Teun schreef:
Ik heb ook ooit de 14-24 getest ook deze lens had veel last van flare, als de zon in een hoekje stond was het al raak recht in beeld heb ik met die lens niet uitgetest. Maar dat zal misschien ook wel drama zijn geweest. Ook straatverlichting bij avondfoto's was met deze 14-24 een probleem, bij de 17-55 soms ook...
[reactie naar aanleiding van ander draadje] Kijk Mikemix, dit is wat zo kenmerkend is aan die erg scherpe en "beste" Nikkor groothoek 14-24mm. Die is om de reden van sterke gevoeligheid voor flare voor veel onderwerpen niet in te zetten. Als dat nu net je ding is om onder die omstandigheden te fotograferen, zijn "mindere" lenzen die het probleem niet of nauwelijks hebben een betere keus.
Teun schreef:ElRonno schreef:Geen filters, dan wordt het alleen maar erger! Elke overgang tussen glas en lucht is een extra kans op flare.
Oke, dit zou dus betekenen dat goedkopere lenzen met minder lensdelen minder flare zouden geven? Zo ja dan koop ik misschien nog een 18-55 erbij voor 'zonfoto's'.
En zijn vaste brandpunt afstand lenzen met minder lensdelen ook in het voordeel?
Er is geen garantie dat een objectief met minder lensdelen per definitie betere resultaten geeft op het gebied van flare, het ontwerp en de bolling/holling van die lensdelen onderling is daarbij ook nog van belang. Dus je zult het per model moeten uittesten. Maar doorgaans zijn objectieven met meer eenvoudige ontwerpen en minder lensdelen minder gevoelig voor flare. Vaste brandpunten hebben meestal de minste lensdelen, dus is de kans het grootste dat het daar erg goed uitpakt.
De eigenschappen van de hedendaagse sensors in een digitale camera (door de aanwezigheid van microlensjes voor pixels moet het licht er zoveel mogelijk recht opvallen) en de algemene eigenschap van benodigde ruimte voor "een spiegel" in een spiegelreflexcamera maken echter dat bij groothoeken niet van de eenvoudigste lensontwerpen gebruik kan worden gemaakt maar vrij complexe "retrofocus" ontwerpen moeten worden toegepast.
Bij film en een "niet reflex" camera opbouw of waar je de spiegel zou kunnen opklappen ten behoeve van de plaats waar lensdelen zouden kunnen zitten, werden (worden) om die reden groothoeklenzen ontworpen zonder gebruik te hoeven maken van het retrofocus ontwerp die aanzienlijk beter zijn op het gebied van flair.
Beroemd zijn de Zeiss Biogon lenzen voor een aangepaste "wide" Hasselblad (een platte Hasselblad zonder spiegel) die tientallen jaren (50

) de ontwerpen van meer hedendaagse ontwerpen overstegen. Diverse Leica lenzen, en nu nog steeds de moderne hedendaags geproduceerde objectieven van Cosina Voigtländer voor "film" meetzoekercamera's.
http://www.cameraquest.com/voigtlen.htm
Bij Nikon is het in 1959 geïntroduceerde Nikkor-O "2,1 centimeter" objectief legendarisch.
Zelfs met de huidige kwaliteitseisen valt die nog steeds onder een erg goede lens en ongeëvenaard qua flare. Je kunt er rustig recht in de zon mee fotograferen. En dat met nog niet eens gebruik van multi coating lenzen, want dat was in die tijd niet van toepassing.
Zie waardering Bjørn Rørslett
http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html
Info op "mir":
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... s/21mm.htm
Info:
http://www.zeiss.de/c12567a8003b58b9/Co ... 11003fbea7
Hebben die niet retrofocus ontwerpen dan geen nadelen?
Tja, niet geschikt voor sensor met microlensjes. En door de plaats erg dichtbij het filmvlak hebben ze een sterke lichtafval naar de hoeken toe. Je moet om die reden vrij sterk diafragmeren of je toevlucht nemen naar verlopende grijsfilters ("center-filters") die in het midden de hoogtse densiteit hebben en naar de randen toe transparant worden.
Deze werkwijze was (is) bijna standaard bij extreme groothoeklenzen die op technische camera's worden gebruikt.
Hedendaagse
nieuwe lenzen voor film meetzoekercamera's die waarschijnlijk een mix zijn in hun ontwerp tussen een klein beetje retrofocus maar toch nog steeds vrij sterk voor hun brandpunt dicht bij het filmvlak zitten:
Leica
http://en.leica-camera.com/photography/ ... /2177.html
Voigtländer
http://www.cameraquest.com/voigt_15m.htm