Nikor 18-200 niet scherp rechtsonderin?

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
icepick

Nikor 18-200 niet scherp rechtsonderin?

Bericht door icepick » za okt 16 2010 7:44 am

Ik heb sinds een maand of 8 een 18-200 lens.. de laatste tijd valt me op dat de foto's wat minder scherp zijn.. met name in de rechteronderhoek is het soms echt niet best. Graag zou ik jullie mening horen wat jullie ervan denken. Het zou kunnen dat ik van deze allround lens teveel verwacht.. maar op de een of andere manier zijn de foto's volgens mij niet echt scherp..

Wat zijn de ervaringen met reparatie van dit soort lenzen? Hij valt nog onder de garantie.. ruilen ze hem in de regel om of gaat ie echt open en wordt ie dan gefixed?

Ik heb een paar foto's geplaatst op http://icepick.com/tobias" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikor 18-200 niet scherp rechtsonderin?

Bericht door Léon Obers » za okt 16 2010 9:55 am

Ik vind de technische kwaliteit van al je beelden ook slecht. Nu valt eigenlijk alleen de eerste opname goed te beoordelen hoe de scherpte loopt, omdat het hier om een recht van voor gefotografeerd onderwerp betreft.
Toch geven de andere ruimtelijke onderwerpen toch iets weer van typisch aan de rechterkant minder scherp ondanks de gebruikte diafragma's en scherptediepte die de lens zou moeten hebben.

Bij opname 7773 lijkt er sprake te zijn van back-focus. Het onderwerp achter die haag is scherper als de haag zelf.
Met name te zien in de dakpannen rechts van het midden bovenaan, terwijl de gebruikte scherpstelpunten toch echt duidelijk op de haag liggen.

Bij opname 9206 wat op zichzelf een vrij symmetrische opname is, ligt de scherpte weliswaar zo'n beetje in het midden waar op scherp gesteld is. Maar de linkerkant "verder weg" (de vrouw in paarse jas zittend op het muurtje) is duidelijk veel scherper als de rechterkant die in de symmetrie van de opname ook wat verder naar achteren ligt.

Ik heb sterk de indruk dat je zoomlens gedecentreerde lensdelen heeft. Je scherptevlak loopt dan scheef en diverse lensfouten laten zich wat makkelijker tonen.

Het zou kunnen dat door schokken/stoten (invloeden van buitenaf) de lensdelen gedecentreerd zijn geraakt.
Of het bij "invloeden van buitenaf" onder de garantie gaat vallen is maar afwachten. Objectief wordt zondermeer niet voor een ander exemplaar omgeruild, maar gerepareerd als men de fouten als zodanig ook vaststelt. Maar er is mogelijk ook een kans dat je te horen krijgt dat "er niks aan de hand is" en het allemaal binnen de gestelde toleranties valt. Gezien de verhalen die dikwijls de ronde doen over de service van Nikon Service Beverwijk weet je bij hen nooit hoe hun neus staat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

icepick

Re: Nikor 18-200 niet scherp rechtsonderin?

Bericht door icepick » za okt 16 2010 1:29 pm

Hoi,

Bedankt voor het nemen van de tijd om even naar de foto's te kijken..
Ik heb intussen de lens op een andere body gezet.. (D70) en ook daar hetzelfde probleem.. dus ik ga de lens maar opsturen.. en het beste er van hopen..

Alex

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”