GPS - Geomet'r GNC-35, Di GPS Pro, etc.

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
iJoost

GPS - Geomet'r GNC-35, Di GPS Pro, etc.

Bericht door iJoost » do jul 24 2008 8:52 pm

Heeft er misschien al iemand ervaring met dit speeltje?
Laatst gewijzigd door iJoost op zo jul 27 2008 1:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » do jul 24 2008 9:18 pm

Hallo ijoost,

Nee hier heb ik geen ervaring mee,. Ik heb de DawnTech Di-GPS-basic. Deze is nu ook in de uitvoering Pro. Het verschi is dat op de basic een draadremote aangesloten kan worden die een 3 polige plug heeft. B.v van C*n*n, en op de Pro alle accessoires van Nikon. Verkrijgbaar bij Konijnenberg. (daar even met de zoekfunctie naar GPS). Kan op de camera in de flitsschoen geschoven worden maar ook aan de strap bevestigd worden. Werkt prima en zet de geo info direct in de exifheader. Maar als ik de specificaties vergelijk zijn deze vrijwel hetzelfde. Het enige wat mij opvalt is dat de DawnTech Di-GPS 45 mA en die jij noemt maar liefts 120 mA gebruikt. Ik vind dit een behoorlijk verschil. Niet onbelangrijk want de voeding haalt hij uit de camerabatterij.

Mvg Fons

iJoost

Bericht door iJoost » do jul 24 2008 9:27 pm

Mmm.. een EN-EL3e is 1500 mAh zie ik. Dus die loopt dan in 12,5 of in 33,3 uur leeg. Dat hakt er wel in. Maar die van jou lijkt weer wat groter. En heeft een korter kabeltje. Ik zou 'm inderdaad wel ergens anders willen als op het flitsschoentje (op de draagriem). Is het kabeltje bij de DawnTech daar dan wel lang genoeg voor?

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » do jul 24 2008 10:02 pm

Hallo iJoost,

De kabel is 17,5 cm, niet zo lang maar wel lang genoeg om de unit aan de riem te hangen zodat je de flitser gelijktijdig kan gebruiken.
Er schieten mij nog een paar belangrijke verschillen te binnen, dus nog even naar de specificaties gekeken. De Geomet'r GNL-35 zet de informatie alléén bij de jpegfile en niet bij de RAW of NEF file !!!!!!!! De Geomet'r GNL-35 kan je aan of uit zetten en de DawnTech Di-GPS heeft ook nog een standby stand en wordt automatisch aangezet wanneer de camera aangezet wordt, belangrijk i.v.m. het stroomgebruik. De ervaring is dat hij in de standby stand aanzienlijk minder stroom verbruikt.

Mvg Fons

iJoost

Bericht door iJoost » do jul 24 2008 10:18 pm

En dan is er nog het prijsverschil... het wordt weer een moeilijke beslissing, zo. ;-)

Overigens schrijft de GNC-35 wel ook gewoon naar NEF's. Ik heb inmiddels diverse reviews gevonden die dat bevestigen.

Maar automatisch standby is ook een groot voordeel. Weegt bijna op tegen de grotere afmetingen...

Mag ik nog een vraagje? Hoelang duurt het gemiddeld voor ie zijn positie bepaald heeft vanuit standby?

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » do jul 24 2008 11:05 pm

Hallo iJoost,

De tijd die hij nodig heeft om weer wakker te worden heb ik nooit gemeten maar ik schat dat het toch wel 5 sec. is. Morgen zal ik het even meten en geef ik het door.
Mvg. Fons

iJoost

Bericht door iJoost » do jul 24 2008 11:40 pm

Mijn dank voor alle informatie. Ik ga er intussen nog eens een nachtje over slapen. ;-)

iJoost

Bericht door iJoost » za jul 26 2008 11:26 pm

Het is toch de Di GPS geworden. Om twee redenen. Het stroomverbruik en omdat ie bij een wegvallend signaal nog steeds de laatst gemeten positie blijft gebruiken. Geen zin om voortdurend te controleren of ik wel signaal heb. ;-)

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo jul 27 2008 12:04 am

Ik had hem bij Konijn besteld. Leek me wel handig in geval van garantie ed.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 27 2008 10:54 am

Ik heb hem bij de bron besteld. Dat was goedkoper (ervan uitgaand dat de douane een oogje dichtknijpt). De dollar staat laag... ;-)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jul 27 2008 11:02 am

Dawn $ 313,00 = € 199.36 + inklaring en douane ?

of

Knijn € 199,00 + € 10,00 verz. kn.

Valt wel mee hoor.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 27 2008 11:36 am

Tuurlijk valt het wel mee. (Voor mij is het trouwens bij Konijn de credit card. Dat maakt € 214,23.) Maar als het elders goedkoper is... En Konijn moet 'm op dit moment ook nog krijgen of zelfs bestellen, "In bestelling bij leverancier" zegt de status. Ik heb geen aandelen Konijn, dus dan moeten ze er zelf maar voor zorgen dat ik hem er om een andere reden wil kopen. ;-)

dikkiedik

Bericht door dikkiedik » zo jul 27 2008 12:08 pm

Er schijnen al weer meer GPS units te zijn:

http://www.flickr.com/groups/geotagging ... 400216669/

Custom Idea Geopic II

Solmeta DP-GPS N1 N1+ N2 (met eigen accu)

Dawntech di-GPS

Macsense Geomet'r GNC-35

Ik weet niet of ze ook in Nederland leverbaar zijn.

iJoost

Bericht door iJoost » zo jul 27 2008 12:27 pm

Tja... die SiRF Star III chipset is populair. Hoog tijd dat Nikon 'm er zelf in bouwt. ;-)

Maar verder: Te laat, ik heb m'n keus al gemaakt en besteld, zoals gezegd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jul 27 2008 12:39 pm

iJoost schreef:Hoog tijd dat Nikon 'm er zelf in bouwt. ;-)
Daar ben ik het helemaal mee eens, zoveel moeite is dat voglens mij niet evenals een WiFi verbinding. Dan kan toch allemaal niet zo moeilijk zijn ?

Overigens werkt die di-GPS heel goed. Gisteren voor het eerst geprobeerd en ik had snel een signaal. Verbruik van stroom heb ik niet op gelet maar dat kan niet veel geweest zijn.

Het is een heel sjieke constructie zo met dat korte snoertje. Ik heb nog de oplossing met losse MC-35 kabel en een Garmin GPS receiver. Dat werkt ook prima hoor maar er komen wel wat draden bij kijken.

Vooralsnog een prima ding :)

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”