Condens voorkomen

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Condens voorkomen

Bericht door D7000newbie » zo feb 12 2012 5:55 pm

Hallo,

Ik zie steeds discussies over het voorkomen van condens in de camera en lenzen. Meeste mensen laten de camera in de tas als je vanuit de kou binnenkomt.

Maar... condens krijg je toch juist als je van warm naar koud gaat??

In koude lucht kan minder vocht zitten, waardoor bij de overgang van warm naar koud het overtollige deel zal neerslaan als condens. Je moet dus juist opletten bij het naar buiten gaan, niet andersom. Of heb ik nu iets gemist..?

Gr. Newbie
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Condens voorkomen

Bericht door Gobert » zo feb 12 2012 6:20 pm

Je hoeft helemaal nergens op te letten zolang je de camera maar de tijd geeft om te accllimatiseren en geen objectieven gaat verwisselen bij een beslagen lens e.d.
Ik zet de camera na een tocht buiten in dit weer altijd binnen een paar uur op statief alvorens hij de koffer weer ingaat.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

oud0001

Bericht door oud0001 » ma feb 13 2012 4:34 am

Ken je iemand die brildragend is? Vraag dan even of deze persoon van binnen naar buiten gaat en kijk dan of de glazen beslaan. Draai het dan na enige tijd om en kijk of ze dan beslaan.

Ze beslaan als je van de kou de warmte binnen gaat. Dat beantwoordt, denk ik, wel wanneer je moet oppassen.

george013

Bericht door george013 » ma feb 13 2012 7:23 am

D7000newbie schreef:Hallo,

Ik zie steeds discussies over het voorkomen van condens in de camera en lenzen. Meeste mensen laten de camera in de tas als je vanuit de kou binnenkomt.

Maar... condens krijg je toch juist als je van warm naar koud gaat??

In koude lucht kan minder vocht zitten, waardoor bij de overgang van warm naar koud het overtollige deel zal neerslaan als condens. Je moet dus juist opletten bij het naar buiten gaan, niet andersom. Of heb ik nu iets gemist..?

Gr. Newbie
Als je met je koude toestel naar binnen gaat, zal de warmere lucht zodanig afkoelen aan het oppervlak van je toestel, dat de relatieve vochtigheid 100% wordt. Dan krijg je condens. Het is de warmere lucht die afkoelt dat de condens veroorzaakt.
Stop voordat je naar binnen gaat de lensdop op je abjectief en de camera in de tas, dan slluit je hem min of meer af van de warmere lucht en krijgt hij tijd om op te warmen.

George

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma feb 13 2012 8:16 am

En wat bij het proces beschreven door George ook nog versterkend werkt is het feit dat warme lucht meer vocht kan bevatten da koude lucht, dus bij een koud lichaam in een warme omgeving zal er vocht uit de lucht condenseren op het koude lichaam, lees de camera.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » ma feb 13 2012 8:20 am

Gewoon zonder dop aan de voorkant op tafel leggen en binnen 5 minuten is hij weer goed. Niet te moeilijk over doen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 13 2012 8:26 am

D7000newbie schreef:Meeste mensen laten de camera in de tas als je vanuit de kou binnenkomt.
Dat is ook de beste optie als je verder niet meer binnen gaat fotograferen. Gewoon in de tas laten zitten en laten acclimatiseren.
Als je wel binnen gaat / moet fotograferen, je komt net van buiten en je camera beslaat. Met een föhn, niet te dichtbij wat heen en weer zwaaiend de warme lucht op de camera en lens blazen. Weg condens.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » ma feb 13 2012 8:46 am

Het glaswerk aan de buitenkant is niet het belangrijkst. Ben je een paar uur buiten geweest in de vrieskou en heb je bijv. een schuiflens of zo'n lens met lengtevermeerdering en zou je die binnen gebruiken, breng je ook warme lucht in de lens. Idem met het verwisselen van de lens bij een te koude binnenkant. Eea hangt tevens af van het temperatuurverschil en de RV binnen.
George

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”