24 Hrs Le Mans 2010
Geplaatst: ma jun 14 2010 1:30 pm
Sinds 2005 was ik dit jaar weer op Le Mans terug. Het was mijn 7e keer dat ik de race bijwoon en het blijft gewoon de meest indrukwekkende race die er bestaat.
Op woensdagochtend al vroeg vertrokken ( 3:30 uur) om toch op tijd op het circuit te zijn. Maarja, door Parijs is altijd een hele toer. Later dan gepland kwam ik in het welcome center aan om mijn kaarten en vestje op te halen maar ruim op tijd voor de trainingen diezelfde middag. Er werd al 4 uur land gereden dus alle tijd om wat foto's te maken maar door de vermoeidheid van de heenreis ging bijna alles fout. Dan maar mijn vestje voor de pitlane reserveren en mijn brandvrije race overall aantrekken en in de avond twee uur lang spelen in de pitstraat. Dat ging al veel beter maar het is wel uitkijken. Oren en ogen open houden.
De tweede avondsessie (22:00-00:00 uur) in het donker een beetje spelen met langere sluitertijden langs de baan verliep ook redelijk en eigenlijk kon ik tevreden terug kijken op een eerste dag op Le Mans. Na nog wat in de persruimte te hebben doorgebracht deed de auto voor de eerste nacht dienst als hotel.
Op donderdag eigenlijk maar een beetje wachten tot de tweede kwalificatiesessie begint. Om 19:00 uur barst het geweld weer los en dat duurt tot 21:00 uur. Nu ging het al veel beter na een dag rust en ook de volgende sessie van 22:00 tot 0:00 uur gaat ook probleemloos.
Op de vrijdag is de pitstraat open voor publiek en ik word veelvuldig aangesproken door de Ned. fans die mij vragen om een foto te maken vanuit de pitbox. Wel leuk omdat ik er veel ken die er ook al jaren komen.
In de avond is er in het centrum van Le Mans een rijdersparade. De rijders worden dan aan het publiek voorgesteld en rijden in historische auto's een parcours en delen handtekeningen uit aan het massaal opgekomen publiek.
Na de parade gaan we altijd even over één van de vele campings die langs het circuit zijn opgebouwd en ontmoeten we de fans.
Dat is altijd feest en ondertussen heb ik ook wel dorst gekregen. De auto is nog steeds mij hotel en om plm.2:00 uur gaan de oogjes dicht. Morgen is het weer vroeg dag.
Racedag.
In de ochtend is er eerst een warm-up van 45 minuten die al om 9:00 uur begint. Met de slaap nog in mijn ogen en camera's in de aanslag sta ik al langs de baan. Ondanks de korte nachtrust ging alles prima en het ontbijt staat op mij te wachte bij terugkomst in het paddock. De opbouw van de startgrid begint al om 12:30 uur. Met mijn fotovest volgeladen met flesjes drinken en een volle maag begeef ik mij op de startgrid om te zien hoe de teams met de auto's voorbij de hoofdtribune naar hun plekje gaan.
Na even daar te zijn geweest begeef ik mij naar mijn plekje om de start te fotograferen. Het was dringen voor een plaats in de eerste bocht. Fotografen vanuit de hele wereld komen op dit evenement af.
Nadat de straaljagers,zoals gebruikelijk, het evenement openen is het om klokslag 15:00 uur tijd om van start te gaan.
Een oorverdovend lawaai komt op je af denderen maar wordt bijna overstemd door het ratelen van de vele camera's langs de baan. Iedereen wil de startfoto hebben en de rook komt nog net niet uit de camera's
.
Na mijn rondje langs de baan te hebben gedaan is het tijd om met de media shuttle naar de andere kant te gaanom daar nog wat foto's te nemen. Ondertussen heb ik ook mijn fotovest voor de pitstraat gereserveerd en de overall weer aan getrokken. Klaar om weer de pitstraat in te gaan.
Ohja, er moet ook nog gegeten worden maar daar heb ik even geen tijd voor. Dat kan later ook nog wel want ondertussen is het zonnetje gaan schijnen en dat is in de pitstraat te mooi om er niet te zijn.
Na middernacht ben ik met mijn 3 poot statief langs de baan gaan staan om er foto's te maken met lange sluitertijden en om 2:30 uur heb ik besloten om toch maar een oogje dicht te gaan doen.
Zondag.
Al weer vroeg op na een nacht die gepaard gaat met racegeluiden en om 8:15 uur was ik weer in de persruimte. Hier werd ik verrast met een presentje van Peugeot Sport. Een jonge dame had voor alle aanwezige fotografen een toilettas met daarin enkele artikelen. Merci bien.
Vol bepakt met camera's ging ik hierna weer op pad en mijn rug begon al te protesteren. Na dagen met ruim 8 kilo aan fotomateriaal en een bodywarmer met spullen rond te hebben gelopen is dat ook niet vreemd. Teon ik na een tweetal uren terug bij mijn laptop kwam wachtte mij een volgende verrassing. Er was een PR-dame van Audi langs geweest en die had bij elke tafel een cadeuatje neergelegd. Wauw, er zat een heus elektrisch scheerapparaat van Audi Sport Le Mans 2010 in. Hertzliche danke. Zou ze mij hebben gezien want dat kwam wel van pas.
Tijd om een plekkie te zoeken waar ik de finish kan fotografen. Maarja, daar was ik niet de enige. Twee uur lang wachten in de zon om de finishfoto te maken moet je er maar voor over hebben. Na de race is het nog even in de menigte foto's maken van het podium. Gelukkig hadden ze een speciaal vak gemaakt voor de fotografen en dat was maar goed ook. De poorten gingen na de race open en de duizenden fans namen het asfalft in beslag.
Zo,nu nog even de foto's doorsturen en mijn auto,euh hotel, uitmesten.
Na een reis van 6,5 uur was ik nog mooi voor middernacht thuis.
Le Mans is weer voorbij en het was de moeite waard. Nu is het tijd om de foto's uit te zoeken. Het zijn er maar .... 10.383.
Hieronder enkele foto's van Le Mans.
Groeten Roel Louwers.
1. Le Mans startgrid. 1/400sec, 92mm, f8

2. Pitstop in helm van tankman. 1/200sec, 200mm, f5

3. Ford GT met vlam. 1/20sec, 70mm, f6,3

4. Lola Rebellion pit. 1/40sec, 18mm, f5,6 flits

5. Spyker in de nacht. 1/15sec, 75mm, f2.8 flits

6. Nigel Mansell. 1/500sec, 300mm, f8

7. Lola Aston Martin. 1/320sec, 70mm, f9,5

8. Fans met vlag in de avondzon. 1/125sec, 122mm, f10

9. Le Mans bij nacht. 10sec, 70mm, f16

Op woensdagochtend al vroeg vertrokken ( 3:30 uur) om toch op tijd op het circuit te zijn. Maarja, door Parijs is altijd een hele toer. Later dan gepland kwam ik in het welcome center aan om mijn kaarten en vestje op te halen maar ruim op tijd voor de trainingen diezelfde middag. Er werd al 4 uur land gereden dus alle tijd om wat foto's te maken maar door de vermoeidheid van de heenreis ging bijna alles fout. Dan maar mijn vestje voor de pitlane reserveren en mijn brandvrije race overall aantrekken en in de avond twee uur lang spelen in de pitstraat. Dat ging al veel beter maar het is wel uitkijken. Oren en ogen open houden.
De tweede avondsessie (22:00-00:00 uur) in het donker een beetje spelen met langere sluitertijden langs de baan verliep ook redelijk en eigenlijk kon ik tevreden terug kijken op een eerste dag op Le Mans. Na nog wat in de persruimte te hebben doorgebracht deed de auto voor de eerste nacht dienst als hotel.
Op donderdag eigenlijk maar een beetje wachten tot de tweede kwalificatiesessie begint. Om 19:00 uur barst het geweld weer los en dat duurt tot 21:00 uur. Nu ging het al veel beter na een dag rust en ook de volgende sessie van 22:00 tot 0:00 uur gaat ook probleemloos.
Op de vrijdag is de pitstraat open voor publiek en ik word veelvuldig aangesproken door de Ned. fans die mij vragen om een foto te maken vanuit de pitbox. Wel leuk omdat ik er veel ken die er ook al jaren komen.
In de avond is er in het centrum van Le Mans een rijdersparade. De rijders worden dan aan het publiek voorgesteld en rijden in historische auto's een parcours en delen handtekeningen uit aan het massaal opgekomen publiek.
Na de parade gaan we altijd even over één van de vele campings die langs het circuit zijn opgebouwd en ontmoeten we de fans.
Dat is altijd feest en ondertussen heb ik ook wel dorst gekregen. De auto is nog steeds mij hotel en om plm.2:00 uur gaan de oogjes dicht. Morgen is het weer vroeg dag.
Racedag.
In de ochtend is er eerst een warm-up van 45 minuten die al om 9:00 uur begint. Met de slaap nog in mijn ogen en camera's in de aanslag sta ik al langs de baan. Ondanks de korte nachtrust ging alles prima en het ontbijt staat op mij te wachte bij terugkomst in het paddock. De opbouw van de startgrid begint al om 12:30 uur. Met mijn fotovest volgeladen met flesjes drinken en een volle maag begeef ik mij op de startgrid om te zien hoe de teams met de auto's voorbij de hoofdtribune naar hun plekje gaan.
Na even daar te zijn geweest begeef ik mij naar mijn plekje om de start te fotograferen. Het was dringen voor een plaats in de eerste bocht. Fotografen vanuit de hele wereld komen op dit evenement af.
Nadat de straaljagers,zoals gebruikelijk, het evenement openen is het om klokslag 15:00 uur tijd om van start te gaan.
Een oorverdovend lawaai komt op je af denderen maar wordt bijna overstemd door het ratelen van de vele camera's langs de baan. Iedereen wil de startfoto hebben en de rook komt nog net niet uit de camera's

Na mijn rondje langs de baan te hebben gedaan is het tijd om met de media shuttle naar de andere kant te gaanom daar nog wat foto's te nemen. Ondertussen heb ik ook mijn fotovest voor de pitstraat gereserveerd en de overall weer aan getrokken. Klaar om weer de pitstraat in te gaan.
Ohja, er moet ook nog gegeten worden maar daar heb ik even geen tijd voor. Dat kan later ook nog wel want ondertussen is het zonnetje gaan schijnen en dat is in de pitstraat te mooi om er niet te zijn.
Na middernacht ben ik met mijn 3 poot statief langs de baan gaan staan om er foto's te maken met lange sluitertijden en om 2:30 uur heb ik besloten om toch maar een oogje dicht te gaan doen.
Zondag.
Al weer vroeg op na een nacht die gepaard gaat met racegeluiden en om 8:15 uur was ik weer in de persruimte. Hier werd ik verrast met een presentje van Peugeot Sport. Een jonge dame had voor alle aanwezige fotografen een toilettas met daarin enkele artikelen. Merci bien.
Vol bepakt met camera's ging ik hierna weer op pad en mijn rug begon al te protesteren. Na dagen met ruim 8 kilo aan fotomateriaal en een bodywarmer met spullen rond te hebben gelopen is dat ook niet vreemd. Teon ik na een tweetal uren terug bij mijn laptop kwam wachtte mij een volgende verrassing. Er was een PR-dame van Audi langs geweest en die had bij elke tafel een cadeuatje neergelegd. Wauw, er zat een heus elektrisch scheerapparaat van Audi Sport Le Mans 2010 in. Hertzliche danke. Zou ze mij hebben gezien want dat kwam wel van pas.
Tijd om een plekkie te zoeken waar ik de finish kan fotografen. Maarja, daar was ik niet de enige. Twee uur lang wachten in de zon om de finishfoto te maken moet je er maar voor over hebben. Na de race is het nog even in de menigte foto's maken van het podium. Gelukkig hadden ze een speciaal vak gemaakt voor de fotografen en dat was maar goed ook. De poorten gingen na de race open en de duizenden fans namen het asfalft in beslag.
Zo,nu nog even de foto's doorsturen en mijn auto,euh hotel, uitmesten.
Na een reis van 6,5 uur was ik nog mooi voor middernacht thuis.
Le Mans is weer voorbij en het was de moeite waard. Nu is het tijd om de foto's uit te zoeken. Het zijn er maar .... 10.383.
Hieronder enkele foto's van Le Mans.
Groeten Roel Louwers.
1. Le Mans startgrid. 1/400sec, 92mm, f8

2. Pitstop in helm van tankman. 1/200sec, 200mm, f5

3. Ford GT met vlam. 1/20sec, 70mm, f6,3

4. Lola Rebellion pit. 1/40sec, 18mm, f5,6 flits

5. Spyker in de nacht. 1/15sec, 75mm, f2.8 flits

6. Nigel Mansell. 1/500sec, 300mm, f8

7. Lola Aston Martin. 1/320sec, 70mm, f9,5

8. Fans met vlag in de avondzon. 1/125sec, 122mm, f10

9. Le Mans bij nacht. 10sec, 70mm, f16
