik schiet "belekes" voor mezelf. Als beroeps-amateur.
Zie het als in de pyramide van Maslov, dit is uitgesteld lustgevoel: Ik schiet, bewerk, plaats het op een site, en als er dan een Leuk of Mooi komt, kicken, ja.
Maar liever, wat kan er verbeterd, zodat ik ooit DE PLAAT maak? Voor mezelf en mijn naasten, meer niet. :D

Wie herkent zich hier in, of ben ik hierin de enige doelloze? :huh:
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jun 09 2013 12:15 am

@Thor

Uit je betoog maak ik op dat je anderen wilt plezieren met je foto's. Dat is al een doel op zich.
En dat je dat -als ik het goed begrepen heb- zonder kosten doet vind ik prijzenswaardig.

Zo doe ik dat ook. Je bent dus niet de enige... Maar ik maak foto's voor (vooral) mezelf en wil ook wel anderen plezieren en dat uiteraard zonder kosten.
Wat een ander doet (geld uit zijn hobby halen) gaat mij niet aan...

Thor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Thor » zo jun 09 2013 12:33 am

Geld uit mijn hobby's halen, dat is mij niet vaak gelukt. :-( Het gaat echter met bakken andersom. Als ik toch 1000-en euro's uitgeef voor een paar foto's van de vakantie.... waar ben ik mee bézig vraag ik me dan wel eens af. Maar ja, dan hoor ik toch weer de reacties van de 'kijkers' die dat er niet voor over hebben, van ' ja als ik dát had, kan ik het ook...' dus natuurlijk doe ik wel het e.e.a. bovengemiddeld. Als je na 45 jaar fotograferen nog steeds 0,0 , dus niks, maakt, zou ik weer alleen met een P&S rond gaan lopen. (Waar overigens ook niks mis mee is!! Anders zijn die gebruikers misschien weer beledigd, hè;~)

enfin ik rust mijn kaas...
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jun 09 2013 12:46 am

@Thor
enfin ik rust mijn kaas...
Die ken ik niet...

Fotografie is een mooie hobby (hier ook al 45 jaar..) en delen is ook mooi.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”