Slechte service van Nikon (Japan)

Discussies over ons favoriete merk
pieter.w

Slechte service van Nikon (Japan)

Bericht door pieter.w » vr mei 04 2007 3:29 pm

Na een periode van wikken en wegen kocht ik dan eind maart (2007) een Nikon D80 + kitlens 18-135. Blij als een kind en onder de indruk van dit prachtige toestel heb ik de meeste mogelijkheden van de D80 de weken daarna leren kennen.
En dan na ruim 1 maand komt de teleurstelling... Van het ene op het andere moment weigert de automatische scherpstelling z'n werk goed te doen. De SWM tracht te focussen, maar stopt met een vaag beeld. Handmatig kan ik wel scherpstellen, maar daarbij voel ik een onbekende weerstand bij het verdraaien van de scherpstel-ring. Verbazing en teleurstelling zetelen zich in mijn gevoel..
Er staat mij niks anders te doen dan, na overleg met de leverancier, rechtsreeks naar Beverwijk af te reizen. Ik wil dit probleem snel opgelost hebben.
Bij het Nikon Servicepunt (Beverwijk) word ik vriendelijk te woord gestaan en in de werkplaats wordt een snelle check uitgevoerd. Daarbij blijkt dat er iets in de lens kapot is... Mijn teleurstelling groeit! Er wordt gesproken over een defect "MR HEAD" [what ever that may be].
En wat nog erger is: het onderdeel wat vervangen/vernieuwd moet worden, staat al een hele tijd op 'back order' en blijkt ook bij andere Service Points in geheel Europa niet te verkrijgen. Toelevering uit Japan komt kennelijk niet van de grond!; enkele lenzen met hetzelfde defect liggen al vele weken op reparatie te wachten. Ook ik zal vele weken geduld moeten hebben totdat het 'Japan' behaagt een onderdeeltje op te sturen naar NL. Afhandeling vindt plaats in volgorde van inbreng. De lieftallige dame achter de balie kan geen enkele indicatie geven wanneer ik de lens terug kan verwachten.
Tijdens mijn vakantie in de maand juni zal ik het -zoals het er nu naar uitziet- zonder de nieuwe D80 moeten stellen...
Mijn aanvankelijke blijheid is door dit akefietje (eufemistisch...) omgeslagen in een zeer grote teleurstelling.
Ik baal....

groet,
Laatst gewijzigd door pieter.w op zo mei 06 2007 7:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » vr mei 04 2007 3:43 pm

Dat is knudde.
Kan je niet even een 18-50 lensje op Marktplaats scoren?
Is geen 18-135, maar kan je wel je kamera meenemen op vakantie ;-)

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr mei 04 2007 3:52 pm

Las ik laatst niet iets op dit forum over dat je een shop aan kunt klagen als ze niet bereid zijn een zo snel defect gegaan artikel te vervangen?
Zou dat in eerste instantie doen en als 2e oplossing een 18-70 + 70-300 aanschaffen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr mei 04 2007 4:15 pm

Wat een Bull..... of zij zorgen tijdelijk voor een vervangend objectief om de reparatie periode te overbruggen of ze geven je gewoon een nieuwe. Dat zou je dus gewoon moeten eisen.

Anders gewoon de kosten voor huur van een vergelijkbaar objectief over de periode bij hun in rekening brengen.

je wordt er letterlijk schijt ziek van het lijkt de trend wel tegenwoordig.
Met computer onderdelen is het al niet veel anders.
Laatst gewoon 4 maanden een video kaart weg geweest "zogenaamd ter reparatie" krijg ik hem terug is het gewoon dezelfde nog steeds kapotte kaart.

sterkte

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

jbrood

Bericht door jbrood » vr mei 04 2007 4:48 pm

wanneer het niet binnen een redelijke termijn opgelost kan worden, kan je overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst!

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

naar de winkelier

Bericht door George Fennes » vr mei 04 2007 5:27 pm

Pieter,

De winkelier waar jij je Kit heb gekocht, dient jou als het te lang duurd een vervangend objectief ter hand te stellen.

Het feit dat jij naar Beverwijk bent gereden is iets dat de winkelier had moeten doen.

Ik zou een nieuwe lens eisen en als jouw oude lens gerepareerd is krijgen zei die gewoon weer terug.

Maar jij moet foto's kunnen maken.

Het blijkt steeds maar weer dat winkeliers steeds minder service verlenen.

Dozen schuiven zijn ze goed in, maar een beetje service dat is er niet meer bij.

En wat JBrood zegt, je kan als het te lang duurd tot ontbinding van de koop overgaan en kan je een nieuwe set kopen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr mei 04 2007 5:32 pm

Ik had vorig jaar 't zelfde probleem toen mijn D200 na 3 weken een technisch mankement vertoonde en 8 weken op reparatie was. Had 'm een paar dagen voor mijn vakantie terug.
Ze zeiden dat ik alleen recht had op 'n vervangende camera als ie binnen 1 week al kapot was gegaan. Later las ik dus hier of op 'n ander fotoforum, dat je ze kunt aanklagen. Als ik nog 'n keer met zoiets te maken krijg zet ik er dus ook gelijk mijn rechtsbijstandsverzekering op.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mei 04 2007 6:22 pm

Ik zou meteen Moszkowicz er op zetten! Die zoekt nog wat kluswerk.

Kroko

Bericht door Kroko » vr mei 04 2007 6:40 pm

Ik heb niet gelezen dat pieter.w terug is geweest bij de winkel na het bezoekje in Beverwijk. Mischien krijg je dan doodleuk een vervang lens of kit.

Suc6

pieter.w

Bericht door pieter.w » vr mei 04 2007 7:27 pm

Kroko schreef:Ik heb niet gelezen dat pieter.w terug is geweest bij de winkel na het bezoekje in Beverwijk. Mischien krijg je dan doodleuk een vervang lens of kit.

Suc6
beste allen hierboven!!
jullie reacties is een hart onder mijn riem! ter aanvulling op @kroko: onderweg terug van B'wijk naar Franeker heb ik besloten morgen naar de winkel te gaan die de set heeft geleverd (MediaMrkt, Lwd). Ik wil een lens, want met een body alleen kan ik niks...
dank en tot later. groet,

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr mei 04 2007 7:38 pm

Dat wilde ik net zeggen, ga eens even bij de winkel langs. Daar heb je een overeenkomst mee gesloten, niet met Nikon.
In ieder geval succes morgen!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

R-Know

Bericht door R-Know » vr mei 04 2007 7:51 pm

Hoe vaker ik op het forum de diverse klachten over wat dan ook lees, hoe vaker ik constateer dat de Nikons ook wel met enige regelmaat staken.
Vervelend is dan dat je het een flinke tijd zonder dat artikel/hobby apparaat moet stellen.
Dat de low budget winkeliers waar alles voor weinig te koop is, een mindere service verlenen dan een 'echte' winkelier lijkt mij begrijpelijk maar eerlijk is eerlijk, het is toch ook wel onze eigen schuld. Wij zoeken het internet met z'n allen af en geven elkaar tips om € 5,- minder voor een lens te betalen.
Helaas zijn dit de gevolgen.
Ik heb gelukkig mijn D70s nog..........die ligt in Beverwijk!

Groet, Arno

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

fabriek zou initiatief kunnen nemen

Bericht door George Fennes » vr mei 04 2007 8:14 pm

Wat mij wel opvalt, is dat Nikon ook gebreken vertoond en als er meerdere lenzen in Beverwijk liggen met hetzelfde probleem, wil zeggen dat de kwaliteit ook niet altijd alles is.

Ik wil Nikon niet afkraken maar om Nikon altijd op zo'n troon te zetten dat die veel beter is, is qua constructie wel een beetje veel gezegd.

Neem de 18-200mm VR, die breekt regelmatig door de midden.
In feite zou dit objectief door de fabriek teruggenomen moeten worden en gemodificeerd.

Dat doen ze met auto's ook, iets niet deugdelijk wordt onder garantie vervangen, de fabriek neemt het initiatief en alle eigenaren krijgen een aanschrijving om zich bij de dealer te melden.
Zelfs na de garantieperiode.

Het zou Nikon sieren als ze dit bij niet deugdelijke producten ook zouden doen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mei 04 2007 9:29 pm

Ik vind het ook een diep-treurig verhaal. Dit gaat echt niet goed, Nikon.
Maar leg de schuld nou niet bij Beverwijk. Die moeten ook maar afwachten wat er uit Japan gestuurd wordt.
Sorry, maar dat is nou gewoon het probleem met leveranciers uit Japan. Kijk maar naar de prijs van Japanse auto-onderdelen, zeker die onderdelen die door importeurs in Europa niet in voorraad worden gehouden of kunnen worden gehouden.
Ik denk dat dit bij alle Japanse cameramerken kan voorkomen.
Wie weet, moet dat onderdeel wel van de uitvinders van de SWM, van Canon komen... (GEINTJE...)
Ik hoop oprecht dat alles gauw opgelost is.

Laatst las ik een uitgave van het legermuseum dat destijds voor de vervanging van de laatste Nekaf-Jeeps en de Landrovers van de Landmacht de keuze was gevallen op de Toyota Landcruiser. De koop ging niet door wegens de te verwachten moeilijkheden met het snel leveren van onderdelen in geval van nood...
Daarom hebben ze nu G-Wagens van Mercedes-Benz. Nou kan je veel zeggen van die taxifabriek maar ze hebben wel een snel en efficient distributienetwerk...

Groet, E.M. de Klerk

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za mei 05 2007 2:06 am

Ik vrees dat Nikon in de race om op het consumentenvlak mee te blijven doen, de plank steeds vaker mis slaat. Op het gebied van de professionele objectieven gaat weinig mis, logisch want als de professionals weglopen is dat niet goed voor het bedrijfsimago.

Anderzijds is mond op mond reclame van consumenten heel belangrijk.
Maar zoals men nu bezig is, is van reclame steeds minder sprake.
We moeten alleen niet vergeten dat de 18-135 een redelijk nieuw objectief is, waarvan ik me kan voorstellen dat er kinderziektes naar boven komen. Ongetwijfeld zal aan dat probleem gewerkt worden en ik kan me voorstellen dat zo'n onderdeel niet snel voorradig is als deze wereldwijd om de haverklap de geest geven.

In ieder geval valt mij ook op dat wij ons te makkelijk aan de consumptiecultuur overgeven. Hierin zijn we, enkele uitzonderingen daargelaten, zelfs slaafs aan de handel. Ofschoon ik mij er van bewust ben dat slechts weinigen hun rechten kennen, of zich de moeite troosten om zich daarin te verdiepen. Zelfs in deze tijd, waarbij je via internet alle informatie over consumentenrecht kan ophalen, is men onwetend. Deels ben ik het met Arno eens, we willen voor een duppie op de 1e rang. Ik zeg deels, want een lage prijs ontslaat een winkelier niet van zijn plichten. Tuurlijk is de winkelier blij als jezelf naar Beverwijk afreist. Scheelt hem een hoop rompslomp en kan hij zijn verantwoording heel gemakkelijk afschuiven.

Ach het zal mens eigen zijn dat iets pas prioriteit krijgt als je ermee te maken krijgt. Ook snap ik dat we niet allemaal Abraham zijn en weten waar de mosterd gehaald moet worden. Het punt is alleen dat velen niet eens weten dat mosterd bestaat. Wel willen alles weten over een bepaald objectief of camera en zitten met prikkende ogen tot diep in de nacht reviews te lezen. Zo ook zoeken we naar mogelijkheden om zo goedkoop mogelijk tot aanschaf te komen, waarbij weer opvallend is dat als eerste gekeken wordt naar de plichten die we hebben, zoals BTW en invoerrechten. De kans op geen garantie wordt vaak op de koop toe genomen.

Ach, het zal de maatschappij wel zijn. Dit gedrag zie je ook terug op het werk, in restaurants en de belastingaanslagen. Velen vinden het teveel moeite om uit te zoeken waar je recht op hebt, of men is bang om als zeikerd bestempeld te worden.

Over prikkende ogen gesproken.....

Trusten!
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”