welke beamer?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

welke beamer?

Bericht door Mieke53 » zo nov 08 2009 9:36 pm

Beste forumleden,
Wie kan ons vertellen welke beamer "goed" is en in aanmerking komt voor een prijs van ca 350,00.(we zijn een startende fotoclub)
Ik weet het, het is niet veel :(
Ik heb me aardig ingelezen, maar hoor toch om me heen: spaar lekker door totdat jullie een betere kunnen kopen, in die prijsklasse koop je niet veel.
Nu heb ik een oogje laten vallen op de "Acer P1165 DLP". Dit lijkt me een aardige beamer met redelijke kwaliteiten voor 357,00 E.
Maar nu hoor ik ook veel dat je goed moet opletten of zo´n beamer geschikt is voor foto presentaties, omdat niet elke beamer daar geschikt voor is.
Ik weet inmiddels dat de ansi lumen zo hoog mogelijk moeten zijn, dat er een hoog contrast moet zijn, dat er genoeg pixels moeten zijn enz.
Maar ik lees ook dat die ansi lumen er zijn zodat je bij daglicht ook nog presentaties kan verrichten en dat het de afstand bepaalt voor projectie.
Hoe meer lumen hoe verder weg je kunt projecteren. Waar?

De vervangende lamp kost hier 120,00 als dat nodig mocht zijn. Niet goedkoop maar als je er maximaal 4 uur per maand mee doorbrengt kunnen we nog even vooruit.(3000 branduren).

Wie kan mij zeggen of dit type goed is voor foto presentaties, of een ander alternatief heeft, of ervaring heeft met een ander merk in de prijsklasse die ik zoek.

Dank alvast voor iedereen die wil reageren.

Mieke :)

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: welke beamer?

Bericht door willemr » zo nov 08 2009 10:03 pm

Hallo Mieke,

wij hebben ook een beamer op onze club. Die beamer wordt nu twee tot drie keer per jaar gebruikt bij digitale presentaties. Daarnaast wordt hij wel veel gebruikt bij cursussen en ondersteuningsavonden (hoe werk je met Photoshop e.d.)

De reden dat hij niet veel gebruikt wordt bij digitale presentaties is dat de kleur nu eenmaal per lid en dus per foto vrrschilt. Je krijg constant reacties dat het er thuis stukken beter / anders uit zag.

Als het dus gaat om het presenteren van foto's is het nog altijd de beste methode dat de leren de foto's zelf (laten) afdrukken. Dan hebben ze alles zelf in de hand. Niet iedereen zal meteen aan de calibratie willen of kunnen.

Afhankelijk wat je dus met je beamer wilt bereiken kan een beamer van die prijs best voldoen.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo nov 08 2009 10:20 pm

Dankje Willem, kan ik alvast wat mee.
Gr.
Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 09 2009 6:02 pm

Fotoclubje kom je mogelijk bijeen bij een of ander buurthuis. Hebben ze daar niet standaard een beamer die je per avond voor een paar Euro huurt (of misschien wel in de prijs van de zaalhuur inbegrepen)?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma nov 09 2009 6:07 pm

Of is er misschien iemand lid die zo'n ding van de zaak mag lenen, een enkele keer?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » ma nov 09 2009 6:23 pm

Cees, niemand heeft zo´n ding.
Leon, huren kan, maar gaat buiten de zaalhuur om, 16 Euro per keer. Met de frequentie van minstens 2 x per maand nodig hebben is het rekensommetje zo gemaakt.
Wel bedankt voor jullie meedenken.

Groet,

Mieke

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door whoami » ma nov 09 2009 7:32 pm

Hallo Mieke,

Met dat budget heb je eingelijk weinig keus. DLP of LCD beiden hebben ze voor en nadelen. Zelf heb ik een lcd en dlp beamer maar vindt persoonlijk de lcd beamer een betere weergave geven dan dlp.
Moet ik wel zeggen dat de dlp versie in een prijsklasse zat (3 jaar geleden) rond de 700euro en de LCD versie ruim 2000,-- maar goed eingelijk kan je ze dan ook niet vergelijken.

Waar je wel op moet letten is idd je contrast, hoe hoger des te beter (weergave van grijswaarden). Dus hoe hoger hoe kleurechter en dat is belangrijk bij foto's omdat je het orgineel kent (en dus weet welke kleuren weergegeven moeten worden).
Je resolutie hoe hoger des te beter (net als je monitor). De Acer heeft een 800x600 resolutie en dat houdt in dat je eingelijk je foto's moet converteren naar 800x600 voor de beste weergave. Je ziet het, eingelijk te weinig...
Lichtopbrengst (ANSI Lumen) hoe hoger des te beter. Hoger is dus minder verduistering nodig.

De resolutie van de meeste projectoren heeft een zogenaamde 4:3 verhouding.
SVGA (resolutie 800 x 600 pixels). Al een zeer geschikte resolutie voor videobeelden.
XGA (resolutie 1024 x 768), Met name voor computerbeelden belangrijk.
SXGA (resolutie 1280 x 1024)

16:9 (breedbeeld) resolutie:

WSVGA (resolutie 854 x 480 pixels).
WXGA (resolutie 1024 x 576 pixels).
WSXGA (resolutie 1280 x 720 pixels).

Ik weet niet waar je woont maar een keertje mijn beamer uitproberen (als het je op weg helpt) mag best.

groet Anoop

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » ma nov 09 2009 11:07 pm

Hi Anoop.
Weer wat meer geleerd. Wat fijn dat er altijd wel mensen op dit forum zijn die van alles weten. Heerlijk dat dit kan op dit forum. Ik neem alles even in overweging wat er allemaal aan tips gegeven is.
Ik woon nabij Utrecht. Dus wie weet wat je kunt betekenen. Maar weet je, lenen vind ik ook wel een beetje eng. Zijn eigenlijk te dure dingen om zomaar even te lenen.
Thanks voor alle uitleg. Wordt zeer gewaardeerd.

Groet,
Mieke

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » di nov 10 2009 9:40 am

Er zijn ook legio plaatsen waar je een beamer voor een dag kan huren (bijv. http://www.beamerhuren.nl/). Daar zit vaak een garantie bij mocht er wat mee gebeuren (voor het geval je bang bent de beamer van een clublid kapot te maken).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 10 2009 9:53 am

He willemnr, zie je wat voor prijzen dat er bij staan?
En wat dacht je van de kosten van ophalen / weer terugbrengen of per post: http://www.beamerhuren.nl/index.php?pag ... re.new.php
Zoals Mieke eerder aangaf met de frequentie van minstens 2 x per maand, is de keus dan al heel snel gemaakt om zelf een beamer te kopen.
Het etablissement waar de clubavonden plaats hebben kost het huren van een beamer € 16,- per avond.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » di nov 10 2009 10:04 am

Léon Obers schreef:He willemnr, zie je wat voor prijzen dat er bij staan?
En wat dacht je van de kosten van ophalen / weer terugbrengen of per post: http://www.beamerhuren.nl/index.php?pag ... re.new.php
Zoals Mieke eerder aangaf met de frequentie van minstens 2 x per maand, is de keus dan al heel snel gemaakt om zelf een beamer te kopen.
Het etablissement waar de clubavonden plaats hebben kost het huren van een beamer € 16,- per avond.
Ik had het genoemd om éénmalig een keer zo'n ding te testen (wellicht degene die je op het oog hebt). Niet om (twee)weekelijks zo'n ding te huren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 10 2009 12:16 pm

Dat is wel een erg omslachtige en dure manier om te testen of een beamer voldoet. Minimaal € 142,80 incl. BTW + verzendkosten voor het goedkoopste model. Moet je het nog zelf naar het postkantoor brengen ook. Dan heb je slechts één beamer kunnen testen.
Bij een goede zaak die beamers verkoopt kun je ze ook werkend bekijken, meerdere modellen, gratis.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » di nov 10 2009 12:21 pm

Hoi Leon,

de website was slechts een voorbeeld. Misschien dat er goedkopere zijn in de buurt van Utrecht (en misschien ook niet). Het ging meer om het idee, dat je ook zaken kan testen voordat je een aanschaf doet. Daarnaast zijn er ook zaken die je korting geven op een product als je het eerst gehuurd hebt en vervolgens bij hen tot aankoop over gaat.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di nov 10 2009 12:47 pm

Willem, beamer huren van zo´n firma is minstens 3 keer zo duur als van het buurthuis :( . (buurthuis is 16,00 per keer) Dus huren bij zo´n bedrijf is vele malen duurder.
Kopen is in ons geval, met de huidige frequentie van presenteren, het goedkoopste. Met de tips hierboven kan ik wel wat. Maar bedankt voor het meedenken.
Vr.gr.
Mieke

flitslicht

Bericht door flitslicht » di nov 10 2009 1:06 pm

Om hoeveel mensen gaat het? Als het er een stuk of tien zijn kan je misschien beter een grote niet te dure monitor nemen en die lekker hoog opstellen? Voor wat ik weet heb je echt wel een dure beamer nodig als je een beetje kwaliteit wilt.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”