Nieuw: AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nieuw: AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 24 2012 6:04 am

http://www.nikon.com/news/2012/1024_lens_03.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit het persbericht:

"Vandaag introduceert Nikon een nieuw zoomobjectief in FX-formaat met een brandpuntsafstandbereik van 70–200mm en een vast f/4-diafragma. Met dit objectief breidt Nikon zijn assortiment aan krachtige f/4 NIKKOR-objectieven uit. Dit is het eerste NIKKOR-objectief dat is uitgerust met Nikons vibratiereductiesysteem van de volgende generatie waarvan de correctie tot 5 stops kan worden gecompenseerd.

Door de verbeterde vibratiereductie en de hoogwaardige Nikon-optiek leent dit objectief zich bij uitstek voor het fotograferen van evenementen, reizen, natuurtaferelen en zelfs sportmanifestaties. Dit objectief is dan ook geschikt voor amateur- én beroepsfotografen die hoge kwaliteitseisen stellen.

Een stap verder
Het objectief is uitgerust met een vibratiereductiesysteem van de volgende generatie. Dit maakt het mogelijk de correctie tot wel vijf stops te compenseren. Dit is een duidelijke verbetering, aangezien de grotere stabiliteit de invloed van cameratrillingen aanzienlijk beperkt en de gebruiksmogelijkheden bij weinig licht sterk verbetert.

Er zijn twee VR-standen beschikbaar: de stand Normal is bedoeld voor het maken van foto's onder normale omstandigheden en de stand Active maakt het mogelijk de hoogfrequente cameratrillingen tegen te gaan die optreden bij het fotograferen vanuit bijvoorbeeld een rijdend voertuig. Beide standen staan garant voor een stabiel zoekerbeeld en dit is direct te merken aan het gemak en de precisie waarmee je kunt scherpstellen en kadreren.

Geen compromissen
Ondanks zijn lichte gewicht is er niet bespaard op de prestaties. Dat blijkt wel uit de uitstekende resolutie- en contrastwaarden van dit objectief. De optische constructie is dan ook uitgerust met maar liefst 20 elementen die over 14 groepen zijn verdeeld. Bovendien is het objectief voorzien van een Nano Crystal Coat van Nikon om lichtvlekken en beeldschaduwen tegen te gaan.

Uitgebalanceerd
Voor dit objectief, waarbij het formaat, het gewicht, de prijs en de beeldkwaliteit perfect in balans zijn, is ook een speciale statiefgondel, de RT-1, leverbaar. Met dit als optie verkrijgbaar accessoire kun je de balans bij gebruik van het statief verbeteren en tijdens het maken van portret- en landschapsfoto's snel en soepel omschakelen tussen de verticale en de horizontale stand.

Prijzen en beschikbaarheid
De AF-S NIKKOR 70–200mm f/4G ED VR is naar verwachting verkrijgbaar vanaf 29 november 2012 voor een verkoopadviesprijs van € 1379,-. Dit objectief wordt geleverd met een zonnekap (HB-60) en een objectieftasje (CL-1225). Optioneel is de RT-1 statiefgondel verkrijgbaar voor een verkoopadviesprijs van €129,-."

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuw: AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR

Bericht door André » wo okt 24 2012 8:05 am

Kijk, dat ik nog eens lekker wakker worden. Dit is natuurlijk een geweldig mooi "dingetje". Ziet er allemaal goed uit. Jammer van de extreem hoge prijs, zeker in vergelijking met de 2.8 versie, en waarom die gordel nu weer optioneel en maar liefst 129,-- voor een stukje metaal. Maar verder kan ik niets negatiefs bedenken. Of het zou het gewicht moeten zijn, en dus Hans, is er iets bekend over het gewicht ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo okt 24 2012 8:19 am

André schreef:Kijk, dat ik nog eens lekker wakker worden. Dit is natuurlijk een geweldig mooi "dingetje". Ziet er allemaal goed uit. Jammer van de extreem hoge prijs, zeker in vergelijking met de 2.8 versie, en waarom die gordel nu weer optioneel en maar liefst 129,-- voor een stukje metaal. Maar verder kan ik niets negatiefs bedenken. Of het zou het gewicht moeten zijn, en dus Hans, is er iets bekend over het gewicht ???
ca. 850 gr.
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/zo ... /index.htm
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo okt 24 2012 8:41 am

Dank je Jan, Ik ga straks maar eens de inhoud van mijn spaarvarken tellen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo okt 24 2012 8:49 am

André schreef:Kijk, dat ik nog eens lekker wakker worden. Dit is natuurlijk een geweldig mooi "dingetje". Ziet er allemaal goed uit. Jammer van de extreem hoge prijs, zeker in vergelijking met de 2.8 versie, en waarom die gordel nu weer optioneel en maar liefst 129,-- voor een stukje metaal. Maar verder kan ik niets negatiefs bedenken. Of het zou het gewicht moeten zijn, en dus Hans, is er iets bekend over het gewicht ???
Extreem hoge prijs?? :shock:

De adviesprijs van de 2.8 versie is €2599, dan valt €1400 dus wel mee. En je kan verwachten dat de winkelprijs van deze lens op termijn richting de €1000 zal gaan.

In praktijk zijn er weinig mensen die een gondel gebruiken op deze lens, de lens is ook vrij licht (slechts iets zwaarder dan de 70-300). Dus je statief bevestigen aan de camera ipv objectief kan goed.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo okt 24 2012 8:57 am

Daar heb ik inderdaad een foutje gemaakt. Als je de prijzen zo naast elkaar zet heb je volledig gelijk en is het een keurige prijs. echter wacht ik al heel lang op dit objectief en ga echt geen jaar wachten tot de prijs onder de 1.000 ligt. en vergelijk ik (volledig onterecht dus) de adviesprijs van de 4.0 met de gangbare prijs van de 2.8

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo okt 24 2012 9:35 am

André schreef:Daar heb ik inderdaad een foutje gemaakt. Als je de prijzen zo naast elkaar zet heb je volledig gelijk en is het een keurige prijs. echter wacht ik al heel lang op dit objectief en ga echt geen jaar wachten tot de prijs onder de 1.000 ligt. en vergelijk ik (volledig onterecht dus) de adviesprijs van de 4.0 met de gangbare prijs van de 2.8
Als je op basis van adviesprijs kijkt dan is het een aardig verschil in prijs maar op basis van de f/2.8 winkelprijs en de nieuwe f/4 adviesprijs dan zullen veel mensen er net zo naar kijken. André maakt een keuze op basis van gewicht maar ik denk dat veel mensen kijken naar het prijsverschil. Tja, en dan die gondel prijs :? Bij de 2.8 is dat ook al zo'n belachelijke prijs (vindt ik)
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

JW17
Clublid
Clublid

Bericht door JW17 » wo okt 24 2012 9:41 am

André schreef: De adviesprijs van de 2.8 versie is €2599, dan valt €1400 dus wel mee. En je kan verwachten dat de winkelprijs van deze lens op termijn richting de €1000 zal gaan. In praktijk zijn er weinig mensen die een gondel gebruiken op deze lens, de lens is ook vrij licht (slechts iets zwaarder dan de 70-300). Dus je statief bevestigen aan de camera ipv objectief kan goed.
De adviesprijs van de 2.8 is wel €2599 maar de verkoopprijs ligt rond de €1850. Misschien dat de verkoopprijs van de 4.0 ook wel snel lager zal zijn? Blijft wel het verschil in gewicht, scheelt bijna de helft!
Groet,
JW

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo okt 24 2012 9:51 am

Hij zal schat ik binnen een paar weken (zoniet direct) al voor minder dan de adviesprijs in de winkels liggen en, zoals gezegd, in de loop der tijd zakken. V.w.b. de gondel zal hetzelfde gelden, en er komen waarschijnlijk genoeg third-party alternatieven van Kirk en RRS tot de goedkoopste chinese rommel. Daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken.
Spul waarmee je foto's maakt...

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo okt 24 2012 9:57 am

Interessante lens, als de prijs inderdaad zakt ga ik er toch maar eens naar kijken.
Wat betreft de gondel zou ik inderdaad meteen gaan voor een Kirk of iets dergelijks dat er een Arca swiss compatibel voet op zit.
Groetjes,
Jaap

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo okt 24 2012 10:14 am

Ik hoef hier helemaal niet meer over na de denken. Nikon heeft eindelijk een speciaal voor mij op maat gemaakt objectief ontwikkeld, en al zal de prijs niet zakken, ik zal een van de eerste zijn die dit ding op zijn D600 zal kunnen schroeven. Moet ik natuurlijk nog wel even eerst wat van oude spullen verkopen en mijn meisje lief aankijken. Spaarcentjes zijn net uitgegeven aan de tuin en een mooie serre, die pot is dus leeg. Maar ik heb nog ruim een maand de tijd dus dat budget komt wel goed.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » wo okt 24 2012 10:52 am

volgens mij vergelijken jullie nu de 2.8 versie 2! met de nieuwe F4.
De oude versie 1 was rond de 1750 euro verkoop prijs incl statiefgondel. Zelf vind ik de prijs dus wel erg hoog (1500 met statiefgondel).
Maar wie weet is hij het helemaal waard.
Ben benieuwd wat hij doet met converter ertussen.verlies je toch wat stops.
@Andre: heb jij een paar geldbomen in je nieuwe tuin geplaatst:mrgreen:
Waar ken je die kopen? Intratuin heeft ze niet......
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo okt 24 2012 11:30 am

Die 1400 zijn toch dollars? Om gerekend komt dat op: €1082,38. Klinkt al stuk beter!
Of is het 1 op 1 koers bij introductie van iets nieuws?

Lees net pas laatste stukje met adviesprijs €1379,- :oops:
Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op wo okt 24 2012 11:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo okt 24 2012 11:32 am

iefie schreef:volgens mij vergelijken jullie nu de 2.8 versie 2! met de nieuwe F4.
De oude versie 1 was rond de 1750 euro verkoop prijs incl statiefgondel. Zelf vind ik de prijs dus wel erg hoog (1500 met statiefgondel).
Waarom zou je met een lens vergelijken die niet meer nieuw te koop is? Je gaat hem toch ook niet vergelijken met de 80-200 AF-S.
We vergelijken de adviesprijzen van 2 lensen die op dit moment beide nieuw te koop zijn.

En zeker gezien de huidige winkelprijs van de VR2 zal deze lens in het begin hard in prijs dalen. Ik denk dat je er na de kerst al €200 van af mag strepen.
Een beetje geduld kan dus al snel een hoop geld opleveren.
Frank R schreef:Die 1400 zijn toch dollars? Om gerekend komt dat op: €1082,38. Klinkt al stuk beter!
Die $1400 is ex btw, en Nikon Nederland heeft zelf de adviesprijs van €1379 gegeven,
Laatst gewijzigd door yzf1kr op wo okt 24 2012 11:38 am, 2 keer totaal gewijzigd.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo okt 24 2012 11:33 am

Frank R schreef:Die 1400 zijn toch dollars? Om gerekend komt dat op: €1082,38. Klinkt al stuk beter!
Vaak wel helaas.....
Bijna leeg hier....

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”