Wat kan ik hier softwarematig nog aan doen om de flare weg te werken? Of had ik tijdens het maken van de foto gebruik moeten maken van een ....filter voor de lens?
1.:

2.:

Alvast bedankt.
Gr. Teun

De 17-55 (zonder filter), ik vraag me af of een standaard 18-55 kitlensje minder problemen geeft met de zon vol in beeld??mikemix schreef:Gave foto's, met welk objectief geschoten, want deze heeft er wel bovenmatig veel last van.
Oke, dit zou dus betekenen dat goedkopere lenzen met minder lensdelen minder flare zouden geven? Zo ja dan koop ik misschien nog een 18-55 erbij voor 'zonfoto's'.ElRonno schreef:Geen filters, dan wordt het alleen maar erger! Elke overgang tussen glas en lucht is een extra kans op flare.
Voordeel van spiegelreflex is dat je het tijdens het maken van de opname al kunt zien en voorkomen. En voorkomen doe je door de camera te kantelen of draaien en de camera in net even een andere hoek ten opzichtte van de zon te houden.
Ik ben even wat aan het klooien geweest met photoshop en heb er dit van weten te bakken in 15 min .Jammer dat er weinig meer aan te doen is, ik ben niet goed in fotobewerkingen dus weet niet goed wat er allemaal mogelijk is, maar dacht dat een of andere 'photoshopfreak' nog wel een oplossing zou weten.
[reactie naar aanleiding van ander draadje] Kijk Mikemix, dit is wat zo kenmerkend is aan die erg scherpe en "beste" Nikkor groothoek 14-24mm. Die is om de reden van sterke gevoeligheid voor flare voor veel onderwerpen niet in te zetten. Als dat nu net je ding is om onder die omstandigheden te fotograferen, zijn "mindere" lenzen die het probleem niet of nauwelijks hebben een betere keus.Teun schreef: Ik heb ook ooit de 14-24 getest ook deze lens had veel last van flare, als de zon in een hoekje stond was het al raak recht in beeld heb ik met die lens niet uitgetest. Maar dat zal misschien ook wel drama zijn geweest. Ook straatverlichting bij avondfoto's was met deze 14-24 een probleem, bij de 17-55 soms ook...
Er is geen garantie dat een objectief met minder lensdelen per definitie betere resultaten geeft op het gebied van flare, het ontwerp en de bolling/holling van die lensdelen onderling is daarbij ook nog van belang. Dus je zult het per model moeten uittesten. Maar doorgaans zijn objectieven met meer eenvoudige ontwerpen en minder lensdelen minder gevoelig voor flare. Vaste brandpunten hebben meestal de minste lensdelen, dus is de kans het grootste dat het daar erg goed uitpakt.Teun schreef:Oke, dit zou dus betekenen dat goedkopere lenzen met minder lensdelen minder flare zouden geven? Zo ja dan koop ik misschien nog een 18-55 erbij voor 'zonfoto's'.ElRonno schreef:Geen filters, dan wordt het alleen maar erger! Elke overgang tussen glas en lucht is een extra kans op flare.![]()
En zijn vaste brandpunt afstand lenzen met minder lensdelen ook in het voordeel?
Waarbij de TS duidelijk de optie openhoudt daar eventueel een ander objectief voor aan te schaffen. Heeft daar zelfs gewoon wat algemene vragen over. Het zou een geldende oplossing kunnen zijn om flare in veel gevallen te kunnen voorkomen, dan hoef je niet eens iets weg te werken, dan is het al weg.mikemix schreef:Léon, de vraag is niet wat maar hoe werk je flare weg.
Mooi aanbod. Als het zover is dat ik een D700 heb aangeschaft zou dat een interessante optie kunnen zijn.mikemix schreef:Je mag die 14-24 wel eens van me uitproberen.
Zo dat ziet er zeker goed uit.spinner_007 schreef:Ik ben even wat aan het klooien geweest met photoshop en heb er dit van weten te bakken in 15 min .Jammer dat er weinig meer aan te doen is, ik ben niet goed in fotobewerkingen dus weet niet goed wat er allemaal mogelijk is, maar dacht dat een of andere 'photoshopfreak' nog wel een oplossing zou weten.
Zou ongetwijfeld beter kunnen.
Knap gedaan. Ik doe het je niet na... niet genoeg geduld denk ik.spinner_007 schreef:Jammer dat er weinig meer aan te doen is, ik ben niet goed in fotobewerkingen dus weet niet goed wat er allemaal mogelijk is, maar dacht dat een of andere 'photoshopfreak' nog wel een oplossing zou weten.