Even een voorstelling

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Even een voorstelling

Bericht door Jasiu » zo jun 10 2007 12:58 am

Heej mensen , ik was echt niet van plan om een "oorlog(je)"uit te lokken onder verschillende forumleden. Dit had ik niet verwacht !!!

Ben ik nu de deugniet omdat mijn voorstelling afgesloten is?????
Ik krijg nu geen informatie meer over het hoe en wat!!

Oke als er dan niemand meer reageerd , het zij zo..... jammer ik vond het een leuk forum en ik had al aardig wat informatie van verschillende forumleden,oke ik hoor of zie wel een reactie.

Groetjes Jasiu !!!

differhans

Bericht door differhans » zo jun 10 2007 2:17 pm

Hoi Jasiu,

Hier was mijn's inziens een reactie van de webredactie op zijn plaats geweest.

Maak je niet ongerust, jij hebt geen oorlog(je) uitgelokt.
Als er al sprake van zou zijn, heeft men dat, volgens mij aan zich zelf te danken, omdat men niet echt duidelijk naar elkaar toe is geweest.
Een opmerking als:
"Wil je alleen met kitlensjes blijven spelen, kies dan voor de D40(x) ", vind ik niet op zijn plaats en ervaar ik als grievend voor de forum leden, die een D40(x) hebben aangeschaft.

Ook dit forum met zijn of haar meningen, moet je maar zien, als een afspiegeling van onze maatschappij.
Behoud het oprechte, integere positieve, en leg het andere naast je neer.

Verder stonden er veel antwoorden op je vraag in, waaruit je een duidelijk beeld hebt kunnen krijgen, wat er betaalbaar te koop is, en waar je voorlopig mee aan de slag kunt.
Blijft er nog een vraag over, bv als je tussen twee camera's moet kiezen, dan stel je die hier weer.
Ook dan zul je weer voldoende antwoorden krijgen, waaruit je dan makkelijker een keuze kunt maken.
Uiteindelijk is de keuze toch aan jou.

Tot slot.
Lekker hier op dit forum blijven, over een poosje foto's plaatsen als je dat leuk vindt, en nog veel kennis op doen. ( tenzij je besluit een canon aan te schaffen :shock: , maar daar ga ik ook niet over :wink: )

De hartelijke groeten Hans5

Robin

Bericht door Robin » zo jun 10 2007 2:24 pm

Hoi Jasiu,

Hierbij een officiele welkom op het forum :-)

Je bent zeker niet de deugniet hoor :lol:

Gewoon iemand die een vraag stelde over een DSLR en daarbij goed advies wilde hebben. Zoals je reeds gezien hebt zijn de meningen hierover verschillend en dat kan nog wel eens tot discussie leiden.

Maar het is allemaal goed bedoeld en iedereen "strijd" ervoor om jou tot de beste keuze te laten komen ;-)

Maak je hierover geen zorgen hoor dat komt wel vaker voor en ondanks dat we niet altijd eens zijn met elkaar even goede vrienden. Je topic is afgesloten omdat het niets meer met je vraag te maken had en in principe alle opties al genoemd waren. Daaran heb jij absoluut geen schuld maar ligt geheel aan ons :oops:

Dus schroom aub niet om nog meer vragen te posten. Neem aan dat je vrij spoedig ook over lenzen vragen krijgt als je je besluit qua type body genomen hebt.

Reeds wat modellen in je handen gehad om een beetje mee te spelen ??

Gegroet,
Robin

rik6230

Bericht door rik6230 » zo jun 10 2007 2:30 pm

Jasiu, buiten de uitwisseling van wat "onvriendelijkheden" staat er denk ik toch wel veel info in de topic die jij heb gestart. Als je nog meer info nodig hebt om tot een besluit te komen schroom niet te vragen.

groet,
Rik

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » zo jun 10 2007 5:16 pm

Hoi Rik,Hans en Robin... Heel hartelijk dank voor jullie reactie. Ik was al een beetje teleur gesteld omdat ik niets meer hoorde op mijn voorstelling. Heb inmiddels veel info gekregen op mijn vragen omtrend het aanschaffen van een NIKON camera. Inmiddels veel op het forum gelezen en al duidelijke indrukken gehad. Ik kan nog niet kiezen welke Camera het wordt maar ..... ik heb al wel de keuze gemaakt uit twee modellen en wel de volgende... het word of de D40- of de D 80, voor de laatste moet ik nog even doorsparen en voor de D40, nou, die kan ik morgen al aanschaffen, maar ik twijfel nog.
Hebben jullie misschien nog enkele duidelijke argumenten om mij over de streep te trekken en zo ja welke voor- en nadelen hebben deze Camera's???? Ik wil gewoon een goed product kopen waarmee ik en- macro opnamen kan maken (welke lens ?) huis-tuin en keuken, en natuurlijk mijn dieren niet te vergeten, vakantie foto's en panorama foto's. Gewoon een camera voor ALLES, dit was mijn vraag!

Hartelijke groeten Jasiu !!!

differhans

Bericht door differhans » zo jun 10 2007 8:42 pm

Jasiu,

Als ik je laatste vraag letterlijk neem:

''Een camera voor alles''

Als uitgangspunt mag je veronderstellen, dat je met iedere camera, ongeacht het merk alles kunt fotograferen. ( bijna alles )

Wat jij wilt, kort door de bocht, macro en de rest, daarvoor heb je minimaal twee lenzen nodig.

Financieel gezien, als je niet meer kunt of wilt wachten, kun je met de D40 en een zoomlens beginnen voor ''alles'', behalve macro (micro)
Je budget bepaald dan de lens.

Dit geldt, dus ook voor de D80 icm een lens.

Met een macro (micro) lens kun je dan nog even wachten ( doorsparen of op een gunstig geprijsde gebruikte wachten)

Ten aanzien van je vraag, de keuze tussen D40 en D80 zou ik willen zeggen, stel deze in een nieuwe topic.

Persoonlijk zou ik gaan voor de D80 met een gebruikte lens.

Succes

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » zo jun 10 2007 10:00 pm

differhans schreef:Jasiu,

Als ik je laatste vraag letterlijk neem:

''Een camera voor alles''

Als uitgangspunt mag je veronderstellen, dat je met iedere camera, ongeacht het merk alles kunt fotograferen. ( bijna alles )

Wat jij wilt, kort door de bocht, macro en de rest, daarvoor heb je minimaal twee lenzen nodig.

Financieel gezien, als je niet meer kunt of wilt wachten, kun je met de D40 en een zoomlens beginnen voor ''alles'', behalve macro (micro)
Je budget bepaald dan de lens.

Dit geldt, dus ook voor de D80 icm een lens.

Met een macro (micro) lens kun je dan nog even wachten ( doorsparen of op een gunstig geprijsde gebruikte wachten)

Ten aanzien van je vraag, de keuze tussen D40 en D80 zou ik willen zeggen, stel deze in een nieuwe topic.

Persoonlijk zou ik gaan voor de D80 met een gebruikte lens.

Succes
KIJK Hans, hier heb ik iets aan. Nu kan ik keuzes maken, bedankt hiervoor. Voor de d80 moet ik toch nog even doorsparen maar, dat duurt nog maar een twee maandjes. en ik heb wat dit betreft weinig geduld, hahaha. Maar goed ik weet nu wat het gaat worden om een "alleskenner" aan te schaffen, het wordt toch een D80 met macrolens, ik weet alleen nog niet welke. Heb je misscien advies? welke lens?
Groet Jasiu !!!
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

differhans

Bericht door differhans » zo jun 10 2007 10:23 pm

Wat lenzen betreft, zou ik mij nog even inlezen, er staat hier veel op dit forum over lenzen.

Ik vind het moeilijk om voor jou een keuze te maken.

Bekijk de ontelbare foto.s en probeer daar een eerste keuze uit te maken, omdat er meestal wel een lens bij genoemd word.

Als je bij een betrouwbare fotozaak je toestel zou gaan kopen, kun je daar ook alvast informatie gaan inwinnen, wat let je. Vragen staat vrij.

Groet Hans5

rik6230

Bericht door rik6230 » zo jun 10 2007 10:34 pm

Jasiu,

Even wat zaakjes op een rij. De d40 vergelijken met de d80 ligt niet zo voor de hand. De d40 kun je wel vergelijken met de d50 en de d70 (s)
Ik zet wat dingetjes op een rij van de d40 x en de d80. Vooropgesteld zijn dit allebei prima camera's. Op beide camera's zitten automatische functies maar je kunt er ook heel goed manueel mee fotograferen. Daarin zit eigenlijk geen noemenswaardig verschil.
Wat betreft de handzaamheid is de d40x flink kleiner dan de d80. Op beiden kun je echter een grip monteren waardoor de d40x groot wordt en de d80 nog groter.
Het grote verschil zit 'm in de AF motor. In de body van de d80 zit een motor waarmee je AF lenzen automatisch scherp kunt laten stellen. De d40x heeft deze motor niet. Dat is ook de belangrijkste reden dat hij goedkoper aangeboden kan worden. Dit betekent dat wil je automatisch scherp stellen deze motor in de lens moet zitten. Nikon en ook Sigma hebben dergelijke lenzen. Maar je begrijpt dat een lens met motor in de regel duurder is dan een lens zonder motor. Echter Nikon heeft lenzen met motor die zeer wel betaalbaar zijn. (tot pak 'm beet 300 euro) Wat wel de beperking is dat ze een "range"hebben van 18 mm tot aan 200 mm. Wil je meer of minder dan zul je zodanig diep in de buidel moeten tasten dat de d40x niet meer interresant is.
(De enige macro lens die op de d40x past en autofocus is, is de 105 2.8. Die kost ongeveer 1000 euro.)

Ik heb een rekensommetje gemaakt voor de d40x en de d80 als je ze op ebay koopt. (UK dus geen invoerrechten)
Beide toestellen krijg je thuis met een nikkor 18-55 mm lens en een 2 GB SD card.

De d40x kost dan 680 euro.
De d80 kost dan 846 euro.

Het verschil is 166 euro. Ik zou doorsparen voor de d80. :)

succes,
Rik
Laatst gewijzigd door rik6230 op zo jun 10 2007 11:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

welkom

Bericht door George Fennes » zo jun 10 2007 11:05 pm

Hallo Jasiu,

Er is al heel veel gezegd en ja jij moet de keuze maken.

Een keus die je zelf moet maken en niet voor andere forumleden.

De D40 is een goede camera, maar in bepaalde opzichten beperkt.

De D80 daarentegen, heeft veel minder beperkingen en is naar mijn mening de beste keuze.

Soms kan het voordelen hebben om even geduld te oefenen en zoals jij zelf zegt nog 2 maanden doorsparen.

Dan heb je een camera waar je voorlopig mee vooruit kan en je verschillende Macro of Micro objectieven op kan zetten.

De Nikkor 105mm 2.8 VR is een dijk van een objectief maar ook vreselijk duur ongeveer 1000 euro.

Een alternatief zou een Sigma 105mm 2.8 kunnen zijn voor rond de 450 euro.

Zelf heb ik dit objectief op de kop getikt voor 225 euro en ik moet zeggen, nog geen dag spijt gehad.

Ook de Tamron 90mm 2.8 zou een heel goed alternatief kunnen zijn.

Tweedehands een objectief kopen is niet altijd geheel zonder risico, maar er staan genoeg tips in een of ander draadje hier op het forum waardoor je het risico een heel stuk kan verkleinen.

Probeer het objectief uit en als het mogelijk is, maak een aantal proefopnames en bekijk die op de computer, snel genoeg zal je zien of er iets aan mankeerd.

Het voordeel van gebruikt kopen is dat als het je niet bevalt, je bijna hetzelfde bedrag er weer voor terug kan ontvangen, dus de schade blijft dan beperkt.

Maar heel veel succes met plaatjes maken.

En verder sluit ik me geheel aan bij Rik6230

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » zo jun 10 2007 11:18 pm

Hallo Jasiu,

Je kan toch niet verlangen dat een vreemde kan bepalen wat voor camera jij moet kopen :shock:
Je hebt toch internet,of niet dan :?:
boekie

rik6230

Bericht door rik6230 » ma jun 11 2007 12:00 am

Edwin,

Een beetje consequent in je opmerkingen moet je toch wel zijn vind ik.
Hieronder vind je een link, die jij ogenschijnlijk al vergeten bent. (Is pas een maand geleden.)

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=

Dit is commentaar uit jouw mond. Leg dat voor de lol eens op jouw opmerking hierboven.

groet,
Rik

Waar is een forum voor?
Volgens mij voor een ieder die vragen stelt,antwoorden geeft,info uitwisselt etc,etc.
Wie maakt uit welke vragen er gesteld mogen worden?
Zijn mensen met sommige vragen te dom om aan dit forum te mogen deelnemen?
Heeft iemand het recht om deze mensen uit te schelden?
Dit is een gewoon forum waar een ieder zijn of haar vragen kan stellen .
Dit forum is toch niet bedoelt voor een paar gevorderde fotografen?
Juist deze zouden een gepast antwoord kunnen geven!
Op elke vraag of opmerking over fotografie in zijn totaliteit kun je antwoord vinden op internet.
Waar immers dit forum ook gevestigd is

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » ma jun 11 2007 12:41 am

Juist Rik,
Via internet[en niet alleen] kun je veel antwoorden krijgen op je vragen.
Het neemt niet weg dat op diverse forums je wel zoveel adviezen krijgt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Simpel gezegd dat niemand een op jouw speciaal gericht advies kan geven wat voor camera jij moet kopen.
Je kunt wel indrukken opdoen.
Zoveel mensen,zoveel meningen.
Maar niet meer dan dat !
En degene die je zo proberen te overtuigen van hun "beste " keuze dat ze er onderling bijna ruzie over maken...
Als koper heb jij een bepaald bedrag ter beschikking.
Jij bepaalt je doeleinden.
Jij bepaalt je vertrouwen in leveranciers.
Jij bekijkt hun recenties.
Daarvan uitgaande koop je een camera.
En niet omdat iemand anders harder roept dan een ander.
Daar is internet voor!
boekie

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » ma jun 11 2007 12:53 am

En trouwens,een digitale reflexcamera die aan een ieders eisen voldoet bestaat [nog]helemaal niet :(
Ook ik heb er diverse gehad, Minolta,Canon,Olympus,Nikon.
Ofwel resolutie,Ruis,Camera of Objectieven en software:er is er nog geen bij geweest die het allemaal kan waarmaken.
Echt geen een :!:
En ik kan toch best relativeren om zodoende een en ander neutraal te vergelijken.
Voor mij zou een digitale F6 wel wat lijken.

Voorwaar.....
boekie

rik6230

Bericht door rik6230 » ma jun 11 2007 1:19 am

Edwin,

Ook jouw mening is subjectief (evenals de mijne en van alle anderen). Waarom is die van jouw wel interresant en die van de anderen niet?
Objectieven meningen bestaan niet. Objectieve raadgevingen ook niet.
Dat betekent echter niet dat het onzinnig is raad te vragen. Als vrager blijf je wel je eigen verantwoordelijkheid houden als je een beslissing neemt.

groet,
Rik

Gesloten

Terug naar “Overige discussies”