wat gedachten over steeds maar nieuwe camera's

Discussies over ons favoriete merk
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo dec 12 2007 5:02 pm

Ja idd daarom gebruik ik ook mijn zooms boven mijn 50 mm. maar dat is een andere overweging om zoomlenzen te kiezen boven primes.

Ik zou ook graag met primes willen schieten, maar vanwege het vele wisselen doe ik dat dus niet (net als jij dus). Maar voor bijvoorbeeld shoots (portretten, mode etc ) is het best te doen die primes, lekker scherp :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

GdP

Bericht door GdP » wo dec 12 2007 5:13 pm

Primes? Allemaal onzin. Koop gewoon een goede zoom, en menige prime kan daar niet tegen op! Zoals bv. de Nikon AF-S 28-70mm f/2.8. En hier kan je gewoon 95% van je foto's mee maken.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » wo dec 12 2007 5:17 pm

Opgezetfan schreef:[Bob,

Het is een beetje naief om te beweren dat de 18-55 en de 70-300 even scherp zijn dan de 17-55 en de 70-200 dat alleen het prijsverschil in de lichtsterkte en VR zit.
Ik heb nooit beweerd dat het prijsverschil alléén in de lichtsterkte en de VR zit. De bouwkwaliteit (en vaak ook FF= meer glas) zijn daarvoor veel meer bepalend. En professionals, waarvoor die dure lenzen zijn bedoeld, hebben die bouwkwaliteit nodig.

Maar qua scherpte ontlopen ze elkaar niet zo veel als sommigen op dit forum graag zouden geloven. Ook b.v. een heel goedkope en heel gewone 1.8 50 mm is minstens zo scherp als duur glas. Als dat niet waar is, dan zijn alle testers op Internet net zo "naïef" als ik. 8)
Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om te geloven dat je met minder dan een D3 en 5000 Euro aan "glas" (zoals dat op dit forum wordt genoemd) absoluut geen scherpe foto's kunt maken en dat mensen die dat niet kunnen betalen "naïef"of stom (of vul maar in) zijn. :evil:
En er zijn ook mensen die geloven dat foto's met dure spullen automatisch fantastisch zijn (wel ven er bij vermelden waar ze mee gemaakt zijn, natuurlijk). :shock:
Laatst gewijzigd door Bob42 op wo dec 12 2007 6:30 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » wo dec 12 2007 5:17 pm

GdP schreef:Primes? Allemaal onzin. Koop gewoon een goede zoom, en menige prime kan daar niet tegen op! Zoals bv. de Nikon AF-S 28-70mm f/2.8. En hier kan je gewoon 95% van je foto's mee maken.
Dat vind ik onzin, een 28-70 kan nooit het karakter van bv mijn 85/1.8 in scherpte en bokeh emuleren.

Bovendien is de hele dag sjouwen met zo'n kanon ook niet alles als het met een "kleine" prime ook af kan.

"Persoonlijk" en "doel", zijn de factoren die gelden imo.

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » wo dec 12 2007 6:21 pm

Ik hoef niet zo nodig het nieuwste van het nieuwste.
Pas mijn D100 vervangen door een gebruikte D200.
De D300 komt er misschien als de D400 of D500 op de markt is.
De komende jaren kan ik vooruit met de D200, zo blijft het betaalbaar ook.

Ik heb 4 prime's 20, 35, 50 en 85mm en een 18-70 zoom (kit).
Die zoom gebruik ik eigenlijk nooit.
Deze 4 primes waren (gebruikt) goedkoper dan 1 grote/zware 2.8 zoomlens die het zelfde bereik heeft.

Ik gebruik weinig tele, dus ik zit te twijfelen tussen een gebruikte 180 , prime of 80-200 2.8 zoom.

Ik koop wel de "afdankertjes" van anderen :D , zo blijft het betaalbaar.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 12 2007 6:31 pm

Jos van Zetten schreef:Deze 4 primes waren (gebruikt) goedkoper dan 1 grote/zware 2.8 zoomlens die het zelfde bereik heeft.
Goedkoper, maar samen wel zwaarder....

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » wo dec 12 2007 6:41 pm

Goedkoper, maar samen wel zwaarder...
Dan ben ik per kilo nog goedkoper uit :D

Ik heb er maar 1 op de camera.
Verder is het maar net wat je in je tas stopt.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 12 2007 6:59 pm

Jos van Zetten schreef:Dan ben ik per kilo nog goedkoper uit :D
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

GdP

Bericht door GdP » wo dec 12 2007 7:07 pm

mikemix schreef:
GdP schreef:Primes? Allemaal onzin. Koop gewoon een goede zoom, en menige prime kan daar niet tegen op! Zoals bv. de Nikon AF-S 28-70mm f/2.8. En hier kan je gewoon 95% van je foto's mee maken.
Dat vind ik onzin, een 28-70 kan nooit het karakter van bv mijn 85/1.8 in scherpte en bokeh emuleren.

Bovendien is de hele dag sjouwen met zo'n kanon ook niet alles als het met een "kleine" prime ook af kan.

"Persoonlijk" en "doel", zijn de factoren die gelden imo.
Een reactie die ik al voorspeld had. :lol:

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » wo dec 12 2007 7:42 pm

Ach, ach, wat zijn we weer druk met de techniek, ga toch fotograferen, is veel leuker, echt geloof mee, het doet er echt niet toe waarmee, het lijkt wel of bij somige fotografen de techniek alleen maar in de weg staat, al die troep in de vuilnisbak en met body en een standaardlensje op stap en alleen maar lekker kijken.... doen!
Laatst gewijzigd door Gert Wagelaar op wo dec 12 2007 11:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » wo dec 12 2007 9:38 pm

Hey Gert, D3 gekocht..... :mrgreen:

mikemix

Bericht door mikemix » wo dec 12 2007 9:47 pm

GdP schreef:Een reactie die ik al voorspeld had. :lol:
:mrgreen:

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » wo dec 12 2007 11:36 pm

Komt er aan, eerst maar eens goed de reviews lezen en kijken wat er op Nikon Solutions te zien is.

mikemix

Bericht door mikemix » wo dec 12 2007 11:37 pm

Gert Wagelaar schreef:Komt er aan, eerst maar eens goed de reviews lezen en kijken wat er op Nikon Solutions te zien is.
Nee, fotograferen met die hap!

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » wo dec 12 2007 11:43 pm

Ja, precies Mike, klopt ook weer, maar die D3 is geen kattenpis en de alternatieven lonken...

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”