Pagina 1 van 1

Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: vr jun 05 2009 8:57 pm
door Jaap
Mijn eerste verzoek om een foto beoordeling.
Foto's zijn gemaakt met een D300 en de 18-200 op F8 en iso 400.
Fotos bewerkt met NX2.

1 Stearman, 82mm, 1/1000 s
Afbeelding

2 2x Cap 10, 200mm, 1/1000s, gecropt
Afbeelding

3 Guinot, 200 mm, 1/2000s
Afbeelding

4 DC2, 200 mm, 1/1700s
Afbeelding

Graag jullie reacties.
Groet, Jaap.

Re: Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: zo jun 07 2009 1:09 pm
door selcuk
Stuk voor stuk mooie foto's.

En een goede timing van 2 en 3.

Je moet wel durven op een vleugel te staan...

De Boeing Stearman heeft een prachtige stermotor,heb je daar ook foto's van gemaakt?

De dc 2 blijft een mooie kist.

Groetjes,
Selcuk.

Re: Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: zo jun 07 2009 4:20 pm
door Jur
Jaap,

Leuke foto's; inderdaad erg goede timing van 2. en 3.
Een paar opmerkingen:
- De witbalans zit bij de air-ground foto's niet helemaal lekker (is vaak behoorlijk lastig; afhankelijk van zonnestand en bewolking);
- Het contrast kan naar mijn smaak wat pitteger;
- De sluitertijd is voor propkisten wat aan de hoge kant, waardoor de prop bevroren wordt. Bij een lagere sluiterrtijd heb je meer kans op bewegingsonscherpte, maar krijg je een mooier propeffect. Wat voorbeelden bij 1/400sec (D300, AFS 4/300mm, 200ISO, belichting manueel, WB auto A1, NX2):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: zo jun 07 2009 8:42 pm
door Jaap
Selcuk en Jur bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Selcuk, de timingsproblemen zijn een stuk minder sins ik van de D80 op de D300 ben overgegaan en 2x zoveel fps heb :-)
Ik heb nog 2 plaatjes van de Stearman stermotor toegevoegd en nog van een split van de Fokkers.

Jur, prachtige foto's zeg, ik krijg NAS van je lens.
Bedankt voor je adviezen. De volgende keer zal ik een lagere sluitertijd proberen.
De witbalans kan ook door mij zelf verstort zijn omdat ik heb zitten te experimentern met NX2 en ik (rood/groen) kleurenblind ben.
Bij de foto van de Fokkers heb ik het contrast wat verhoogd.
Maar ik vond ze zo het mooist :-)
Nog een paar vragen:
- wat is WB auto A1?
- heb je je foto's gecropt?
- hoe stel jij je de belichting manueel in?
ik gebruik diafragma voorkeuze (F8) omdat mijn lens op volle opening niet zo scherp is.
- gebruik je active D-lighting?
ik experimenteer er mee maar ben er nog niet uit wanneer en hoe ik het moet gerbuiken.
- hoe heb jij je autofocus ingesteld?
ik gebruik continious focusing, dynamic AF area 21 en focus tracking off
- heb jij je fotos nog met NX verscherpt? zo ja zou je me de instellingen willen vertellen?

Zijn er andere op het forum die ook kleurenblind zijn, hoe krijgen jullie een witbalans die "goed" is voor niet kleurenblinden?


1. Stearman motor 1
Afbeelding

2. Stearman motor 2
Afbeelding

3. Fokkers (gecropped)
Afbeelding

Re: Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: zo jun 07 2009 9:14 pm
door selcuk
Mooi Jaap!bedankt.

Ik zie twee verschillende motorblokken,wat zullen ze prachtig geklonken hebben tijdens de show...

Recent ben ik overgestapt van een d80 naar een d300.
Qua framerate kan ik je beamen.

Re: Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: ma jun 08 2009 10:48 am
door Jur
Jaap schreef:De witbalans kan ook door mij zelf verstoord zijn omdat ik heb zitten te experimenteren met NX2 en ik (rood/groen) kleurenblind ben.
Bij de foto van de Fokkers heb ik het contrast wat verhoogd.
Maar ik vond ze zo het mooist :-)
Nog een paar vragen:
- wat is WB auto A1?
- heb je je foto's gecropt?
- hoe stel jij je de belichting manueel in?
ik gebruik diafragma voorkeuze (F8) omdat mijn lens op volle opening niet zo scherp is.
- gebruik je active D-lighting?
ik experimenteer er mee maar ben er nog niet uit wanneer en hoe ik het moet gerbuiken.
- hoe heb jij je autofocus ingesteld?
ik gebruik continious focusing, dynamic AF area 21 en focus tracking off
- heb jij je fotos nog met NX verscherpt? zo ja zou je me de instellingen willen vertellen?

Zijn er andere op het forum die ook kleurenblind zijn, hoe krijgen jullie een witbalans die "goed" is voor niet kleurenblinden?
Jaap,
Mooie foto's van de Fokker Four Formation en de Stearman's!

De Witbalans van mijn D300 heb ik meestal staan op de stand AUTO + A1 (A=Amber). Dit is een iets warmere variant van AUTO, die je instelt door het secundaire instelwiel 1 klik naar links te geven. Deze instelling blijkt redelijke goede resultaten op te leveren voor de ground-to-air shots met een felblauwe lucht. Bij foto's die bijna rechtomhoog werden genomen (zoals bij de tailslide van de Yak 52) werd het resultaat iets te geel naar mijn smaak. Dat los ik op door in NX2 de volgende aanpassing te doen: Kleur - Kleurbalans en vervolgens de onderste slider op een waarde ergens tussen 8 en 15 in te stellen.

De meeste foto's zijn gecropt, omdat het onderwerp anders te klein uitvalt of om een betere compositie te verkrijgen.

Je kunt de belichting manueel instellen door de lens te richten naar een onderwerp op de grond in dezelfde richting als het "vlieggebeuren" en het diafragma en sluitertijd zodanig in te stellen dat de meter in de zoeker op 0 staat. Zorg er daarbij voor dat het aandeel "lucht" niet meer is dan ongeveer 40%. Ik begin meestal door eerst een passende sluitertijd te kiezen en vervolgens het diafragma in te stellen.
Een alternatieve lichtmethode die ik veel toepas is het meten van het opvallende licht met een aparte belichtingsmeter. In mijn geval is dat een ouderwetse, maar zeer solide, Weston Euromaster met Invercone opzetstuk voor het meten van het opvallende licht.
De condities van 1 juni waren uitzonderlijk goed, zodat je bij 200 ISO al gauw 1/500 sec bij f/8-11 kon gebruiken.

Active D-lighting gebruik ik zelden en bij airshows in het geheel niet.

De autofocusinstelling was doorgaans AF-C met Dynamisch AF-veld 9 en soms 21. Persoonlijke instelling a1 (Selectie AF-C prioriteit) staat daarbij op de stand Scherpstelling. Verder kies ik ook voor Lock-on OFF. Een alternatieve methode die ik vaak toepas (niet deze keer) is om AF-activering (a5) in te stellen op Alleen AF-ON. Dit werkt vooral zeer goed bij lange lenzen, maar vereist enige oefening en gewenning. Het is wel belangrijk dat persoonlijke instelling a1 dan staat op ONTSPANNEN. De AF-veld instelling moet dan enkelpunts AF zijn.

Bij de bewerking in NX2 begin ik om bij de Beeldinstelling de verscherping op 0 of 1 in te stellen. Als laatste bewerking pas ik verscherping toe, wat een combinatie is van Hoogdoorlaat en USM. Voor Hoogdoorlaat begin ik met een een straal van 2px een een dekking van 50% in het lichtheidkanaal en 0% in het kleurkanaal. De begininstelling van Onscherp masker is 40-3-4.

Een prima methode voor het neutraal krijgen van de witbalans is het gebruik van bijvoorbeeld een WhiBal kaart. Voorbeeld van het gebruik daarvan:

Maak een opname van de WhiBal kaart en gebruik deze in NX2 voor een correctie van de witbalans.
Afbeelding

Afbeelding

Klik vervolgens onder Camerainstellingen uitsluitend de optie Witbalans aan en selecteer vervolgens Aanpassingen kopiƫren. Bij de te corrigeren opnames kies je dan eerst Aanpassingen plakken en bij de daaropvolgende Waarschuwing Ontwikkeling overschrijven.

Afbeelding

Overigens gaf de NX2 optie voor de witbalans Automatisch berekenen deze keer een vrijwel identiek resulaat (5500K).

Re: Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: ma jun 08 2009 7:10 pm
door Jaap
Seluck, de gefotograferde Stearmans hadden helaas alleen een static show. De Guinot demo vlogen ook met Stearmans maar met een extra zware motor.
Er was genoeg mooi motor geluid in de lucht. Volgens mij houden ze er over 2 jaar zijn weer een show.

Jur, hartelijk bedankt voor je uitgebreide en duidelijke adviezen. Ik ga er mee experimenteren.

Groet, Jaap.

Re: Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: do jun 11 2009 8:13 pm
door GTJ
Afbeelding

Afbeelding

Deze vloog meerdere keren over ons huis, geschoten uit de hand op 500 mm. Helaas zaten de vliegtuigen te hoog voor een mooi plaatje!

Re: Vliegshow Oostwold 1 juni 09

Geplaatst: vr jun 12 2009 6:54 pm
door BUG322
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb toch mijn sluitertijd maar hoog gehouden wilde niet wat gaan verprutsen
Met de Mustang had ik wat kunnen proberen om dat hij 2 keer vloog.