Beginnerstips macro-fotografie in aqua gevraagd

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Sannie

Beginnerstips macro-fotografie in aqua gevraagd

Bericht door Sannie » vr feb 02 2007 5:38 pm

Hoi allemaal!

Ik ben net in het bezit van een nikon D50 met de standaard kitlens 18-55 en daarbij heb ik een nikkor 60 mm f/2.8 gekocht.
Ik maak graag foto's van mijn aquaria en dan het liefst macro, omdat ik vele kleine visjes en andere waterdiertjes heb.
Nu ben ik al even een paar kaartjes aan het volschieten geweest met deze nieuwe macro lens, maar ik krijg maar weinig foto's scherp!
Heeft iemand wat beginnerstips voor mij? Ik heb een statief in mijn bezit.
Het liefst krijg ik bijvoorbeeld garnaaltjes van zo'n 2 a 3 cm volledig scherp op de foto (deze foto's wil ik gebruiken voor mijn website), maar dat lukt nog niet.
Ik heb wel de mazzel dat ze goed gedresseerd zijn en netjes voor in de bak komen wandelen wanneer ik ga voeren :lol:
Het zijn echter wel beweeglijke diertjes, dus dat maakt het weer een beetje moeilijker!

Iemand wat tips voor deze noob in macro fotografie? :oops:

rjoemman

Bericht door rjoemman » vr feb 02 2007 7:34 pm

Het gaat dus om dit soort plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hjanssen

Bericht door hjanssen » vr feb 02 2007 7:40 pm

Mooie foto's maar heeft de TS hieraan?

rjoemman

Bericht door rjoemman » vr feb 02 2007 7:46 pm

hjanssen schreef:Mooie foto's maar heeft de TS hieraan?
Sorry, misschien had je het topic bij objectieven nog niet gezien.
Sannie is m'n vriendin en deze foto's zijn door haar met de 60mm lens gemaakt.

Ze wil dus betere foto's en vraagt tips. Dan is het natuurlijk handig om te laten zien wat ze er tot nu toe van heeft gebakken. Adhv de Exif kunnen jullie beter adviseren wat ze wel of niet goed doet.

Raoul

hanninkj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hanninkj » vr feb 02 2007 7:57 pm

In het verleden heb ik zeer veel Killi's(eierleggende tandkarpers 2cm - 15 cm) gefotografeerd en had hiervan een internationaal grote collectie en zijn ook in boeken en publicaties gebruikt. Ik fotografeerde deze visjes door een speciaal bakje te gebruiken waar een extra ruitje op 2 cm van de voorruit gezet kon worden waardoor de vis alleen voor de ruit langs kon zwemmen.
Ik fotografeerde altijd met de 105 mm macro en de camera en flitser schuin op het glas gericht zodat je geen reflectie kreeg.

In een aquarium is ook wel mogelijk maar dan moet je veel geduld hebben maar hier geldt ook dat je altijd schuin op het glas moet fotograferen. Gebruik een zodanig diafragma dat je de grootst mogelijke scherptediepte hebt.

Sannie

Bericht door Sannie » vr feb 02 2007 8:11 pm

Visjes met flits lukt wel en inderdaad doe ik dan ook schuin inflitsen.
Maar garnaaltjes doe ik liever zonder flits, want die zien er vreemd uit wanneer je foto's met flits maakt ;)

En mag ik vragen waarom je een zo groot mogelijke scherptediepte adviseert? Ik dacht namelijk dat juist bij vissen het het mooiste is als je alleen de vis zelf scherp pakt en de achtergrond mooi wazig.

dragon2

Bericht door dragon2 » vr feb 02 2007 8:28 pm

Glasplaat erin zodat de vis in een zo klein mogelijk gebied kan zwemmen vanwege scherptediepte. Met een beetje geluk kan dat ook wel in je eigen bak anders zul je een showbakje met "rails" voor de extra ruit moeten maken.

hanninkj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hanninkj » vr feb 02 2007 8:35 pm

Je hebt dit nodig omdat de vis bijna nooit evenwijdig aan de ruit staat en dan is maar een gedeelte van de vis scherp.

Speel ook eens met de witbalans en eV als je zonder flits werkt anders krijg je geen natuurlijke kleuren. Mijn ervaring is dat je hier erg veel mee kunt bereiken en ik gebruik dit veel bij fotografie van bloemen.
Wanneer je geen flits gebruikt kun je beter met diafragma voorkeuze werken is mijn ervaring.

Sannie

Bericht door Sannie » vr feb 02 2007 8:49 pm

Net even een shootje gedaan en deze foto's vond ik nog enigzins gelukt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hanninkj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hanninkj » vr feb 02 2007 9:18 pm

Deze resultaten zijn beter, maar je ziet dat ze niet allemaal even scherp zijn, wat is je diafragma en waar stel je op scherp. Denk er wel aan dat je schoon water in het aquarium nodig hebt om goed te fotograferen.

Sannie

Bericht door Sannie » vr feb 02 2007 9:29 pm

KLopt hoor, het diafragma stond dus gewoon niet ver genoeg open ;)
Zo zie je vooral op de laatste foto dat de ene garnaal wel scherp is en de ander niet, terwijl ze amper van elkaar af staan in diepte. Ik ga morgen weer eens een poging doen en dan wat spelen met de diafragma.

Ik stel meestal scherp op het oogje van een kreeft of garnaal overigens ;)

Sannie

Bericht door Sannie » vr feb 02 2007 9:41 pm

Oja, uiteraard is het schoon water... maar je kan er weinig aan doen als er af en toe een vuil/voerdeeltje zweeft he (of een uitwerpseltje.... :oops: ).
Ik probeer iig de bakken altijd zo schoon mogelijk te houden, wat ook wel moet met garnaaltjes aangezien die erg gevoelig zijn :wink:

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » vr feb 02 2007 9:44 pm

:) Ik zou het proberen met een flitser :)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr feb 02 2007 10:36 pm

Zou het misschien helpen om de flitser met een kabel als de sc-29 los van de camera te gebruiken. Dan kun je hem ook stijf tegen het glas van het aquarium houden voor een maximale lichtopbrengst in het water.
Zelf heb ik hier trouwens absoluut geen ervaring mee, mijn parkieten doen het niet zo goed onder water.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

GdP

Bericht door GdP » vr feb 02 2007 10:59 pm

Volgens mij heeft Sannie geen hulp meer nodig. Die laatste foto's zien er bijna perfect uit. Alleen wat meer diafragmeren, volgens mij. :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”