Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, dus zal me even kort voorstellen. Ik ben Paul, 19 jaar jong en woonachtig in 't midden van het land.
Ik ben in het bezit van een D3100 (met een aantal verschillende lenzen) en sinds kort ben ik daar ook mee aan het filmen. Het levert qua scherpte prachtige beelden op, alleen loop ik tegen 1 probleem aan; het geluid van de focus is zeer storend aanwezig in de films die ik maak. Hoe is dit geluid weg te krijgen, weet iemand dat? Ik gebruik doorgaans een 18-135 mm lens en film voornamelijk in de lagere brandpuntsafstanden, 18 tot 35 mm zeg maar. Ik wil binnenkort een 35mm f1.8 kopen, maar ik vrees dat ik daarmee nog steeds tegen hetzelfde probleem aan loop. Wie kan mij helpen?
Groeten, Paul
Focusgeluid D3100; hoe weg te krijgen?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Focusgeluid D3100; hoe weg te krijgen?
(externe) Microfoon aansluiten?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Paul,
Welkom op dit forum.
Volgens Bartjens zijn er twee oplossingen:
-een externe microfoon, Nikon heeft in 2011 een externe microfoon gepresenteerd, maar de D3100 heeft (als instapmodel) geen aansluiting daarvoor..
-de kamera op manual focus zetten.
Groeten, GIjs
Welkom op dit forum.
Volgens Bartjens zijn er twee oplossingen:
-een externe microfoon, Nikon heeft in 2011 een externe microfoon gepresenteerd, maar de D3100 heeft (als instapmodel) geen aansluiting daarvoor..
-de kamera op manual focus zetten.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hoi Gijs en Patrick,
Bedankt voor het antwoord. Manueel focussen is niet eenvoudig bij de beelden die ik maak, dus dat zal niet gaan helaas. Wat misschien nog een optie is, is de geluiden er later uit filteren tijdens het monteren van een film. Maar weet iemand hoe dat eenvoudig gedaan kan worden en met welk (gratis het liefst) programma?
Ik houd mij aanbevolen, bedankt voor de reacties tot nu toe!
Met vriendelijke groet,
Paul
Bedankt voor het antwoord. Manueel focussen is niet eenvoudig bij de beelden die ik maak, dus dat zal niet gaan helaas. Wat misschien nog een optie is, is de geluiden er later uit filteren tijdens het monteren van een film. Maar weet iemand hoe dat eenvoudig gedaan kan worden en met welk (gratis het liefst) programma?
Ik houd mij aanbevolen, bedankt voor de reacties tot nu toe!
Met vriendelijke groet,
Paul
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Optie 3:
Een externe recorder gebruiken, en dan achteraf het geluid er in edtiten.
Zo wordt het op dit moment nog heel veel gedaan, omdat zelfs met externe microfoon de gluidskwaliteit van een DSLR ronduit slecht is.
Een externe recorder gebruiken, en dan achteraf het geluid er in edtiten.
Zo wordt het op dit moment nog heel veel gedaan, omdat zelfs met externe microfoon de gluidskwaliteit van een DSLR ronduit slecht is.
Dan krijg je wel synchronisatie problemen of je moet met een externe klok werken.
Wat je wel kunt doen is de soundtrack vrij maken van het zoom geluid door het in 180 graden tegenfase te zetten.
Dat noemt men ook wel antigeluid. Dan kun je het geluid van de zoommotor laten verdwijnen maar, dan ben je even bezig en heb je wat spulletjes nodig voor geluidsbewerking.
Beter is het dan om een digitale soundrecorder te gebruiken.
Start dan eerst de sound recorder, start dan de Nikon. Maak dan even een kort klik geluid.
Dat kun je later als referentie gebruiken om het originele Nikon, en digitaal opgenomengeluidspoor en beeldspoor te synchroniseren of wel het geluidsspoor gelijk te trekken in de tijdbasis zodat het mooi gelijk loopt.
Degoedkoopste en makkelijkste optie is idd handmatige focus. Het is een kwestie van oefenen.
Voor dat je de shot maakt eerst even droog pannen en focussen. Daarna pas de shot maken als dat lekker loopt.
Wat je wel kunt doen is de soundtrack vrij maken van het zoom geluid door het in 180 graden tegenfase te zetten.
Dat noemt men ook wel antigeluid. Dan kun je het geluid van de zoommotor laten verdwijnen maar, dan ben je even bezig en heb je wat spulletjes nodig voor geluidsbewerking.
Beter is het dan om een digitale soundrecorder te gebruiken.
Start dan eerst de sound recorder, start dan de Nikon. Maak dan even een kort klik geluid.
Dat kun je later als referentie gebruiken om het originele Nikon, en digitaal opgenomengeluidspoor en beeldspoor te synchroniseren of wel het geluidsspoor gelijk te trekken in de tijdbasis zodat het mooi gelijk loopt.
Degoedkoopste en makkelijkste optie is idd handmatige focus. Het is een kwestie van oefenen.
Voor dat je de shot maakt eerst even droog pannen en focussen. Daarna pas de shot maken als dat lekker loopt.
Probeer je shots wel zo maken dat handmatig focussen werkt! Het resultaat zal er niet slechter van worden.
Toch is externe opname van je audio het beste. Evt later te syncen met je interne opname als tijdcode ofzo
Toch is externe opname van je audio het beste. Evt later te syncen met je interne opname als tijdcode ofzo
http://studiomde.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
zelfs handmatig focus wordt door de interne mic opgenomen.
Een externe mic biedt wat uitkomst maar lost niet alles op tenzij je voor een wireless mic kiest en op afstand van de camera.
gaat het om een dialoog of omgevingsgeluid? Voor dialoog gebruik dan een richtmicrofoon. De geluiden rond de camera worden dan in mindere mate opgenomen maar is altijd nog wel wat hoorbaar.
Andere mogelijkheden zijn er ook, die zijn hier al genoemd maar kosten aardig wat en vraagt ook wat kennis van geluidsbewerking.
wil je een goeie externe microfoon < euro 100,-- kijk dan naar de rode videomic (condensator, richtmicrofoon)
Een externe mic biedt wat uitkomst maar lost niet alles op tenzij je voor een wireless mic kiest en op afstand van de camera.
gaat het om een dialoog of omgevingsgeluid? Voor dialoog gebruik dan een richtmicrofoon. De geluiden rond de camera worden dan in mindere mate opgenomen maar is altijd nog wel wat hoorbaar.
Andere mogelijkheden zijn er ook, die zijn hier al genoemd maar kosten aardig wat en vraagt ook wat kennis van geluidsbewerking.
wil je een goeie externe microfoon < euro 100,-- kijk dan naar de rode videomic (condensator, richtmicrofoon)