Droom van een telefoonfabrikant
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Droom van een telefoonfabrikant
Dit is de droom van Nokia, maar zit er misschien een kern van waarheid in. De telefoon van mijn zoon maakt al mooie foto's van 8 mp. Hij vindt het prachtig en ziet geen noodzaak meer om een camera te kopen.
'Cameramobieltjes verdringen dure spiegelreflex'
Uitgegeven: 22 april 2010 15:40
Laatst gewijzigd: 22 april 2010 17:36
AMSTERDAM - Digitale spiegelreflexcamera’s hebben hun langste tijd gehad. De serieuze fototoestellen zullen in de nabije toekomst haast volledig worden verdrongen door cameramobieltjes, meent Nokia.
Nokia’s verkoopschef Anssi Vanjoki stelt tegenover persbureau Reuters dat de cameratechnologie in smartphones met zulke sprongen vooruitgaat, dat die een ‘revolutie’ zal ontketenen op de markt voor systeemcamera’s.
Mobieltjes die HD-video-opnames kunnen maken worden volgens de Finse topman binnen de komende twaalf maanden gemeengoed. Deze toestellen zullen dan ook stuk voor stuk direct zijn aan te sluiten op HD-tv’s. Met hun 12-megapixelsensors zouden ze bovendien net zulke grote prenten kunnen schieten als zwaarlijvige spiegelreflexcamera’s.
Beeldruis
Hoewel de technologie op het gebied van mobiele fotografie inderdaad niet stilstaat, is het nog zeer de vraag of Vanjoki’s gedurfde voorspellingen op korte termijn werkelijkheid zullen worden.
Mobieltjes kunnen op papier misschien steeds meer, in de praktijk blijven ze voorlopig kampen met ruimtegebrek in de kleine toestellen, waardoor een hogere mate van beeldruis en beperkte zoommogelijkheden vooralsnog een groot struikelblok vormen.
'Cameramobieltjes verdringen dure spiegelreflex'
Uitgegeven: 22 april 2010 15:40
Laatst gewijzigd: 22 april 2010 17:36
AMSTERDAM - Digitale spiegelreflexcamera’s hebben hun langste tijd gehad. De serieuze fototoestellen zullen in de nabije toekomst haast volledig worden verdrongen door cameramobieltjes, meent Nokia.
Nokia’s verkoopschef Anssi Vanjoki stelt tegenover persbureau Reuters dat de cameratechnologie in smartphones met zulke sprongen vooruitgaat, dat die een ‘revolutie’ zal ontketenen op de markt voor systeemcamera’s.
Mobieltjes die HD-video-opnames kunnen maken worden volgens de Finse topman binnen de komende twaalf maanden gemeengoed. Deze toestellen zullen dan ook stuk voor stuk direct zijn aan te sluiten op HD-tv’s. Met hun 12-megapixelsensors zouden ze bovendien net zulke grote prenten kunnen schieten als zwaarlijvige spiegelreflexcamera’s.
Beeldruis
Hoewel de technologie op het gebied van mobiele fotografie inderdaad niet stilstaat, is het nog zeer de vraag of Vanjoki’s gedurfde voorspellingen op korte termijn werkelijkheid zullen worden.
Mobieltjes kunnen op papier misschien steeds meer, in de praktijk blijven ze voorlopig kampen met ruimtegebrek in de kleine toestellen, waardoor een hogere mate van beeldruis en beperkte zoommogelijkheden vooralsnog een groot struikelblok vormen.
Re: Droom van een telefoonfabrikant
geef mij maar gewoon een echte camera. Coolpix en Reflex. Die cameratjes in mobieltjes is zo'n geneuzel. Soms kan je er iets moois mee schieten. Maar ik vertrouw op mijn reflex en compact camera voor vakanties en zo.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Leuke verhaaltjes van die verkoopschef Anssi Vanjoki. Heeft misschien verstand van mobieltjes maar niet van optische en natuurkundige eigenschappen. Zoals bekend gaat het kleiner maken van pixels gepaard met het eerder intreden van diffractie. Ofwel de scherpte loopt op een gegeven moment alweer achteruit bij een gegeven diafragma, voordat de scherpte van een lens zelf al op niveau zou zijn. Dat zie je ook bij APS-C en full frame sensors.
Bij die toch al pietepeuterige sensors in mobieltjes kom je op die wijze nooit aan een echt fatsoenlijk scherp beeld, laat staan mooie fraaie HD-video's. Om maar te zwijgen van creatieve aspecten als het gebruik van selectief kleine scherptediepte. Bij die kleine sensors is alles "scherp" (wazig tegenover een echte camera) van voor tot achter.
Wat theorie: http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... graphy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij die toch al pietepeuterige sensors in mobieltjes kom je op die wijze nooit aan een echt fatsoenlijk scherp beeld, laat staan mooie fraaie HD-video's. Om maar te zwijgen van creatieve aspecten als het gebruik van selectief kleine scherptediepte. Bij die kleine sensors is alles "scherp" (wazig tegenover een echte camera) van voor tot achter.
Wat theorie: http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... graphy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Franklin
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik ben benieuwd hoe een 70-200mm er op een mobieltje uit zou zien.
Ik heb de 3Mp camera op mijn mobiel tot nu toe nog nooit gebruikt en dat wil ik zo houden. Ik pak de D90 wel.
Franklin.
Ik heb de 3Mp camera op mijn mobiel tot nu toe nog nooit gebruikt en dat wil ik zo houden. Ik pak de D90 wel.
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Dat weet ik niet, maar ik weet wel hoe een 24-70 eruit ziet op een Ipad-achtige... Open dit artikel van Thom Hogan en scroll ongeveer 2/3e naar beneden: http://www.bythom.com/design2010.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Franklin schreef:Ik ben benieuwd hoe een 70-200mm er op een mobieltje uit zou zien.
Sowieso wel een interessant artikel.
Spul waarmee je foto's maakt...
Tsja, het is waar je je foto's voor gebruikt. Ik durf te wedden dat je met een fatsoenlijke telefooncamera (een van de betere die momenteel te krijgen is bedoel ik) na een beetje bewerking prima afdrukken kunt maken op 10x15, waar je echt niet aan ziet dat het gemaakt is met een telefoon.
Bewerking is wel noodzakelijk, kleurzweem, witbalans en contrast zijn vaak behoorlijk matig is mijn ervaring.
Bewerking is wel noodzakelijk, kleurzweem, witbalans en contrast zijn vaak behoorlijk matig is mijn ervaring.
ik wacht wel tot ik kan bellen met mijn reflex.dat lijkt mij beter.
- reneo57
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
amstel schreef:ik wacht wel tot ik kan bellen met mijn reflex.dat lijkt mij beter.

M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vind het wel interessant.
Die jongeren hebben een heel eigen beeldcultuur met daarbij heel eigen kanalen om ze te verspreiden.
Hup via de mobiel direct naar Hyves of Facebook.
Ik hou wel van de directheid ervan.
Het is volgens mij niet de goede weg om ze te beoordelen volgens klassieke fotografische criteria.
Popmuziek deugde ook niet volgens de regels van de klassieke muziek.
Ik zou zeggen: moedig het zoveel mogelijk aan.
Die jongeren hebben een heel eigen beeldcultuur met daarbij heel eigen kanalen om ze te verspreiden.
Hup via de mobiel direct naar Hyves of Facebook.
Ik hou wel van de directheid ervan.
Het is volgens mij niet de goede weg om ze te beoordelen volgens klassieke fotografische criteria.
Popmuziek deugde ook niet volgens de regels van de klassieke muziek.
Ik zou zeggen: moedig het zoveel mogelijk aan.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Dit is meer voor de 'snel ter plaatse/ op het juiste moment' fotografie. Bijvoorbeeld bij een brand of ongeluk, kan je zo je mobiel uit je zak pakken en foto's maken. ...
Ik hou het toch bij mijn D60( nog even
)
Ik hou het toch bij mijn D60( nog even

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De resultaten die je met dit soort apparaatjes krijgt komen wat mij betreft het kiekjes-stadium niet voorbij. Met fotografie heeft het op zich niet zoveel van doen. Al was het alleen al het feit dat vrijwel alles altijd scherp is. Veelal is dat niet zo spannend...
Ik hoorde ooit eens dat de fotograaf de foto maakte.Patrick schreef:De resultaten die je met dit soort apparaatjes krijgt komen wat mij betreft het kiekjes-stadium niet voorbij.

- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Maar Tom, een timmerman gebruikt toch ook een hammer? Met een baksteen op een spijker meppen is zo stupid...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Mits het materiaal je niet teveel beperkt, ja.Tom schreef:Ik hoorde ooit eens dat de fotograaf de foto maakte.Patrick schreef:De resultaten die je met dit soort apparaatjes krijgt komen wat mij betreft het kiekjes-stadium niet voorbij.