website en kosten daarvan

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

website en kosten daarvan

Bericht door Mieke53 » ma nov 30 2009 2:58 pm

Beste forumleden.
Ik zit bij een fotoclub (als penningmeester) die op termijn een eigen website wil maken.
Bij ons ligt de prioriteit dat elk lid zijn foto´s moet kunnen uploaden en dat er een eigen gezicht gegeven wordt aan die website.
Onze vzt. schat dat dit abonnement op jaarbasis toch wel 300 E contributie kost om ruimte te huren, buiten het feit gelaten dat hij zelf de website maakt. Dat wordt zeer krapjes aan doen met ons jaarlijkse budget. Ik denk overigens dat het voor minder kan maar hij is een echte perfectionist :roll: Zit ik mis?

Ik weet dat er ook Picasa, Zoom en Flickr is, en dit zou voor de tussentijd een prima oplossing zijn.(hoewel diverse mensen met het Engels van Flickr moeite hebben).
Wie kan mij op weg helpen met informatie over kosten, uitvoering e.d., want er zijn vast wel mensen hier die daar wat van weten.

Overigens: websitebouwers bieden zich genoeg aan alleen hebben we daar geen geld voor.
Graag jullie info of mening.

Dankjewel,

Mieke

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: website en kosten daarvan

Bericht door GuyVerschuere » ma nov 30 2009 3:17 pm

Ik ben al ruim een jaar tevreden klant bij hostgator
Voordien was ik bij one.com en servage. Bij beiden problemen gehad ivm beschikbaarheid sql servers. Bij hostgator nog nooit problemen gehad.

Het hatchling plan kost $4,95 per maand. Voor die prijs kan je 1 domeinnaam koppelen en krijg je onbeperkte opslag en onbeperkte bandbreedte. Ik gebruik zelfs die account als backup van mijn foto's waardoor ik nu al 60GB ruimte gebruik.

Als software voor de site kan je even kijken naar Gallery2 van Menalto. Zie bv mijn fotogalerie
Ik gebruik nog de helft van de mogelijkheden niet. Gallery2 ondersteund oa ook meerdere gebruikers, geavanceerd rechtenbeheer, exif weergave, comments,...
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 30 2009 3:32 pm

Ik zit al diverse jaren hier: http://www.neostrada.nl/
Geen klagen, goedkoop, prima en zeer snelle service.
Vriendelijke groet, Léon Obers

André
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » ma nov 30 2009 4:05 pm

Ik ga het weer doen, en dat is je te adviseren om bij antagonist te hosten. Een ruimte huren incl. domeinnaam kost je 24,-- (excl. BTW) per jaar en daar krijg je 3000 mB ruimte en 60 GB dataverkeer per maand. Ik host daar zelf al vele jaren diverse website's en nog nooit een probleem gehad. Zeer betrouwbaar, altijd online en zeer hulpzaam. Groot voordeel is dat ze bijna 60 kant en klare scripts zoals Joomla, Wordpress en nog veel meer klaar hebben staan. letterlijk 1 druk op de knop en het gewenste script wordt volledig automatisch geinstalleerd. Echt een aanrader.

Succes.

PS Ze hebben ook diverse gallery scripts staan zodat het voor leden van je fotoclub erg eenvoudig is zelf foto's te uploaden en zelfs eigen gallery's te maken. Zoek een handige jongen in je club die een beetje met scripts kan omgaan en het kost je dus nagenoeg geen cent.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » ma nov 30 2009 4:13 pm

Is 3GB niet een beetje krap voor een foto site?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » ma nov 30 2009 4:17 pm

Even een tussenreactie:
Wat ook belangrijk is maar wat ik kennelijk niet duidelijk maakte, dat mensen elkaar kunnen adviseren en beoordelen-----> commentaar geven dus.
Dat kant en klare script lijkt me wel, maar kun je daar ook zelf dingen in aanpassen c.q. veranderen, ofwel zelf in eigen beheer houden.
Misschien klinkt dit alsof ik totaal niet weet waarover ik spreek, en................ dat is ook zo :)
Maar ik zie graag nog meer ervaringen. Voor degenen die al hebben gepost: bedankt. Heb er zeker wat aan :D Mooi begin.
Heerlijk toch, dit forum.

Dankjewel,

Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » ma nov 30 2009 4:19 pm

GuyVerschuere schreef:Is 3GB niet een beetje krap voor een foto site?

Guy, dat zou voor ons voldoende zijn.
Gewoon af en toe eens verversen houd de kijkers ook actief.
Dank,
Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 30 2009 4:21 pm

GuyVerschuere schreef:Is 3GB niet een beetje krap voor een foto site?
Je wilt van foto's toch gewoon op webformaat de afbeelding laten zien, toch geen high ress. afbeeldingen?
175 - 225 kb per stuk dat is 5 foto's per 1 Mb of 5000 foto's per Gb of 15.000 foto's per 3 Gb
Lijkt me voorlopig meer dan genoeg, zelfs als je zo nu en dan een 100% cropje wilt laten zien, of eens een groter bestand online zet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » ma nov 30 2009 4:38 pm

Voor ons meer dan genoeg Léon.
Groet,
Mieke

A.Translator

Bericht door A.Translator » ma nov 30 2009 4:57 pm

Ik kan one.com zeer aanraden. Veel ruimte, lage prijs, goede service. 1,25 euro per maand voor 3000 mb tot 4,90 per maand voor 25000 mb.

Oeps, url vergeten: https://www.one.com/nl/
Laatst gewijzigd door A.Translator op ma nov 30 2009 6:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma nov 30 2009 5:19 pm

noortje53 schreef:Onze vzt. schat dat dit abonnement op jaarbasis toch wel 300 E contributie kost om ruimte te huren, buiten het feit gelaten dat hij zelf de website maakt. Dat wordt zeer krapjes aan doen met ons jaarlijkse budget. Ik denk overigens dat het voor minder kan maar hij is een echte perfectionist :roll: Zit ik mis?
Vooropgesteld dat 300 euro per jaar me ook wat veel lijkt voor wat jullie lijken te willen, wil ik ook zeggen dat je je niet blind moet staren op allerlei goedkope hosting aanbiedingen die in dit draadje langskomen. Hoewel het ongetwijfeld goed werkende oplossingen zijn is de vraag wat je club (en/of je voorzitter) nu precies wil bereiken en of dat de investering waard is. Een lada en een mercedes zijn die je van A naar B brengen, maar het verschil zit erin hoe je van A naar B komt...

Bijvoorbeeld: Je stelt dat mensen foto's moeten kunnen uploaden. Simpel, echter: Moet dit via een web-applicatie (eenvoudig in gebruik) of iets wat voor een leek lastiger in gebruik is zoals FTP of SCP? Moet je kunnen zien wie welke foto heeft ge-upload? Autorisatie per persoon of gaan jullie werken met een gezamelijke login? Moet er een E-mail notificatie de deur uit als een foto wordt ge-upload? Wil je meerdere websites hosten? Komt er een pagina per lid of wil je een subdomein per lid? Hoe richt je de website in? Etc. Dit lijken misschien triviale zaken, maar soms kan een kleine eis of wens de kosten en tijdsinvestering flink opdrijven. Of leiden tot de keuze van een duurder hosting pakket. Zo zijn er nog veel meer overwegingen, waarvan budget er overigens ook eentje is...

Ik neem even aan dat je voorzitter enigzins ter zake kundig is en dat hij geen schatting 'met de natte vinger' heeft gemaakt. Misschien overdrijft hij in zijn perfectionisme, maar aan de andere kant voorziet hij misschien zaken die andere clubleden over het hoofd zien. Of zijn er nog meer plannen voor de toekomst? Voordat je hem wijst op allerlei goedkope hosting oplossingen zou ik dus proberen om heel helder te krijgen wat de club nodig heeft, wat de club wil (dat is niet noodzakelijk hetzelfde) en wat jullie voorzitter van plan is. Als je hem wijst op goedkopere oplossingen zou ik ook meteen de vraag te stellen wat nu precies de toegevoegde waarde van een duurdere hosting oplossing is ten opzichte van de goedkopere oplossingen. Misschien heeft hij goede argumenten.

Oftewel, pas op dat je geen appels met peren vergelijkt...
Spul waarmee je foto's maakt...

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » ma nov 30 2009 5:28 pm

Leon, je was me voor met je berekening. Ik denk (of ik weet wel zeker) dat je dan inderdaad ruim voldoende ruimte hebt. Overigens kun je voor 25,-- extra gewoon ruimte bijkopen en dan kost het nog steeds geen drol.

Natuurlijk heb je heel veel zelf in de hand als je gangbare scripts gebruikt. Er zijn heel veel kant en klare templates te krijgen en die kun je vrij eenvoudig naar je eigen hand zetten. Of als je met Joomla of wordpress gaat werken kun je met artisteer zelf prachtige template's maken. Voor mijn website's heb ik alle templates zelf met astisteer zelf gemaakt. (o.a. flipjanssen.nl en volgmijnalto.nl)

Natuurlijk kun je ook scripts installeren waarbij je leden commentaar op je foto's kunt laten geven. Dit kan bijvoorbeeld heel goed met Pixelpost. Helaas is dit een script dat Antagonist niet standaard installeert maar is wel gewoon te downloaden en heel eenvoudig te installeren op je website. Kijk maar eens op de website van laura Vink (lauravink.nl).
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » ma nov 30 2009 5:39 pm

Rene, (geen kritiek of aanval hoor) maar alles wat jij als mogelijke opties en mogelijkheden opnoemt zijn perfect te realiseren bij de goedkope hosting partijen. Zaak is er op te letten dat een hostingpartij PHP en MySql aanbied en geen of weinig beperkingen heeft op gebied van o.a. subdomeinen, emailadressen en het aantal MySql database's. Het grappige is dat de goekope jongens hier vaak geen of nauwelijks beperkingen op hebben en de dure jongens zoals Xs4all, Solcon, en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen, wel veel beperkingen hebben, die beginnen ze vaak los te laten bij dure pakketten. Wat je bij de grote jongens vooral betaald zijn de dure kantoren, de mercedes die voor de deur staat en de 32 GB iphone van de directeur.

Natuurlijk is het wel zaak op te passen bij de keuze van een goedkope hoster van je website. Er zijn veel studenten die een servertje onder hun bed hebben liggen en een verbinding hebben via een ziggo abonementje. Ja dat is niet slim natuurlijk. Maar de genoemde namen die hier al gevallen zijn, zijn allemaal stuk voor stuk goede partijen. Ga maar googelen op reverenties.

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » ma nov 30 2009 6:06 pm

Ik heb zelf mijn domein bij http://www.helderhosting.nl staan. De kosten hiervoor zijn € 5.95 per maand incl. gratis domeinnaam. Je hebt hier 10GB aan ruimte en 100GB dataverkeer. Dat is prima voor een foto website. Als applicatie kun je Gallery2 van Menalto (al eerder aangegeven) gebruiken. Hier kun je gebruikersaccounts in aanmaken ed. en alle leden zijn/haar foto's laten uploaden. De grootte van de foto's kun je zelf bepalen. Ook een reactie systeem is hier in toegevoegd. Dus eigenlijk precies wat je zoekt en gratis! Tevens zijn er ook veel thema's te downloaden/maken voor de gallery zodat hij geheel in eigen stijl is aan te passen!

Zie http://www.roykersbergen.nl/gallery voor een voorbeeld.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » ma nov 30 2009 8:53 pm

Ik heb de mijne hier geparkeerd.

http://hosting2go.nl/

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”