24 Hrs Le Mans 2010

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

24 Hrs Le Mans 2010

Bericht door Replay » ma jun 14 2010 1:30 pm

Sinds 2005 was ik dit jaar weer op Le Mans terug. Het was mijn 7e keer dat ik de race bijwoon en het blijft gewoon de meest indrukwekkende race die er bestaat.
Op woensdagochtend al vroeg vertrokken ( 3:30 uur) om toch op tijd op het circuit te zijn. Maarja, door Parijs is altijd een hele toer. Later dan gepland kwam ik in het welcome center aan om mijn kaarten en vestje op te halen maar ruim op tijd voor de trainingen diezelfde middag. Er werd al 4 uur land gereden dus alle tijd om wat foto's te maken maar door de vermoeidheid van de heenreis ging bijna alles fout. Dan maar mijn vestje voor de pitlane reserveren en mijn brandvrije race overall aantrekken en in de avond twee uur lang spelen in de pitstraat. Dat ging al veel beter maar het is wel uitkijken. Oren en ogen open houden.
De tweede avondsessie (22:00-00:00 uur) in het donker een beetje spelen met langere sluitertijden langs de baan verliep ook redelijk en eigenlijk kon ik tevreden terug kijken op een eerste dag op Le Mans. Na nog wat in de persruimte te hebben doorgebracht deed de auto voor de eerste nacht dienst als hotel.
Op donderdag eigenlijk maar een beetje wachten tot de tweede kwalificatiesessie begint. Om 19:00 uur barst het geweld weer los en dat duurt tot 21:00 uur. Nu ging het al veel beter na een dag rust en ook de volgende sessie van 22:00 tot 0:00 uur gaat ook probleemloos.

Op de vrijdag is de pitstraat open voor publiek en ik word veelvuldig aangesproken door de Ned. fans die mij vragen om een foto te maken vanuit de pitbox. Wel leuk omdat ik er veel ken die er ook al jaren komen.
In de avond is er in het centrum van Le Mans een rijdersparade. De rijders worden dan aan het publiek voorgesteld en rijden in historische auto's een parcours en delen handtekeningen uit aan het massaal opgekomen publiek.
Na de parade gaan we altijd even over één van de vele campings die langs het circuit zijn opgebouwd en ontmoeten we de fans.
Dat is altijd feest en ondertussen heb ik ook wel dorst gekregen. De auto is nog steeds mij hotel en om plm.2:00 uur gaan de oogjes dicht. Morgen is het weer vroeg dag.

Racedag.
In de ochtend is er eerst een warm-up van 45 minuten die al om 9:00 uur begint. Met de slaap nog in mijn ogen en camera's in de aanslag sta ik al langs de baan. Ondanks de korte nachtrust ging alles prima en het ontbijt staat op mij te wachte bij terugkomst in het paddock. De opbouw van de startgrid begint al om 12:30 uur. Met mijn fotovest volgeladen met flesjes drinken en een volle maag begeef ik mij op de startgrid om te zien hoe de teams met de auto's voorbij de hoofdtribune naar hun plekje gaan.
Na even daar te zijn geweest begeef ik mij naar mijn plekje om de start te fotograferen. Het was dringen voor een plaats in de eerste bocht. Fotografen vanuit de hele wereld komen op dit evenement af.
Nadat de straaljagers,zoals gebruikelijk, het evenement openen is het om klokslag 15:00 uur tijd om van start te gaan.
Een oorverdovend lawaai komt op je af denderen maar wordt bijna overstemd door het ratelen van de vele camera's langs de baan. Iedereen wil de startfoto hebben en de rook komt nog net niet uit de camera's :lol: .
Na mijn rondje langs de baan te hebben gedaan is het tijd om met de media shuttle naar de andere kant te gaanom daar nog wat foto's te nemen. Ondertussen heb ik ook mijn fotovest voor de pitstraat gereserveerd en de overall weer aan getrokken. Klaar om weer de pitstraat in te gaan.
Ohja, er moet ook nog gegeten worden maar daar heb ik even geen tijd voor. Dat kan later ook nog wel want ondertussen is het zonnetje gaan schijnen en dat is in de pitstraat te mooi om er niet te zijn.
Na middernacht ben ik met mijn 3 poot statief langs de baan gaan staan om er foto's te maken met lange sluitertijden en om 2:30 uur heb ik besloten om toch maar een oogje dicht te gaan doen.

Zondag.
Al weer vroeg op na een nacht die gepaard gaat met racegeluiden en om 8:15 uur was ik weer in de persruimte. Hier werd ik verrast met een presentje van Peugeot Sport. Een jonge dame had voor alle aanwezige fotografen een toilettas met daarin enkele artikelen. Merci bien.
Vol bepakt met camera's ging ik hierna weer op pad en mijn rug begon al te protesteren. Na dagen met ruim 8 kilo aan fotomateriaal en een bodywarmer met spullen rond te hebben gelopen is dat ook niet vreemd. Teon ik na een tweetal uren terug bij mijn laptop kwam wachtte mij een volgende verrassing. Er was een PR-dame van Audi langs geweest en die had bij elke tafel een cadeuatje neergelegd. Wauw, er zat een heus elektrisch scheerapparaat van Audi Sport Le Mans 2010 in. Hertzliche danke. Zou ze mij hebben gezien want dat kwam wel van pas.
Tijd om een plekkie te zoeken waar ik de finish kan fotografen. Maarja, daar was ik niet de enige. Twee uur lang wachten in de zon om de finishfoto te maken moet je er maar voor over hebben. Na de race is het nog even in de menigte foto's maken van het podium. Gelukkig hadden ze een speciaal vak gemaakt voor de fotografen en dat was maar goed ook. De poorten gingen na de race open en de duizenden fans namen het asfalft in beslag.
Zo,nu nog even de foto's doorsturen en mijn auto,euh hotel, uitmesten.
Na een reis van 6,5 uur was ik nog mooi voor middernacht thuis.

Le Mans is weer voorbij en het was de moeite waard. Nu is het tijd om de foto's uit te zoeken. Het zijn er maar .... 10.383.

Hieronder enkele foto's van Le Mans.
Groeten Roel Louwers.

1. Le Mans startgrid. 1/400sec, 92mm, f8

Afbeelding

2. Pitstop in helm van tankman. 1/200sec, 200mm, f5

Afbeelding

3. Ford GT met vlam. 1/20sec, 70mm, f6,3

Afbeelding

4. Lola Rebellion pit. 1/40sec, 18mm, f5,6 flits

Afbeelding

5. Spyker in de nacht. 1/15sec, 75mm, f2.8 flits

Afbeelding

6. Nigel Mansell. 1/500sec, 300mm, f8

Afbeelding

7. Lola Aston Martin. 1/320sec, 70mm, f9,5

Afbeelding

8. Fans met vlag in de avondzon. 1/125sec, 122mm, f10

Afbeelding

9. Le Mans bij nacht. 10sec, 70mm, f16

Afbeelding

Smilda.NET

Re: 24 Hrs Le Mans 2010

Bericht door Smilda.NET » ma jun 14 2010 3:43 pm

Weer een erg keurige serie!

1. Had iets lichter gemogen
2. erg leuk! goed gezien :)
3. Leuk :)
4. Mooi snelheidseffect
5. Komt de nieuwe apparatuur goed van pas! met een resultaat die er wezen mag
6. Strak! Alleen jammer van die fotograaf (rechts)
7. Oogt lekker close, mooi :)
8. Leuke sfeerfoto
9. Mooi!

GSAndré

Bericht door GSAndré » ma jun 14 2010 3:49 pm

10.000 is misschien wat veel, maar ik wil er graag nog wel een paar zien :wink:
Erg fraaie platen !!!

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » ma jun 14 2010 4:12 pm

Ik ga voor 6 en 8.
Leuk dat je begint met zo'n verslag. Ik ben er nog nooit geweest dus als je de volgende keer een wapendrager nodig hebt.
Ik zie uit naar meer foto's

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » ma jun 14 2010 4:20 pm

Hey Bert,
Het verschil in kleuren komt omdat het qua licht enorm variërde. Soms zon en dan weer bewolkt. Dat maakt het allemaal lastiger.

@GSAndré,
Meer dan 10.000 foto's is vrij normaal tijdens zo'n evenement. Vergeleken met mijn collegafotografen ben ik nog aan de zuinige kant. Deel dat maar door 5 dagen,dat is 2000 per dag en dat is niet veel.
Denk daarbij dat er op woensdag al 6 uur aan kwalificatie en trainingen zijn en op donderdag 4 uur aan kwalificatie is. Vrijdag is er de parade en dat duurt ook een paar uur. Daarna de warm-up van 45 min. en begint pas de 24 uurs race.
Eigenlijk had ik moeten zeggen dat er 10.000 kliks zijn. Dat is over drie camera's gemeten dan.
Natuurlijk zijn er ook slechte foto's die al meteen zijn verwijderd maar de kliks zijn wel gemaakt. Was een beetje onduidelijk,klopt. Met een karting evenement maak ik ook plm. 1800 foto's en dat is dan maar één dag.
Ik denk dat Bert er meer maakt op zo'n dag.
Ik zal zeker nog foto's toevoegen maar ben erg druk op het moment met sorteren/uitzoeken voor mijn site en voor het autosportmagazine START,dat later deze maand uitkomt. Voor hen ben ik op Le Mans aanwezig geweest en dat is nu prioriteit.

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » ma jun 14 2010 4:24 pm

Hoi Willem,

Om wapendragers,kofferdragers en materiaalmannen wordt vaker gevraagd. Ik denk dat dat helaas niet mogelijk is. Je bent zeker niet de eerste die dat vraagt :wink:

mike
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door mike » ma jun 14 2010 7:49 pm

Zo Roel,

Dat zijn weer een hoop mooie foto's zeg, en dan zeker nummer 6. Wat heb jij toch een heerlijk bijbaantje :D
Leuk om ook eens het verhaal achter deze shoot te lezen. Het gaat niet over rozen, het leventje van een autosport fotograaf.

Kijk uit naar meer foto's.

Gr. Michel

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » ma jun 14 2010 7:56 pm

Replay schreef:Hey Bert,
Het verschil in kleuren komt omdat het qua licht enorm variërde. Soms zon en dan weer bewolkt. Dat maakt het allemaal lastiger.
Replay schreef: Ik denk dat Bert er meer maakt op zo'n dag.
Doelde meer op die eerste foto dat ik hem te donker vond, qua kleuren hoor je mijn niet over :)

Bij de karting zit ik gemiddeld op zo'n 1250, dus valt mee....

Dallas

Bericht door Dallas » ma jun 14 2010 7:57 pm

Volgens mij heeft er bij foto 9 iemand de bocht gemist??
Het lijkt in ieder geval of er een lichtspoor rechtdoor schiet.

:wink2: Plaats nog maar snel wat meer foto's.

Groet,
Dallas

MMo

Bericht door MMo » ma jun 14 2010 8:00 pm

Roel,

Ik ben echt jaloers, de foto's geven een geweldig goed beeld van de sfeer die het evenemnt heeft. Kon jammer genoeg dit jaar niet aanwezig zijn, miscchien volgend jaar?

Je foto's zijn voor mij allemaal top, ik weet immers hoe moeilijk het is om het plaatje de juiste sfeer mee te geven, in mijn ogen is dat prima gelukt, ook een goede afwisseling in composities, lekker.
Ben zelf in 2008 in Le Mans geweest helaas zonder accreditatie dus dat viel niet mee achter de hekken/afrastering.
Het is een groots evenement waar je als autosport liefhebber en fotograaf eigenlijk een keer verplicht naar toe zou moeten gaan.

Zie de toevoegingen na het uitzoekwerk met belangstelling tegemoet, en misscihen tot a.s. Zaterdag in Zolder?

Groet MMo

george013

Bericht door george013 » ma jun 14 2010 8:31 pm

Ik probeer me in te beelden wat het werk van een fotograaf is o.b.v. jouw cijfers.
Als je dat aantal van 2000 per dag deelt door 36, analoog filmrolletje, kom je op 56 rolletjes per dag(verleden tijd).
Toch om 2000 , meer of minder, foto's per dag te schieten zou op zich niet "erg" zijn. Maar om dezelfde hoeveelheid foto's te bekijken, selectie te maken en eventueel te bewerken lijkt mij geen aangename bezigheid.
George

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » ma jun 14 2010 8:50 pm

@george013,
Het valt allemaal wel mee hoor. Het selecteren doe ik al veel op het circuit en gaat direct in het mapje van die dag. Zo weet ik vrijwel direct waar de foto zit als ik een bepaalde foto nodig heb.
Bewerken doe ik alleen op het moment als ik de desbetreffende foto nodig heb,als er iets aan bewerkt moet worden althans. Anders zoek ik een betere foto. Ben maar gerust.

Ohja, in de tijd van de 'rolletjes' ging ik ook naar Le Mans met plm 100 rolletjes.
Ik kon die toendertijd vrij goedkoop inkopen bij Fuji voor 1 gulden p/st.
Nu met de digitale camera's maakt de hoeveelheid niet meer uit. Dat weet je zelf ook wel.

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » ma jun 14 2010 8:58 pm

Hallo Roel,

Ik heb geen op of aanmerkingen :wink: , maar complimenten hoe jij steeds weer een serie vast weet vast te leggen van de autosport die gewoon uit de kunst is . Na je mooie verslag en dan deze serie foto's, echt jou ding :roll: :wink: :mryellow: .

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » ma jun 14 2010 9:30 pm

Nog enkele foto's.

10. Le Mans BMW GT2 1/500sec, 300mm, f5

Afbeelding

11. Le Mans Corvette vs Aston Martin 1/160sec, 116mm, f15

Afbeelding

12. Le Mans Rebellion vs Corvette 1/320sec, 300mm, f9

Afbeelding

13. Le Mans Radical vs BMW in de nacht 1/25sec, 78mm, f2,8 geen flits. Toevallig flitste een andere fotograaf op hetzelfde moment.

Afbeelding

14. Le Mans Ginetta Zytek 1/40sec, 18mm, f5,6 flits

Afbeelding

15. Le Mans tankstop in de nacht 1/8sec, 18mm, f11 geen flits maar de lampen boven de auto geven genoeg licht.

Afbeelding

16. Als je denkt dat alles hypermodern is dan heb je het goed mis. Net als vroeger wordt er nog steeds met een oude T65 getelefoneerd.

Afbeelding

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » ma jun 14 2010 9:45 pm

k'mis nog wat rokende en in de soep gelopen 908 HDI-FAP's.... :roll:
man man hoe krijgen ze het voor elkaar...4 stuks!
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”