Patrick schreef:Als je alleen voor het scherm fotografeert zou zelfs 4mpix al te veel zijn...

Afhankelijk van je schermgrote.
Een 1920 * 1080 scherm heeft al 1920*1080*3 subpixels in totaal. (Ruim 6 m aan subpixels). **)
Omdat de scherm verhouding niet overeenkomt komt hier nog wat bij.
Omdat een camera een bayer opstelling heeft, wordt het aantal groene pixels verdubbeld en de blauwe en rode niet.
Om eenzelfde aantal rode subpixels binnen een 1920 x 1080 te krijgen heb je op de sensor 1920 x 1080 * 16/9 * 2/3 = 2.4 Mpix voor rood nodig.
Er zijn dan ook 2.4 Mpix blauw nodig en groene komen in de aanbieding dubbel voor dan zijn er ook nog 4.9 Mix groen nodig. Bij elkaar ongeveer 10 Mpix. (Dit is 10 M subpixels)
Daarnaast zouden extra pixels 'nodig' kunnen zijn voor:
De mapping van pixels die niet precies 1 op 1 is. (Bayer is anders georganiseerd dan een scherm).
De mapping niet 1 op 1 overeenkomt, maar er iets vergroot of verkleind wordt.
Je wilt kroppen. (Ook al is dit maar een klein beetje).
De horizon recht wilt zetten.
Lens correcties wilt toepassen.
Op een ipad hebben we al een scherm met hogere resolutie (2048×1536).
Schermen met een hogere resolutie (4 K en 8 K) zijn al in opkomst.
4 Mpix is meestal wel voldoende, maar voor een 1920x1080 scherm nog niet optimaal en dus zeker niet te veel.
Ben
**)
Op een scherm hebben we het over pixels, waarbij een pixel 3 kleuren heeft.
Een pixel in een camera is eigenlijk een subpixel, waarbij in de meeste camera's 4 subpixels gezamelijk drie kleuren bevatten.
In de jpg uitvoer is dit uitgebouwd. (Voor iedere subpixel is er dan een pixel met drie kleuren).
In de nef uitvoer, is het beeld nog steeds opgebouwd uit subpixels, waarbij iedere pixel maar 1 kleur heeft.