Thor schreef:Schitterend resultaat hoor, Patrick!
Ik ben benieuwd hoe deze op de D300s gaat werken, met 1.5 crop-factor, wordt dat 105-300 mm ... yamm!
Heeft iemand daar ook mee gewerkt op de 3e november, en wil dat hier laten zien, alsjeblieft??
Ik vraag me af na onderstaand artikel gelezen te hebben of jou bewering klopt. Ik maak er uit op dat je op een DX in werkelijkheid een kleiner deel van het onderwerp ziet dan bij een Full Frame camera.
Of lees/begrijp ik het toch verkeerd.
Want met jou bewering kun je dan eigenlijk altijd beter een AF lens kopen ipv een DX lens (afgezien van de prijs dan
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=3524" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is de tekst die je ziet als je bovenstaande link opent.
Gisteren kreeg ik van Anna een mailtje over een interessant onderwerp waar een wijdverbreid misverstand over bestaat: de zogenaamde cropfactor (CF) bij digitale spiegelreflexcamera’s.
Deze CF wordt vaak verward met brandpuntverlenging. Deze tekst kwam ik tegen op een website van een natuurfotograaf: “ Een 300mm wordt op de Canon EOS 10D (22.7 x 15.1 mm sensor) daarmee een 1,6 x 300 = 480mm!!! Super voor de natuurfotograaf”
De goede man impliceert dat door een kleiner beeldoppervlak zonder optische hulpmiddelen je ineens een super telelens hebt! Dit is onjuist. Wat hier bedoeld wordt is dat je op een digitale spiegelreflex (DSLR) met een niet-fullsize sensor met een 300 mm lens de beelduitsnede krijgt (dus NIET de vergrotingsfactor) die je bij een analoge spiegelreflex ziet bij een 480 mm lens. (De Canon Eos 1Ds, 1Ds MK2, 1Ds MK3, 5D, 5D MK2 de Nikon D3, D3X en D700 en de Sony Alpha900 zijn tot nu toe de enige met een full size sensor)
Vergelijk:
beeldoppervlak van een filmnegatief: 36 x 24 mm (dit is fullsize)
beeldoppervlak van een doorsnee digitale sensor : 22,7 x 15,1 mm
Dit betekent dat het beeldoppervlak van de analoge filmcamera 1,6 keer zo groot is dan het beeldoppervlak van de digitale SLR.
Wat in feite gebeurt staat in het plaatje hieronder: Stel, er wordt een 50 mm lens gebruikt, de camera wordt op een statief gezet en de afstand tot het onderwerp blijft gelijk: de blauwe rechthoek is het beeld wat je krijgt bij een analoge camera (of een digitale SLR met een full frame sensor), de rode rechthoek is het beeld wat je krijgt bij een DSLR bij hetzelfde brandpunt! Je ziet dat je aan de boven-, onder- en zijkanten beeldinformatie verliest ten opzichte van een analoge camera. De grootte van het onderwerp is echter niet veranderd!