Ook een goed alternatief!Eeuw schreef:DMC-GF1Marten schreef:Of op een nog "armzaliger" Panasonic LX3?Cees Laarman schreef:.....Waarom stap jij dan niet over op een Leica D-Lux4?
Niks geen geklooi met knipperende LCD schermpjes, ontspanknoppen die kortsluiting maken en zoomobjectieven die niet naar behoren werken.
Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zou een idee kunnen zijn, maar dan moet de Leica D-Lux4 wel het zelfde kunnen als mijn D90 met die hele zooi objectieven.Cees Laarman schreef:Waarom stap jij dan niet over op een Leica D-Lux4?George Fennes schreef: Ik heb wel eens eerder gezegd, dat als een compactje dezelfde kwaliteit en mogelijkheden biedt als mijn DSLR, dat ik dan de eerste ben die overstapt ongeacht merk![]()
Groetjes George
Dus daar zit 'm de kneep.
Maar als camera er bij, lijkt het me wel wat.
Maar hoe vertel ik dat aan mijn vrouw en dochters

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Cees
- Forumlid
Gewoon, één D90 eruit! 

Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Cees ben je nu helemaal belazerdCees Laarman schreef:Gewoon, één D90 eruit!

Als je nu een fonds voor mj gaat oprichten zeg ik oké

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De eerste grote kinderziektes van de Leica M9 steken inmiddels huizenhoog de kop op.
Wat een blamage voor zo'n merk. Dus houdt het maar lekker bij Nikon

Zie: http://diglloyd.com/diglloyd/2009-11-bl ... enterColor
en bijv.: http://chromasoft.blogspot.com/2009/10/ ... leica.html
Het zijn vergelijkbare fouten die ik in de beginjaren 2000 had met een FujiFilm FinePix S1 Pro camera.
Die had als kinderziekte een groene zweem naar vooral één kant/hoek. Onacceptabel. En de fout op die Fuji was nog heilig met wat je hier ziet.
Na 3 camera's had ik het voor gezien, en vroeg mijn geld terug.
Voor wat betreft de Leica komt dat met name door de erg korte basis van de lenzen tot de sensor. De lichtstralen in de hoeken komen erg schuin op de sensor. Men heeft daar in de camera wel een correctie inzitten, maar dat is slechts een benadering van een oplossing van de fout.
In bovenstaand artikel wordt gesuggereerd dat het dan mogelijk aan decentrering van de lenzen zou kunnen liggen, maar dat lijkt me niet aan de orde als je bedenkt dat de afwijking bijna altijd aan de linkerkant zit onafhankelijk van type lens. Ik verwacht dat het meer een probleem is van de sensor, waarbij de microlensjes boven de pixels in de hoeken een offset heeft ten opzichte van de pixels om op die wijze met het schuin invallende licht toch goed de pixels te "vullen". Zit daar een kleine marge met de montage van die microlensjes boven die pixels, is het optische resultaat anders dan waarop de correctie berekend is.
Die verkleuring naar de randen / hoeken toe is typisch een Kodak sensor probleem. Dat hadden de sensoren gebruikt in de indertijd uitgebrachte Kodak DCS-14n ook. Kodak heeft zich daarmee zodanig in de vingers gesneden dat Kodak is gestopt met het uitbrengen van digitale reflexen en midden formaat digitale achterwanden. Nu is Leica die met Kodak sensoren zijn uitgerust weer de klos met vergelijkbare problemen.
Er is wel een softwarematig truucje achteraf om die kleurzweem (en tevens de vignettering) met extra moeite te kunnen corrigeren, maar dat is een surrogaat oplossing en vervelend als je elk bestand op die wijze moet bewerken.
http://chromasoft.blogspot.com/2009/10/ ... ca_20.html
(Er zijn ook nog andere truucjes in Photoshop mogelijk).
Wat een blamage voor zo'n merk. Dus houdt het maar lekker bij Nikon

Zie: http://diglloyd.com/diglloyd/2009-11-bl ... enterColor
en bijv.: http://chromasoft.blogspot.com/2009/10/ ... leica.html
Het zijn vergelijkbare fouten die ik in de beginjaren 2000 had met een FujiFilm FinePix S1 Pro camera.
Die had als kinderziekte een groene zweem naar vooral één kant/hoek. Onacceptabel. En de fout op die Fuji was nog heilig met wat je hier ziet.
Na 3 camera's had ik het voor gezien, en vroeg mijn geld terug.
Voor wat betreft de Leica komt dat met name door de erg korte basis van de lenzen tot de sensor. De lichtstralen in de hoeken komen erg schuin op de sensor. Men heeft daar in de camera wel een correctie inzitten, maar dat is slechts een benadering van een oplossing van de fout.
In bovenstaand artikel wordt gesuggereerd dat het dan mogelijk aan decentrering van de lenzen zou kunnen liggen, maar dat lijkt me niet aan de orde als je bedenkt dat de afwijking bijna altijd aan de linkerkant zit onafhankelijk van type lens. Ik verwacht dat het meer een probleem is van de sensor, waarbij de microlensjes boven de pixels in de hoeken een offset heeft ten opzichte van de pixels om op die wijze met het schuin invallende licht toch goed de pixels te "vullen". Zit daar een kleine marge met de montage van die microlensjes boven die pixels, is het optische resultaat anders dan waarop de correctie berekend is.
Die verkleuring naar de randen / hoeken toe is typisch een Kodak sensor probleem. Dat hadden de sensoren gebruikt in de indertijd uitgebrachte Kodak DCS-14n ook. Kodak heeft zich daarmee zodanig in de vingers gesneden dat Kodak is gestopt met het uitbrengen van digitale reflexen en midden formaat digitale achterwanden. Nu is Leica die met Kodak sensoren zijn uitgerust weer de klos met vergelijkbare problemen.
Er is wel een softwarematig truucje achteraf om die kleurzweem (en tevens de vignettering) met extra moeite te kunnen corrigeren, maar dat is een surrogaat oplossing en vervelend als je elk bestand op die wijze moet bewerken.
http://chromasoft.blogspot.com/2009/10/ ... ca_20.html
(Er zijn ook nog andere truucjes in Photoshop mogelijk).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a90
- Forumlid
Ik had het ook van de week bij Lloyd gelezen. Schrikbarend is het inderdaad te noemen en dan hebben we het nog niet eens over de beroerde witbalans, achterhaalde LCD display, slechte ISO prestaties en het volledig ontbreken van live view danwel een goede mogelijkheid om de gemaakte foto terug te zien om op scherpte te controleren.
Ik had wat anders verwacht na de M8 en zelfs wel eens overwogen om te proberen maar geen haar op mijn hoofd die daar nu nog aan denkt.
Ik had wat anders verwacht na de M8 en zelfs wel eens overwogen om te proberen maar geen haar op mijn hoofd die daar nu nog aan denkt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Gobert
- Clublid
Dan toch maar een D3S en een D3X als troost.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Onthutsend.
Zou inderdaad te maken hebben met de geringe afstand objectief-sensor.
Vandaar dat de nieuwere objectieven van Nikon nogal aan de lange kant zijn? Veel retrofocus.
Jammer, maar ik was toch al niet aan het sparen...
emdeklerk
Zou inderdaad te maken hebben met de geringe afstand objectief-sensor.
Vandaar dat de nieuwere objectieven van Nikon nogal aan de lange kant zijn? Veel retrofocus.
Jammer, maar ik was toch al niet aan het sparen...
emdeklerk
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Tja, dit lijkt toch het gevolg van haastwerk en teveel hooi (tegelijkertijd Leica S2, M9 en X1) op de vork nemen.
Eerst die infraroodflater met de M8 en dan nu dit. Dom, dom , dom ... Daar zullen de Duitse perfectionisten van balen.
Ben benieuwd hoe lang de kredietkraan nog open staat voor Leica, lijkt me stug dat ze winst maken.
Eerst die infraroodflater met de M8 en dan nu dit. Dom, dom , dom ... Daar zullen de Duitse perfectionisten van balen.
Ben benieuwd hoe lang de kredietkraan nog open staat voor Leica, lijkt me stug dat ze winst maken.
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Bei uns war alles besser.
Bij de opheffingsuitverkoop ben ik van de partij.
Sowieso.
Bij de opheffingsuitverkoop ben ik van de partij.
Sowieso.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Gobert
- Clublid
Skippy schreef:Tja, dit lijkt toch het gevolg van haastwerk en teveel hooi (tegelijkertijd Leica S2, M9 en X1) op de vork nemen.
Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Leica optics draait prima. Bij de cams zal wel een beetje geld bijmoeten. Toch is het jammer als de geruchten over die M9 kloppen. Het glaswerk van Leica is immers zo geweldig fraai.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Nee dus; fiscaal jaar 2008/2009 camera's - 26.9%, sport optics -16,6%, totaal verlies € 4,8 miljoen.Gobert schreef:Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Leica optics draait prima.
Meer info over de financiële situatie van Leica;
http://insightory.com/view/1462/leica_c ... ep_trouble
http://leicarumors.com/2009/09/13/did-l ... hark.aspx/
- Gobert
- Clublid
Skippy schreef:Nee dus; fiscaal jaar 2008/2009 camera's - 26.9%, sport optics -16,6%, totaal verlies € 4,8 miljoen.Gobert schreef:Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Leica optics draait prima.
Meer info over de financiële situatie van Leica;
http://insightory.com/view/1462/leica_c ... ep_trouble
http://leicarumors.com/2009/09/13/did-l ... hark.aspx/
oei
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Leica zal het kennelijk van de S2 moeten hebben. Maar ik las laatst dat er wereldwijd jaarlijks maar een paar duizend digitale achterwanden worden verkocht. Aangezien de S2 toch vooral in die markt vist moet dat wel een klapper worden willen ze kunnen overleven. Aan de andere kant ben ik bepaald geen financieel analist, dus wat weet ik.