Geplaatst: do jan 18 2007 7:44 pm
Yoyo ik denk dat ik meer fotografeer op het gevoel. De belichtingsmeter op de F6 is zeer betrouwbaar. Ik moet alleen rekening houden met de weersomstandigheden. Bij donker weer ruimer gaan belichten, e.d. Is het onderwerp te contrastrijk dan laat ik het voor dat moment zitten en kom gewoon later indien mogelijk een keer terug.
Of ik maak twee of drie opnames van mijn onderwerp, gecorrigeerd in de richting die ik verwacht dat het nodig is. Ik moet er alleen op letten dat ik de matrixmeting uitzet bij het gebruik van kleur- en zwart/wit filters, omdat de matrixmeter ook rekening houd met de kleuren die in het onderwerp voorkomen.
In moeilijke omstandigheden maak ik daar een notitie van en vergelijk dit later met de verkregen foto met de daarbij behorende instellingen van de camera.
Met behulp van het histogram kunnen jullie de contrast omvang bekijken en de belichting. En dit dan van de verschillende kleurkanalen. Ik ben bang dat de noodzaak hiervan bepaald wordt door de 12bit AD-omzetter. Wanneer deze bv. 14 of 16 bit zou zijn, dan vervalt die noodzaak. Maar hiervoor geven de fotocellen van de sensor te weinig spanning af. Fuji heeft dit opgelost door grote en kleine fotocellen in de sensor op te nemen. En bereikt hiermee dat de AD-omzetter 14 bit mag zijn. Dat zijn in de praktijk wel twee extra stoppen! Ik denk als het deze kant opgaat dat dan de noodzaak van het in de gaten houden van het histogram geheel verdwijnt.
Ik heb inmiddels gezien dat mijn scanner (Canon CanoScan 9950F) ook in RAW-formaat kan scannen en kunnen ook histogrammen van de kleurkanalen zichtbaar worden gemaakt.
Ik denk dat ik hier de komende maanden wat meer tijd in ga stoppen. Ik zal alleen wat moeten gaan doen aan de kalibratie van mijn monitor en printer, want wat uit de printer rolt is nog steeds een hele verrassing. ( Daarom laat ik het afdrukken maar aan anderen over.)
En bedankt voor je uitleg.
Gerrit
Of ik maak twee of drie opnames van mijn onderwerp, gecorrigeerd in de richting die ik verwacht dat het nodig is. Ik moet er alleen op letten dat ik de matrixmeting uitzet bij het gebruik van kleur- en zwart/wit filters, omdat de matrixmeter ook rekening houd met de kleuren die in het onderwerp voorkomen.
In moeilijke omstandigheden maak ik daar een notitie van en vergelijk dit later met de verkregen foto met de daarbij behorende instellingen van de camera.
Met behulp van het histogram kunnen jullie de contrast omvang bekijken en de belichting. En dit dan van de verschillende kleurkanalen. Ik ben bang dat de noodzaak hiervan bepaald wordt door de 12bit AD-omzetter. Wanneer deze bv. 14 of 16 bit zou zijn, dan vervalt die noodzaak. Maar hiervoor geven de fotocellen van de sensor te weinig spanning af. Fuji heeft dit opgelost door grote en kleine fotocellen in de sensor op te nemen. En bereikt hiermee dat de AD-omzetter 14 bit mag zijn. Dat zijn in de praktijk wel twee extra stoppen! Ik denk als het deze kant opgaat dat dan de noodzaak van het in de gaten houden van het histogram geheel verdwijnt.
Ik heb inmiddels gezien dat mijn scanner (Canon CanoScan 9950F) ook in RAW-formaat kan scannen en kunnen ook histogrammen van de kleurkanalen zichtbaar worden gemaakt.
Ik denk dat ik hier de komende maanden wat meer tijd in ga stoppen. Ik zal alleen wat moeten gaan doen aan de kalibratie van mijn monitor en printer, want wat uit de printer rolt is nog steeds een hele verrassing. ( Daarom laat ik het afdrukken maar aan anderen over.)
En bedankt voor je uitleg.
Gerrit