Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Ken Rockwell: Nikon en Canon zijn prullen, Leica is het !

Bericht door joepert » ma nov 23 2009 12:35 pm

En dit zegt Ken Rockwell erover:
http://www.kenrockwell.com/leica/cosina.htm

@Patrick: dat gaat een discussie van jewelste worden de komende jaren. Ik denk dat deze meetzoekers en het MFT-systeem veel gebruik gaan maken (voorzover ze het al niet doen) van softwarematige correctie van lensfouten. Als dat een acceptabel resultaat oplevert, waarom niet. Het kan de prijs van de objectieven drukken. Nu staat Leica niet bekend om de lage prijzen, dus wat dat betreft is dat een buitencategorie waarvan je inderdaad dit soort trucs niet zou verwachten.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 23 2009 1:09 pm

Ken weet het weer lekker te brengen. En zoals altijd vertelt hij in hetzelfde stukje 5 maal hetzelfde.

Zijn verhaal zou trouwens helemaal niet meer opgaan als Leica het als merk gewoon niet zou redden. Dan zit je met een serie vast magnifieke objectieven en kan je er geen moderne camera meer bij kopen.

Ik prijs me gelukkig dat een Leica cameraset voor mij niet eens een optie is; de genoemde bedragen zijn leuk als je je boterhammen met die dingen verdient, of als je geen idee hebt wat je met je geld moet doen, maar voor gewone stervelingen toch een beetje teveel van het goede...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma nov 23 2009 1:39 pm

Het corrigeren van de vignettering met software gaat onvermijdelijk in de hoeken meer ruis opleveren omdat je daar het signaal moet versterken. Hetzelfde lijkt mij op te gaan voor de kleurshift, want je zal toch op die plekken met je kanalen aan de gang moeten. Het komt mij voor dat Leica met de M9 op het verleden voortbouwt terwijl de nieuwe digitale techniek dat onlogisch maakt. Wat duidelijk koste wat kost hetzelfde moet blijven is de buitenkant en de oude lenzen moeten blijven passen. Binnenin zijn de betrouwbare Leica mechanieken vervangen door computertechniek die in elke andere camera te vinden is. Het lijkt mij vooral om naam en nostalgie te gaan.

Of je er verstandig aan doet met Leica te werken als je je geld met foto's maken verdient betwijfel ik eigenlijk. Het grootste voordeel is misschien het formaat. In hoeverre die lenzen nou echt scherper zijn dan die van Nikon en Canon weet ik niet en als dat zo is kan je je ook afvragen hoeveel het uitmaakt in de praktijk. Nog nooit een opdrachtgever meegemaakt die commentaar had op de kwaliteit van de lenzen die ik gebruikte. Als ultieme beeldkwaliteit een vereiste is heb je natuurlijk camera's die dat beter aankunnen, zoals kennelijk Leica's eigen S2.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 23 2009 4:25 pm

joepert schreef:En dit zegt Ken Rockwell erover:
http://www.kenrockwell.com/leica/cosina.htm
Bij die genoemde lensjes in die brandpuntreeks had ik gezien hun ontwerp bij voorbaat reeds verwacht dat ze problemen opleveren op een digitale camera met microlensjes voor de sensor. Meer interessant is eigenlijk, wat daarin de wat langere brandpunten doen, en de vervanging ook bij Voigtländer van een aantal niet eens oude lens-ontwerpen voor toch weer nieuwere ontwerpen. Een Voigtländer 28mm/1.9 lensje wat misschien enkele jaren geleden op de markt is gebracht (elders op de website van Ken), is inmiddels vervangen door een nieuw 28mm/2.0 exemplaar.
Wat doet de circa 10x goedkopere Voigtländer 50mm/1.1 tegenover de Leica 50mm/0.95 ??

Overigens weet ik van een Leicabezitter dat die enorm hoge lichtsterkten bij gebruik van die volle opening nogal eens problemen geven bij een juiste scherpstelling. De scherptediepte is zo ontstellend flinterdun, dat de mechanische toleranties in de vattingen en het dubbele beeld van het meetzoeker concept al gauw de scherpte op een andere plek wordt neergezet, dan waar het werkelijk zou moeten liggen. Een heveltje met wieltje in de camera wat langs zo'n schuin achterkantje van een lens loopt om dat dubbelbeeld in de zoeker te verstellen is mechanisch feitelijk een veel te grove constructie voor dit soort exacte metingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo nov 25 2009 10:02 pm

Voor wie het leuk vindt hier is iemand die er een hobby van gemaakt heeft om 's avonds met zijn M8 en Noctilux E 60 in Sapporo rond te lopen. Daarnaast zijn zijn G1 en GF1 foto's ook wel leuk om naar te kijken. Daar zit af en toe een Angenieux 25mm f/0.95 op. Hij heeft nog meer lichtsterk Leitz glas.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo nov 25 2009 11:32 pm

Wel sterke vignettering op een hoop van die beelden, zou ik niet blij van worden.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo nov 25 2009 11:41 pm

flitslicht schreef:Wel sterke vignettering op een hoop van die beelden, zou ik niet blij van worden.
Misschien niet, maar ik denk dat het tamelijk makkelijk te postprocessen is. Wel kicken zo'n set hoor. Lekker compact en redelijk onopvallend de straat op. Lijkt me wel wat.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do nov 26 2009 12:02 am

Ik zou persoonlijk eerder voor micro 4/3 gaan denk ik. Is nog niet echt uitontwikkeld maar het ziet er goed uit. Vroeger ging zo'n Leica inderdaad 25 jaar mee, denk dat dat er nu niet meer in zit. Het is in mijn ogen gewoon te duur. Wel mooi spul op zich, vooral de lenzen.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do nov 26 2009 12:05 am

flitslicht schreef:Ik zou persoonlijk eerder voor micro 4/3 gaan denk ik.
flitslicht schreef:Wel mooi spul op zich, vooral de lenzen.
1+1=2
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”