Gebruik van mijn foto's op Flickr door derden
Gebruik van mijn foto's op Flickr door derden
Hallo mensen
ik ben een jaartje bezig met fotografie en dus nog groen achter de (fotografische) oren. Ik zet ook (een deel van) mijn foto's op Flickr. Onlangs heb ik foto's van Parijs Roubaix online gezet. Nu ontvang ik een mail van een website die me vraagt om mijn Flickr-foto's te gebruiken voor hun website. Blijkt dat er al een foto van mij op hun site staat, dat is dus voordat ik mijn toestemming heb gegeven. Ze vermelden wel (in t klein) mijn flickr pagina onderaan het artikel. Ik wil daar nu geen drama over maken, integendeel, ik voel me zelfs een beetje gevleid. Maar mijn vraag is hoe ik daar nu best mee om ga. Hebben jullie tips of ervaringen ? Hopelijk stel ik hier geen domme vraag.
Groetjes, Axel
ik ben een jaartje bezig met fotografie en dus nog groen achter de (fotografische) oren. Ik zet ook (een deel van) mijn foto's op Flickr. Onlangs heb ik foto's van Parijs Roubaix online gezet. Nu ontvang ik een mail van een website die me vraagt om mijn Flickr-foto's te gebruiken voor hun website. Blijkt dat er al een foto van mij op hun site staat, dat is dus voordat ik mijn toestemming heb gegeven. Ze vermelden wel (in t klein) mijn flickr pagina onderaan het artikel. Ik wil daar nu geen drama over maken, integendeel, ik voel me zelfs een beetje gevleid. Maar mijn vraag is hoe ik daar nu best mee om ga. Hebben jullie tips of ervaringen ? Hopelijk stel ik hier geen domme vraag.
Groetjes, Axel
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Gebruik van mijn foto's op Flickr door derden
Een vraag niet stellen is dom...Axelred schreef:Hopelijk stel ik hier geen domme vraag.

We hebben zoiets een maand of wat geleden ook gehad in een draadje. Probeer even te zoeken. Of wellicht weet iemand het precieze draadje nog..
Alex, er bestaan geen domme vragen. Alleen domme antwoorden
Betreft de post waar het om ging:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=23553
Succes
Betreft de post waar het om ging:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=23553
Succes
Jep, dat was mijn negatieve ervaring, maar .......
Het kan ook anders, heb een serie gemaakt, van het lichten van een woonboot.
Werd benaderd door het takelbedrijf, die de foto's op DVD wou hebben, en kreeg een
riante vergoeding
Het kan ook anders, heb een serie gemaakt, van het lichten van een woonboot.
Werd benaderd door het takelbedrijf, die de foto's op DVD wou hebben, en kreeg een
riante vergoeding

Daniel bedankt voor de link, en bedankt allemaal voor de eerste reacties. Ik zal dat andere draadje zeker lezen. Nog andere meningen?
groetjes, axel
groetjes, axel
Lees ook eens goed de voorwaarden van je Flickr account na.
Volgens mij doet niemand dit

- Evert Zandbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Blijft altijd een lastig punt dit soort zaken.
Vaak heb je.......
1) dat je wil dat bekend(er) wil worden met je foto's
2) je wil ook dat er geld tegenover staat
Voor punt 1 gebruik je Flickr omdat je daarmee de potentie hebt een groot publiek te bereiken, echter kan het inderdaad voorkomen dat je soms foto's van jezelf ziet op plekken die je niet verwacht (al dan niet met of zonder credits).
Voor punt 2, moet je voor jezelf bepalen wat jij wil. Je kunt er namelijk voor kiezen om te zeggen 2 foto's gratis en de rest wordt een vergoeding voor gegeven. Zo ben je 'binnen' en ga je ook nog wat centen ontvangen. Of je sluit een deal dat ze linken naar je profiel of eigen website.
Standaard zit er copyright op je foto, maar je kunt in je account settings van Flickr daarin wel wijzigingen doen. Maar ik zou hem maar op 'all rights reserverd' houden.
Hopenlijk kun je hier wat mee!
Vaak heb je.......
1) dat je wil dat bekend(er) wil worden met je foto's
2) je wil ook dat er geld tegenover staat
Voor punt 1 gebruik je Flickr omdat je daarmee de potentie hebt een groot publiek te bereiken, echter kan het inderdaad voorkomen dat je soms foto's van jezelf ziet op plekken die je niet verwacht (al dan niet met of zonder credits).
Voor punt 2, moet je voor jezelf bepalen wat jij wil. Je kunt er namelijk voor kiezen om te zeggen 2 foto's gratis en de rest wordt een vergoeding voor gegeven. Zo ben je 'binnen' en ga je ook nog wat centen ontvangen. Of je sluit een deal dat ze linken naar je profiel of eigen website.
Standaard zit er copyright op je foto, maar je kunt in je account settings van Flickr daarin wel wijzigingen doen. Maar ik zou hem maar op 'all rights reserverd' houden.
Hopenlijk kun je hier wat mee!
[Nikon gear]
-- Nikon D300s, Nikon 50mm 1.4, Nikon 28-80, Sigma 70-200 2.8, Sigma 400 f5.6, SB-800 en nog wat batterijen meuk ---
-- Nikon D300s, Nikon 50mm 1.4, Nikon 28-80, Sigma 70-200 2.8, Sigma 400 f5.6, SB-800 en nog wat batterijen meuk ---
Heb ik idd. nog niet gedaan, en Eric, leren we daar dan iets van ?EricP schreef:Lees ook eens goed de voorwaarden van je Flickr account na.
Evert ik denk dat je de situatie goed samenvat.
Voor mij is het toch nog te vroeg om geld te kunnen/willen verdienen, technisch heb ik nog een lange weg af te leggen.
Ik denk dat in dat geval de nadruk mag liggen op meer mensen leren kennen, banden leggen, ... Ik denk dat het geen slecht idee is om akkoord te gaan met het gebruik van mijn foto's in ruil voor een link.
Later zien we dan wel weer ...
Als je echt naar een professionele 'carrière' wilt, dan moet je niet gratis weggeven. Een klant zal namelijk nooit (zelden) opeens geld gaan betalen, als je het eerder gratis weggegeven hebt. Je bouwt dus geen klantenkring op waar je echt iets aan hebt. Je leert alleen mensen kennen die gratis foto's willen.
Ook voor het opbouwen van een professionele carrière kan weggeven best een optie zijn, maar de enige die daarover beslist ben jij: een ander mag zich niets zomaar toe-eigenen. Zoals uit het al aangehaalde draadje blijkt, sta je formeel sterk als je alsnog een vergoeding bedingt. Maar ik zeg altijd: gelijk hebben is een stuk makkelijker dan gelijk krijgen.