Ik stuur ook regelmatig een mailtje naar aangeboden goederen die ik niet vertrouw. Zo had ik gisteren weer gereageerd op een aanbieding van een Nikon D200 met in de tekst een email adres en direkt kopen prijs van €1100,- !
De echte persoon achter de internetnaam mailde "IT'S FRAUD", dus is gelukkig op tijd gewaarschuwd.
Ebay zelf stuurde mij ook een mail:
Beste everkaik (
everkaik@chello.nl),
Volgens onze gegevens heb je onlangs een e-mail verzonden naar, of ontvangen van, namibe via het e-mailsysteem van eBay (bijvoorbeeld via de functie “Vraag het de Verkoper� of “Contact opnemen met een eBay-lid�).
Soms worden eBay-accounts gebruikt voor verzoeken om transacties buiten eBay om af te handelen. We raden je aan voorzichtig te zijn met dit soort berichten als je ze van leden ontvangt. Ze brengen namelijk een frauderisico met zich mee.
Houd er rekening mee dat verkoopactiviteiten die buiten eBay om plaatsvinden niet in aanmerking komen voor de beschermende services van eBay of PayPal en je het risico loopt je geld kwijt te raken als je zulke transacties aangaat. Het is een goed idee de eBay-pagina's over fraudebescherming op het onderstaande adres te lezen voor informatie over stappen die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat al je transacties succesvol zijn:
http://pages.ebay.nl/help/tp/isgw-buyer ... steps.html
Als je het object al hebt verzonden of al hebt betaald, reageer dan op deze e-mail. We sturen je dan extra informatie over hoe je jezelf kunt beschermen.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Regels en veiligheid
Ik weet het, ik heb tijd te veel, maar ik heb zo al meer dan tien mensen gewaarschuwd dat iemand onder hun naam probeert te verkopen en zo gauw mogelijk buiten ebay om.
Hun ebay-naam hebben ze met fishing verkregen, een valse mail sturen met een link waarmee je zogenaamd in moet loggen bij ebay.
Die link verwijst dan naar een site DIE EXACT ERUIT ZIET ALS DE EBAY INLOGSITE maar in de adresregel kun je lezen dat het weldegelijk met een ander adres begint. Zodra je dan je naam en wachtwoord invult, lukt het inloggen natuurlijk niet, maar hebben ze wel zo je wachtwoord op een slimme manier kunnen lezen bij je naam.
Ik heb het zelf eens geprobeerd met een gewijzigd wachtwoord, maar je ziet echt nergens aan dat het nep is.
Wel direkt mijn wachtwoord weer terug veranderd, om te voorkomen dat iemand iets onder mijn naam verkoopt (88 positieve waarderingen).
Wees dus op je hoede