Controleservice voor fabrieksgarantie voorbij is

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie

wel of geen inspectieservice voordat de fabrieksgarantie voorbij is

Ja
6
30%
Nee
14
70%

Totaal aantal stemmen: 20

TGIF

Controleservice voor fabrieksgarantie voorbij is

Bericht door TGIF » di okt 07 2008 1:47 am

De één jarige fabrieksgarantie van mijn DSLR camera is over een paar maanden afgelopen.
Nu vraag ik mij af of mensen hun camera voor het verstrijken van de fabrieksgarantie door Nikon laten nakijken d.m.v. een inspectieservice/Controleservice.
Nikon Services | Controleservice

Floris

Bericht door Floris » di okt 07 2008 10:02 am

Ik heb vlak voor het aflopen van de garantie van m'n D200 alleen de sensor laten reinigen (EUR 30), tevens is er eventjes de backfocus (ongevraagd) gerepareerd en is er voor gezorgd dat m'n SB-800 wat steviger vast staat. Is goedkoper dan de genoemde controle service.

EDIT:
Leon heeft (zoals we gewend zijn) gelijk: if it aint broken, don't fix it.
Met mijn D200 heb ik indertijd wel wat gedonder gehad: ik bespeurde backfocus en ben terug gegaan naar de winkel, waar ze maar vonden dat ik aan het zeuren was. Toen zijn ze zelf gaan 'testen' en hebben ze me een andere body en objectief meegegeven die 'het minste backfocus' had en verder moesten we maar niet zeuren. 2 bodies, 3 objectieven verder was dat. Bleek later om een showroom model te gaan....
Gelukkig merkte ik in Beverwik dat ik niet gek ben en ook dit exemplaar backfocus had.
Laatst gewijzigd door Floris op di okt 07 2008 11:38 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 07 2008 10:29 am

In alle jaren dat ik fotografeer heb ikzelf nog nooit een servicebeurt net voor het verstrijken van de garantie laten uitvoeren, anders dan dat ik reeds van tevoren merkte dat er iets niet goed zou zijn en om die reden een servicebeurt wilde hebben.

Gebreken komen meestal ofwel direct in de eerste weken naar voren, ofwel niet en dan pas mogelijk na jarenlang gebruik door slijtage of ongelukje in een onachtzaam moment dat je met je camera ergens tegenaan stoot of het ding laat vallen. En bij het laatste dan nog. Merk ik geen gebreken, dan geen service.
Vriendelijke groet, Léon Obers

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » di okt 07 2008 11:27 am

Ik zou het eigenlijk wel zo netjes vinden als het door de fabrikant aangeboden zou worden.
Bij mijn autootje kreeg ik een paar maanden voor het verstrijken van de garantie idd een brief met de vraag of ik einde garantie controle wilde laten uitvoeren.
Aldus gedaan, kleine dingetjes die zij en die ik gevonden had werden kosteloos hersteld. Zo zal het eigenlijk met alle dure dingen moeten gaan.
Dus ook DSLR
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 07 2008 2:23 pm

Nou, ik liever niet.
Als een fabrikant dat gaat aanbieden kost dat uiteraard voor de fabrikant extra veel geld als elke camera een keer onder garantie (zonder ervoor te betalen) terugkomt. Moet die service op haar beurt weer in de prijs van een nieuwe camera (en lens) doorberekenen. (Het moet uiteindelijk ergens van betaald worden). Daarmee gaat de prijs van die producten zienderogen omhoog. Terwijl het feitelijk niks oplevert. De overgrote meerderheid van de mensen die die camera's gebruiken hebben van tevoren eventuele foutjes niet eens in de gaten, na justering of bijstelling evenmin. Merken daarin geen verschil.
Bovendien worden service-afdelingen onnodig overbelast met die flauwekul, wat ten koste gaat van werkelijke reparaties (langere wachttijden) aan spullen waar gebruikers gebaat zijn dat die snel worden uitgevoerd en terug worden gestuurd.

Het beste al die extra overregulering bij dit soort producten achterwege te laten.

Auto is iets anders, daar ga je so-wie-so geregeld naar de garage omdat een auto nu eenmaal een servicegevoelig artikel is. Laat je onderhoudsbeurten achterwege is het gauw gedaan met de betrouwbare werking ervan.

Een camera is afgestemd om er zorgeloos 60.000-70.000 opnamen mee te maken voor de consumer modellen, 150.000-300.000 opnamen voor de professionele modellen. Totaal overbodig om dan bijv. bij 5000 opnamen (bij één jaar) een servicebeurt uit te voeren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Controleservice voor fabrieksgarantie voorbij is

Bericht door J.Hoes » do okt 09 2008 12:56 am

Ik zou dit niet laten doen. Ik vind verspilling van geld en moeite; verzending, verpakking transportrisico ed zijn ook voor mijn rekening. Als fabrikanten dit gratis zouden verrichten, dan wordt dit in de prijs inbegrepen. Anderzijds kun je de service organisatie wel inrichten op het verrichten van deze kleine werkzaamheden en hoef je het echte reparatie apparaat niet extra te belasten. In de automobielwereld zal dit niet anders zijn.

groet hans

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”