Volle pond voor demomodel objectief?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
desmodromic

Volle pond voor demomodel objectief?

Bericht door desmodromic » vr jan 06 2012 7:52 pm

Beste Allen,

Ik wilde hierbij een vervelende ervaring van mij met een fotowinkel delen, zie hieronder:

Ik wil al sinds een tijdje de Nikon 18-200 lens kopen, en deze persoonlijk beoordelen en testen in de winkel voordat ik deze kocht.

Deze lens is momenteel beperkt leverbaar, en stond te koop bij oa. Cameraland.nl, voor een iets hogere prijs dan elders (de laatste bij hun beschikbaar). Maar omdat dit de meest dichtsbijzijnde locatie is voor mij (toch 110 km.) besloot ik bij deze winkel de lens te reserveren.

Voordat ik er heen reed heb ik gisteren en vandaag naar de winkel gebeld om er zeker van te zijn dat de lens er zou zijn als ik na 110 km. daar zou aankomen.

Ik ben er vandaag naar toe gereden, en de lens was aanwezig. Pas daar werd mij bekend gemaakt dat het om een demomodel ging. Ik was hier behoorlijk teleurgesteld in; ze hadden immers 2 keer de kans gehad om mij dit telefonisch mede te delen, maar hebben dit nagelaten. Als ik deze lens had laten bezorgen, had ik nu zonder te weten een demomodel opgestuurd gekregen, voor de gewone prijs.

Ik heb nog gevraagd of ze een andere prijs wilden hanteren, omdat het om een demomodel ging, maar daar wilden ze niet van horen.

Mijn indruk is dat ik een beetje voor het blok werd gezet, en het hier maar mee moest doen, na een rit van 110 km. door de randstad. Ik heb het gevoel dat bovendien mij informatie is achtergehouden. Als ik had geweten dat het om een demomodel ging met de gewone prijs, was ik er niet heen gereden en had ik elders (waar de lens ook nog eens goedkoper is, maar wel iets verder rijden) de lens gekocht.

Mijn vraag is uiteindelijk: is het normaal om bij een levering niet te vermelden dat het om een demomodel gaat en hier toch het volle pond voor te vragen

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Volle pond voor demomodel objectief?

Bericht door ElRonno » vr jan 06 2012 8:04 pm

Zeer slordig van de winkel om niet te vermelden.

En of het onredelijk is om het volle pond te vragen, lijkt me afhankelijk van want "demomodel" inhoudt in dit geval. Een demomodel gaat soms door vele vingers of staat zonder lensdoppen stof te verzamelen in een vitrine. Of nog erger, in de zon in een etalage. Dat geeft allemaal extra risico's en zou een lagere prijs mogen rechtvaardigen, maar ja, een winkel mag er voor vragen wat ze willen. Als er moeilijk aan te komen is, zal dat de prijs weer opdrijven...

Maar netjes is het niet.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » vr jan 06 2012 8:33 pm

Of het normaal is weet ik niet. Maar netjes is het in ieder geval niet.
Was je vooraf in kennis gesteld dan was de keus aan jouw wel/niet gaan. En zoals je schrijft dan was je niet gegaan.

Uiteindelijk zal het aan de kwaliteit niets hoeven af te doen. Het is natuurlijk altijd moeilijk te beoordelen wat de status en ervaring van het demo model is. Het is meer een gevoelskwestie alsof je al 2e hands koopt. Ik kan mij jouw gevoel/teleurstelling wel voorstellen.

Maar in dit geval zullen ze ook de wetenschap van de schaarste hebben en dan is korting geven niet echt noodzakelijk met een paar dagen zijn ze het model toch wel kwijt voor de vraagprijs.

Jammer deze ervaring.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » vr jan 06 2012 8:34 pm

"niet netjes" is heel zacht uitgedrukt.

desmodromic

Bericht door desmodromic » vr jan 06 2012 10:50 pm

Bedankt voor jullie reactie, dat sterkt mijn idee hierover.

Nog additionele informatie: er was behoorlijk wat stof op de voorste lens, en de achterste lens had vlekken. Volgens de verkoper stelde dat niet zo veel voor, maar volgens mij wel een risico.....

Al met al ben ik toch blij dat ik er heen ben gegaan, ondanks dat het uiteindelijk zonde van de tijd was, want anders was de lens mij opgesuurd en had ik mijn best moeten doen om deze te retourneren.....

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 06 2012 10:57 pm

dus je hebt'm niet gekocht? Kan ik me wel voorsrtellen als ze niet willen meebewegen in de prijs ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

desmodromic

Bericht door desmodromic » vr jan 06 2012 11:22 pm

Nee, ik had er geen vertrouwen meer in en ze wilden in de prijs niet bewegen.

Ik heb hem nu alsnog bij de andere zaak (in Apeldoorn, wat nog iets verder van mijn huis af ligt dan Alkmaar) gereserveerd, en ga hem volgende week halen. En die zaak ook even gebeld om te checken dat het daar niet om een demomodel gaat.....

Al met al vandaag zo'n 250 km. voor niets gereden in de auto, met als afsluiter een kotsend kind in de file op de achterbank.

Maar goed, zo erg is het ook weer niet allemaal, zeg maar een luxeprobleem, ik vond het alleen niet netjes.

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » za jan 07 2012 9:09 am

Ik vind dit buitengewoon slordig en zou dit ook op kieskeurig vermelden. B.t.w. welkom op het forum.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 07 2012 10:33 am

Heb je bij thuiskomst een mailtje gestuurd naar de winkel, met daarin je ervaringen? Zou ik anders alsnog doen.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jan 07 2012 11:08 am

Jammer dat je tocht uiteindelijk voor niets is geweest, maar wel een goed besluit van je om het objectief niet te kopen. Ik vind dit ook niet kunnen en eerlijk gezegd valt het me tegen van de jongens van Cameraland. De zaak staat in Noord-Holland best goed aangeschreven. Bij Kieskeurig scoren ze hoog, maar het verhaal op Tweakers.net is anders. Daar scoren ze slecht. de waarheid zal wel in het midden liggen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » za jan 07 2012 11:36 am

Uiteraard heel jammer dat je dat hele eind voor niets gereden bent en zeer zeker slordig van Cameraland om dat niet eerder aan de telefoon te vermelden.
Maar als je daar aankomt om een nieuwe lens te kopen en blijkt dat het om een demomodel gaat, dan ga toch zeker niet naar huis voordat je je gemaakte onkosten besproken hebt.
Het probleem is vaak dat de verkopers geen stap in een andere richting durven te zetten.
Is het probleem met de leidinggevende besproken?
Ik weet zeker dat Cameraland dit soort gezeik ook niet wil en alleen al hierom best wat marge van de lens kan laten vallen.

Zo zie je maar dat een willekeurige verkoper een behoorlijke impact kan hebben in het gezicht van een winkel.
Zou het de leidinggevende/eigenaar zijn geweest dan is het zeer zeker een kwalijke zaak dat hij jou zo naar huis heeft laten gaan en mag de naam van de winkel hier terecht beschaamd worden.

Ik was de winkel niet uit gegaan zonder een tegemoetkoming in de reiskosten, maar goed dat is mijn visie.

Succes met je verder zoektocht/aankoop.

Gr. John.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » za jan 07 2012 12:43 pm

Cameraland krijgt bij ook een min achter zijn naam.

Goed dat je dit soort ervaringen deelt.
Dan kunnen die "paar" leden van de NCN rekening houden met de daar heersende bedrijfs-filosofie.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 07 2012 2:31 pm

Dat is wat overdreven, niet?

Negatieve ervaringen worden uitgebreid besproken, maar positieve ervaringen hoor je niemand over. Om zo'n akkefietje wat ik ergens op internet lees koop ik er echt niet minder om bij die winkel. Voorzichtig moet je toch altijd zijn.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cor Gortzak » za jan 07 2012 2:38 pm

Ik vind het totaal geen stijl van Cameraland.

Als ik eigenaar van deze zaak was zou ik openbaar (op dit forum bijvoorbeeld) mijn excuses maken en gelijk een NIEUWE lens aanbieden met korting. Laat zien dat je goede services biedt.

Een goede naam opbouwen is veel moeilijker dan hem op deze manier te grabbel gooien.
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

desmodromic

Bericht door desmodromic » zo jan 08 2012 9:42 pm

Het was overigens niet mijn bedoeling om die zaak af te branden. Onderweg naar huis heb ik de zaak trouwens nog gebeld en de bedrijfsleider gesproken. Hij heeft mijn verhaal netjes aangehoord, ik heb hem openlijk verteld dat ik deze ervaring wel ga delen, maar hij heeft verder geen tegenbod gedaan om iets te compenseren.

Ik was zo verbaasd over de afhandeling in de zaak zelf (en daarbij in een moeilijke positie, want ik had ook nog eens een peuter en kleuter bij me om op te letten), dat ik op dat moment flabbergasted was, en later benieuwd was 'of ik nou gek was of zij'. De feedback op het forum versterkt mijn vermoeden over het laatste.

PS: ik zal me binnenkort even voorstellen! ;)

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”