Jaap schreef:De witbalans kan ook door mij zelf verstoord zijn omdat ik heb zitten te experimenteren met NX2 en ik (rood/groen) kleurenblind ben.
Bij de foto van de Fokkers heb ik het contrast wat verhoogd.
Maar ik vond ze zo het mooist
Nog een paar vragen:
- wat is WB auto A1?
- heb je je foto's gecropt?
- hoe stel jij je de belichting manueel in?
ik gebruik diafragma voorkeuze (F8) omdat mijn lens op volle opening niet zo scherp is.
- gebruik je active D-lighting?
ik experimenteer er mee maar ben er nog niet uit wanneer en hoe ik het moet gerbuiken.
- hoe heb jij je autofocus ingesteld?
ik gebruik continious focusing, dynamic AF area 21 en focus tracking off
- heb jij je fotos nog met NX verscherpt? zo ja zou je me de instellingen willen vertellen?
Zijn er andere op het forum die ook kleurenblind zijn, hoe krijgen jullie een witbalans die "goed" is voor niet kleurenblinden?
Jaap,
Mooie foto's van de Fokker Four Formation en de Stearman's!
De Witbalans van mijn D300 heb ik meestal staan op de stand AUTO + A1 (A=Amber). Dit is een iets warmere variant van AUTO, die je instelt door het secundaire instelwiel 1 klik naar links te geven. Deze instelling blijkt redelijke goede resultaten op te leveren voor de ground-to-air shots met een felblauwe lucht. Bij foto's die bijna rechtomhoog werden genomen (zoals bij de tailslide van de Yak 52) werd het resultaat iets te geel naar mijn smaak. Dat los ik op door in NX2 de volgende aanpassing te doen:
Kleur - Kleurbalans en vervolgens de onderste slider op een waarde ergens tussen 8 en 15 in te stellen.
De meeste foto's zijn gecropt, omdat het onderwerp anders te klein uitvalt of om een betere compositie te verkrijgen.
Je kunt de belichting manueel instellen door de lens te richten naar een onderwerp op de grond in dezelfde richting als het "vlieggebeuren" en het diafragma en sluitertijd zodanig in te stellen dat de meter in de zoeker op 0 staat. Zorg er daarbij voor dat het aandeel "lucht" niet meer is dan ongeveer 40%. Ik begin meestal door eerst een passende sluitertijd te kiezen en vervolgens het diafragma in te stellen.
Een alternatieve lichtmethode die ik veel toepas is het meten van het opvallende licht met een aparte belichtingsmeter. In mijn geval is dat een ouderwetse, maar zeer solide, Weston Euromaster met Invercone opzetstuk voor het meten van het opvallende licht.
De condities van 1 juni waren uitzonderlijk goed, zodat je bij 200 ISO al gauw 1/500 sec bij f/8-11 kon gebruiken.
Active D-lighting gebruik ik zelden en bij airshows in het geheel niet.
De autofocusinstelling was doorgaans AF-C met Dynamisch AF-veld 9 en soms 21. Persoonlijke instelling a1 (Selectie AF-C prioriteit) staat daarbij op de stand Scherpstelling. Verder kies ik ook voor Lock-on OFF. Een alternatieve methode die ik vaak toepas (niet deze keer) is om AF-activering (a5) in te stellen op
Alleen AF-ON. Dit werkt vooral zeer goed bij lange lenzen, maar vereist enige oefening en gewenning. Het is wel belangrijk dat persoonlijke instelling a1 dan staat op ONTSPANNEN. De AF-veld instelling moet dan enkelpunts AF zijn.
Bij de bewerking in NX2 begin ik om bij de Beeldinstelling de verscherping op 0 of 1 in te stellen. Als laatste bewerking pas ik verscherping toe, wat een combinatie is van Hoogdoorlaat en USM. Voor Hoogdoorlaat begin ik met een een straal van 2px een een dekking van 50% in het lichtheidkanaal en 0% in het kleurkanaal. De begininstelling van Onscherp masker is 40-3-4.
Een prima methode voor het neutraal krijgen van de witbalans is het gebruik van bijvoorbeeld een WhiBal kaart. Voorbeeld van het gebruik daarvan:
Maak een opname van de WhiBal kaart en gebruik deze in NX2 voor een correctie van de witbalans.
Klik vervolgens onder
Camerainstellingen uitsluitend de optie
Witbalans aan en selecteer vervolgens
Aanpassingen kopiƫren. Bij de te corrigeren opnames kies je dan eerst
Aanpassingen plakken en bij de daaropvolgende Waarschuwing
Ontwikkeling overschrijven.
Overigens gaf de NX2 optie voor de witbalans
Automatisch berekenen deze keer een vrijwel identiek resulaat (5500K).