Beginnend professioneel fotograaf (hoe en wat?)
Beginnend professioneel fotograaf (hoe en wat?)
Beste collega fotografen,
Ik speel al een tijd met het idee om naast mijn huidige baan af en toe eens wat bij te verdienen met fotografie. Puur voor een extra zakcentje.
Nu loop ik tegen veel "vragen" op waar velen van jullie waarschijnlijk al mee gestoeid hebben. Ik heb op de site van de kvk door zitten lezen. Deze geeft veel informatie maar roept tegelijk ook weer veel vragen op. Ik vraag jullie niet jullie ondernemersgeheimen te delen, maar wellicht wat handvaten waardoor het wat duidelijker wordt voor mij om de beslissing te nemen om dit echt door te zetten of niet.
Enkele vragen waar ik nu mee zit:
- Inschrijving bij kvk is een pre uiteraard maar daardoor ben je officieel ondernemer. Wat brengt dit met zich mee (verplichtingen)?
- Hoe voert men zijn/haar administratie (software, facturen, etc)?
- Ben je als fotograaf BTW-plichtig (blijft vaag op de kvk site)?
- Hoe bieden jullie de foto's aan (op dvd, website)?
- Hoe worden nabestellingen geregeld (door de fotograaf of via een (online) service)?
- Wat is een normaal uurtarief?
Uiteindelijk wil ik wel een keer een afspraak maken bij de kvk rondom het ondernemenschap en de verplichtingen en eisen die dit met zich meebrengt,maar het lijkt me wel makkelijk om wat voorkennis te krijgen.
PS: Er zullen gaandeweg wellicht meer vragen op komen maar voor nu is dit wel een goed startpunt, denk ik.
Ik speel al een tijd met het idee om naast mijn huidige baan af en toe eens wat bij te verdienen met fotografie. Puur voor een extra zakcentje.
Nu loop ik tegen veel "vragen" op waar velen van jullie waarschijnlijk al mee gestoeid hebben. Ik heb op de site van de kvk door zitten lezen. Deze geeft veel informatie maar roept tegelijk ook weer veel vragen op. Ik vraag jullie niet jullie ondernemersgeheimen te delen, maar wellicht wat handvaten waardoor het wat duidelijker wordt voor mij om de beslissing te nemen om dit echt door te zetten of niet.
Enkele vragen waar ik nu mee zit:
- Inschrijving bij kvk is een pre uiteraard maar daardoor ben je officieel ondernemer. Wat brengt dit met zich mee (verplichtingen)?
- Hoe voert men zijn/haar administratie (software, facturen, etc)?
- Ben je als fotograaf BTW-plichtig (blijft vaag op de kvk site)?
- Hoe bieden jullie de foto's aan (op dvd, website)?
- Hoe worden nabestellingen geregeld (door de fotograaf of via een (online) service)?
- Wat is een normaal uurtarief?
Uiteindelijk wil ik wel een keer een afspraak maken bij de kvk rondom het ondernemenschap en de verplichtingen en eisen die dit met zich meebrengt,maar het lijkt me wel makkelijk om wat voorkennis te krijgen.
PS: Er zullen gaandeweg wellicht meer vragen op komen maar voor nu is dit wel een goed startpunt, denk ik.
Re: Beginnend professioneel fotograaf (hoe en wat?)
In het heel kort mijn antwoorden:
Weinig (zie verderop; Belastingdienst zorgt vooral voor de verplichtingen)delfsegek schreef: Enkele vragen waar ik nu mee zit:
Twee mappen (in en uit) met een Excel-sheetje kan voldoende zijn. Net wat je wilt. Bekijk de mogelijkheden, en ga voor wat jij handig vindt (en wat natuurlijk toegestaan is door de BD).- Hoe voert men zijn/haar administratie (software, facturen, etc)?
Moet je navragen bij de belastingdienst. Meestal zal het antwoord ja zijn. KVK gaat daar niet over.- Ben je als fotograaf BTW-plichtig (blijft vaag op de kvk site)?
Dat is iets waar je zelf over mag nadenken. Denk vooral aan je klant.- Hoe bieden jullie de foto's aan (op dvd, website)?
Vanaf €60 per uur wordt er hier in de regio gehanteerd. Het is echter geheel afhankelijk van wat je zelf wilt gaan verdienen en wat je kosten zijn. Wat voor jou een goed uurtarief is, is dus niet zomaar te zeggen.- Wat is een normaal uurtarief?
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Pim van der Maden heeft eens een presentatie gegeven hierover.
Voor een korte samenvatting: http://www.youtube.com/watch?v=vnXTODrv ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat hier vooral over de kracht van Social Media en kostprijsberekening.
Voor een korte samenvatting: http://www.youtube.com/watch?v=vnXTODrv ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat hier vooral over de kracht van Social Media en kostprijsberekening.
Bedankt voor de snelle reacties zover.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ja, maar je hebt een bepaalde vrijstelling. Blijf je onder een bepaald bedrag (+/- 1400 meen ik) dan hoef je niets af te dragen. Je moet wel elk jaar aangifte doen maar dat schijnt kinderlijk eenvoudig te zijn.Tom schreef:Moet je navragen bij de belastingdienst. Meestal zal het antwoord ja zijn. KVK gaat daar niet over.delfsegek schreef:- Ben je als fotograaf BTW-plichtig (blijft vaag op de kvk site)?
Spul waarmee je foto's maakt...
Je doelt op de kleine ondernemersregeling (KOR)?ReneG schreef:Ja, maar je hebt een bepaalde vrijstelling. Blijf je onder een bepaald bedrag (+/- 1400 meen ik) dan hoef je niets af te dragen. Je moet wel elk jaar aangifte doen maar dat schijnt kinderlijk eenvoudig te zijn.Tom schreef:Moet je navragen bij de belastingdienst. Meestal zal het antwoord ja zijn. KVK gaat daar niet over.delfsegek schreef:- Ben je als fotograaf BTW-plichtig (blijft vaag op de kvk site)?
Aangifte voor kleine ondernemers is normaalgesproken elk kwartaal, en is inderdaad vrij eenvoudig.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad. Ben me alleen nog aan het verdiepen in de materie, dus ik ben ook nog zoekende en nog niet echt bekend met alle ins-en-outs en de terminologie.Tom schreef:Je doelt op de kleine ondernemersregeling (KOR)?ReneG schreef:Ja, maar je hebt een bepaalde vrijstelling. Blijf je onder een bepaald bedrag (+/- 1400 meen ik) dan hoef je niets af te dragen. Je moet wel elk jaar aangifte doen maar dat schijnt kinderlijk eenvoudig te zijn.
Aangifte voor kleine ondernemers is normaalgesproken elk kwartaal, en is inderdaad vrij eenvoudig.
Spul waarmee je foto's maakt...
- jan
- Bestuurslid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kijk eens op de site van de belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... oppen.html
Of maak een vrijblijvende afspraak met een accountant. Veelal hebben zij een de mogelijkheid tot een gratis intake gesprek.
Succes.
Of maak een vrijblijvende afspraak met een accountant. Veelal hebben zij een de mogelijkheid tot een gratis intake gesprek.
Succes.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Niet afdragen kan in dat geval, maar je kunt ook gewoon netjes afdragen, en aan het eind van het jaar alles terugkrijgen. Dat voorkomt problemen als je het laatste kwartaal opeens meer binnenhaalt dan verwacht. 
Voor de KOR geldt wel dat je elk kwartaal aangifte moet doen. Daar ben je dus niet van vrijgesteld. Die vrijstelling kun je weer wel krijgen, maar daarvoor moet je een verzoek indienen bij de belastingdienst.

Voor de KOR geldt wel dat je elk kwartaal aangifte moet doen. Daar ben je dus niet van vrijgesteld. Die vrijstelling kun je weer wel krijgen, maar daarvoor moet je een verzoek indienen bij de belastingdienst.
Los van het feit van het bekend raken met de administratie/financien/verplichten. Ben is ook wel benieuwd waar mensen zoal tegenaan liepen toen ze net begonnen. Wat ging er fout of goed? Waar hebt je van geleerd?
Nu vraag ik me uberhaupt af of ik me wel als ondernemer moet laten registeren. Voor mij zullen de klussen niet elke week op de stoep liggen. Als ik misschien 10 klussen in een jaar heb, zal het genoeg zijn. Kijk, als het er meer worden en de boel begint echt professionele vormen aan te nemen, dan zal ik hier anders tegenaan kijken. Hebben meer mensen met die gedachte gestoeid?
Nu vraag ik me uberhaupt af of ik me wel als ondernemer moet laten registeren. Voor mij zullen de klussen niet elke week op de stoep liggen. Als ik misschien 10 klussen in een jaar heb, zal het genoeg zijn. Kijk, als het er meer worden en de boel begint echt professionele vormen aan te nemen, dan zal ik hier anders tegenaan kijken. Hebben meer mensen met die gedachte gestoeid?
Elke beginner moet nu eenmaal een besluit nemen of hij/zij al deze moeite moet gaan doen om zich te profileren als prof.fotograaf.
Jouw eventuele klanten zullen eerder "zaken" willen doen met een enthousiaste amateur. De amateur is immers veel goedkoper en heeft misschien wel meer ervaring en vakmanschap in huis dan de beginnende prof.
Klinkt wederom niet erg positief van mijn kant, maar ik heb veel beginnende "profs" zien stranden met een aanzienlijke schuld.
Jouw eventuele klanten zullen eerder "zaken" willen doen met een enthousiaste amateur. De amateur is immers veel goedkoper en heeft misschien wel meer ervaring en vakmanschap in huis dan de beginnende prof.
Klinkt wederom niet erg positief van mijn kant, maar ik heb veel beginnende "profs" zien stranden met een aanzienlijke schuld.
Elke reactie (positief of negatief) wordt op prijs gesteld. Zat weer eens te kijken op de kvk-site en zie dat ze GRATIS bijeenkomsten organiseren voor startende ondernemers en mensen die eraan denken om te gaan ondernemen:
http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/ondernemen-iets-voor-u/
Binnenkort eentje bij mij in de buurt. Eens kijken of het wat is.
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
Daar zal hoogst waarschijnlijk de Belastingdienst ook bij aanwezig zijn. Die hebben tegenwoordig zogenaamde startersteams waarmee ze in samenwerking met de KvK bijeenkomsten organiseren. Is zeer de moeite waard om daar naar toe te gaan. Veel info en je kunt er terecht met je vele vragen.delfsegek schreef:Elke reactie (positief of negatief) wordt op prijs gesteld. Zat weer eens te kijken op de kvk-site en zie dat ze GRATIS bijeenkomsten organiseren voor startende ondernemers en mensen die eraan denken om te gaan ondernemen:
succes
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Er staat overigens al heel veel informatie op http://www.kvk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, dus daar zou ik mee beginnen als ik jou was.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910