Wireless Transmitter WT-1

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wireless Transmitter WT-1

Bericht door olle_griese » ma feb 19 2007 7:10 pm

Is er hier iemand hier die deze transmitter heeft? (of de WT-3 voor D2X)
Ik weet wat het doel van deze transmitter is maar ik vraag me af of je een laptop ook kunt gebruiken als opslagmedium, dus zonder de foto,s gelijk via FTP door te sturen.
Je zou dan dus gelijk je geheugenkaart weer leeg kunnen halen, en met een harde schijf op het lappie van b.v. 30 gig onbeperkt foto,s kunnen maken met een klein geheugenkaartje in je camera.
Zeg ik dit zo goed?

evertfoto

Bericht door evertfoto » ma feb 19 2007 7:20 pm

Je kunt m.i. beter kijken naar een opslagtank i.pv. een transmitter.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma feb 19 2007 8:23 pm

Met alle pespect Evert, maar mijn vraag was technisch bedoeld en ik vroeg niet om advies.
Ik vraag me dus af of je hem naast waar hij voor is gemaakt foto,s ook draadloos opslaat op de harde schijf :wink:

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma feb 19 2007 8:24 pm

Olle, ik heb de WT-1 sinds een maand of 4. Handig spul.

Heb er hier een stukje over geschreven http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hlight=wt1

Ook heb ik er een uitgebreidere review over geschreven. Zie hieronder

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel :wink: (ps er is een WT-1, een WT-2 en een WT-3. De WT-3 is voor de D200 en de WT-1 en 2 voor de d1 / 2 serie)
Ik liep verleden week tegen een opruiming aan op eBay van een serie WT-1a Wireless adapters voor onder de d2x / d2h camera's.

Heb zo een ding gekocht en over laten komen met FedEx. Allereerst was de levering supersnel (binnen 2 dagen), heb ik geen gedonder gehad met douane en bevatte de doos ook precies wat ik had besteld. En nu nog het mooie van dit alles -> het werkt nog goed ook.

Ik geeft toe, het was even stoeien voordat ik de settings goed had van de wireless en voordat ik begreep hoe alles precies werkt maar als het eenmaal is ingesteld werkt het prima. De snelheid van de WT-1a is niet hoog (11 mbit) maar om mee te beginnen leek het me wel even genoeg. Er is ook nog een geavanceerde versie, de WT-2a. Die heeft een snellere wireless verbinding (54 Mbit) plus dat je met die adapter nog de mogelijkheid hebt om de camera op afstand te bedienen zoals met de USB kabel.

Het handige is, dat als je foto's maakt in RAW + JPG je kan aangeven dat alleen de JPG wordt overgeplaatst, zo kun je dus snel bekijken of het resultaat goed is en evt. later de RAW foto verder bewerken nadat je die van het kaartje hebt gekopieerd.

Ik wil het gaan proberen voor Macro's, camera in de tuin of in de opstelling en schieten maar. Op de pc rechtstreeks kijken of het goed is, evt bijstellen en gaan.

Los van huiskamer gebruik is het mogelijk om de foto's waar ook ter wereld op een FTP server te dumpen. Kan handig zijn als je het nodig hebt zoals sport en pers. De adapter werkt tevens in adhoc mode / DHCP dus een omgeving waar een Wlan is zou genoeg moeten zijn.

De prijs voor dit alles..... $ 119,00 per stuk . En dan te weten dat ze nog in Nederlandse online winkels liggen voor € 876,00

Mocht je geintereseerd zijn, er liggen er nog een paar voor die prijs. Zoek op eBay naar wt-1a en zoek naar de spullen in de eBay store van Cameta.

Voorbeeldje van de d2x met de wifi opties voor TCP-IP
Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma feb 19 2007 8:40 pm

Geweldig,
Ik lees me er even doorheen en de vragen hoor je wel dan.
Ik heb de WT-1 gekocht (voor de D2H ) nieuw voor 110 euro incl. garantie.
Voor dat geld kun je dacht ik wel gein hebben van dat ding.
Je hoort nog van me.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma feb 19 2007 8:47 pm

Ik heb nog eens een software beschrijving in het engels gemaakt op nikoncafe.

mijn nic is daar ar90.

dit is de link (erg bruikbaar voor als je begint)

http://www.nikoncafe.com/vforums/showth ... light=wt-1

Michael

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

George Fennes
Clublid
Clublid

transmitter

Bericht door George Fennes » ma feb 19 2007 9:58 pm

Olle, is zo'n transmitter ook op een D70s te zetten?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: transmitter

Bericht door olle_griese » ma feb 19 2007 10:03 pm

George Fennes schreef:Olle, is zo'n transmitter ook op een D70s te zetten?

Nee,
De WT-1 is voor de D2H (x) en de WT-2 is voor de D2X
Waar die a voor staat weet ik (nog) niet.

George Fennes
Clublid
Clublid

Transmitter

Bericht door George Fennes » ma feb 19 2007 10:09 pm

Heb ik eindelijk een goede smoes om een D2Xs aan te schaffen, want die werkt met een transmitter.
Ik laat het gelijk aan mijn vrouw lezen (moet ik haar eerst uitleggen wat een transmitter is).

Maar zonder dolle Ollo, ik begrijp dat een transmitter meer op het professionele vlak gericht is en niet op zo'n amateurcamera als de D70s die ik heb.

Maar bedankt voor de info, ik weet nu waar ik voor kan sparen.

Blijf het objectief bekijken

a90
Forumlid
Forumlid

Re: transmitter

Bericht door a90 » ma feb 19 2007 10:13 pm

olle_griese schreef:
George Fennes schreef:Olle, is zo'n transmitter ook op een D70s te zetten?

Nee,
De WT-1 is voor de D2H (x) en de WT-2 is voor de D2X
Waar die a voor staat weet ik (nog) niet.
Je hebt een a en een niet a versie. Dit heeft te maken met een beperking van het aantal kanaalfrequenties dat in de States gevoerd mag worden.

De WT1 is 11mbps en de WT2 is 54 mbps. Bij de WT2 heb je ook via wifi de camera control pro mogelijkheden.

Het blijft leuk spul en ik gebruik het veel. Het slurpt alleen batterijen. Het heeft mij een en-el 4a doen kopen :shock:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Wireless Transmitter WT-1

Bericht door Roelof » di feb 20 2007 1:55 am

olle_griese schreef:Is er hier iemand hier die deze transmitter heeft? (of de WT-3 voor D2X)
Ik heb de WT-3 bij mijn D200 en ik vind het met name leuk speelgoed. Niet zozeer om je foto's ergens op een FTP server te zetten, want dat heb ik nog nooit geprobeerd, maar om de foto's direct op de laptop te plaatsen.

Met mijn D200 in combinatie met de WT-3 en Capture 4 kan ik de foto's rechtsstreeks op de laptop zetten, dan komen ze niet eens op de geheugenkaart in de camera te staan. Dan heb je ook geen gedoe met mensen die je de camera uit de hand willen grijpen, omdat ze de foto willen zien. :-)

Het liefst gebruik ik de WT-3 rechtstreeks naar de laptop, dus niet via een bestaand draadloos LAN, rechtstreeks gaat een stuk sneller.

De leukste effecten zijn met kleine kinderen (zolang ze maar van je computer afblijven, mijn neefje van anderhalf heeft de neiging om op alle apparaten met knoppen te slaan, net zolang tot ze geluid geven.) en met oude mensen, mijn vader heeft de ogen te slecht om veel info van het toch niet zo kleine scherm van mijn D200 te halen, het scherm van mijn laptop werkt veel beter voor hem.

Mijn oude motto doet sinds mijn WT-3 weer volop mee: Een digitale camera is maar half zo leuk als je er geen laptop bij hebt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo feb 21 2007 10:06 pm

En, doet ie het al ? :) Kun je je camera al ping'en 8)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do feb 22 2007 12:47 am

a90 schreef:Kun je je camera al ping'en 8)
Dat vond ik een leuke vraag.
Dus ik m'n WT-3 op m'n D200 schroeven, (ik weet dat ie 't doet, dat is het probleem niet,) LAN thuis instellen als profiel, in de DHCP tabel van de router kijken op welk IP-adres de camera zit en pingen:
4x Time-out bij opdracht. :cry:
PC-stand en overdrachtsstand geprobeerd, maar geen verschil.
De WT-3 ondersteunt pingen dus niet, dat zegt natuurlijk nog niks over de WT-1 en WT-2, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do feb 22 2007 8:15 pm

Michael,
Kun je (jou eigen) onderstaande tekst eens in jip en janneke taal vertalen? (in het Nederlands dus)

I own the WT-1A and it took me a couple of hours to set it up. Most important is that the device does not gives you a lot of feedback on the status and - or how far in the chain the device is able to send files

If you take it down in a few steps it is like this.

a. Attach the device and see if the Camera is accepting it

b. See on the camera at the IP settings (if set to auto IP / DHCP mode) if you have any luck on picking up a given IP number from your local network.

c 1. If you have picked up a IP number than setup your PC to act as an FTP server. To do so go to 'control panel' - 'add or remove software' - ' windows components' - ' then select 'internet information services' and click on 'details' then select 'File transfer protocol' and select install.

c 2. Once the FTP service is installed on your computer by default it creates a folder somewhat like c:\inetpub\ftproot. I've created a subfolder in there named d2x.

c 3. Now it is time to have a look at the security of the FTP account. By default the FTP server will allow the same users as are known by your Windows XP so please enter that information in de D2x (combined with the proper FTP host. this can be the ip number of the windows pc or the name of it)

c 3. All messages regarding to the FTP service (also error messages) are to be found in this folder C:\WINDOWS\system32\LogFiles\MSFTPSVC1 here are text files store by day which can help determine any FTP problems.

d. Once everything is in place you should be able to send out files from you D2x to your computer. Now I use the WT-1 mainly for transport of JPG's to the pc. I select the setting RAW + JPG basic. The transmitter is able to only send out the JPG to the PC.

I use this a lot while I am in the house or garden making macro's. The 'sneak peak' tells me if the focus is correct. The NEF on the CF card remains until ou delete it.

I did not expect to use the WT1 as much as I do right now. For example I own the WT1 now for a month and already transmitted more than 500 jpg's with it. The average speed to send a jpg at about 1.5mb is about 4 sec's

For me it has become very fast a important part of my workflow and I like it a lot

It is very important to understand that with the wireless solution you make your local network available to others. Please make sure you make the proper security settings. For example; I only use the WT1 as a wireless device in my home network so I've set my wireless switch that it is only accepting the MAC address from my WT1.

Please let me know if you need more information.

Michael

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do feb 22 2007 8:41 pm

Roelof schreef:
a90 schreef:Kun je je camera al ping'en 8)
Dat vond ik een leuke vraag.
Dus ik m'n WT-3 op m'n D200 schroeven, (ik weet dat ie 't doet, dat is het probleem niet,) LAN thuis instellen als profiel, in de DHCP tabel van de router kijken op welk IP-adres de camera zit en pingen:
4x Time-out bij opdracht. :cry:
PC-stand en overdrachtsstand geprobeerd, maar geen verschil.
De WT-3 ondersteunt pingen dus niet, dat zegt natuurlijk nog niks over de WT-1 en WT-2, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
Vast een firewall op de WT3 :shock: :wink:

Ik kan de WT-1 prima pingen en hij geeft me keurig antwoord 8)

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”