Pagina 1 van 2

lamplicht corrigeren in Capture NX

Geplaatst: vr apr 27 2007 2:04 pm
door Jos
Ik bewerk mijn foto's grotendeels in Capture NX. Laatst maakt ik een serie van het interieur de Joriskerk in Amersfoort, 's avonds rond een uur of negen. Bij lamplicht dus. Geen digicam die hier goed mee om kan gaan, dus ook mijn D70 niet. Erg gele plaatjes. Pas ik vervolgens de witbalans aan en zet ik deze op 'incandescent', dan levert dat weliswaar een veel 'koelere' aanblik op, maar zijn de kleuren pet. Hebben jullie een soort vuistregel voor mij of weten jullie überhapt hoe je dit moet aanpakken? Moet ik mijn camera soms direct op 'incandescent' zetten. Ik fotografeer uitsluitend in NEF.

Hieronder voorbeelden:

Afbeelding
1. Recht uit de camera, wel omgezet naar jpg

Afbeelding
2. witbalans omgezet naar incandescent

Afbeelding
3. referentieplaatje bij daglicht genomen

Geplaatst: za apr 28 2007 2:21 pm
door smitsfotografie
je kunt veel beter ter plekken een wit balance maken, zie hier
voor de gebruiksaanwijzing van de D70 pagina 52.

Het is bij moeilijke licht omstandigheden, lees meerdere lichtbronnen.
Beter om ter plekken een witbalance te meten en te gebruiken.
Dit is veel nauwkeuriger en kan achteraf veel tijd besparen
met digitale bewerking.

Het is niet zo dat dit alleen met digitaal zo is, met analoge is het
net zo, alleen worden de afdrukken van een kleurennegatief door
de ontwikkelcentrale gecorriceerd, laat van een negatief maar eens
een 0 afdruk maken (geen correctie), dan krijg je het zelfde effect.
Gloeilampen geven een rood-orange zweem, TL lampen geven een
groen zweem.

Bij analoge wordt ook wel een kleurenmeting gedaan en dan wordt
er een kleurenfilter geplaatst voor de lens, dit wordt echter alleen
gedaan als de kleuren erg nauwkeurig moeten zijn.
Kunst voorwerpen bv.

Bij digitaal is het zo dat als wat je op je computer of camera bijwerk,
met analoge door de ontwikkelcentrale wordt gedaan.

En wie is de schuld van dit als, wij zelf, onze ogen proberen van
al het aanwezige licht witlicht te maken, echter een gloeilamp
geeft helemaal geen witlicht, dit is te meten met een kleurenmeter.

Dus advies : maak bij meerde lichtbronnen of moeilijke licht
omstandingheden altijd ter plaatsen een witbalance, en grijskaart
18 % grijs is hier erg handig bij.
De voorinstellingen van je camera en of digitaalprogramma
zijn onder deze omstandigheden niet fijn genoeg,
iedere lamp geeft een andere kleurentempratuur.

Geplaatst: za apr 28 2007 3:08 pm
door Maerlant
Hallo Jos,

Ik sluit me aan bij smitsfotografie, wat betreft het aanpakken van zulke situaties.

Het enige wat je nog in Capture NX zou kunnen doen is:

a. handmatig de kleurtemperatuur bijstellen (ipv een pre-set);
b. gebruik maken van een grijspunt bij het bijstellen van de WB.

Maar dit zijn en blijven correcties, en het beste blijft om van start te gaan met een eigen meting ter plekke.

Groet

Geplaatst: za apr 28 2007 9:50 pm
door Jos
Inmiddels is het me gelukt om in photoshop (op het jpeg bestand) een correctie uit te voeren die een acceptabel resultaat geeft (scott kelby legt het goed uit ..) . Moet me toch eens wat meer gaan verdiepen in die witbalans problematiek. Ben juist 's avonds gaan fotograferen om van de overstraling door die grote gotische vensters af te zijn.

Geplaatst: za apr 28 2007 10:19 pm
door a90
Jos,

Ik lees dat je nogal last hebt van de overstraling van de ramen in de kerk. Ken jij het principe van Tone mapping of zelfs HDR fotografie ? Daarmee kun je op basis van een aantal verschillende foto's (met verschillende belichtingen) 1 foto samenstellen die als het ware precies goed is.

Op deze manier maak je een korte opname op het licht dat door de ramen komt op te nemen, en een wat langere opname om het interieur van de ker te laten zien. Plaats de verschillende foto's over elkaar en je hebt een goed belichte opname.

Uiteraard dient dit met een statief te gebeuren maar je kunt resultaten als dit dan bereiken

Afbeelding

je kunt hierover veel vinden op het Internet. De foto hierboven komt uit het stukje tone mapping van Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Tone_mapping

Geplaatst: ma apr 30 2007 7:50 pm
door Jos
Hoi A90. Ken dit principe en heb het al een paar maal toegepast. Is veelbelovend, maar het kost ook wel wat tijd om het onder de knie te krijgen. Mooie plaat overigens.

Re: lamplicht corrigeren in Capture NX

Geplaatst: di mei 01 2007 9:50 am
door Jur
Jos schreef:Ik bewerk mijn foto's grotendeels in Capture NX. Laatst maakt ik een serie van het interieur de Joriskerk in Amersfoort, 's avonds rond een uur of negen. Bij lamplicht dus. Geen digicam die hier goed mee om kan gaan, dus ook mijn D70 niet. Erg gele plaatjes. Pas ik vervolgens de witbalans aan en zet ik deze op 'incandescent', dan levert dat weliswaar een veel 'koelere' aanblik op, maar zijn de kleuren pet.

Afbeelding
2. witbalans omgezet naar incandescent
Ook in NX is het mogelijk een vrijwel neutrale witbalans te bereiken. Ik heb het even zelf met jouw plaatje 2 (nb een JPEG) uitgeprobeerd. Kies maar eens in NX Niveau's & curves de pipet "neutrale punt instellen" en klik vervolgens eens op de binnenzijde van de linkerzuil. Uiteraard kan eea in RAW nog nauwkeuriger worden ingesteld. Je kunt de weergave naar smaak nog verbeteren met o.a. de sliders in Verzadiging/Warmte

Verder heb ik dit plaatje ook even in Lightroom 1.0 geladen en een auto-WB gedaan (nb op een JPEG!). Resultaat vrijwel identiek aan mijn NX bewerking.

Overigens werk ik zelf tegenwoordig vaak met een WhiBal referentiekaartje, dat veel beter werkt dan een standaard 18% grijskaart. Een standaard grijskaart is niet ontworpen voor witbalans correcties, maar voor het meten van de belichting. Bovendien is de kleur grijs daarvan vaak absoluut niet kleurneutraal. Voor WhiBal informatie zie http://www.whibalhost.com/_Tutorials/Wh ... index.html

Geplaatst: di mei 01 2007 9:27 pm
door Jos
Mooi ding die Whibal, Jur. Overweeg er zelf ook een te kopen, omdat ik veel vaker in dit soort omstandigheden werk. Maar ga eerste je NX oplossing eens proberen. Bedankt in elk geval! Oh ja, welke Whibal heb jij? Dat middenmaatje?

Geplaatst: di mei 01 2007 10:04 pm
door Equis25
Jos,

Heb je de opnamen in RAW of in JPG gedaan? Zo als je weet, maak je je het leven gemakkelijker wanneer je RAW gebruikt onder dergelijke omstandigheden.

Geplaatst: wo mei 02 2007 5:58 pm
door Jos
Ik fotografeer uitsluitend in RAW

Geplaatst: do mei 03 2007 1:55 pm
door Jur
Jos schreef:Mooi ding die Whibal, Jur. Oh ja, welke Whibal heb jij? Dat middenmaatje?
Ik heb de kleinste (pocketversie), waardoor er geen enkele reden is om hem niet mee te nemen. Je hebt doorgaans weinig aan een WhiBal die thuis ligt......

Tot nu toe is het formaat geen beperking gebleken. Bij het corrigeren heb je maar een paar pixels nodig (pipetsize 5x5).

Geplaatst: vr mei 04 2007 5:21 pm
door Jos
OK, ik ga hem bestellen.... Kom nog terug op de resultaten

Geplaatst: wo mei 09 2007 8:05 pm
door Jos
Nog even eenn vraagje Jur. Werk jij ook met die Whibal in NX, met andere woorden: het drukje dat ze op de instructiefilm laten zien met PS, kan dat ook in NX. Ik bewerk mijn RAW's namelijk het liefst in NX

Geplaatst: wo mei 09 2007 8:36 pm
door Jur
Jos schreef:Nog even eenn vraagje Jur. Werk jij ook met die Whibal in NX, met andere woorden: het drukje dat ze op de instructiefilm laten zien met PS, kan dat ook in NX. Ik bewerk mijn RAW's namelijk het liefst in NX
Jos,

Ik werk ook meestal in NX. Werkwijze:

1. Ga naar Witbalans / Capture NX / Grijspunt instellen
2. vinkje bij Eén punt gebruiken
3. Starten en met de pipet en klikken op het grijze deel van de WhiBal
4. Ga naar Basisaanpassingen / Camera-aanpassingen en klik op witbalans
5. Klik op Instellingen kopiëren
6. Voor alle opnamen waar je deze witbalans wil gebruiken moet je klikken op Instellingen plakken en Basisaanpassingen overschrijven.

Lijkt misschien ingewikkeld, maar gaat in de praktijk heel vlot.

Geplaatst: do mei 10 2007 9:38 pm
door Jos
Tof bedankt. Zo gauw ie binnenkomt ga ik aan de slag. Ik heb trouwens de middenmaat gekocht.