Wat voor soort filter?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
amarob

Wat voor soort filter?

Bericht door amarob » zo apr 22 2007 12:04 pm

Ik ben op zoek naar een filter 62mm. Even op internet gezocht en de prijzen varieren behoorlijk. Tamron UV filter van 9,00 euro tot B+W UV filter van 35,00 euro. Maar er zijn ook nog CP-filters. Op topdeals.nl is een hoya-set (3 filters) klik hier voor 59,00 te koop. Begrepen dat hoya een goed merk is maar als ik kijk naar losse filters is 59,00 euro of erg goedkoop of de kwaliteit blijft achter bij losse filters.

Wat is wijsheid?

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo apr 22 2007 12:09 pm

Geen filter.
zie: deze link op dit forum

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo apr 22 2007 12:15 pm

Welkom amarob, over uv-filters is hier al veel gezegd het beste kun je daarvoor de zoekfunctie gebruiken.
Maar mijn eigen ervaring is dat hoe meer glas je eropschroeft dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Ik zag dit zelf eerst ook niet altijd, maar na enige tijd hiermee bezig te zijn zie je het verschil zeker.
Als jij heel voorzichtig met je objectieven wilt omgaan, dan zou het een overweging kunnen zijn om er een uv-filter op te schroeven.
En natuurlijk wat zijn de eisen die jij aan je foto's stelt.
Een polarisatie filter zou ik altijd doen, vooral met die blauwe luchten van de laatste weken, je kunt de lucht er dan lekker uit laten knallen.

Succes verder
Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

amarob

Bericht door amarob » ma apr 23 2007 9:12 am

Ik had reeds op forum gelezen dat er voor en tegenstanders zijn van filters. Maar als ik dan toch zou willen kiezen voor filters, is het aanbod van 59,00 voor 3 filters dan een goed aanbod of niet?

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma apr 23 2007 9:15 am

wat doet 'n warmtefilter?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

geen koude handen in de winter

Bericht door George Fennes » ma apr 23 2007 11:19 am

Een warmtefilter is niet om je handen te warmen als het koud wordt buiten :lol:

Maar nu even serieus.

De naam zegt het al warmte filter, zorgt er voor dat je foto's een wame toon krijgen.

Lijkt mij alleen interessant bij analoge camera's, maar voor digitaal is het niet nodig, je kan achteraf de kleur, witbalans etc. beïnvloeden, zeker als je in NEF/RAW schiet.

Nikon Capture NX en CS2 zijn o.a. programma's waar je voldoende in kan manipuleren om het effect van een warmtefilter te evenaren.

Daar komt bij, hoe minder je aan een foto beïnvloed tijdens de opname, des te meer kan je achteraf bewerken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma apr 23 2007 11:34 am

vermoedde al zoiets, maar ik had er nog nooit van gehoord, dus vandaar mijn vraag

beetje zoals die tabakcolor van cokin ofzo, of veel minder extreem?

vind inderdaad beter om alleen 'n neutrale filter te gebruiken voor bescherming van de lens, zelfs 'n polarisatiefilter geeft problemen met vignettering en meer ruis dan normaal, dus ik weet nog niet of ik voor mijn nieuwe lens nog 'n pola koop

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

filter

Bericht door George Fennes » ma apr 23 2007 12:05 pm

Ik weet van Cokin dat ze verschillende gradaties hebben in het warmtefilter.

Maar wat ik begrepen heb van Hans Braakhuis en andere, dat het Nikon neutraalfilter de minst negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de opname.

Zelf heb ik van Hoya de professionele filter op mijn 70-200 zitten, maar ik ga de proef op de som eens nemen en een aantal opnames maken met en zonder dit filter.

Ik heb dit filter alleen voor bescherming van de frontlens, want als ik een paar uur aan strand loop, dan zit er een hele vette laag op mijn lens en dan waait het nog even, komt er zand bij.

Dat is niet prettig, dan verknal ik liever zo'n filter, dan dat ik mijn frontlens naar de knoppen help, kost mij dan veel meer.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”