Nieuw Nikon Camera systeem

Discussies over ons favoriete merk
pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Nieuw Nikon Camera systeem

Bericht door pixelpeter » zo jul 11 2010 11:18 am

Nikon camera's met verwisselbare lenzen met cropfactor 2,5 op komst.
Ik ben verbaasd hierover op ons forum nog niets te hebben gelezen maar misschien heb ik wat gemist :huh: .
Het valt te lezen op:http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/ ... 2011/6401/ waaraan ik ontleen:
De president van Nikon heeft tegenover Bloomberg verklaard dat Nikon dit fiscale jaar (of volgend jaar) met een nieuw evil camerasysteem zal komen. Nikon gaat hiermee de strijd aan met Micro Four Thirds, het NX systeem van Samsung en de NEX camera’s van Sony.
Nikon New Concept SLR camera
Makoto Kimura, president van Nikon Corp. heeft tegenover Bloomberg aangegeven dat er dit fiscale jaar (of volgend jaar) nog een nieuw camerasysteem (evil) van Nikon zal verschijnen. Net als bijvoorbeeld het Micro Four Thirds platform (MFT) zal het nieuwe systeem geen spiegelhuis meer hebben, wat compacte bodies oplevert. Voor diegenen die onbekend zijn met de term “evil”, het staat voor: electronic viewfinder interchangeable lenses.
Opmerkelijk is echter dat de gebruikte sensor kleiner zal zijn dat bijvoorbeeld de sensor van de MFT camera’s. De nieuwe lenzen van het systeem zouden 17mm in doorsnede zijn, waarbij de lenzen van de MFT mount 21mm groot zijn. Ter vergelijking: de lenzen van compactcamera’s hebben veelal een doorsnede van slechts 7,7mm. Omgerekend zou het systeem dan een cropfactor van 2.5x krijgen.
Het zal interessant zijn om te zien hoe het systeem van Nikon zich tegenover de systemen van Olympus en Panasonic (MFT), Samsung (NX) en Sony (NEX) zal houden.
Bron: Bloomberg

Als dat allemaal klopt :?: :?: vind ik het een goede move van Nikon. Alle nieuwe kleine nieuwe camera's van Pana, Oly, Sony en Samsung veranderen in onevenwichtige monsters zodra er een flinke zoomlens nodig is.
Met een cropfactor van 2,5 denk ik dat Nikon net een mooie balans heeft gevonden; een kleine camera maar ook kleine zoomlenzen. Ik verheug mij op wat ik te zien ga krijgen.
Jammer natuurlijk dat we onze bestaande lenzen niet meer kunnen gebruiken maar optische wetten laten zich nu eenmaal niet tarten.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nieuw Nikon Camera systeem

Bericht door rjmulder » zo jul 11 2010 12:28 pm

Ik was het ook al op Tweakers tegen gekomen hier de link http://tweakers.net/nieuws/68459/nikon- ... enzen.html.
pixelpeter schreef:Jammer natuurlijk dat we onze bestaande lenzen niet meer kunnen gebruiken maar optische wetten laten zich nu eenmaal niet tarten.
Op Tweakers staat dat het een aangepaste lensmount is dus wie weet passen de lenzen er wel gewoon op.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 11 2010 5:51 pm

"Gewoon" passen zal er beslist niet bijzijn. Hooguit als je geluk hebt met een speciale tussenring en dan nog is het afwachten welke functies van een lens nog werken. Mogelijk werkt het diafragma dan enkel in gesloten setting.
Vriendelijke groet, Léon Obers

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » zo jul 11 2010 6:11 pm

Ik had het ook al gelezen op Tweakers,echter ik zit niet te wachten op een veredelde compactcamera met een sensor ter grootte van je pinknagel.

Ik heb thuis een zeer handzame Nikon EM liggen,lekker grote zoeker heeft het al.
Een fullframe sensor erin en een display achterop en Selcuk is het eerste klant ervan.
Dat zou zeer ideaal zijn. En met een paar handzame primelensjes ben je al klaar.

Dat is wat ik zoek en ik denk niet dat ik daar het enigste in ben.

Kortom samengevat;
Klein +zoeker 100% +Fullframe +directe bedieningsknoppen voor het elementaire bediening.(en als het kan metalen body :mryellow: )

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo jul 11 2010 6:41 pm

@ selcuk:

Kortom je hebt behoefte aan een Leica M9? :D
( Of mag ik dat hier niet zeggen? )

Groeten,

Bram

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » zo jul 11 2010 7:00 pm

Mag ik dat zeggen?Ja dat mag ik zeggen... :mrgreen:

Leica mag daarin wel concurrentie in krijgen.Dat ding is binnen zijn nicemarket en buiten zijn sublieme objectieven om enorm overgeprijst.

Nee voordat fullframe in mijn droomcamera komt moet eerst de grote fabrikanten qua ontwikkelingen met een enorme afstand
met kleine technische vooruitgang haasje over gespeeld worden.
Allemaal afgesproken werk onderling van die Japanners.

Sony gaat deze enorme markt openbreken is mijn voorspelling.
Met natuurlijk,u raad het al met groeipotentieel in zijn technische kunnen...

pfff

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo jul 11 2010 7:09 pm

Maar hij blijft zooooo mooi die M9!
(Komt waarschijnlijk omdat ik ooit in een domme bui mijn Leica M6 heb verkocht)

En Sony heeft inderdaad de know-how maar ze moeten de naam en het bijbehorende gevoel nog wel opbouwen.
Ik blijf dit een geweldige reclame vinden http://www.youtube.com/watch?v=gFT-duedoV4

mvg,

Bram

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 11 2010 7:23 pm

Ik lees niet zozeer de behoefte aan een Leica M9 meetzoeker, hoe mooi, hoe degelijk en hoe nadrukkelijk zonder toeters en bellen ook.
Ik lees wel: de al vaker, onder andere door mijzelf, geventileerde behoefte aan een simpele, degelijke volformaat DSLR. Een reflex dus. Zeg maar een digitale F3. Maar een digitale EM zou ook goed voldoen.
Verder wens ik niet weer in herhalingen te vallen, maar ik ben er van overtuigd dat 80% van de toeters en bellen niet gebruikt worden en ook niet nodig zijn. En als ze een keer nodig zijn weet een fotograaf (mooi woord hè, "schrijver met licht") zich te redden met wat er wel in huis is.
Maar als de nu bij geruchte aangekondigde camera er inderdaad komt maakt Nikon in ieder geval niet de fout een systeem met een (te?) kleine sensor onder te brengen in het gamma van volkleinbeeldcamera's.
Ik heb toevallig gisteren de folder van de Sony NEX-3 en -5 meegenomen uit de fotowinkel en ik moet zeggen: een gezond concept. Als Nikon ook met zoiets komt (en wellicht met dezelfde sensor als Sony) zou dat wel eens een nagel in de doodkist van het DX-"systeem" kunnen betekenen. Dan zou Nikon wel eens twee cameralijnen kunnen gaan voortzetten: de FX volformaatreflexen en een NEX-achtig EVIL-formaat.
Een aangepaste bajonet? Zou mooi zijn natuurlijk, maar ik zou eerder denken aan een adapter om de DX-Nikkors te kunnen gebruiken, voor zover haalbaar natuurlijk. Ik zie me geen volformaat 15mm gebruiken om met een cropfactor van 2,5 een soort standaardbrandpunt over te houden... Overigens levert Sony voor hun NEX-modellen al een adapter om de Alfa-objectieven te kunnen gebruiken. Het zal niet lang duren voor derden andere adapters voor andere merken gaan maken. Zoals je ook voor bijvoorbeeld de four-thirds camera's middels adapters met Nikkors en andere merken kunt werken. Zelf op een Leica Lumix.
We wachten af.
emdeklerk

GdP

Bericht door GdP » zo jul 11 2010 11:31 pm

Dat zou erg mooi zijn, gooi ik gelijk die hele zware camera zooi de deur uit.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » zo jul 11 2010 11:37 pm

Allemaal begrijpelijke reacties tot nu toe.
Maar ik denk dat Nikon zijn succesvolle FX en zijn DX lijn intact wil houden en niet wil kanibaliseren met een nieuw concept.
Je leest overal dat Nikon zeer ambitieuze omzetplannen heeft. Ik hou het er daarom op dat Nikon op een nieuwe grote markt mikt.
Die zit in de upgraders van de compactmarkt. Precies dezelfde marktanalyse als ook de concurrenten gemaakt hebben. En als groot
merk maakt Nikon gewoon een eigen nieuw systeem :) . Mikken op het laten gebruiken van de bestaande Nikkor lenzen in dit nieuwe
systeem zie ik niet gebeuren. Misschien dat derde partijen iets proberen in die richting. Maar als dat van die cropfactor van 2,5
klopt dan heeft dat totaal geen zin. De camera zelf zal piepklein zijn en Nikon komt gewoon met een gebalanceerde set van nieuwe
(ook) piepkleine zoomlenzen. Kortom: een geheel nieuw Nikon concept voor een gigantische grote nieuwe markt.
We zullen wel tot de PhotoKina moeten wachten voor het echte nieuws. Overigens is de PhotoKina al over een paar maanden.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » zo jul 11 2010 11:48 pm

GdP schreef:Dat zou erg mooi zijn, gooi ik gelijk die hele zware camera zooi de deur uit.
Kun je dan geen D3000 o.i.d. gaan gebruiken? Het lijkt me dat die camera meer functionaliteit heeft dan een nieuw systeem.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

GdP

Bericht door GdP » zo jul 11 2010 11:58 pm

Ik ben erg gehecht aan de kwaliteit en de mogelijkheden van de D3. Maar het gewicht van de bijbehorende objectieven begint me aardig op te breken.

Ik denk er ook hard over na om de Nikon 80-200mm f/2.8 AF-S er uit te doen, en deze te vervangen door een 70-300mm. Maar de kwaliteit van dit objectief komt niet eens in de buurt van de 80-200mm f/2.8 AF-S. :(

Of ik ga over tot het wat meer gebruiken van mijn oude MF objectieven.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma jul 12 2010 8:13 am

GdP schreef:Ik ben erg gehecht aan de kwaliteit en de mogelijkheden van de D3. Maar het gewicht van de bijbehorende objectieven begint me aardig op te breken.

Ik denk er ook hard over na om de Nikon 80-200mm f/2.8 AF-S er uit te doen, en deze te vervangen door een 70-300mm. Maar de kwaliteit van dit objectief komt niet eens in de buurt van de 80-200mm f/2.8 AF-S. :(

Of ik ga over tot het wat meer gebruiken van mijn oude MF objectieven.
Allemaal moeilijke keuzes Gerrit.
Ik zou ook wel voor een piepklein cameratje willen gaan, want lopen met die zware uitrusting op m'n rug gaat niet meer :oops:
Maar de vraag is: Boet je niet in op kwaliteit?
Als men een sensor zou kunnen maken met een crobfactor van 2,5x met dezelfde kwaliteit als jouw D3 zou dat mooi zijn en een goed alternatief.
Maar als men dezelfde kwaliteit in een 2,5x crobsensor weet te stoppen als nu in een D3 sensor zal de FX sensor op zijn minst een veel betere kwaliteit gaan krijgen dan nu het geval is, nog minder ruis op 100.000 iSO en een nog beter dynamisch vermogen om kleuren en contrasten weer te geven.
Dus Gerrit jou kennende zal je toch weer voor kwaliteit kiezen omdat je gewoon de beste prestaties wil kunnen neerzetten :wink:
Dus ik denk niet dat jouw camera uitrusting qua gewicht en afmeting minder zal worden.
Als je dan zo ver ben als ik zal je een rollator moeten hebben met speciale bagage drager en straalaandrijving :lol: 8) :P :lol: 8) :P :lol: 8) :P

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

EricP

Bericht door EricP » ma jul 12 2010 8:40 am

Hier zit ik in elk geval niet op te wachten. Ik had gehoopt op een zoekercamera FX-formaat, waar de nikkorobjectieven op gebruikt kunnen worden.
Dan was ik in ieder geval geintreseerd geweest, maar een veredelde compactcamera......, die zijn er al genoeg.
Als ik mijn FM2 bekijk, dit formaat eventueel zonder spiegel maar met FX-sensor, dat moet toch mogelijk zijn.
Helaas, volgens mij een gemiste kans.

GdP

Bericht door GdP » ma jul 12 2010 8:51 am

George. Misschien dat Nikon op het gebied van compactcamera’s nog eens iets goeds gaat maken. Ik herinner mij nog deze foto’s.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 3824&hilit" onclick="window.open(this.href);return false;

Gemaakt met een simpele HP compactcamera van nog geen 100 euro.

Ik heb nu al verschillende Nikon compactcamera’s in mijn bezit gehad, maar die vergrote alleen maar mijn leed dat ik zo stom geweest ben die HP te verkopen.
Ik bezit nu alleen nog een Coolpix P50. Een leuke camera om te zien, en daarmee houdt het dan ook gelijk mee op. Vergeleken met dat HP-tje ........

Laten we hopen dat de aangekondigde ontwikkeling doorzet, dan krijgen op het gebied van compactcamera’s toch nog iets goeds van Nikon te zien. :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”