Met jeuk in de vingers kijken naar een nieuwe DSLR

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Met jeuk in de vingers kijken naar een nieuwe DSLR

Bericht door Brenzef » di jan 23 2007 2:55 pm

Ik loop net door de mediamarkt en zier er een aantal DSLR's staan.
De D40 (speelgoed), de D50 (pak lekker), de D80 en de D200.
Toch even pakken De D80 (voelt zo'n beetje als de D70) en de D200 die toch net ff groter is.
Ik dacht, heerlijke kamera, eigenlijk een F100, maar dan digitaal.
Het ging jeuken en wilde hem meenemen, maar er stond ook een 30D van Canon. Die ook even vastgepakt en was verrast door de lekkere grip.

Nu twijfel ik.
Zal ik een 30D kopen met een 10-20 + 17-85 IS of een D200?
Of toch maar (zoals ik van plan was) wachten op de nieuwe generatie DSLR's?

Mijn idee is dat de nieuwe generatie echt vernieuwend is t.o.v. de huidige modellen die allemaal marginaal zijn verbetert t.o.v. hun oudere broertjes.

Rogier

Bericht door Rogier » di jan 23 2007 3:01 pm

Ik denk dat je altijd wel kunt blijven wachten. Persoonlijk zou ik kijken wat je nu nodig hebt, en de camera kopen die daar bij past. Dan kun je tenminste nu foto's gaan maken.

Wat betreft de 30D of de D200 zou mijn voorkeur uit gaan naar de laatste. Maar dat is vooral omdat ik de ergonomie van Nikon in het algemeen gewoon beter vind dan die van Canon.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Met jeuk in de vingers kijken naar een nieuwe DSLR

Bericht door M.Oorthuis » di jan 23 2007 3:02 pm

Brenzef schreef:Ik loop net door de mediamarkt en zier er een aantal DSLR's staan.
De D40 (speelgoed), de D50 (pak lekker), de D80 en de D200.
Toch even pakken De D80 (voelt zo'n beetje als de D70) en de D200 die toch net ff groter is.
Ik dacht, heerlijke kamera, eigenlijk een F100, maar dan digitaal.
Het ging jeuken en wilde hem meenemen, maar er stond ook een 30D van Canon. Die ook even vastgepakt en was verrast door de lekkere grip.

Nu twijfel ik.
Zal ik een 30D kopen met een 10-20 + 17-85 IS of een D200?
Of toch maar (zoals ik van plan was) wachten op de nieuwe generatie DSLR's?

Mijn idee is dat de nieuwe generatie echt vernieuwend is t.o.v. de huidige modellen die allemaal marginaal zijn verbetert t.o.v. hun oudere broertjes.
Als je wil wachten op de nieuwe generatie kan je wachten todat je een ons weegt wat de ontwikkelingen stoppen niet bij de eerst volgende generatie er komt altijd weer een betere op de markt.

Hoe komt het in godsnaam in je op om een canon te kopen? Ik vind bij canon de knoppen zo onlogisch ingedeeld dat je soms je vingers breekt om een degelijke foto te maken. Knopje hier, knopje indrukken, knopje vasthouden wieltje voorkant dan weer wieltje bovenop pfoe wordt er moe van althans ik heb dat ervaren van de 20D weet niet hoe het met de 30D zit, maar dat zal allemaal wel hetzelfde zijn. Bovendien presteert Nikon veel beter op hogere ISO's

Ps.: Wat heb je nu allemaal voor gear incl. lenzen e.d. ?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Rogier

Bericht door Rogier » di jan 23 2007 3:04 pm

Opgezetfan schreef:Bovendien presteert Nikon veel beter op hogere ISO's
De prestatie op hoge ISO's is juist de enige reden dat ik ooit Canon zou overwegen. Voor zover ik weet heeft Canon op dit gebied nog steeds een voorsprong.

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 23 2007 3:05 pm

Canon EOS-1D Mark II N of
Canon EOS-1Ds Mark II...?

Geintje.
8)

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di jan 23 2007 3:37 pm

Rogier schreef:Ik denk dat je altijd wel kunt blijven wachten. Persoonlijk zou ik kijken wat je nu nodig hebt, en de camera kopen die daar bij past. Dan kun je tenminste nu foto's gaan maken.

Wat betreft de 30D of de D200 zou mijn voorkeur uit gaan naar de laatste. Maar dat is vooral omdat ik de ergonomie van Nikon in het algemeen gewoon beter vind dan die van Canon.
Ik ben in hart en nieren een Nikon gebruiker, maar toen ik de 30D even pakte viel hij direct goed in de hand. Hoe het zit met de bediening qua menu's etc. weet ik niet, er zat geen batterij in :).

Ik ben voorzien van spul, dus kan aan de slag. Ik wil alleen wel een echte behoorlijke verbetering in kwaliteit voordat ik iets anders koop. En in denk dat ook de 30D die nog niet heeft.

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di jan 23 2007 3:48 pm

Opgezetfan schreef:Als je wil wachten op de nieuwe generatie kan je wachten todat je een ons weegt wat de ontwikkelingen stoppen niet bij de eerst volgende generatie er komt altijd weer een betere op de markt.

Hoe komt het in godsnaam in je op om een canon te kopen? Ik vind bij canon de knoppen zo onlogisch ingedeeld dat je soms je vingers breekt om een degelijke foto te maken. Knopje hier, knopje indrukken, knopje vasthouden wieltje voorkant dan weer wieltje bovenop pfoe wordt er moe van althans ik heb dat ervaren van de 20D weet niet hoe het met de 30D zit, maar dat zal allemaal wel hetzelfde zijn. Bovendien presteert Nikon veel beter op hogere ISO's

Bij mij, en dat is natuurlijk bij iedereen verschillend, valt hij direct goed in de hand. Bij de D200 had ik dat veel minder. Nikon presteert zeker niet beter op hogere ISO's, ook de 200D niet. De Canon doet het beter op dat gebied.

Wat betreft lenzen etc.
Ik heb genoeg spul om alles te kunnen doen, van micro tot (beetje) tele.
Maar er is geen belemmering om te switchen.

Overigens, ik heb nog niets gekocht ;-)
De 30D vind ik t.o.v. de D70 niet een echte verbetering.
De D70 is en blijft voor mij een prima kamera waarmee ik alles kan doen wat ik wil.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 23 2007 4:06 pm

Brenzef schreef:
Opgezetfan schreef:Als je wil wachten op de nieuwe generatie kan je wachten todat je een ons weegt wat de ontwikkelingen stoppen niet bij de eerst volgende generatie er komt altijd weer een betere op de markt.

Bij mij, en dat is natuurlijk bij iedereen verschillend, valt hij direct goed in de hand. Bij de D200 had ik dat veel minder. Nikon presteert zeker niet beter op hogere ISO's, ook de 200D niet. De Canon doet het beter op dat gebied.

Wat betreft lenzen etc.
Ik heb genoeg spul om alles te kunnen doen, van micro tot (beetje) tele.
Maar er is geen belemmering om te switchen.

Overigens, ik heb nog niets gekocht ;-)
De 30D vind ik t.o.v. de D70 niet een echte verbetering.
De D70 is en blijft voor mij een prima kamera waarmee ik alles kan doen wat ik wil.
Eerst vraag je of je een 30D moet kopen en nu geef je aan dat dat niet een verbetering is t.o.v. je D70s :? strange. Heb je nu lenzen van Nikon zo ja, dan zou ik gewoon bij nikon blijven scheelt een hoop geld :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

GdP

Bericht door GdP » di jan 23 2007 4:17 pm

Misschien een Fuji FinePix S5 Pro? Een 'D200' met supper eigenschappen! 3200 ASA ! En dat zonder ruis! Helaas nog geen FF. :( :cry:

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di jan 23 2007 5:03 pm

Opgezetfan schreef:Eerst vraag je of je een 30D moet kopen en nu geef je aan dat dat niet een verbetering is t.o.v. je D70s :? strange.
Als je in de winkel staat en je ziet al die mooie spullen, dan gaan je handen jeuken, maar je hebt gelijk tis dubbel. Soms wil je iets nieuws, maar weet je dat je er niet veel mee opschiet t.o.v. datgene dat je al hebt.
Opgezetfan schreef:Heb je nu lenzen van Nikon zo ja, dan zou ik gewoon bij nikon blijven scheelt een hoop geld :)
Ik heb geen binding met geld. Op de bank zijn het nummertjes en in je hand papier :wink:
gdepater schreef:Misschien een Fuji FinePix S5 Pro? Een 'D200' met supper eigenschappen! 3200 ASA ! En dat zonder ruis! Helaas nog geen FF.
Deze kamera zal ik nooit kopen. Fuji mag dan mooie verhalen hebben, er is geen geheim lab waar alle technieken 10 jaar vooruit lopen en waar die geheime super chips gemaakt worden. Wat mij betreft praat Fuji poep! De S5 is geen wonder, en dat durf ik te zeggen voordat hij uit is. Is het wel een wonder trakteer ik op gebak :lol:
Een hoop bla bla, dat is het wel.

FF kijk ik niet naar, wel wat eruit komt en je kunt prima resultaten halen met een kleinere chip.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 23 2007 5:23 pm

Wat lekker herkenbaar toch!

Ook ik zou heel graag de stap van de D70s naar de D200 willen maken.

Maar levert die stap je nou echt mooiere foto's op? Of kick je gewoon op dat mooie spul?

Ik wacht gewoon op de camera die echt een stap en niet een stapje voorwaarts betekent voor het eindresultaat.

Dat zal dus wachten worden op de D200x of D200s of D300 met DX sensor of de eerste FF Nikon?

Over die Full Frame Nikon, kijk maar eens naar de voorspellingen van Thom Hogan op www.bythom.com

Dan ga je vast daar weer over twijfelen :wink:

Sterkte met je - luxe - probleem!

Dennisdeboer

Bericht door Dennisdeboer » di jan 23 2007 5:39 pm

ik moet toegeven, dat Canon veel betere menu's heeft dan Nikon.
maar als ik kon kiezen had ik voor de d200 gegaan.
met de het proffesionele 17-55 mm objectief van Nikon.
dan heb je een set van wereldklasse.

Groetjes, Dennis

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 23 2007 5:44 pm

Nog even een aanvulling; de grote verandering die leidt tot een mooier eindresultaat is m.i. de kwaliteit van signaalverwerking.

Mijn eerste cd-speler kocht ik 1 jaar na introductie van de cd voor NLG 2.500.

De klank van dat ding is niet te vergelijken (= minder) met de volgende cd-spelers die ik kocht. Daar zat een Philips bij van NLG 300 die die eerste Sony volledig wegspeelde.

Waarom was dat? Véél betere signaalverwerking, wat wordt er met die gelezen nulletjes en eentjes in de chips gedaan.

Datzelfde geldt voor de ontwikkelingen op digitaal fotogebied. Er is nog zoveel ruimte voor verbetering, ook met een DX-sensor.

Over 5 jaar is die D200 of 30D echt hopeloos verouderd.

Maar early adapters betalen de ontwikkelingskosten waar de massa later van profiteert. Dus mensen kopen die allernieuwste digiflex!

GdP

Bericht door GdP » di jan 23 2007 6:32 pm

In this article I'll propose the optimal (for 2007) lens lineup. A few assumptions to get out of the way first:

DX isn't going away. The D40, the missing D65, the D80, and the D200 aren't going anywhere. Indeed, at the under US$2000 mark, the bodies will all remain DX for the foreseeable future.
35mm Full Frame (35FF) is coming. A D3h might be DX (and it might not be), but certainly the next high-end Nikon DSLR (call it a D3x) will have the old 35mm frame size. Given the rumors of multiple prototypes with that frame size, I think it's safe to assume that pro equipment will probably transition to the larger frame size starting in 2007.
VR and AF-S are the new standard. With the DSLR bodies refreshed and no in-body VR, but VR becoming standard at the low end, VR is the next autofocus: required for all future lenses. Likewise, the D40 signals that AF-S is likely the new standard for focusing motor method.

35mm Full Frame (35FF) is coming!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D

http://www.bythom.com/lensrefresh.htm

Masselink

Bericht door Masselink » di jan 23 2007 6:40 pm

ik moet toegeven, dat Canon veel betere menu's heeft dan Nikon.
De Canon kan wel een beter menu hebben, maar de Nikon heeft het menu bijna niet nodig, aangezien de meeste instellingen gewijzigd kunnen worden zonder het menu.

Dit was voor mij een heel belangrijke reden.

Ik ben van een D70 naar een D80 gegaan. Ik heb getwijfeld om naar de canon 400D te gaan. Een vriend van me is van de 300D naar de 400D gegaan. Vind beide camera's echt goed.

Ik ben van mening dat het eigenlijk niet zo heel veel uit maakt welke je zou kiezen. De grip en de werkwijze van de camera zijn voor mij het belangrijkste. Of je al lenzen etc. hebt is alleen van belang als het financieel een struikelblok vormt.

Ik koop trouwens liever elke 2 jaar een nieuwe body dan een topmodel 3 a 4 jaar te houden.

Dus een D80 met een goede set lenzen, en daarna een opvolger van de D80 of de opvolger van de D200 of de Nikon FF Camera.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”