Waar blijft het stof?
Waar blijft het stof?
Nu alle camera merken de camers uitrusten met mechanische stofreductie kwam bij mij de vraag op: mooi dat het van de sensor wordt afgetrild maar waar blijft vervolgens het stof?
Het stof kan dan wel naar beneden vallen maar er zit echt geen Japanertje of Chineesje in de camera met stof en blik. Wanneer de camera weer wordt aangezet ontstaat er weer een elecktrische spanning en hierdoor wordt alles weer statisch waardoor het vuil op de bodem weer omhoog getrokken kan worden. Of zie ik dit verkeerd?
Voorkomen is in dit geval dus ook weer beter dan genezen dus zorg er voor dat er zo min mogelijk vuil en stof de camera binnen kan komen.
Het stof kan dan wel naar beneden vallen maar er zit echt geen Japanertje of Chineesje in de camera met stof en blik. Wanneer de camera weer wordt aangezet ontstaat er weer een elecktrische spanning en hierdoor wordt alles weer statisch waardoor het vuil op de bodem weer omhoog getrokken kan worden. Of zie ik dit verkeerd?
Voorkomen is in dit geval dus ook weer beter dan genezen dus zorg er voor dat er zo min mogelijk vuil en stof de camera binnen kan komen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bij mijn D70 had ik na 3 maanden stof, en weer stof en weer... Bij mijn D300 heb ik nog nooit last gehad van stof op de sensor. Ik heb hem zo ingesteld dat de sensor trilt bij het inschakelen van de camera. Ik ben geneigd te geloven in het nut van deze feature...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Johan
- Forumlid
Ik vraag me dat eigenlijk ook wel af, goede vraag
Ik heb mijn D50 alleen regelmatig even schoongeblazen met een blaasbalg maar de stof valt me echt erg mee. 2 vrienden met een 30D hebben veel meer last van stof, blijkbaar een sensor die meer stof aantrekt doordat hij statisch is.

Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
- Johan
- Forumlid
Lucht hoeft niet eens perse, als het maar een egaal vlak is. Gewoon je 70-300 pakken, op MF zetten, maximaal onscherp en max diafragma. Kan wel even duren. Eventueel kun je nog kiezen voor equalize in photoshop, dan zie je ze nog beter.
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5