briljant idee

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
vuurvlindertje
Forumlid
Forumlid

briljant idee

Bericht door vuurvlindertje » zo sep 28 2008 12:37 am

Ik heb geprobeerd een ellenlange discussie over scherptediepte te volgen en daar kwam steeds het begrip DOF calculator terug.
Nou loop ik met mijn digitale camera (d50) toch met een aardig stukje computervernuft rond mijn nek. Kan zo'n camera dan niet laten zien in het display wat de dof is?
Gewoon in de zoeker in getalletjes of een afbeeldinkje (zoiets als het over en onderbelichtingsaanduidinkje) . Dus niet zo'n knopje waarmee je het diafragma dichtknijpt, maar gewoon berekend aan de hand van de beschikbare variabelen zoals, brandpuntsafstand, ingestelde afstand, diafragma, fx of dx (of maakte dat niet uit, of wel)
Googelend naar integrated dof calculator zag ik een Sinar camera die dat zou hebben (dus geen patent mijnerzijds), maar het moet toch te doen zijn dat in consumenten camera's te bouwen. (of hebben de topcamera's dat al en weet ik dat gewoon niet?) :oops:

yoyo

Bericht door yoyo » zo sep 28 2008 1:08 am

DSLR's hebben dat niet. Ik ken ze niet.
DSLR's hebben wel een knop om je DOF visueel te controleren. Deze zit meestal naast het objectief aan de voorzijde van de body. Vlak bij je middelvinger...
In dit geval sluit het diafragma. Je zoeker wordt dan dus wel donkerder...
Laatst gewijzigd door yoyo op zo sep 28 2008 1:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo sep 28 2008 1:10 am

Ik heb een topcamera - D200 - en die heeft het niet.. :(
Een heel leuk en handig idee, maar volgens sommigen zouden DX-werkers er geen behoeft aan of recht op hebben. Voor mij had het vandaag al weer een kwartiertje tijdswinst opgeleverd als het in de camera zat.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Frederix

Re: briljant idee

Bericht door Frederix » zo sep 28 2008 3:22 am

vuurvlindertje schreef:Ik heb geprobeerd een ellenlange discussie over scherptediepte te volgen en daar kwam steeds het begrip DOF calculator terug.
Nou loop ik met mijn digitale camera (d50) toch met een aardig stukje computervernuft rond mijn nek. Kan zo'n camera dan niet laten zien in het display wat de dof is?
Gewoon in de zoeker in getalletjes of een afbeeldinkje (zoiets als het over en onderbelichtingsaanduidinkje) . Dus niet zo'n knopje waarmee je het diafragma dichtknijpt, maar gewoon berekend aan de hand van de beschikbare variabelen zoals, brandpuntsafstand, ingestelde afstand, diafragma, fx of dx (of maakte dat niet uit, of wel)
Googelend naar integrated dof calculator zag ik een Sinar camera die dat zou hebben (dus geen patent mijnerzijds), maar het moet toch te doen zijn dat in consumenten camera's te bouwen. (of hebben de topcamera's dat al en weet ik dat gewoon niet?) :oops:
Ik durf het hier haast niet te zeggen maar mijn (analoge) Canon EOS 650 had daar een instelling voor. Je stelde met de camera scherp op de voorste begrenzing van de gewenste DOF, daarna op de achterste begrenzing van de gewenste DOF, uit deze 2 waarden werd het vereiste diafragma, de juiste afstand en tijd ingesteld. Ik heb geen idee of de huidige Canons dat ook (nog) kunnen. Nikons blijkbaar niet, mijn F100 in ieder geval niet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 28 2008 3:33 am

Met CPU in een lens waarbij alle gegevens van een lens worden doorgegeven + elektronische doorgifte van de ingestelde afstand in combinatie met de op de camera ingestelde diafragmawaarde zou het technisch inderdaad mogelijk moeten zijn in de camera een DOF te laten uitrekenen. Eigenlijk vreemd dat geen enkele SLR camerabouwer op dit idee is gekomen om het er standaard in te zetten.

Een Sinar heeft inderdaad een "geïntegreerde" DOF-schaal (calculator is een groot woord) die voor alle brandpunten werkt ten opzichte van een gegeven opnameformaat.
Dat komt omdat de scherpstelling op een Sinar geen onderdeel is van een lens, maar van de camera. De mate van verplaatsing als functie binnen de scherpstelling is op die wijze optisch gezien altijd gerelateerd aan de brandpunt. Aan de scherpstelling is die DOF-schaal gekoppeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » zo sep 28 2008 9:28 am

met een beetje valsspelen kom je er ook ;)

als je google vraagt naar 'dof calculator' kom je al snel op mooie reken-websites. Als je dan 'windows mobile' toeveogt kom je o.a. op deze site: http://smartphonenutsandbolts.wordpress ... tandard-6/

Deze software past op de windows mobile 6 smartphone en als je dan de gegevens van je camera en instellingen overneemt heb je je dof waarde in 1 oogopslag. Klein beetje omslachtig, maar werkt wel!

en inderdaad, mijn oude canon eos 620 had ook zo'n instelling als frederix beschrijft.

ajuus
emiel

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”