dust-remover

Discussies over ons favoriete merk
Kubus

dust-remover

Bericht door Kubus » zo feb 11 2007 3:41 am

Hallo allemaal :D

Zou iemand me kunnen vertellen of Nikon ook al snel met dit soort technieken komt als de Canon 400d? Blijf dit namelijk nog steeds een groot voordeel van de 400d vinden.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Canon nooit van gehoord

Bericht door George Fennes » zo feb 11 2007 6:40 am

Geen idee, maar de voordelen van Nikon t.o.v. Canon 400D zijn vele malen groter.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Stef

Re: Canon nooit van gehoord

Bericht door Stef » zo feb 11 2007 9:21 am

George Fennes schreef:Geen idee, maar de voordelen van Nikon t.o.v. Canon 400D zijn vele malen groter.
Dat lijkt mij ook.
Andere vraag: is er een eenvoudige manier om netjes stof uit de camera en van de CCD te verwijderen?

George Fennes
Clublid
Clublid

Altijd maar weer die sensors

Bericht door George Fennes » zo feb 11 2007 11:29 am

Ik heb zo'n Rocket blaasdinges, hou m'n body op z'n kop en blazen maar met dat ding.

Dan klap ik de spiegel op en blaas nog een paar keer, dat heeft tot op heden wel aardig geholpen.

Als er dan nog hardnekkig stof op blijft zitten, zal je toch aan sensor cleaning moeten doen, en dat heb ik tot op heden in Beverwijk laten doen tot volledige tevredenheid.

Maar ik heb begrepen dat er zo nu en dan wel eens een demonstratie wordt gegeven door bekende fotozaken en dat wil ik dan ook wel even zien, dan kan ik het zelf doen.

Ook collega forumlid zou het nog een keer demonstreren, daar zie ik met hooggespannen verwachting naar uit.

Kubus

Re: Canon nooit van gehoord

Bericht door Kubus » zo feb 11 2007 3:53 pm

George Fennes schreef:Geen idee, maar de voordelen van Nikon t.o.v. Canon 400D zijn vele malen groter.
Vertel? Zit zelf namelijk nog veel te twijfelen tussen beide merken.

Hoevaak en hoeveel kost een sensor cleaning eigenlijk? Voor de d50 en d80 bijvoorbeeld?

Edit:
Zag een hele tijd terug op youtube een intervieuw met een van de topmensen van Nikon bij een grote beurs. Daar werd een reactie op de dustremover van Canon gevraagd. Hij zei dat ze dat nog niet doen omdat ze daar nog niet 100% tevreden over zijn bij Nikon, en ze het pas willen invoeren als ze dat wel zijn. Dan mag je eigenlijk wel verwachten dat ze daar over een jaartje mee komen toch?

dragon2

Bericht door dragon2 » zo feb 11 2007 4:28 pm

Sensor cleaning kost 15-20 euro ofzo, soms gratis (ligt aan de fotograaf en hoeveel je nog meer koopt :wink: ). Tis alleen nodig als je vlekken ziet op je foto's. Ik heb gewoon een setje cleaning spul gehaald en het me een keer voor laten doen, hoefde ik niet eens voor te betalen en ze gebruikte hun eigen swabs niet mijn nieuwe (Kamera Express). Konijn liet ik het eerst altijd doen maar was toevallig in R'dam.

De selfcleaning van Canon is niet foutloos, en vocht vlekjes ed haalt ie natuurlijk ook niet weg door trillen en ook het opstarten van je camera duurt wat langer.

Als je geen lenzen wisselt en ook geen zoomlenzen gebruikt dan zal je niet veel gebeuren, bij wisselen of zoomen komt er gegarandeerd weleens een stofje binnen. Maar ik geloof dat ik maar 1x/half jaar hoef te cleanen, zoiets, en ik wissel en zoom me suf.

George Fennes
Clublid
Clublid

Stofjes

Bericht door George Fennes » zo feb 11 2007 5:40 pm

Hallo Kubus,

We zijn een maand in Suriname geweest en als een land stoffig en vochtig is, dan is het Suriname wel.

Zelf had ik toen nog maar één body en heb me gek gewisseld met mijn Nikkor 50mm 1.4 een Sigma 17-70mm 2.8-4.5 macro en de Nikkor 70-200mm 2.8 VR en heb ongeveer 3000 foto's geschoten.
En nog geen stof te zien op de sensor.

Mijn oudste dochter heeft bijna constant haar Nikkor 80-400mm op de body gehad is een behoorlijk zoomobjectief dus een aardige pompwerking zou je zeggen en een paar keer heeft ze de Sigma 17-70mm 2.8-4.5 macro op de body gehad, en ongeveer 2000 foto's gemaakt, maar ook geen zichtbaar stof op de sensor.

Mijn jongste dochter heeft bijna constant met een Tamron 28-300mm op de body rondgelopen en iets van 1800 foto's gemaakt, maar ook geen zichtbaar stof op de sensor.

Wel hebben we de camera's zoveel mogelijk stofvrij gehouden.

Dus zo nu en dan een lapje rond het objectief en de body gehaald, zodat het stof wat op de body en de buitenkant van het objectief zit verwijderd, dan kan het door het zoomen en wisselen niet naar binnen komen.

Maar mij valt het bijzonder mee moet ik zeggen.

GdP

Bericht door GdP » zo feb 11 2007 8:09 pm

Hallo George,

Is dit wat voor je:

http://www.delkin.com/products/sensorscope/

Met vr. gr.
Gerrit

Nog eens even goed gekeken, maar de prijs :shock: :shock:

George Fennes
Clublid
Clublid

Sensorcleaning

Bericht door George Fennes » ma feb 12 2007 5:59 am

Ziet er mooi uit Gerrit,

Maar de prijs is ook niet mals.

Maar volgens mij, moet het met de tot op heden bekende spulletjes ook goed te doen zijn.

Maar heb je gezien dat ze CD's en DVD's verkopen die tot 300 year gegarandeerd zijn?

Lijkt me interessant, dus over 300 jaar kan ik nog genieten van mijn opnames die ik nu maak en digitaal op CD of DVD zet.

Maar wat nu als ik over 301 jaar wil kijken naar mijn CD of DVD, hebben we dan nog wel CD en DVD recorders of moet ik er nu een paar goed conserveren, dat ik ze dan uit de motteballen haal om te gebruiken? :oops:

Daar moeten we ook nog maar even een onderzoek naar doen!

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » ma feb 12 2007 8:10 am

In het blad Fotomarkt (februari) staat een artikel van een bedrijf dat sensors schoonmaakt. Zijn conclusie is dat de techniek van camera's met automatische sensor schoonmaken niet werkt. Zelf schoonmaken is groot risico. Ik blaas alleen en kom niet aan de sensor hoe goed het middel ook volgens de fabrikant is.

George Fennes
Clublid
Clublid

Stofzuigen

Bericht door George Fennes » ma feb 12 2007 8:25 am

Hoi Wil,

Tot op heden, volg ik de dezelfde handelwijze als jij doet.

Maar straks ga ik 3 maanden naar Suriname en als er dan wat vuil op de sensor zit, is er daar niemand die ik aan mijn sensor durf te laten prutsen.

Ze verkopen daar niet eens digitale spiegelreflexen, dus laat staan dat ze er verstand van hebben.

Daarom wil ik mij er wel in gaan verdiepen of ik zelf wat kan doen.

GdP

Re: Sensorcleaning

Bericht door GdP » ma feb 12 2007 9:12 am

George Fennes schreef: Lijkt me interessant, dus over 300 jaar kan ik nog genieten van mijn opnames die ik nu maak en digitaal op CD of DVD zet.

Maar wat nu als ik over 301 jaar wil kijken naar mijn CD of DVD, hebben we dan nog wel CD en DVD recorders of moet ik er nu een paar goed conserveren, dat ik ze dan uit de motteballen haal om te gebruiken? :oops:

Daar moeten we ook nog maar even een onderzoek naar doen!

George als je dat over 301 jaar nog wil meemaken, dat zou ik me nu in laten vriezen. En over 301 jaar weer laten ontdooien. Persoonlijk zou ik dat wel jammer vinden, want ik mag jouw bijdragen op dit forum graag lezen.
Met vr. gr.
Gerrit

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » ma feb 12 2007 9:23 am

Oké Gerrit,

Gerrit schreef:

Code: Selecteer alles

George als je dat over 301 jaar nog wil meemaken, dat zou ik me nu in laten vriezen. En over 301 jaar weer laten ontdooien. Persoonlijk zou ik dat wel jammer vinden, want ik mag jouw bijdragen op dit forum graag lezen. 
Dan zal ik daar nog maar even mee wachten.

Ik heb ook nog geen zekerheid dat ze mij dan over 301 jaar nog kunnen ontdooien en weer tot leven kunnen brengen.

Wat dat betreft ga ik maar andere wegen zoeken om dat te realiseren.

Maar dat is off-topic en als ik daar op door ga krijg ik van Roel of Onno op m'n fl ........

Maar bedankt voor je commentaar.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma feb 12 2007 7:48 pm

Over stofjes op de sensor heb ik goede ervaring met een borstel van Visible Dust.

Zij hebben deze borstel gemaakt met extra zachte haren waarmee je echt je sensor schoonveegt.

Heb het inmiddels een paar keer naar tevredenheid toegepast. Ook hebben ze een apparaatje waarmee je de borstel laat ronddraaien om hem te 'laden' (statisch te maken) op die manier 'springt' het vuil van de sensor op de borstel.

Een nat systeem met bv. eclipse vloeistof heb ik nog niet geprobeerd ik denk dat dat voor mij een retourtje Beverwijk wordt. Maar droog durf ik het best aan.

:)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

fotobram

Dust shaker

Bericht door fotobram » vr feb 16 2007 3:04 pm

Een Nikon body met dust shaker lijkt mij ZEER wenselijk.
Ik heb met mijn D80 binnen enkele maanden al last van stof op de sensor gehad, terwijl ik daar met mijn Oly 300 in twee jaar geen last van heb gehad.
Voor mij het onomstotelijke bewijs, dat dust shakers, wave filters or whatever zeer zinvol zijn.
Zodra Nikon zo'n body heeft, dan zal ik de eerste zijn om die te kopen (mits betaalbaar natuurlijk).

Verder ben ik wel tevreden met mijn VR objectieven.
Maar in-body stabilisatie blijft toch ook interessant. Oly of Nikon, wie eerst ?

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”