Hieronder voorbeelden:

1. Recht uit de camera, wel omgezet naar jpg

2. witbalans omgezet naar incandescent

3. referentieplaatje bij daglicht genomen
Ook in NX is het mogelijk een vrijwel neutrale witbalans te bereiken. Ik heb het even zelf met jouw plaatje 2 (nb een JPEG) uitgeprobeerd. Kies maar eens in NX Niveau's & curves de pipet "neutrale punt instellen" en klik vervolgens eens op de binnenzijde van de linkerzuil. Uiteraard kan eea in RAW nog nauwkeuriger worden ingesteld. Je kunt de weergave naar smaak nog verbeteren met o.a. de sliders in Verzadiging/WarmteJos schreef:Ik bewerk mijn foto's grotendeels in Capture NX. Laatst maakt ik een serie van het interieur de Joriskerk in Amersfoort, 's avonds rond een uur of negen. Bij lamplicht dus. Geen digicam die hier goed mee om kan gaan, dus ook mijn D70 niet. Erg gele plaatjes. Pas ik vervolgens de witbalans aan en zet ik deze op 'incandescent', dan levert dat weliswaar een veel 'koelere' aanblik op, maar zijn de kleuren pet.
2. witbalans omgezet naar incandescent
Ik heb de kleinste (pocketversie), waardoor er geen enkele reden is om hem niet mee te nemen. Je hebt doorgaans weinig aan een WhiBal die thuis ligt......Jos schreef:Mooi ding die Whibal, Jur. Oh ja, welke Whibal heb jij? Dat middenmaatje?
Jos,Jos schreef:Nog even eenn vraagje Jur. Werk jij ook met die Whibal in NX, met andere woorden: het drukje dat ze op de instructiefilm laten zien met PS, kan dat ook in NX. Ik bewerk mijn RAW's namelijk het liefst in NX