Ik ben verbaasd hierover op ons forum nog niets te hebben gelezen maar misschien heb ik wat gemist

Het valt te lezen op:http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/ ... 2011/6401/ waaraan ik ontleen:
De president van Nikon heeft tegenover Bloomberg verklaard dat Nikon dit fiscale jaar (of volgend jaar) met een nieuw evil camerasysteem zal komen. Nikon gaat hiermee de strijd aan met Micro Four Thirds, het NX systeem van Samsung en de NEX camera’s van Sony.
Nikon New Concept SLR camera
Makoto Kimura, president van Nikon Corp. heeft tegenover Bloomberg aangegeven dat er dit fiscale jaar (of volgend jaar) nog een nieuw camerasysteem (evil) van Nikon zal verschijnen. Net als bijvoorbeeld het Micro Four Thirds platform (MFT) zal het nieuwe systeem geen spiegelhuis meer hebben, wat compacte bodies oplevert. Voor diegenen die onbekend zijn met de term “evil”, het staat voor: electronic viewfinder interchangeable lenses.
Opmerkelijk is echter dat de gebruikte sensor kleiner zal zijn dat bijvoorbeeld de sensor van de MFT camera’s. De nieuwe lenzen van het systeem zouden 17mm in doorsnede zijn, waarbij de lenzen van de MFT mount 21mm groot zijn. Ter vergelijking: de lenzen van compactcamera’s hebben veelal een doorsnede van slechts 7,7mm. Omgerekend zou het systeem dan een cropfactor van 2.5x krijgen.
Het zal interessant zijn om te zien hoe het systeem van Nikon zich tegenover de systemen van Olympus en Panasonic (MFT), Samsung (NX) en Sony (NEX) zal houden.
Bron: Bloomberg
Als dat allemaal klopt

Met een cropfactor van 2,5 denk ik dat Nikon net een mooie balans heeft gevonden; een kleine camera maar ook kleine zoomlenzen. Ik verheug mij op wat ik te zien ga krijgen.
Jammer natuurlijk dat we onze bestaande lenzen niet meer kunnen gebruiken maar optische wetten laten zich nu eenmaal niet tarten.