Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !

Bericht door a90 » do okt 08 2009 2:38 pm

Ome Ken veegt in zijn laatste recensie over de Leica M9 de vloer aan met Nikon en Canon. Leica is het helemaal volgens ome Kennie.

Ik ben er nog niet zo overtuigd van dat het voor mijn soort fotografie een juiste keuze zou zijn maar wat zijn uw gedachten hierover ?

http://www.kenrockwell.com/leica/m9.htm
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Re: Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !

Bericht door yoyo » do okt 08 2009 3:00 pm

a90 schreef:Ik ben er nog niet zo overtuigd van dat het voor mijn soort fotografie een juiste keuze zou zijn maar wat zijn uw gedachten hierover ?
Mijn eerste gedachte is : Hoeveel vangt Ken voor deze uitspraken..?
Mijn tweede gedachte is idd jouw gedachte. Ik zie mezelf geen autosportfoto's maken met een M9. Een M9 is voor PJ werk.

Maar in de kern heeft Kenny altijd wel een waarheid zitten. Hij overdrijft die alleen altijd heel erg.

yoyo

Bericht door yoyo » do okt 08 2009 3:06 pm

Even zijn recommendations (Canon vs Leica vs Nikon) gelezen...
Voor een altijd bij me camera heb ik liever iets kleins en niet al te kostbaar. In dat geval zeker geen LEICA M9. Hooguit mijn LEICA D-LUX4. Veel eerder mijn Panasonic DMC-FX7. Ik ben het dus niet helemaal eens met Kenny. :D

Het advies van analoog gaan met een LEICA kan ik wel volgen... Maar een M9 is digitaal.

yoyo

Bericht door yoyo » do okt 08 2009 3:29 pm

The camera never makes the picture. I could do just as well with a point-and-shoot. The M9 just makes it faster and easier, and thus expands my seeing a bit.
P&S-jes zijn idd trager. Maar ook makkelijker mee te nemen...

yoyo

Bericht door yoyo » do okt 08 2009 3:57 pm

Conclusie : De beste camera is de camera die je bij je hebt... :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 08 2009 4:05 pm

Er zit een heleboel techniek, kwaliteit en eenvoud in die Leica, maar elke technische benadering heeft zijn voor- en nadelen.

Ik heb enkele weken terug beeldmateriaal bekeken op de website van DPreview en zag daarin beslist ook de onvolkomenheden.
Enerzijds, mooie frisse platen, scherp en met veel detail en meestal een erg fraai bokeh.
Maar de hoogste resolutie beelden gedownload en in Photoshop bekeken komen ook precies de voor- en nadelen naar boven van technisch andere keuzes/oplossingen dan doorgaans gebruikelijk. Door het ontbreken van een anti-aliasing filter heb je wel een mooi gedetailleerd beeld, maar zaagtand-effecten bij schuine strakke lijnen vallen daarbij des te meer op, vooral als je ook maar iets gaat verscherpen. (En bij diverse voorbeelden op DPreview extreem veel vuil op de sensor).

Bijv. dit voorbeeld:
http://www.dpreview.com/gallery/photo.a ... w&photo=27

Als je de full ress afbeelding binnenhaalt en verscherpt met wat overdrijving zie je direct schuine lijnen als "gevlochten touw" (met name rechts van de boom). Verder in dat voorbeeld lelijke flare/ghosting vlekken. Maar OK de 35/2.0 lens is daarbij wel helemaal vol open gebruikt. Dan vind ik de scherpte en briljantie van het beeld bij die volle opening beslist wel opmerkelijk goed. Maar wat mij dan weer tegenvalt is de sterke CA in de hoeken. Of dat nu enkel debet is aan het gebruik van die volle opening of een combinatie van de speciale techniek met verschoven microlensjes voor de pixels in de hoeken om vignettering zoveel mogelijk op te heffen, kan ik niet beoordelen. Alleen het feit is er van een vrij sterke CA.
Nikon heeft in zijn camera software standaard daar een correctie voor, dus softwarematige verbetering. Jammer dat Leica dat kennelijk niet in zijn software heeft gestopt. In ieder geval is het resultaat zodanig dat er nog steeds wel het een en ander te sleutelen is aan de techniek van de Leica camera om tot een beter eindresultaat in beeld te komen, daar waar andere merken daar kennelijk al betere oplossingen voor gevonden hebben. Tja, en het eindresultaat is datgene wat telt.
Dan vind ik dit toch wel een heel brok duur gereedschap voor wat het aan beeld teweeg brengt.

Wat wel als een klap op DSLR's in het gebruik naar voren komt is het verschil in afmetingen en gewicht van camera en lenzen en daarmee de handelbaarheid in specifieke fotografie-omstandigheden zoals bij candid-fotografie.
Het volgende plaatje illustreert prima waar dat hem in zit. OK de brandpunten zijn niet helemaal te vergelijken, maar de kern waar het om gaat lijkt me duidelijk. Het is precies de reden dat ik o.a. van die kleine compacte Voigtländer lensjes heb voor op mijn Nikon.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

BUG322

Bericht door BUG322 » do okt 08 2009 5:19 pm

Iemand al een leuke tele lens gevonden van pakweg meer als 180 MM ?
Anders begin ik er niet aan :)

Audion
Forumlid
Forumlid

Bericht door Audion » do okt 08 2009 5:52 pm

yoyo schreef:Conclusie : De beste camera is de camera die je bij je hebt... :D
En daar heeft Chase Jarvis (een hele bekende Nikon D3/D3x gebruiker) een boek over geschreven:

http://www.thebestcamera.com/

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do okt 08 2009 7:42 pm

BUG322 schreef:Iemand al een leuke tele lens gevonden van pakweg meer als 180 MM ?
Anders begin ik er niet aan :)
Nu heeft Leica geen langere lenzen dan 135mm
Ik heb nog een M2; daar zit een 200mm lens bij, welke via het Visoflex systeem op de camera gemonteerd wordt. De meetzoekercamera wordt dan een spiegelreflexcamera. Op het Visoflexsysteem konden wél lange lenzen (tot 600(?) mm).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do okt 08 2009 8:19 pm

Hij heeft nog wel humor

Black napa calf leather butt-cover 14 869.
This is a bottom half-case, with a cut-out for the rear LCD. Popular in San Francisco and Amsterdam.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Nikonijn
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Nikonijn » do okt 08 2009 9:09 pm

Ik ben nu tevreden met mijn spul :mryellow:

Wie en wat is Ken Rockwell :lol:
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 08 2009 9:45 pm

Alles tot ieders dienst, maar ik lees ook weer wat dingen waarvan ik denk: och...

En ik ben toch echt heel erg bang dat de M9 en de S2 voor serieuze (en vermogende...) fotografen echt concurrenten van de beide Japanse groten zullen worden. Ik zag in Fotomagazin wat foto's die met de S2 gemaakt zijn en ik ben redelijk onder de indruk. De camera is inderdaad een digitale middenformaatcamera en hij is niet veel groter dan een D3.

Er zullen altijd wel lieden uit de DX-hoek zijn die blijven verkondigen dat "meer pixels helemaal niet nodig zijn", dat sensorformaat "niet belangrijk is" en dat soort kreten, maar we zullen zien...

De volmaakte afwezigheid van toeters en bellen op de M9 is voor mij een verademing. Ik wilde dat ik er het geld voor had: er zit echt totaal geen overbodige functie op. En u weet hoe ik er over denk: meer dan een gevoeligheidsinstelling, een diafragma- en sluitertijdbediening en een behoorlijke belichtingsmeter heb je niet nodig. En die langere brandpunten zullen echt wel komen. En zoals ik al eens eerder aanstipte in een topic over de typografie van cameramerken: het is weer van een tijdloos functionele vormgeving, zoals alleen de Duitsers dat kunnen. Braun & Dieter Rams, IWC Uhren, Contax RTS & Porsche Design, Leica, Rollei... Weniger ist Mehr... De groeten uit het Bauhaus.

Groet, emdeklerk

Later toegevoegd:
Ik ben zeker geen fan van Ken Rockwell, maar wat hij alleen al schrijft over de menu's van de Leica en de beide andere camera's snijdt dus wel degelijk hout. De rest van zijn artikel ook, eigenlijk... Hopelijk een leermoment voor de gevestigde Japanse orde.
En nog later: Leica geeft ook een andere dimensie aan het begrip compatibiliteit met oude objectieven...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do okt 08 2009 10:22 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » do okt 08 2009 9:46 pm

Ik heb al mijn Nikon spul net weggedaan. Als Ken het zegt, dan moet je wel. Kan niet anders.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do okt 08 2009 9:51 pm

Niet vergeten je onderschrift aan te passen! :lol:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Nikonijn
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Nikonijn » do okt 08 2009 10:34 pm

Kijk uit dat die Ken je niet doodongelukkig maakt!
:lol:
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”